20.4. 2009 - ei-toivottu päivä

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Re: 20.4. 2009 - ei-toivottu päivä

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Donhothiel kirjoitti:
Damien kirjoitti:
Antoine kirjoitti: tai sattuu kuuntelemaan samaa musiikkia kuin joku väkivaltaan turvautunut,
Tästäpä olisi kiva kuulla konkreettinen esimerkki?
Tähän väliin oikein oiva konkreettinen esimerkki on taiteilijaopiskelija Riina Hännisen tapaus.
Ei tosin liity musiikkimakuun tms, mutta taideteostensa perusteella joku kukkahattusetä-opettaja profiloi hänet mahdolliseksi kouluampujaksi.
Naurettava tapaus poliisin ja tämän koulun kannalta.. .
Miten onnistut syyllistämään tuosta poliisin?
Hännisen opettaja tekee ilmiannon poliisille, että oppilas on kertonut hänelle kahdenkeskisissä keskusteluissa suunnittelevansa kouluammuskelua ja poliisi reagoi.
Kenen vika? Reagoineen poliisin? Valehdelleen opettajan? Jonkun muun?

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Koul ... 77?ref=rss
(itsekkään en saanut tuota ^ linkkiä liitettyä "oikein" tähän postaukseen)

Linkki - poliisi-tv
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Mike Manner kirjoitti:Valehdelleen opettajan?
Mikäli opettaja siis edes valehteli...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Marsalkka kirjoitti:
Totta, jäi huomauttamatta tuo postauksessani.

Edit - Kyseistä case on muuten jo puitu täälläkin :arrow:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... &start=135
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Donhothiel
Susikoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Donhothiel »

Marsalkka kirjoitti:
Opettaja on myöhemmissä keskusteluissa myöntänyt, että Hänninen ei missään vaiheessa ole sanonut suunnittelevansa koulusurmaa. Poliisia "syyllistän" siksi, koska Hänniselle ei annettu mahdollisuutta oikeudelliseen avunantoon (ts. asianajaja) kuuluisteluissa, johon hänet kodistaan vietiin.
Nojuu, poliisia tosiaan on ehkä ihan turha syyttää, mutta tätä tapausta läheltä seuranneena voin sanoa että opettajan ylireagointi meni tällä kertaa hieman överiksi. Onhan Hännisen taulut "puhuttelevia" ja hänen lopputyöhönsä kuuluvat monenlaiset leikkiaseet ja koulusurmaajien esille tuominen, mutta sekö tekee hänestä mahdollisen koulusurmaajan?
Hoping, praying that I'll find a way to turn back time. Can I turn back time?
Mike Manner
Jessica Fletcher

Donhothiel kirjoitti:Poliisia "syyllistän" siksi, koska Hänniselle ei annettu mahdollisuutta oikeudelliseen avunantoon (ts. asianajaja) kuuluisteluissa, johon hänet kodistaan vietiin.
Lähde/todisteet väitteelle?
Voisin sanoa näin suoraltakädeltä, että - Älä jauha paskaa.
Lisäksi voin veikkailla, että jos Hännistä on kerran kuulusteltu asian tiimoilta, niin poliisilta myöskin löytyy kuulustelupöytäkirjat missä on ruksittu kohta, minkä mukaan Hänniselle on kerrottu hänen oikeutensa saada oikeusavustaja mukaan kuulusteluun, sekä (jos hänellä ei kerran ole sitä oikeusavustajaa siellä ollut mukana) se kohta, minkä mukaan Hänninen ei ole ko. oikeusavustajan läsnäoloa vaatinut kuulustelussa ja Hänninen on tuon pöytäkirjan allekirjoituksellaan oikeaksi todistanut.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Opettaja on myöhemmissä keskusteluissa myöntänyt, että Hänninen ei missään vaiheessa ole sanonut suunnittelevansa koulusurmaa.
Onko tästä faktaa?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Mike Manner kirjoitti:En tarkoita, että sinut ja Antoine pitäisi lopettaa ajatustenne takia, mutta jos käryät noi em. varusteet päällä matkalla kouluun, niin siinä tapauksessa kyllä.
Mietin tätä sanomaasi useamman päivän ajan. Olen samaa mieltä.

Mikäli pysäyttämiseksi ei tosiaan tunnu olevan muuta tehtävissä, niin kuula kalloon vain.

