awa kirjoitti: .....
Joo, pyysin että merkitset polun tuohon kuvaan, siis sen miten polku sinun mielestäsi kulkee. Älä hyvä ihminen teltan paikasta ala omia arvioitasi esittämään.
Teet vain sen mitä pyydetään, niin hyvä tulee.
Mallinnusketju
Re: Mallinnusketju
No, tässähän on yksi sinun piirroksesi. Niinpä, hymm..Sariola kirjoitti:
Koivun oikeasta reunasta kun ottaa linjan niin aika tarkastihan tuo on hollilla.
Ei kai sitä nyt olisi ollut niin vaikeaa, tuohon Teemun mallintamaan kuvaankaan piirtää - vihreä linja kulmasta kulmaan, tosin sinulla on vain väärät kulmat. Paljonkos se virhe silloin on asteissa, noin suurinpiirtein ?
teemu kirjoitti:kuvaan
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
^Tämä onkin aivan eri kuva. Kun jakaa tämän kuvan pystysuoralla kahteen yhtä suureen osaan, on se pystysuora tämän kuvan kuvauslinja. Tässä ns. vanhassa lavastuskuvassa on kuvauslinja aivan eri. Tässä näkyy hyvin tuo kuusi koivun oikealla puolella, joten sinne ei polku voi mennä. Polku menee tosiaan tuonne vinottain oikealle kuten vihreä leveä viiva osoittaa.
Mitä helvettiä Sariola yrität selittä, että tämä on eri kuva, siis mistä eri kuva?
"Tässä näkyy hyivin tuo kuusi koivun oikealla puolella, joten sinne ei polku voi mennä. Polku menee tosiaan vinottain tuonne oikealle kuten vihreä leveä viiva osoittaa".
Sinä kirjoitat Sariola noin, joten selitähän nyt tyhmälle, mitä tuo paska tarkoittaa, ei siis voi mennä oikealle, mutta menee sittenkin oikealle.
Minusta sinne oikealle ei voi mennä mikään polku, vaan se polku on mennyt aina ja kait tulee aina menemäänkin lähes noin, kuin teemu on sen piirtänyt.
"Tässä näkyy hyivin tuo kuusi koivun oikealla puolella, joten sinne ei polku voi mennä. Polku menee tosiaan vinottain tuonne oikealle kuten vihreä leveä viiva osoittaa".
Sinä kirjoitat Sariola noin, joten selitähän nyt tyhmälle, mitä tuo paska tarkoittaa, ei siis voi mennä oikealle, mutta menee sittenkin oikealle.
Minusta sinne oikealle ei voi mennä mikään polku, vaan se polku on mennyt aina ja kait tulee aina menemäänkin lähes noin, kuin teemu on sen piirtänyt.
Tässä tarvittaisiin ahaa elämys, selittäminen ei auta. Jos joku ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Jos polku menee vanhassa lavastuskuvassa sinne koivun oikealta puolelta mutta sen tuuhean kuusen vasemmalta puolelta, niin se polun suunta on kuvassa pystysuoraan linjaan verrattuna vasemmalle. Oikea vastaus lienee kuitenkin oikealle, koska polun oikealla puolella ei ole olemassakaan tuollaista tuuheaa kuusta lähimailla.Hessu52 kirjoitti:Mitä helvettiä Sariola yrität selittä, että tämä on eri kuva, siis mistä eri kuva?
Ei jumal auta, sinä et ole normaali.
Teetkö tuota todellakin tahallasi, siis minuko pitäisi saada ahaa elämys, että tietäisin, mitä polku on kulkenut, "kun polku menee vanhassa lavastuskuvassa koivun oikealta puolelta, mutta kuusen vasemmalta puolelta, niin sen polun suunta on pystysuoraan linjaan verrattuna vasemmalla. Oikea vastaus lienee kuitenkin oikealla, koska polun oikealla puolella ei ole olemassakaan tuollaista tuuheaa kuusta lähimailla".
Mitä tuo on Suomeksi, voisiko ylläpito Suomentaa, kun minulla ei äly riitä noin korkealentoisiin ajatuksiin, enkä voi saada millään tuosta Sariolan "pupusta", sillä silkkaa "puppua" tuo kirjoitus on, mitää selkokielistä?
