Tyhmiä kysymyksiä
Re: Tyhmiä kysymyksiä
Parhaat pomppijat ei pomppaa 1,5m ylöspäin. Siis paikaltaan kyykystä. Noin metri on oikein.
Paskanen tukka
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
ABC kirjoitti:En nyt jaksa varsinaisesti ruveta laskemaan asiaa, mutta periaatteessa kyseisen tapahtuman pitäisi onnistua. Hyppääjän pitäisi kuitenkin pystyä tuottamaan täsmälleen oikealla hetkellä voima, joka riittää irrottamaan hänet hissin pinnasta. Pudotessaan hissin mukana hän kuitenkin menettää osan omasta painostaan, joten ponnistuksen voima heikkenee. Voisi onnistua, jos pystyisi ponnistamaan hissin reunaa vasten, ja poikkeuttamaan hissin radaltaan. Oma nopeus on kyllä edelleen huomattava, kun alastulo tapahtuu. Lisäksi tulee putoamisaika-ongelma: mitä pidempi matka, sitä enemmän "kevenee". Liian lyhyellä matkalla taas reaktioaika ei riitä.
EDIT. Tuo siis hissistä. Lentokoneessa olija putoaa koneen mukana, ja vammathan tulevat siitä, että koneen pysähtyessä kamaraan matkustaja jatkaa edelleen "matkaansa" yrittäen päästä koneen seinän läpi... Joten jos matkustaja on koneessa irtonaisena, hän rysähtää suoraan seinään.
EDIT2: Meinasinpas taas puhua läpiä päähäni, olisi pitänyt muistella yleistä suhteellisuusteoriaa vähän tarkemmin.
Apua, mä en tajuu! Mun mielestä siis törmäystä voi keventää aika tarkkaan sen verran, minkä verran jalat kykenevät tuottamaan vastakkaiseen suuntaan energiaa ennen törmäystä? Eikö tämä energian määrä ole jaloista kiinni, eikä niinkään sinun painostasi ja massahan on aina sama. Olenko mä tyhmä?
Eniten mua huolestuttaa hissiä alaspäin työntävä voima, joka syntyy hyppääjän omasta massasta ja jalkojen työntövoimasta. Se mielestäni voisi hävittää lähes kaiken hyödyn. Tosin eipä tuo olisi kuitenkaan kuin metrin pudotuksen nollaaminen.
Rapierin kanssa ollaan koko aamu väännetty kättä siitä, nostaako seuraavassa videossa kaveri massansa 1,5 metrin matkan vai vain metrin matkan. Rapierin mielestä nollataso on siinä kun kaveri seisoo normaalisti ja minusta taas nollataso on siinä kun kaveri on liikkeensä alakuolokohdassa.
http://www.youtube.com/watch?v=7nltvE4t ... re=related
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
- Juliet Jones
- Axel Foley
<-- Mielenkiintoinen kysymys..
Muistan, kun omina urheiluvuosinani mitattiin lihaskuntoa. Ponnistusvoimatesti tapahtui siten, että henkilö seisoi sivusuunnassa mittatauluun nähden, ja taulun alalaita (siis nollapiste) sijoitettiin siihen, missä testattavan suorana ojennetun käden sormenpäät tavoittivat sen. Kun nollapiste oli paikoillaan, henkilö otti vauhdin polviaan hieman notkistaen, ja hyppäsi suoraan yläsuuntaan liidutuin sormin ja kosketti taulua niin ylös kuin ylsi. Sormenjäljet osoittivat ponnistusvoiman suoraan ylöspäin.
Olen 167cm tai jotakin, paras tulokseni ikinä oli kuulemma suurempi kuin kaksi ikäluokkaa ylempänä olevien poikien samassa piirissä, eli 86cm. Tuo videon kaveri ei hyppää tietenkään suoraan ylös, kun ei sitten pystyisi tuohon lavojen reunalle.. mutta aika huikealta näyttää.
