No, vastasin siis Markjan käskyyn miettiä sitä, miksi Kaleva sai sanoa noin ja Halla-aho ei näin. Sitä en ehtinyt miettiä (eikä kyllä tullut edes mieleen), ovatko kissaihmiset tai ylipainoiset kansallista, rodullista, etnistä tai uskonnollista ryhmää. Luulen etteivät ole, joten varmaan kaikki voivat arvostella ainakin ilman syytettä "kiihottamisesta kansanryhmää vastaan". Jossain tilanteessa voisi kai tulla syyte kunnianloukkauksesta, ja siinä kyllä minusta loukkaavuuden määrä noissakin riippuu loukkaajasta ja kuulijakunnasta. Välillä kyllä mietin, onko laki kunnianloukkauksistakaan tarpeellinen.Anile kirjoitti:Eli jotkut asiat ovat joillekin kiellettyjä ja joillekin sallittuja. Haiskahtaa vähän kummalliselta, varsinkin kun kyseessä on nimenomaan rotu. Vai saako kissaihmisiä arvostella vain kissaihmiset? Entäs ylipainoisia?
En tiedä, tarvitseeko olla hipihiljaa, mutta ainakin Halla-ahon saaman syytteen valossa olisi kai viisainta olla solvaamatta vuodesta toiseen jotain toista kansanryhmää tai rotua. En minä ole kyseistä lakia keksinyt enkä sitä välttämättä edes kannata, mutta koitan elää sen mukaan mikä kyllä tuntuu käyvän aika helposti. Mulattikysymykseen en osaa vastata. Paitsi ehkä sen, että riippuu tilanteesta taas kerran ja mustavalkoistaminen tässäkin on hyödytöntä.Olenko siis hipihiljaa niiden ihmisten ominaisuuksista jotka eivät ole samanlaisia kuin minä itse? Ja entäs mulatit? Saako heidän ulkonäköään arvostella sekä valkoiset että mustat?