Teetkö tuota todellakin tahallasi, siis minuko pitäisi saada ahaa elämys, että tietäisin, mitä polku on kulkenut, "kun polku menee vanhassa lavastuskuvassa koivun oikealta puolelta, mutta kuusen vasemmalta puolelta, niin sen polun suunta on pystysuoraan linjaan verrattuna vasemmalla. Oikea vastaus lienee kuitenkin oikealla, koska polun oikealla puolella ei ole olemassakaan tuollaista tuuheaa kuusta lähimailla".
Mitä tuo on Suomeksi, voisiko ylläpito Suomentaa, kun minulla ei äly riitä noin korkealentoisiin ajatuksiin, enkä voi saada millään tuosta Sariolan "pupusta", sillä silkkaa "puppua" tuo kirjoitus on, mitää selkokielistä?
Sariola, mihin tuo vihreä linja, jolla kuvaat polun suuntaa, oikein menee?Sariola kirjoitti:
Vai onkohan tässä käytetty jotain "palloympyräobjektiivia", mitä luulet? Eli tosiasiassa kuva lienee otettu koivun toiselta puolelta kokonaan, siis aivan eri suunnasta kuin muut - onko näin Sariola? Kysyn, koska en ymmärrä piirroksiasi.
Voihan olla, että koivun molemmilla puolilla on täsmälleen samanlaiset kuviot puun pinnalla, aika harvinaista, mutta ei liene mahdottomuus sekään? Eikö niin Sariola?
- hymm -
Sariola, sinun piirroksessa polku siis kulkee, koivun rungon oikean reunan ja maassa olevan kantokassin hihnaan verrattuna, likimain kohtisuoraan siitä keskeltä. Näinhän sen olet meille piirrustanut. Se on sinun vankkumaton käsitys polun suunnasta, siitä ei ole epäilystäkään, se on tullut meille täysin selväksi.
Edit. Olethan käyttänyt näitä kertomiasi, hyvin tarkkoja kiintopisteitä "ansiokkaasti" apunasi:
Se on tarkkaakin tarkempi, kun polun suuntaa määritellään. 
Edit. Olethan käyttänyt näitä kertomiasi, hyvin tarkkoja kiintopisteitä "ansiokkaasti" apunasi:
Kantonauhan kiinnikkeiden keskipiste - on jo todella tarkka.Sariola kirjoitti:....
Olin valinnut yhteiseksi pisteeksi koivun rungon oikean sivun ja alhaalla olevan laukun kantonauhan kiinnikkeiden keskipisteen.....
Polkuasia on varsin mielenkiintoinen. Toisaalta sanotaan, että siitä keskusteleminen on turhaa, toisaalta jokainen on kiinnostunut siitä. Itse myönnän suoraan, että olen melko innostunut telttapaikasta sinänsä kaiken veriroiskeläträämisen jälkeen.
Teemun pohjatyön jälkeen on hyvä jatkaa oikeaan suuntaan. Olen tehnyt Teemun koivuille täyden analyysin ja asettanut kaarnat kohdalleen. Tulokset olivat sangen yllättäviä.
Ensimmäinen havainto oli, että ns. uuden lavastuskuvan ja Teemun kuvan kaarnat ovat täysin identtiset. Arvioon voi sisältyä muutaman prosentin heitto muttei kovin iso. Johtopäätös: uusi lavastuskuva on otettu suoraan mänty-koivulinjalta, ei kuitenkaan välttämättä samalta etäisyydeltä. Nyt on jo päästy näin pitkälle, jolloin voidaan esittää seuraava tulkinta:
uusi lavastuskuva
Miksi polku ei kaarra kuvassa jyrkemmin vasemmalle, niin kuin sen kartakkeen mukaan pitäisi mennä? Mäen nousu muuttaa tilannetta; nousu kallistaa polkua oikealle. Jos polku olisi täysin tasainen, kuvan polku menisi enemmän vasemmalle. Jos siis halutaan olla tarkkoja, myös Y-akselilla pitäisi huomioida perspektiivi eikä pelkästään X-akselilla.
