Tyhmiä kysymyksiä
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Re: Tyhmiä kysymyksiä
Ihan kun mä muistaisin kysyneeni tän aiemminkin, mutta antaa palaa vaan.
Pesen ikkunoita 14. kerroksessa hissitelineellä. Köydet kuitenkin katkeavat ja alkaa ns. vapaa pudotus. Tarkasti kun kuitenkin lasken, päätä hypätä ylöspäin täydellä vauhdilla hieman ennen äkkipysäystä ja pelastaa nahkani. Onnistuuko?
Pesen ikkunoita 14. kerroksessa hissitelineellä. Köydet kuitenkin katkeavat ja alkaa ns. vapaa pudotus. Tarkasti kun kuitenkin lasken, päätä hypätä ylöspäin täydellä vauhdilla hieman ennen äkkipysäystä ja pelastaa nahkani. Onnistuuko?
Tuo ylläoleva kysymys, oli "tyhmien kysymysten" tähän asti tyhmin kysymys?
Olekko asunut jossain tynnyrissä? kun et ymmärrä normaali elämän mekaniikasta ja fysiologiasta mitään.
Olekko asunut jossain tynnyrissä? kun et ymmärrä normaali elämän mekaniikasta ja fysiologiasta mitään.
EuroJR, et onnistu pelastamaan nahkaasi.
Joku palstan fyysikko (ABC?) saa luvan selittää ja kaavat vääntää.
Joku palstan fyysikko (ABC?) saa luvan selittää ja kaavat vääntää.
Paskanen tukka
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Hahah tuli siis oikeaan osoitteeseen.MEG kirjoitti:Tuo ylläoleva kysymys, oli "tyhmien kysymysten" tähän asti tyhmin kysymys?
Itse asiassa muistan kuitenkin lukeneeni Hesarin kysymyspalstalla saman kysymyksen ja vastaus oli yllättävä. Jos en nyt oikein väärin muista, niin tarkalleen ajoitettu hyppy-yritys olisi sen mukaan auttanut, mutta sen oikea ajoitus ja suorittaminen olisivat "vaikeita".
Muistaakseni oli vielä puhetta siitä, että kerrosten lukumäärällä olisi väliä. Taisi olla siinä kyse hissistä. Valitsin esimerkkitapaukseeni kuitenkin ulkohissin, jolloin näkisi tuon maanpinnan lähestymisen ja ajoitus voisi olla helpompaa. Toisaalta siinä olisi tukipylväätkin, mistä pitää kiinni
No se nahka voi pelastua toki, hengestä en niin sanoisi.
Tosimieshän tekisi empiirisen kokeen
Nojoo.. se siitä ja sen siitä.
Mites muuten noi hävittäjien heittoistuimet? Onko niissä joku asentotunnistin, että vaikka kone kieppuis väkkärää.. ja pilotti vetäis heitto-istuimen laukaisijasta, ei se kuitenkaan kohti maata sitä jakkaraa linkoa?
Jos vaikka kone sattuu olemaan sillähetkellä just ylösalaisin?
Tosimieshän tekisi empiirisen kokeen
Nojoo.. se siitä ja sen siitä.
Mites muuten noi hävittäjien heittoistuimet? Onko niissä joku asentotunnistin, että vaikka kone kieppuis väkkärää.. ja pilotti vetäis heitto-istuimen laukaisijasta, ei se kuitenkaan kohti maata sitä jakkaraa linkoa?
"Yöperho on koteloitunut"
Mythbuster tätä testsi putoavalla hissillä. Siinä silikoninukke singottiin ilmaan juuri törmäyshetkellä, mutta huonosti siinä taisi käydä. Harmi etten muista perusteluita, mutta jotenkin siihen malliin todettiin, ettei kiihtyvässä hississä pysty ponnistamaan riittävästi. Olisko se sitten toinen tilanne tasaisella nopeudella(jos hyppäät lentokeessa ilmaan, et sinkuodu sen perätilaan) liikkuvassa hississä?EuroJR kirjoitti:Ihan kun mä muistaisin kysyneeni tän aiemminkin, mutta antaa palaa vaan.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Niin. Taisin hieman ylimitoittaa "kokeen". 14 kerrosta varmaan riittää, mutta entäs jos hissi putoaa viidennestä tai kuudennesta? Auttaisiko silloin oikein ajoitettu äärimmäinen ponnistus?konsta kirjoitti:Mythbuster tätä testsi putoavalla hissillä. Siinä silikoninukke singottiin ilmaan juuri törmäyshetkellä, mutta huonosti siinä taisi käydä. Harmi etten muista perusteluita, mutta jotenkin siihen malliin todettiin, ettei kiihtyvässä hississä pysty ponnistamaan riittävästi. Olisko se sitten toinen tilanne tasaisella nopeudella(jos hyppäät lentokeessa ilmaan, et sinkuodu sen perätilaan) liikkuvassa hississä?EuroJR kirjoitti:Ihan kun mä muistaisin kysyneeni tän aiemminkin, mutta antaa palaa vaan.
Tuo lentokone-esimerkki kuvastaa sitä mitä tässä pikemminkin hain. Onko se mitenkään toteutettavissa, että juuri törmäyshetkellä olisi saanut jotekin kammettua itsensä "ilmaan". Mitä oikeastaan tapahtuu yksilölle, jos sen jotenkin olisi saanut toteutetuksi?