Mutta suunnitteluvaiheessa olevia, jotka eivät tosiaan ole vielä kamppeet päällä kilometrin päässä koulusta matkalla, en lähtisi teloittamaan.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Mike Manner
Jessica Fletcher

VoDKa kirjoitti:Mikäli pysäyttämiseksi ei tosiaan tunnu olevan muuta tehtävissä, niin kuula kalloon vain.
Itse kannatan tuossa tapauksessa sitä "ammutaan ensin ja kysellään sitten" -metodia.
Mutta suunnitteluvaiheessa olevia, jotka eivät tosiaan ole vielä kamppeet päällä kilometrin päässä koulusta matkalla, en lähtisi teloittamaan.
Tässä valmistelussa on se häilyväraja. Sinä vetäisit sen tuohon, itse vetäisen sen siihen, että peli vihelletään poikki kun konkreettinen valmistautuminen alkaa.

Edit - Saatanan, että väsyttää... Alkaa näköjään tulla jo aika kärkästä tekstiä ilman kunnon perusteluita. Nukkumaan...
Antoine

Viesti Kirjoittaja Antoine »

Mike Manner kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Mikäli pysäyttämiseksi ei tosiaan tunnu olevan muuta tehtävissä, niin kuula kalloon vain.
Itse kannatan tuossa tapauksessa sitä "ammutaan ensin ja kysellään sitten" -metodia.
Paha saada vastauksia kysymyksiin jos on pistetty se "kuula kalloon". Parempihan se on tulittaa raajoja, jotta saataisiin elävänä kiinni ja koppiin.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Antoine kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:
Paha saada vastauksia kysymyksiin jos on pistetty se "kuula kalloon". Parempihan se on tulittaa raajoja, jotta saataisiin elävänä kiinni ja koppiin.
Siksi lausemuodostuksessani lukeekin "mikäli pysäyttämiseksi ei tosiaan tunnu olevan muuta tehtävissä."

Jostain syystä mietin taas tätä keskustelua töihin aamulla fillaroidessa ja useita kouluja siinä ohittaessani. Näitä kouluammuskelun suorittaneita kun tosissaan on niin vähän saatu elävänä kiinni (liekkö oikeastaan yhtään kunnollista, kun se Kinkelinkin toiminta oli vähän mitä sattuu?), että olisi tosissaan oikeastaan kaikkien etujen mukaista saada elossa muutamia kiinni, ikään kuin koekaniineiksi. Kyllähän näitä suunnittelevia saadaan toki napattua aina silloin ja tällöin, mutta oikeasti sellainen joka sen on jo toteuttanutkin ja on onnistunut yhä säilyttämään aivot pään sisällä ilman niiden seinille räiskimistä. Koekaniini on sanana julmahko, mutta näitä eläviä versioita olisi hyvä ihan tosissaan tutkia, selvittää sitä ajatusmaailmaa ja miettiä vastauksia, kun kuolleilta niitä on niin paljon vaikeampi saada.

Matti Saarihan oli todella lähellä jäädä elävänä kiinni, käsittääkseni poliisi tuli häntä vastaankin käytävällä ennen kuin hän teki itsemurhan siinä heidän edessään.

Tietenkin pommien mahdollisuus on aina olemassa, mutta ehkä niihin ammuskelukouluihin kannattaisi rynniä sisälle jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, ettei tulisi taas seuraavalla kerralla tapauksia joissa tekijä on maannut kuolleena jo viimeiset kolme tuntia siellä jossain random-luokassa ja pelokkaat oppilaat kyyhöttävät yhä pulpettiensa alla. Se kiinni saaminen elävänä olisi mielestäni todella tärkeää, juuri niiden vastausten ja muiden kannalta.

Vaikkakin tekijän kannalta tärkeämpää on tietenkin kuolla ammuskelun yhteydessä, mutta jos ajatellaan yhteiskunnallisesti tätä. Vaikkakin yhteiskunnastakin suurin osa on keksimässä toki tämän jälkeen vaikka minkälaista keinoa tappaa ja raiskata vankilassa, kidutuksia ja muita, mutta se taas kertoo ihmiskunnan henkisestä tilasta se ja onkin jo ihan toinen tarina.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Antoine

Viesti Kirjoittaja Antoine »