Toinen kaarna-analyysin yllätys: Teemun koivu menee vasemmalta puolelta selkeästi pitemmälle kuin uhrikuvan koivu. Uhrikuva on siten otettu lännempää. Nyt voisi ajatella, että uhrikuvan koivun pitäisi sitten näyttää oikealla puolella enemmän kuin Teemun koivun. Näin ei kuitenkaan ole. Koivu jää paitsi molemmilta puolilta, sekä oikealta että vasemmalta - oikealta puolelta tosin vain vähän.
Vertaus luoteessa olevaan koivuun tuottaa seuraavan tuloksen: uhrikuvan koivu jää selkeästi vajaaksi oikealta ja vasemmalta ehkä aavistuksen.
kaarnavertailu
Miten tilanne nyt tulisi tulkita? Uhrikuva on otettu männyn ja luoteessa olevan koivun välimaastosta, kuitenkin lähempänä mäntyä kuin koivua - ehkä polun ja männyn väliltä. Optimaalinen kuvauspaikka löytyy näiden välistä. On myös mentävä mahdollisimman lähelle koivua, koska lähempänä koivua ylimeno oikealle ja vasemmalle jää minimiin. On myös otettava kuva voimakkaasti alaviistoon, kuten uhrikuvassa. Kuvan yläreuna on vain 1,5 metriä maasta koivun kohdalla. Tällä on voimakas vaikutus Y-perspektiiviin: mitä enemmän kuvaussuunnan Y-akseli poikkeaa polun Y-akselin suunnasta, sitä enemmän polku vääristyy jompaan kumpaan suuntaan. (Y-akselilla väärässä suunnassa otettu kuva voidaan asemoida uhrikuvaan, mutta se ei kerro oikeita suuntia, koska väärä Y-akseli vääristää myös X-akselin suunnat.)
Tähän piirrokseen olen hahmotellut optimaalista kuvausasetelmaa:
optimipaikka
Kuvaajan olisi hyvä merkitä suoraan koivuun oikea keskikohta ja yläreuna ja piilottaa ylimenot. Pyörä olisi hyvä olla mukana ja asettaa oikeaan suuntaan. Vasen, oikea ja alareuna pitää myös jotenkin arvioida.
Ken ensimmäisenä tekee tämän, selvittää uhrikuvan mysteerin.
Teemun pohjatyön jälkeen on hyvä jatkaa oikeaan suuntaan. Olen tehnyt Teemun koivuille täyden analyysin ja asettanut kaarnat kohdalleen. Tulokset olivat sangen yllättäviä.
Ensimmäinen havainto oli, että ns. uuden lavastuskuvan ja Teemun kuvan kaarnat ovat täysin identtiset. Arvioon voi sisältyä muutaman prosentin heitto muttei kovin iso. Johtopäätös: uusi lavastuskuva on otettu suoraan mänty-koivulinjalta, ei kuitenkaan välttämättä samalta etäisyydeltä. Nyt on jo päästy näin pitkälle, jolloin voidaan esittää seuraava tulkinta:
uusi lavastuskuva
Miksi polku ei kaarra kuvassa jyrkemmin vasemmalle, niin kuin sen kartakkeen mukaan pitäisi mennä? Mäen nousu muuttaa tilannetta; nousu kallistaa polkua oikealle. Jos polku olisi täysin tasainen, kuvan polku menisi enemmän vasemmalle. Jos siis halutaan olla tarkkoja, myös Y-akselilla pitäisi huomioida perspektiivi eikä pelkästään X-akselilla.
Toinen kaarna-analyysin yllätys: Teemun koivu menee vasemmalta puolelta selkeästi pitemmälle kuin uhrikuvan koivu. Uhrikuva on siten otettu lännempää. Nyt voisi ajatella, että uhrikuvan koivun pitäisi sitten näyttää oikealla puolella enemmän kuin Teemun koivun. Näin ei kuitenkaan ole. Koivu jää paitsi molemmilta puolilta, sekä oikealta että vasemmalta - oikealta puolelta tosin vain vähän.