Muistan, kun omina urheiluvuosinani mitattiin lihaskuntoa. Ponnistusvoimatesti tapahtui siten, että henkilö seisoi sivusuunnassa mittatauluun nähden, ja taulun alalaita (siis nollapiste) sijoitettiin siihen, missä testattavan suorana ojennetun käden sormenpäät tavoittivat sen. Kun nollapiste oli paikoillaan, henkilö otti vauhdin polviaan hieman notkistaen, ja hyppäsi suoraan yläsuuntaan liidutuin sormin ja kosketti taulua niin ylös kuin ylsi. Sormenjäljet osoittivat ponnistusvoiman suoraan ylöspäin.
Olen 167cm tai jotakin, paras tulokseni ikinä oli kuulemma suurempi kuin kaksi ikäluokkaa ylempänä olevien poikien samassa piirissä, eli 86cm. Tuo videon kaveri ei hyppää tietenkään suoraan ylös, kun ei sitten pystyisi tuohon lavojen reunalle.. mutta aika huikealta näyttää.
En ole nyt ihan varma tajusinko, mutta tuo voiman ja vastavoiman laki pätee tässäkin asiassa.MotiivitOn kirjoitti:ABC kirjoitti:En nyt jaksa varsinaisesti ruveta laskemaan asiaa, mutta periaatteessa kyseisen tapahtuman pitäisi onnistua. Hyppääjän pitäisi kuitenkin pystyä tuottamaan täsmälleen oikealla hetkellä voima, joka riittää irrottamaan hänet hissin pinnasta. Pudotessaan hissin mukana hän kuitenkin menettää osan omasta painostaan, joten ponnistuksen voima heikkenee. Voisi onnistua, jos pystyisi ponnistamaan hissin reunaa vasten, ja poikkeuttamaan hissin radaltaan. Oma nopeus on kyllä edelleen huomattava, kun alastulo tapahtuu. Lisäksi tulee putoamisaika-ongelma: mitä pidempi matka, sitä enemmän "kevenee". Liian lyhyellä matkalla taas reaktioaika ei riitä.
EDIT. Tuo siis hissistä. Lentokoneessa olija putoaa koneen mukana, ja vammathan tulevat siitä, että koneen pysähtyessä kamaraan matkustaja jatkaa edelleen "matkaansa" yrittäen päästä koneen seinän läpi... Joten jos matkustaja on koneessa irtonaisena, hän rysähtää suoraan seinään.
EDIT2: Meinasinpas taas puhua läpiä päähäni, olisi pitänyt muistella yleistä suhteellisuusteoriaa vähän tarkemmin.
Apua, mä en tajuu! Mun mielestä siis törmäystä voi keventää aika tarkkaan sen verran, minkä verran jalat kykenevät tuottamaan vastakkaiseen suuntaan energiaa ennen törmäystä? Eikö tämä energian määrä ole jaloista kiinni, eikä niinkään sinun painostasi ja massahan on aina sama. Olenko mä tyhmä?
Eniten mua huolestuttaa hissiä alaspäin työntävä voima, joka syntyy hyppääjän omasta massasta ja jalkojen työntövoimasta. Se mielestäni voisi hävittää lähes kaiken hyödyn. Tosin eipä tuo olisi kuitenkaan kuin metrin pudotuksen nollaaminen.
Keveneminen on eri juttu: tasaisesti kiihtyvä liike on vaikutukseltaan yhteneväinen painovoiman (siis painavan massan) kanssa. Tämä on yleisen suhteellisuusteorian perusta. Siis että painovoima on näennäisvoima. Tosin kukaan ei ole vielä pystynyt todistamaan, että painava massa on sama kuin hidas massa, mutta jos joku keksii miksi, niin voi laittaa yksityisviestiä a.s.a.p....
Eli kun putoaa alaspäin, niin ihminen "kevenee". Tätähän käytetään hyväksi painottomuuslennoilla.
Kuitenkin samaan aikaan putoaja liikkuu hissin mukana sen koordinaatistossa, jonka nopeus ulkopuolisen havaitsijan suhteen kasvaa koko ajan. Jos hän astuukin hissin ulkopuolelle, niin putoamisnopeus on edelleen sama. Liike-energia pitäisi pystyä hukkaamaan jonnekin, esim. tönäisemällä hissiä sivusuuntaan ja itse kierimällä maassa etc. mutta eiväthän nuo toimi, jos nopeutta on liikaa. Sen sijaan kevyet eläimet, kuten kissat, joilla lisäksi on hyvä reaktionopeus, pystyvät suorittamaan tämänkaltaisen tempun tiettyyn rajaan asti varsin helposti.