VoDKa kirjoitti:Näitä kouluammuskelun suorittaneita kun tosissaan on niin vähän saatu elävänä kiinni (liekkö oikeastaan yhtään kunnollista, kun se Kinkelinkin toiminta oli vähän mitä sattuu?), että olisi tosissaan oikeastaan kaikkien etujen mukaista saada elossa muutamia kiinni, ikään kuin koekaniineiksi..
Näinpä, paljon ainakin lähipiirissäni puhuttu aihe tämä. Sekä Jokelan että Kauhajoen tapauksien yhteydessä pohdin olisiko parempi, että tekijä jäisi eloon kuin kuolisi aiheuttamiinsa vammoihin. Minä - empaattisuuttani ampujia kohtaan - toivoin molempien menehtyvän (sillä itseään ampuessaan he varmasti myös toivoivat samaa, eikä heidän tilansa sellaisen ampumahaavan jälkeen koskaan ennalleen olisi palannutkaan).

Mutta sitten on se suuri punaisenaan höyryävä kansa, joka haluaa jonkun pään pölkylle. Miksi se onkin niin mahdoton saada tarpeeksi tyydytystä syyttämällä vain kuollutta murhaajaa. Aina pitää löytää joku elävä kohde, joka pystyy vielä tuntemaan toisten syytämän vihan nahoissaan.

Luettuani kaksi fiktiivistä kirjaa ampumisista, joissa tekijä jää kiinni (Lionel Shriverin Poikani Kevin ja Jodi Picoultin 19 minuuttia), olen taas nostanut kysymyksen mieleeni. Olisi todella mielenkiintoista saada yksi tuollainenkin tapaus kaikkine oikeuskäsittelyineen (vaikka Kip Kinkel tosiaan tähän jo sopiikin).
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

VoDKa kirjoitti:Näitä kouluammuskelun suorittaneita kun tosissaan on niin vähän saatu elävänä kiinni (liekkö oikeastaan yhtään kunnollista, kun se Kinkelinkin toiminta oli vähän mitä sattuu?), että olisi tosissaan oikeastaan kaikkien etujen mukaista saada elossa muutamia kiinni, ikään kuin koekaniineiksi.
Säästyy isot summat rahaa, aikaa ja vaivaa, kun annetaan reppanoiden edes yrittää vastuunpakoilua.
Katson tämän edun suuremmaksi kuin niiden vastausten arvon, mitä poikaset pystyisivät antamaan.
VoDKa kirjoitti:Koekaniini on sanana julmahko, mutta näitä eläviä versioita olisi hyvä ihan tosissaan tutkia, selvittää sitä ajatusmaailmaa ja miettiä vastauksia, kun kuolleilta niitä on niin paljon vaikeampi saada.
Onko se tarpeen? Oikeasti?
VoDKa kirjoitti:Tietenkin pommien mahdollisuus on aina olemassa, mutta ehkä niihin ammuskelukouluihin kannattaisi rynniä sisälle jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, ettei tulisi taas seuraavalla kerralla tapauksia joissa tekijä on maannut kuolleena jo viimeiset kolme tuntia siellä jossain random-luokassa ja pelokkaat oppilaat kyyhöttävät yhä pulpettiensa alla.
Poliisitaktiikkaa sen syvemmin ruotimatta, kommentoisin tuohon vain, että muuttujat ovat sitä luokkaa, ettei Suomessa tuon kaltaisia tiloja pystytä turvaamaan taktisesti oikein sen nopeammin missä ajassa Jokelassa tehtävä suoritettiin. Suorituksesta täysi kymppi paikalla olleille Valmiusyksikön ja VaTi-yksikköjen miehille. Sivullisten täyttämä koulurakennus on taktinen helvetti, vaikka ei ajateltaisikaan pommiuhkan kannalta.
VoDKa kirjoitti:Se kiinni saaminen elävänä olisi mielestäni todella tärkeää, juuri niiden vastausten ja muiden kannalta.
Mitä veikkaat että pojat pystyisivät vastaamaan? "Teki mieli... oli paha olla..." tai jotain muuta hyödyllistä? Kiinnostaisi oikeasti jonkun asiaan syventyneen mielipide, mitä korvaamattoman arvokasta tietoa hämmentyneen pikkupojan päästä voitaisiin saada ulos?
VoDKa kirjoitti:Vaikkakin yhteiskunnastakin suurin osa on keksimässä toki tämän jälkeen vaikka minkälaista keinoa tappaa ja raiskata vankilassa, kidutuksia ja muita, mutta se taas kertoo ihmiskunnan henkisestä tilasta se ja onkin jo ihan toinen tarina.
Niin noh. Ne ehkä keksisivät, ketkä kokevat koston tyydyttäväksi. Monelle varmaan riittäisi, että vaarallisesti sairaalle yksilölle tarjottaisiin eutanasia. Ongelma ratkaistu.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