Vertaus luoteessa olevaan koivuun tuottaa seuraavan tuloksen: uhrikuvan koivu jää selkeästi vajaaksi oikealta ja vasemmalta ehkä aavistuksen.
kaarnavertailu
Miten tilanne nyt tulisi tulkita? Uhrikuva on otettu männyn ja luoteessa olevan koivun välimaastosta, kuitenkin lähempänä mäntyä kuin koivua - ehkä polun ja männyn väliltä. Optimaalinen kuvauspaikka löytyy näiden välistä. On myös mentävä mahdollisimman lähelle koivua, koska lähempänä koivua ylimeno oikealle ja vasemmalle jää minimiin. On myös otettava kuva voimakkaasti alaviistoon, kuten uhrikuvassa. Kuvan yläreuna on vain 1,5 metriä maasta koivun kohdalla. Tällä on voimakas vaikutus Y-perspektiiviin: mitä enemmän kuvaussuunnan Y-akseli poikkeaa polun Y-akselin suunnasta, sitä enemmän polku vääristyy jompaan kumpaan suuntaan. (Y-akselilla väärässä suunnassa otettu kuva voidaan asemoida uhrikuvaan, mutta se ei kerro oikeita suuntia, koska väärä Y-akseli vääristää myös X-akselin suunnat.)
Tähän piirrokseen olen hahmotellut optimaalista kuvausasetelmaa:
optimipaikka
Kuvaajan olisi hyvä merkitä suoraan koivuun oikea keskikohta ja yläreuna ja piilottaa ylimenot. Pyörä olisi hyvä olla mukana ja asettaa oikeaan suuntaan. Vasen, oikea ja alareuna pitää myös jotenkin arvioida.
Ken ensimmäisenä tekee tämän, selvittää uhrikuvan mysteerin.
Heitetään saman tien pois kuleksimasta Jermo-kuvan malli. Malli perustuu Teemun laskelmiin puiden etäisyyksistä, josta saadaan puiden väliset kulmat. Tämän jälkeen riittää enää, että Nilsin koivu - petäjä -linja ja Sepin koivu - petäjä -linja vedetään horisonttiin (joka sekin löytyy kuvasta) ja lasketaan muut asteet.
Ainoa, mitä tuossa itse tarvitsee arpoa, on jokin lähtökulma. Olen valinnut lähtökulmaksi polun keskimääräisen suunnan, joka jatkettuna menee suoraan niemennokan päältä. Olen huomioinut myös viiden metrin korkeuseron, minkä vuoksi linjaa ei voi vetää suoraan niemennokkaan vaan hiukan yli.
Jos merkkikepit sattuvat Jermon kuvassa olemaan KRP:n päätelmien suuntaisesti, väitän, ettei juuri mistään muusta kuvasta saada yhtä tarkkaan KRP:n olettamusta teltan suunnasta.
puiden kulmat
merkkikeppien suunta
PS. Kuva on tehty joustamaan erilaisia mieltymyksiä. 15 astetta on merkitty x:llä ja kaikki muut asteet ilmoitettu suhteessa x:ään. Asettamalla x:ksi haluamansa luvun joustaa malli mihin tahansa totuuteen...
Ainoa, mitä tuossa itse tarvitsee arpoa, on jokin lähtökulma. Olen valinnut lähtökulmaksi polun keskimääräisen suunnan, joka jatkettuna menee suoraan niemennokan päältä. Olen huomioinut myös viiden metrin korkeuseron, minkä vuoksi linjaa ei voi vetää suoraan niemennokkaan vaan hiukan yli.
Jos merkkikepit sattuvat Jermon kuvassa olemaan KRP:n päätelmien suuntaisesti, väitän, ettei juuri mistään muusta kuvasta saada yhtä tarkkaan KRP:n olettamusta teltan suunnasta.
puiden kulmat
merkkikeppien suunta
PS. Kuva on tehty joustamaan erilaisia mieltymyksiä. 15 astetta on merkitty x:llä ja kaikki muut asteet ilmoitettu suhteessa x:ään. Asettamalla x:ksi haluamansa luvun joustaa malli mihin tahansa totuuteen...
PIIRROS, "KUVA ETELÄÄN"
Mielikuvitusta käyttämällä näistä saa monenlaisia kuvia, miten kukin haluaa. Allaoleva piirros siitä esimerkkinä. Järvi ei todellisuudessa taida näkyä, vaikka tähän on pieni pilkahdus siitä piirretty.