Mun mielestä nollataso on painopisteen alimmassa kohdassa... Eihän ihminen kuitenkaan ole mikään jousi.Rapierin kanssa ollaan koko aamu väännetty kättä siitä, nostaako seuraavassa videossa kaveri massansa 1,5 metrin matkan vai vain metrin matkan. Rapierin mielestä nollataso on siinä kun kaveri seisoo normaalisti ja minusta taas nollataso on siinä kun kaveri on liikkeensä alakuolokohdassa.
http://www.youtube.com/watch?v=7nltvE4t ... re=related
Every ship must sail a world.
Juu, myönsin jo Motille että on se nollataso siellä.
Tarkoitin itse tuota ponkkaria josta Juliet mainitsi.
Julietilla mielenkiintoiset kintut...
Tarkoitin itse tuota ponkkaria josta Juliet mainitsi.
Julietilla mielenkiintoiset kintut...
Paskanen tukka
- Juliet Jones
- Axel Foley
Rapier, se oli joskus nuoruudessa ja aktiiviaikoina. Tänä päivänä Julietin kintuissa ei ole mitään mielenkiintoista
Mietin edelleen tuota videon kaveria.. mitä enemmän hyppyä katsoo, niin sitä huimemmalta se näyttää. Toki kyllä esim. parkour- harrastajat kykenevät upeaan kehonhallintaan ja hyväksikäyttämään myös fysiikan lakeja.. mutta silti.. kuinkahan kaveri tuon oikein tekee
? Hänhän näyttäisi hyppäävän sen reilun 1,5m lievään yläviistoon ja painovoimalakia vastaan, jos olisi itse vaikkapa 170cm:n pituinen.
Mietin edelleen tuota videon kaveria.. mitä enemmän hyppyä katsoo, niin sitä huimemmalta se näyttää. Toki kyllä esim. parkour- harrastajat kykenevät upeaan kehonhallintaan ja hyväksikäyttämään myös fysiikan lakeja.. mutta silti.. kuinkahan kaveri tuon oikein tekee
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
Juliet Jones kirjoitti:Mietin edelleen tuota videon kaveria.. mitä enemmän hyppyä katsoo, niin sitä huimemmalta se näyttää. Toki kyllä esim. parkour- harrastajat kykenevät upeaan kehonhallintaan ja hyväksikäyttämään myös fysiikan lakeja.. mutta silti.. kuinkahan kaveri tuon oikein tekee? Hänhän näyttäisi hyppäävän sen reilun 1,5m lievään yläviistoon ja painovoimalakia vastaan, jos olisi itse vaikkapa 170cm:n pituinen.
Ja tuo kaveri väittää, ettei parkouraa tai harrasta yleisurheilua tms. Punttitreeni nopeilla toistoilla (räjähtävä voima) on kuulemma pompun salaisuus.
No juuri sitähän minäkin ajoin takaa.ABC kirjoitti:En ole nyt ihan varma tajusinko, mutta tuo voiman ja vastavoiman laki pätee tässäkin asiassa.
Tuota, tyhmä kysymys, mutta varmistan, että eikös yleensä painava massa ole sama asia, kuin suuri massa, joka on jonkin asian painovoimakentässä? Ja taas maalaisjärki ajattelee, että tottakai suuri massa on yhtä kuin hidas massa? (enkö mä ole oppinut yhtään mitään?)ABC kirjoitti:Keveneminen on eri juttu: tasaisesti kiihtyvä liike on vaikutukseltaan yhteneväinen painovoiman (siis painavan massan) kanssa. Tämä on yleisen suhteellisuusteorian perusta. Siis että painovoima on näennäisvoima. Tosin kukaan ei ole vielä pystynyt todistamaan, että painava massa on sama kuin hidas massa, mutta jos joku keksii miksi, niin voi laittaa yksityisviestiä a.s.a.p....![]()
ABC kirjoitti:Kuitenkin samaan aikaan putoaja liikkuu hissin mukana sen koordinaatistossa, jonka nopeus ulkopuolisen havaitsijan suhteen kasvaa koko ajan. Jos hän astuukin hissin ulkopuolelle, niin putoamisnopeus on edelleen sama.