MotiivitOn kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Näitä kouluammuskelun suorittaneita kun tosissaan on niin vähän saatu elävänä kiinni (liekkö oikeastaan yhtään kunnollista, kun se Kinkelinkin toiminta oli vähän mitä sattuu?), että olisi tosissaan oikeastaan kaikkien etujen mukaista saada elossa muutamia kiinni, ikään kuin koekaniineiksi.
Säästyy isot summat rahaa, aikaa ja vaivaa, kun annetaan reppanoiden edes yrittää vastuunpakoilua.
Katson tämän edun suuremmaksi kuin niiden vastausten arvon, mitä poikaset pystyisivät antamaan.
Vältän kiroilua keskusteluyhteyksissä, mutta nyt on pakko:

Mikä vittu teitä ihmisiä vaivaa?

Mikään ei kelpaa. Ei kuolleena, eikä elävänä. Sitten jos vaihtaa mielipidettä ja tarjoaa vaihtoehtoa kuollut ampuja, niin siitä saa turpaansa; ei ei, ei saa olla kuollut, pitää olla elossa, vihanneksena, pitää saada se kärsimään.

Ja elävänä ei kelpaa kans, koska pitää saada tappaa.

En kommentoi tällä kertaa pidemmin, koska kärsin ihan järkyttävästä päänsärystä parhaillaan. Muistuta kuitenkin, että palaan aiheeseen, jos et ole saanut viikonlopun loppuun mennessä vastausta noihin muihin esittämiisi asioihin.

MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

^Sori sori... ei ollut tarkoitus astua varpaille.
Mun mielipide on koko ajan ollut se, että sairaat ja sopeutumattomat koirat lopetetaan, nukuttaminen on ihan hyvä vaihtoehto, eutanasia. Se että nämä tapaukset tekevät sen itse on mun mielestä ollut vain positiivista.
Ehdottomasti kiellän kostonhimon. Ihmisen erottaa eläimestä kostonhimo ja minä olen ilmeisesti riittävän lähellä eläintä ollakseni kostonhimosta vapaa. Mielestäni on kovin käytännöllistä, että nämä tapaukset mokattuaan itsensä poistavat perimänsä geenipoolista. Tämä siis ei koske pelkästään kouluampujia. Mokaajan poistaessa itsensä, säästytään kalliilta sisäiseltä tutkinnalta, oikeudenkäynneiltä ja vankilavuorokausilta. Käytännöllisyys on Jumalani.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

MotiivitOn kirjoitti:Ehdottomasti kiellän kostonhimon. Ihmisen erottaa eläimestä kostonhimo ja minä olen ilmeisesti riittävän lähellä eläintä ollakseni kostonhimosta vapaa. Mielestäni on kovin käytännöllistä, että nämä tapaukset mokattuaan itsensä poistavat perimänsä geenipoolista. Tämä siis ei koske pelkästään kouluampujia. Mokaajan poistaessa itsensä, säästytään kalliilta sisäiseltä tutkinnalta, oikeudenkäynneiltä ja vankilavuorokausilta. Käytännöllisyys on Jumalani.
Voisin sanoa amen tuohon, mutta mielestäni on myös tärkeää ensin tutkia ja sen jälkeen hutkia (hengiltä). Monien ihmisten elämänlaatu on sitä luokkaa, että en ole varma kannattaako heidän edes pysytellä elossa ja itsemurhaajien kohdalla tunnen useimmiten vain helpotusta, sillä heillä on selkeästi ollut elämässään jokin huonosti, kun moiseen ratkaisuun ovat päätyneet. Itsemurhaa on tutkittu tarpeeksi, siitä tiedetään käsittääkseni lähes kaikki siinä määrin, että voidaan antaa yksilöiden kuolla ilman että viimeiseen asti yritetään pitää hengissä ja pitkittää kärsimystä. Kouluammuskelut ovat ilmiönä vielä sen verran uusi, että mielelläni ottaisin nyt tutkimuksia varten muutaman elävän kiinni ja selvittäisin syitä ja seuraamuksia, ajattelutapoja ja reaktioita erilaisiin tilanteisiin ja yrittäisin löytää lisää yhteisiä nimittäjiä, joita vielä ei ehkä ole osattu ajatellakaan. Kun asiaa olisi tutkittu riittävästi ja testit vedetty läpi, niin ehkä tämän jälkeen olisi vain armollista antaa näiden tulevien tapausten tehdä se itsemurha, ilman että rynnittäisiin sisälle vauhdilla ja iskettäisiin tekijä(t) rautoihin. Ihmiskunnan yksi tärkeä osa-alue kun on kuitenkin kehittää itseään, oppia uutta ja tutkia asioita, joten tästäkin voisi joku oikeasti tehdä kunnollisen tutkimuksen elävien koekanien kanssa, eikä vain leikellä kuolleita ja miettiä, että ehkä se ajatteli näin, eikä silleen toisella tavalla, niinku.