Katso vapaasti mukailtu piirroskuva etelään
Näitä kuvaussuuntia ei kannata ottaa liian vakavasti. Näihin ei tarkkaa totuutta löydy, eikä sillä ole suurta merkitystäkään. Kyllä tämäkin kuva on varmaan otettu johonkin suuntaan etelästä vasemmalle, enemmän tai vähemmän.
Mielikuvitusta käyttämällä näistä saa monenlaisia kuvia, miten kukin haluaa. Allaoleva piirros siitä esimerkkinä. Järvi ei todellisuudessa taida näkyä, vaikka tähän on pieni pilkahdus siitä piirretty.
Katso vapaasti mukailtu piirroskuva etelään
Näitä kuvaussuuntia ei kannata ottaa liian vakavasti. Näihin ei tarkkaa totuutta löydy, eikä sillä ole suurta merkitystäkään. Kyllä tämäkin kuva on varmaan otettu johonkin suuntaan etelästä vasemmalle, enemmän tai vähemmän.
Tuosta piirroksesta samoinkuin alkuperäisestä kuvastakin, voi tehdä erään mielenkiintoisen havainnon.
Katsotaan teltan harjan vasenta päätyä. Siitä voi päätellä, että se päätylinja menee melko selvästi oikealle. Katsotaan teltan harjan oikeata päätyä - sieltä ei vastaavaa suuntaa saa näkyville. Johtopäätös on, että tässä kuvassa teltan oikea takanurkka on kiinnittämättä. Tuon teltan päätysivun pitäisi näkyä siinä oikealla, mutta ei näy.
Jos teltan harja osoittaisi suoraan itään (uskon sen kyllä osoittavan itä-koilliseen), niin tämä kuvauslinja olisi etelästä jonkin verran vasemmalle, määrää on vaikea arvioida. Mikäli teltan harja osoittaa jo alunperin idän sijasta itä-koilliseen, on tämä kuvaussuunta vastaavasti etelä-kaakkoon tai kaakkoon. Tarkkaa määrää tästä on mahdoton arvioida. Sen voi kyllä sanoa, että kuvauslinja on etelästä vasemmalle, enemmän tai vähemmän.
Tuo kuva on minun näkemykseni - en väitäkään, että se on täsmällisesti oikea. Saattaa olla sinne päin!

Katsotaan teltan harjan vasenta päätyä. Siitä voi päätellä, että se päätylinja menee melko selvästi oikealle. Katsotaan teltan harjan oikeata päätyä - sieltä ei vastaavaa suuntaa saa näkyville. Johtopäätös on, että tässä kuvassa teltan oikea takanurkka on kiinnittämättä. Tuon teltan päätysivun pitäisi näkyä siinä oikealla, mutta ei näy.
Jos teltan harja osoittaisi suoraan itään (uskon sen kyllä osoittavan itä-koilliseen), niin tämä kuvauslinja olisi etelästä jonkin verran vasemmalle, määrää on vaikea arvioida. Mikäli teltan harja osoittaa jo alunperin idän sijasta itä-koilliseen, on tämä kuvaussuunta vastaavasti etelä-kaakkoon tai kaakkoon. Tarkkaa määrää tästä on mahdoton arvioida. Sen voi kyllä sanoa, että kuvauslinja on etelästä vasemmalle, enemmän tai vähemmän.
Tuo kuva on minun näkemykseni - en väitäkään, että se on täsmällisesti oikea. Saattaa olla sinne päin!
Voidaan pelkistää tuota kuvausta.awa kirjoitti: .....
Kantonauhan kiinnikkeiden keskipiste - on jo todella tarkka.Sariola kirjoitti:....
Olin valinnut yhteiseksi pisteeksi koivun rungon oikean sivun ja alhaalla olevan laukun kantonauhan kiinnikkeiden keskipisteen.....Se on tarkkaakin tarkempi, kun polun suuntaa määritellään.
On kaksi pylvästä etäisyys toisistaan 3 m. Katselija seisoo siten, että lähimpään oikealla olevaan pylvääseen on matkaa 10 m ja siihen toiseen 12m. Nyt tuo pylväiden väli näyttää kapeammalta kuin tuo 3m, joka on todellinen väli. Jos katselija siirtyy metrin verran vasemmalle katselulinjaan verrattuna, niin nyt tuo pylväiden väli näyttää leveämmältä, vaikka etäisyys on pysynyt suunnilleen samana.