Jep. tähän asti luulen olevani vielä hienosti hississä (kärryillä).
Tässä siis oma ajatukseni oli, että tämä painovoiman aiheuttama alaspäinsuuntautuva liike-energia pyrittäisiin kumoamaan hissin lattiaan, käyttäen hyväksi hissin omaavan massan hitautta, joka kai on monikymmenkertainen pomppijaan nähden. Jalkojen alaspäin suuntaama voimahan kaiketi ei riittäisi kasvattamaan hissin alaspäin suuntautuvaa nopeutta kovin radikaalisti, mutta voiman kai tulisi liikuttaa kevyempää kappaletta ylöspäin suuntautuvalla voimallaan, eli kehoa. Näkisin jopa, että tuo kehon painon lasku vapaassa pudotuksessa lisäisi ponnistuksen tehoa jonkin verran, koska normaalitilassa ponnistusta vastustava voima (painovoima) olisi yhtä suurempi kuin pudotuksessa..?ABC kirjoitti:Liike-energia pitäisi pystyä hukkaamaan jonnekin, esim. tönäisemällä hissiä sivusuuntaan ja itse kierimällä maassa etc. mutta eiväthän nuo toimi, jos nopeutta on liikaa.
Ammuinko juuri itseäni päähän?
Teoriaa vain, koska sellaista betonireittä ei tosiaankaan ole olemassa, joka kykenisi tempun tekemään pariametriä korkeammassa tapauksessa. Joten, koska kaikkia varmaan kyllästyttää minun fysiikan oppituntini ABC voi puolestani laittaa vastauksen vaikka yksityisviestillä?
Painava massa, joka tuntee painovoiman vaikutuksen, oletetaan fysiikassa samaksi kuin hidas massa, mutta asiaa ei varsinaisesti ole kyetty todistamaan. Ei vain ole ilmaantunut mitään, mikä antaisi olettaa toisin.MotiivitOn kirjoitti:Tuota, tyhmä kysymys, mutta varmistan, että eikös yleensä painava massa ole sama asia, kuin suuri massa, joka on jonkin asian painovoimakentässä? Ja taas maalaisjärki ajattelee, että tottakai suuri massa on yhtä kuin hidas massa?ABC kirjoitti:Keveneminen on eri juttu: tasaisesti kiihtyvä liike on vaikutukseltaan yhteneväinen painovoiman (siis painavan massan) kanssa. Tämä on yleisen suhteellisuusteorian perusta. Siis että painovoima on näennäisvoima. Tosin kukaan ei ole vielä pystynyt todistamaan, että painava massa on sama kuin hidas massa, mutta jos joku keksii miksi, niin voi laittaa yksityisviestiä a.s.a.p....![]()
Kun kiihtyvyys alaspäin on yhtä suuri kuin Maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys, eli on kyseessä nimenomaan tuo alussa mainittu vapaa pudotus, jossa ihminen on Maan keskipistettä kohti eli hissin lattiaa vasten painoton. Pitäisi laskea hissin, jonka pohja on kuitenkin useita neliömetrejä, ilmanvastuksen vaikutus, jolloin saataisiin oikea nopeus putoamiselle eri kohdissa matkaa.Tässä siis oma ajatukseni oli, että tämä painovoiman aiheuttama alaspäinsuuntautuva liike-energia pyrittäisiin kumoamaan hissin lattiaan, käyttäen hyväksi hissin omaavan massan hitautta, joka kai on monikymmenkertainen pomppijaan nähden. Jalkojen alaspäin suuntaama voimahan kaiketi ei riittäisi kasvattamaan hissin alaspäin suuntautuvaa nopeutta kovin radikaalisti, mutta voiman kai tulisi liikuttaa kevyempää kappaletta ylöspäin suuntautuvalla voimallaan, eli kehoa. Näkisin jopa, että tuo kehon painon lasku vapaassa pudotuksessa lisäisi ponnistuksen tehoa jonkin verran, koska normaalitilassa ponnistusta vastustava voima (painovoima) olisi yhtä suurempi kuin pudotuksessa..?ABC kirjoitti:Liike-energia pitäisi pystyä hukkaamaan jonnekin, esim. tönäisemällä hissiä sivusuuntaan ja itse kierimällä maassa etc. mutta eiväthän nuo toimi, jos nopeutta on liikaa.