Voimia vertailemalla voisi arvailla jotakin. Kun putoaa korkealta, luita hajoaa, samoin sisäelimiä ja kallo saattaa pirstaloitua. Hyppäämällä seinää vasten et saisi aikaiseksi ehkä samoja vammoja, joten lihasvoima ei vastaa ainakaan putoamisen aiheuttamaa hitausvoimaa. Mutta ei se kaukana olisi, ehkä oikea-aikaisella ponnistuksella voisi vähentää vammoja siinä määrin, että voisi jäädä henkiin. Ei muuta kuin kokeilemaan.EuroJR kirjoitti: Tuo lentokone-esimerkki kuvastaa sitä mitä tässä pikemminkin hain. Onko se mitenkään toteutettavissa, että juuri törmäyshetkellä olisi saanut jotekin kammettua itsensä "ilmaan". Mitä oikeastaan tapahtuu yksilölle, jos sen jotenkin olisi saanut toteutetuksi?
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Samaa mieltä.Solmu kirjoitti: Tosimieshän tekisi empiirisen kokeen![]()
En nyt jaksa varsinaisesti ruveta laskemaan asiaa, mutta periaatteessa kyseisen tapahtuman pitäisi onnistua. Hyppääjän pitäisi kuitenkin pystyä tuottamaan täsmälleen oikealla hetkellä voima, joka riittää irrottamaan hänet hissin pinnasta. Pudotessaan hissin mukana hän kuitenkin menettää osan omasta painostaan, joten ponnistuksen voima heikkenee. Voisi onnistua, jos pystyisi ponnistamaan hissin reunaa vasten, ja poikkeuttamaan hissin radaltaan. Oma nopeus on kyllä edelleen huomattava, kun alastulo tapahtuu. Lisäksi tulee putoamisaika-ongelma: mitä pidempi matka, sitä enemmän "kevenee". Liian lyhyellä matkalla taas reaktioaika ei riitä.
EDIT. Tuo siis hissistä. Lentokoneessa olija putoaa koneen mukana, ja vammathan tulevat siitä, että koneen pysähtyessä kamaraan matkustaja jatkaa edelleen "matkaansa" yrittäen päästä koneen seinän läpi... Joten jos matkustaja on koneessa irtonaisena, hän rysähtää suoraan seinään.
EDIT2: Meinasinpas taas puhua läpiä päähäni, olisi pitänyt muistella yleistä suhteellisuusteoriaa vähän tarkemmin.
EDIT. Tuo siis hissistä. Lentokoneessa olija putoaa koneen mukana, ja vammathan tulevat siitä, että koneen pysähtyessä kamaraan matkustaja jatkaa edelleen "matkaansa" yrittäen päästä koneen seinän läpi... Joten jos matkustaja on koneessa irtonaisena, hän rysähtää suoraan seinään.
EDIT2: Meinasinpas taas puhua läpiä päähäni, olisi pitänyt muistella yleistä suhteellisuusteoriaa vähän tarkemmin.
Every ship must sail a world.
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Ajatellaan, että pudotraan 10m/s. ja ponnistetaan ilmaan alustalta juuri ennen maahan osumista, niin eikö tuossa pitäisi olla ihan kipeä ponnistusvoima, että sen pudotuksen vauhdin saa kompensoitua, eikä pelkästään osu siihen tontiin muutamaa sekunnin kynnenystä myöhemmin, kuin se alusta.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Teoriassa toimisi tuo hyppääminen, mutta ei käytännössä. Ei lentokoneessa, eikä hississä.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Eli vaimo/tyttöystävä hissiin ja hyvät ohjeet mukaan?Loka kirjoitti:Samaa mieltä.Solmu kirjoitti: Tosimieshän tekisi empiirisen kokeen![]()
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Yep. Pikainen briiffi siinä hissin saapumista odotellessa ja tuumasta toimeen. Ei se jahnailemalla parane.konsta kirjoitti:Eli vaimo/tyttöystävä hissiin ja hyvät ohjeet mukaan?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
Näin minunkin maalaisjärki asian sanoo. Parhaat pomppijat pomppaa jotain 1,5m tasajalkaa ylöspäin, maailmanennätys tais olla lähemmäs 2m. Oma maalaisjärkeni sanoo että hyvällä pompulla voisi silloin mitätöidä maksimissaan 1,5metrin matkan pudotuksesta. Tietenkään fysiikka ei ole näin yksinkertaista, mutta onneksi maalaisjärki on.Mike Manner kirjoitti:Ajatellaan, että pudotraan 10m/s. ja ponnistetaan ilmaan alustalta juuri ennen maahan osumista, niin eikö tuossa pitäisi olla ihan kipeä ponnistusvoima, että sen pudotuksen vauhdin saa kompensoitua, eikä pelkästään osu siihen tontiin muutamaa sekunnin kynnenystä myöhemmin, kuin se alusta.
Jep, nykyisissä istuinmalleissa on asentotunnistin, tai itse asiassa en ole varma käyttääkö istuin koneen asentotunnistusta. Vanhemmissa malleissa lentäjän piti itse huolehtia missä asennossa kahvasta vetää. Tosin, itse mieluummin ampuisin itseni maanrakoon heittoistuimella, kuin istuisin putoavan hävittäjän kabiinissa, vaikkei oltaisi edes aselastissa.Solmu kirjoitti:Mites muuten noi hävittäjien heittoistuimet? Onko niissä joku asentotunnistin, että vaikka kone kieppuis väkkärää.. ja pilotti vetäis heitto-istuimen laukaisijasta, ei se kuitenkaan kohti maata sitä jakkaraa linkoa?
http://www.youtube.com/watch?v=dohKKp0EvTs
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-