Noissa molemmissa kuvissa on laukku ja koivu. Piirretään laukun vasemmasta reunasta pystysuora viiva ylös - samoin oikeasta reunasta. Laukun kohdalle on näin syntynyt toinen "puu", sanotaan tätä vaikkapa tammeksi. Näitä kahta puuta, koivua ja "tammea" voidaan nyt verrata toisiinsa kuin alussa noita kahta pylvästä. Jos toisessa kuvassa (vanha lavastuskuva) näiden kahden "puun" välinen etäisyys on suurempi kuin ensimmäisessä kuvassa (uhrikuva), on tämän vanhan lavastuskuvan kuvauslinja ollut enemmän oikealle kuin tuon uhrikuvan. Tämä pitää paikkansa, jos käytetään mittarina sen alkuperäisen koivun leveyttä - tällöin kuvan koko ei vaikuta.
Olin tehnyt juuri noin. Uhrikuvassa tuo "koivun ja tammen" välinen etäisyys oli 4 kvh (koivunrungon halkaisijaa), mutta vanhassa lavastuskuvassa tuo sama väli oli 6 kvh (koivunrungon halkaisijaa). Jos lisäksi tiedetään alkuperäisen koivun ja laukun välinen etäisyys, voidaan laskea, kuinka suuri ero on noilla kulmilla on. Siis jos merkitään ensimmäistä kuvaussuuntaa 0 asteella, niin toinen kuvaussuunta voidaan laskea. Koivun ja laukun etäisyys = 5m. Koivunrungon halkaisija = 35 cm. Säde 5m, halkaisija 10m, erotus 2 kvh (koivunrungon halkaisijaa) =70cm. Ympyrän kaari pii x 10m = 31,40 m . 31,40 m = 360 astetta, 0,70 m = X astetta. Ratkaistaan X, saadaan 8 astetta. Tässä on noita lukuja asetettu "arvioimalla", joten tulos on suuntaa antava. Kuitenkin voidaan arvioida, että noiden kahden kuvan kuvaussuunnat eroavat toisistaan noin 9 astetta. Jos koivun halkaisijaksi merkitään 30 cm, saadaan pienempi kulma. Kuvauskulmien erotus lienee noin 6-9 astetta. Varma tieto on se, että noiden kahden kuvan kuvaussuunnat poikkeavat toisistaan, ja myöskin se, että uhrikuva on otettu enemmän vasemmalle. Ne ovat varmoja tietoja perustuen tuohon koivu - tammi vertailuun. Siis jos uhrikuvan kuvaussuunta olisi ollut tasan kaakkoon, = 135 astetta, olisi vanhan lavastuskuvan kuvaussuunta ollut noin 143 astetta, eli kaakosta hieman etelän puolelle. Olikohan tämä selitys yksinkertaisempi?
Viimeksi muokannut Sariola, To Maalis 26, 2009 5:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
papillon
- Perry Mason
Sanoo kunnianarvoisa sariola tästä, hm - näkemyksestään:Sariola kirjoitti: Tuo kuva on minun näkemykseni - en väitäkään, että se on täsmällisesti oikea. Saattaa olla sinne päin!![]()
[

Puhumattakaan siitä että tuotos muistuttaa häiriintyneen lapsen piirrosta koulun seinällä näyttelyssä, keväällä hetkeä ennen kuin kyseinen vesseli jää luokalleen, niin kysyn vaan mitä tämä tämmöinen palvelee?
Kuvassa on jokin musta viiva, kenties se on sariolan kuvittelema päin peetä oleva polkumalli, vaikea sanoa, mutta mikä on tuo poikittain oleva kävelytie, jota pitkin kuvottavan värisen puun takaa pilkistää jokin, jättiläisetanaa muistuttava olio?
Sariola on muistanut venyttää naurettavan mittaisiksi kuusiressukan oksat, jotta sekin tukisi hanurissa olevaa sariolan kuvitelmaa, puuparka.
Tämä on uusi taiteenala, sariolan kehittelemä: Kuvatrollaus.
Toivottavasti ei yleisty.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
^Niin, tuskin pärjäisi kuvataidekilpailussa, se myönnettäköön, mutta se ei ole ollut se tarkoituskaan. Kukin tavallaan, ja tasollaan...