Every ship must sail a world.
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Jos palkkapäivä on 30.4, pitäisikö minulla jo olla palkka tilillä?
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Eli ei mitään "tämä päivä aikaa olla tilillä" -juttua, vaan sen pitäisi olla jo? Alkaa vituttaa, ei ole ensimmäinen kerta kun ei ole aamusta jo palkka tullut.Cassie kirjoitti:Kyllä sen pitäisi olla tilillä.
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
Loka kirjoitti:Eli ei mitään "tämä päivä aikaa olla tilillä" -juttua, vaan sen pitäisi olla jo? Alkaa vituttaa, ei ole ensimmäinen kerta kun ei ole aamusta jo palkka tullut.Cassie kirjoitti:Kyllä sen pitäisi olla tilillä.
Eikös se voida maksaa sulle ihan laillisesti vielä tämän päivän aikana vaikkapa käteisellä? Näin minä olen saanut ymmärtää.
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Toiselle työntekijälle oli pomon toimesta sanottu, että tes:ssa lukee että palkan tulee olla palkkapäivänä kello 12.00 mennessä työntekijän tilillä. No, ei ole. En ole enää ko. firmassa töissä joten ennen hoideltuani palkan itse itselleni, odotin sitä nytkin ja myös muut työntekijät odottivat palkkaansa täksi päivää. Pomolle on tästä ilmoitettu ja oli vain "huutanut" toiselle työntekijälle että alkaa vaatia kohta myös heiltä täydellisyyttä. Aikuiset ihmiset.. Mutta joo. Pomo on siis selkeästi ryssinyt eikä palkkaa ole työkavereiden tilillä tänä vappuna.MotiivitOn kirjoitti:Loka kirjoitti:Eli ei mitään "tämä päivä aikaa olla tilillä" -juttua, vaan sen pitäisi olla jo? Alkaa vituttaa, ei ole ensimmäinen kerta kun ei ole aamusta jo palkka tullut.Cassie kirjoitti:Kyllä sen pitäisi olla tilillä.
Eikös se voida maksaa sulle ihan laillisesti vielä tämän päivän aikana vaikkapa käteisellä? Näin minä olen saanut ymmärtää.
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
Niin niin. TES:han voi alakohtaisesti määrittää montakin seikkaa. Myös työsopparissa voidaan tehdä erinäisiä muutoksi, vaikkapa että palkan oltava tilillä klo 0400 aamulla ja silloin siitä tulisi pitää kiinni. Itse muistelin vain lakia.Loka kirjoitti:Toiselle työntekijälle oli pomon toimesta sanottu, että tes:ssa lukee että palkan tulee olla palkkapäivänä kello 12.00 mennessä työntekijän tilillä.
Mutta pomot on sellasia, ne ryssii aina välillä. Työntekijöiden pitää vaan yrittää sietää noita surkeita kuspäitä tai hankkiutua itse pomon pallille.
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Pomot on runkkareitaMotiivitOn kirjoitti:Mutta pomot on sellasia, ne ryssii aina välillä. Työntekijöiden pitää vaan yrittää sietää noita surkeita kuspäitä tai hankkiutua itse pomon pallille.
No ei vaan...
Asiaan -
Itse olen 97% varma. että ennen kuin tämä tämän hetkinen määräaikainen työsopimus päättyy, niin käyn johtoportaan kanssa erittäin tiukan keskustelun siitä, että pitääkö palkka maksaa TES:in mukaan, vai voiko olla maksamatta esim. haittoja jos ei halua.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe