Hätävarjelusta

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Hätävarjelusta

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Clyde kirjoitti:Siksipä näihin on usein vedetty veteen viiva ja jokainen kuitenkin oma tapauksensa jota punnitaan ja punnitaan..
No älä muuta sano...
Clyde kirjoitti:Jos joku mies tuuppaa sinua kadulla ja tuuppaat takaisin
Tuokin olisi ollut lieväpahoinpitely ja toisen osapuolen saadessa surmansa, kuolemantuottamus.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/
Sieltä vaan etsimään hakusanalla "hätävarjelu", niin muistuu taas mieleen, että mikä oli soveliasta ja mikä ei.

Ja sorry. On pakko saada viilata pilkkua, kun ihmisillä on ihan uskomattomia harhaluuloja tuosta hätävarjelusta, niin ois ihan kiva kun hiukan luettaisiin aiheesta. Siten ehkä vältyttäisiin siltä ikävältä käräjäoikeudessa vierailulta.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Clyde
Axel Foley

Re: Tirkistelijä kiinni rysän päältä

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Ehkä tälle voisi perustaa jo oman ketjun kun menee niin ohi aiheen pikkuhiljaa? Olisi varmaan monella muullakin asiaa liittyen tähän hätävarjeluun/puolustautumiseen.
Onhan sitä oikeutettu puolustautumaan mikäli kokee itsensä uhatuksi mutta sekin niin taas johtuu tilanteesta. Tuskin satakiloisen äijän tarvitsee niskottelevaa 40 kiloista teiniä paljoa pamauttaa kun taas sen 40 kiloisen on huomattavasti suvaitsevempaa pamauttaa sitä satakiloista.
Tuo puukotusjutussa oli melkein samat painot, heiveröinen tyttö joka oli kännissä ja heräsi siihen kun iso mies könyää päälle. Aluksihan tämä naikkonen tuomittiin puukotuksesta mutta korkein oikeus tosiaan tajusi että kyse oli ollut siinä tilanteessa oikeutettua puolustautumista.
Näitä vastaavanlaisia tilanteitahan on vaikka ja kuinka.
Eräs ovimikko sanoi että työssä ei haittaa ollenkaan rettelöivät äijänköriläät vaan pikemminkin ne raivokkaat primadonnat mitkä raapii, repii, sylkee ja potkii. Se kun ei kuulemma ole kovin fiksun näköistä kun iso portsari taluttaa käsiraudoissa kovassa otteessa rettelöivää muijaa ulos baarista :lol:

/edit
[quote"=Finlex"]Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.

Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin.[/quote]
Muistan hämärästi tapauksen missä taisi olla kyse raiskauksesta. Mies oli kaatanut jo naisen pusikkoon ja saanut housut pois kun yksi mies tuli paikalle. Otti oman oikeutensa raiskaajan pieksemiseen ja hakkasikin tämän ihan kunnolla. Kuinka ollakkaan, raiskaaja teki tästä hakkaajasta törkeän ( ?) pahoinpitelyilmoituksen mutta mies joko pääsi rikesakolla tai ei saanut mitään sillä oikeus katsoi että kolmannelta pyörältä ei voitu olettaa muunlaista suhtautumista. Miksi? Sillä miehen oma vaimo oli raiskattu vuosi (? ) sitten ja mies oli saanut siitä henkisiä vammoja.
Äh, yrittäkää nyt saada selvää sitten..
Nanika ga tooku matteiru to
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

HBIC kirjoitti: Hmm, kuinkahan yleisesti ihmisillä on makuuhuoneessaan puukko käden ulottuvilla? :shock:
Eihän nyt kukaan puukkoa makuuhuoneessa säilytä!

Kuva
Every ship must sail a world.
Mike Manner
Jessica Fletcher

ABC kirjoitti:Eihän nyt kukaan puukkoa makuuhuoneessa säilytä!

Kuva
No ei, kyllä sen pitää olla käsiase. Eihän nyt kukaan minkään puukon kanssa lähde pelleilemään... :mrgreen:
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Mike Manner kirjoitti:
ABC kirjoitti:Eihän nyt kukaan puukkoa makuuhuoneessa säilytä!

Kuva
No ei, kyllä sen pitää olla käsiase. Eihän nyt kukaan minkään puukon kanssa lähde pelleilemään... :mrgreen:

Käsiaseissa on se huono puoli, että naapuri saattaa kuulla äänen ja niitä luodinreikiä on ärsyttävä kitata umpeen jatkuvasti. Mun mielestä Katana on kätevä, mutta vain jos on muovimatto lattialla, niistä kaakelin saumoista ei meinaa millään saada kaikkea punaista pois. :?
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Mike Manner
Jessica Fletcher

MotiivitOn kirjoitti:Käsiaseissa on se huono puoli, että naapuri saattaa kuulla äänen ja niitä luodinreikiä on ärsyttävä kitata umpeen jatkuvasti. Mun mielestä Katana on kätevä, mutta vain jos on muovimatto lattialla, niistä kaakelin saumoista ei meinaa millään saada kaikkea punaista pois. :?
Pitää levittää kotiinsa lattialle mafia tyyliin remonttimuovit kaiken varoiksi :mrgreen: :lol:
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Mike Manner kirjoitti:Pitää levittää kotiinsa lattialle mafia tyyliin remonttimuovit kaiken varoiksi :mrgreen: :lol:
Mulle tuli tästä ihan selvästi mieleen Amerikan Psyko. Se on vain jotenkin niin hupaisa kohtaus kun se juttelee musiikista uhrin kanssa ja käärii samalla paikkoja muoviin..
Nanika ga tooku matteiru to
Vastaa Viestiin