Muuten noin yleisesti olen myös säästämisen ja käytännöllisyyden kannattaja. Tekijällekin se on parempi, jos saavat kuolla siellä, haluamallaan tavalla.
MotiivitOn kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Koekaniini on sanana julmahko, mutta näitä eläviä versioita olisi hyvä ihan tosissaan tutkia, selvittää sitä ajatusmaailmaa ja miettiä vastauksia, kun kuolleilta niitä on niin paljon vaikeampi saada.
Onko se tarpeen? Oikeasti?
Mielestäni on. Kuten yllä kirjoitin.
MotiivitOn kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Se kiinni saaminen elävänä olisi mielestäni todella tärkeää, juuri niiden vastausten ja muiden kannalta.
Mitä veikkaat että pojat pystyisivät vastaamaan? "Teki mieli... oli paha olla..." tai jotain muuta hyödyllistä? Kiinnostaisi oikeasti jonkun asiaan syventyneen mielipide, mitä korvaamattoman arvokasta tietoa hämmentyneen pikkupojan päästä voitaisiin saada ulos?
Ei pelkästään kyselyvastausten, vaan nämä ihmiset voitaisiin laittaa myös useisiin erilaisiin kokeisiin ja kuvauksiin, muiden yhteisten tekijöiden löytämiseksi. Älykkyystestit, aivokuvaukset, erilaisiin tilanteisiin annetut vastaukset, tapa ajatella jne jne. Uskon syvästi siihen, että uusia yhteisiä asioita olisi löydettävänä heiltä kaikilta runsain mitoin, kun kunnolliset kokeet saataisiin vain ajettua heillä läpi.
MotiivitOn kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Vaikkakin yhteiskunnastakin suurin osa on keksimässä toki tämän jälkeen vaikka minkälaista keinoa tappaa ja raiskata vankilassa, kidutuksia ja muita, mutta se taas kertoo ihmiskunnan henkisestä tilasta se ja onkin jo ihan toinen tarina.
Niin noh. Ne ehkä keksisivät, ketkä kokevat koston tyydyttäväksi. Monelle varmaan riittäisi, että vaarallisesti sairaalle yksilölle tarjottaisiin eutanasia. Ongelma ratkaistu.
Useimmilla tuntuu olevan lähes kunnianasia saada keksiä erilaisia keinoja ja kidutuksia. Järkyttävintä on ollut, että näitä ehdotuksia tulee jopa murrosiän alkuvaiheessa olevilta, jotka ovat omaksuneet tuon oksettavan tavan ajatella vanhemmiltaan ja muulta yhteiskunnalta. Mielestäni on varsin huolestuttavaa, että ne jotka kiivaimmin tuomitsevat murhaamisen ja tappamisen, olisivat itse tekemässä saman itse tekijälle, siitäkin huolimatta että tämä on toteuttanut jo heidän haaveensa useimmiten tappamalla itsensä. Kouluammuskeluista kun lukee erilaisilta foorumeilta ja keskustelupalstoilta, niin suurin osa on jotenkin hakemassa sitä kostoa (tietenkin paria poikkeuskeskustelupaikkaa lukuunottamatta, joiden käyttäjiä pidetään kaikkia yleisesti ottaen sairaina) ja vihapostia laitetaan sitten täysin syyttömillekin ihmisille, ehkä vain oman egon pönkittämiseksi ja pahan olon purkamiseksi.

Kosto on ihmiskunnan sairaus, mikä ei saa vain jotakuta tarttumaan aseeseen ja teloittamaan koulukaverinsa, vaan myös itseään terveinä pitävät ihmiset muuttumaan sairaalloista tekstiä suoltaviksi murhanhimoisiksi ja kostoa vaativiksi idiooteiksi.

Vastaa Viestiin