teemu kirjoitti:^^Sariola ei edelleenkään osoita tehtyä työtä virheelliseksi, kuten on väittänyt, vaan väheksyy sitä, tarkemmin tutustumatta asiaan. Ehkä hän ei kykene yrittämään, vaan pitää selvityä puhumalla.
...... .
Minäpä korjaan tuota Teemun virheeksi arvioimaa tilannetta!
Tutkin noita Teemun kaarnakuvioita tarkkaan. Siinähän oli sen koivun kaarnakuviot kolmesta eri kuvasta. 1) Uhrikuva 2) Vanha Lavastuskuva 3) Ison männyn tyveltä otettu kuva.
1. ja 2. tapauksessa otin suurennokset aidoista kuvista suoraan ja 3. tapauksessa Teemun ottamasta kuvasta, koska muuta vertailukuvaa ei ollut.
Mittasin sen saman kuvion etäisyyden koivun rungon kummastakin reunasta. Sitten suhteutin mittaustulokset kaavaan x + y = 1000. Näin tulokset saadaan vertailukelpoisiksi. x = etäisyys vasemmasta reunasta, y = etäisyys oikeasta reunasta. Tulokset ovat tietysti suuntaa antavia, mutta yllättävän odotetut arvot, ja erojakin syntyi.
TULOKSET:
1) UHRIKUVA ........................ 750 x 250 = 1000
2) VANHA LAVASTUSKUVA ......... 769 x 231 = 1000
3) Männyn tyveltä kuva ............ 791 x 209 = 1000
Kaikissa kuvissa katsotaan sitä koivua eri suunnista:
* Uhrikuvassa kuva on otettu eniten lännen puolelta eli oikealta
* Lavastuskuvassa kuvaaja on siirtynyt vähän itään päin
* Männyn tyveltä otetussa kuvassa kuvaaja on eniten idässä, eli männyn tyvellä
Minä olin päätynyt omissa laskelmissani uhrikuvan kuvaussuunnaksi 152 astetta. kujala oli päätynyt arvoon 154 astetta.
Minä olin laskenut uhrikuvan ja vanhan lavastuskuvan kuvaussuuntien eroksi 6-7 astetta. Sen mukaan tuo männyn tyveltä otettu kuva on edelleen 6-7 astetta enemmän suunnattu oikealle kuin vanha lavastuskuva, tai 12-14 astetta enemmän oikealle kuin ns. uhrikuva.
Tuo oli minulle yllätys, että nuo Teemun mittaukset antoivat tukea omille laskelmilleni. Näyttää siltä, että myös Teemu on todennut, että uhrikuva on suunnattu selvästi enemmän vasemmalle kuin mitä on polun suunta. Onhan totuus, että mänty-koivu linja on suunnilleen sama kuin polun linja asteissa, se on vain hieman polkulinjan itäpuolella.
Nämä Teemun kuvien mittaustulokset osoittavat myöskin, että polku ns. uhrikuvassa suuntautuu loivasti oikealle verrattuna pystysuoraan, kuten olin aikaisemminkin väittänyt, ja osoittaa samalla papillonin, Hessun ja awan arvion vääräksi. Hyvä Teemu!