Kioskimies ja DNA

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
John Doe
Christopher Lorenzo

Re: Kioskimies ja DNA

Viesti Kirjoittaja John Doe »

En voi väittää,enkä haluakkaan.Mutta sinäkään et voi väittää,että kioskimiehellä tai Asmannilla olisi pitävä alibi,molemmat on kumottu tavalla tai toisella jo aikoja sitten,sinä et vaan halua uskoa sitä. 8)
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

John Doe kirjoitti:et voi väittää,että kioskimiehellä tai Asmannilla olisi pitävä alibi,molemmat on kumottu tavalla tai toisella jo aikoja sitten,sinä et vaan halua uskoa sitä. 8)
Mikä tai minkälainen on pitävä alibi? (Ja kuka on pätevä sitä arvioimaan?)
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

^Olen kyllä lukenut tuon tiedon kioskimiehen uhkaavista puheista siellä uimarannalla lauantai-iltana, josta on kertonut Rouva Koli. Se oli joko kuulustelupöytäkirjasta tai lehtihaastattelusta, en muista varmasti kummasta. Se ei ole sama kuin "musta tuntuu", vaan niin on kertonut rouva Koli.
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Sariola kirjoitti:^Olen kyllä lukenut tuon tiedon kioskimiehen uhkaavista puheista siellä uimarannalla lauantai-iltana, josta on kertonut Rouva Koli. Se oli joko kuulustelupöytäkirjasta tai lehtihaastattelusta, en muista varmasti kummasta. Se ei ole sama kuin "musta tuntuu", vaan niin on kertonut rouva Koli.
Tässä muistin virkistykseksi Martti Kolin kuulustelu. Erona tosiaan tuo, että Martti ei muistanut kioskimiestä edellisillasta, toisin kuin hänen vaimonsa.

"KUULUSTELUPÖYTÄKIRJA
Todistaja
Etpk:n sivun nro
290
Kuulusteltavan nimi

Kuul. ptk:n sivun nro
2

MT: Voimme aloittaa….jos Martti Koli kertoo nyt ensin oman muistikuvan mukaisesti tämän helluntai…ensimmäisen helluntaipäivän aamun tapahtumista.
MK: Aamun tapahtumat…me lähdettiin pojan kanssa, oltiin jo edellisenä iltana sovit%tu että lähdetään ongelle hän oli pikkupoika ja…yleensä mä aina lähdin jos mä yksin lähdin niin mä lähdin aamulla jo siinä kolmen maissa…ja sillon me lähdettiin myöhemmin…Emmä sitä aikaa ihan muista mutta luultavasti me lähdettiin siinä kuuden aikaan kävelemään…sitä polkua mistä aina ennenkin ollaan menty tai mentiin…ja mentiin veneelle ja sousimme sinne ulos …ne on ne turot siellä vielä tänä päivänäkin…mistä ruukattiin onki…meil oli ihan tavalliset mato-onget…istuimme siellä ja oli kaunis aamu…ja sitt oli sovit*tu että tyttäreni ja vaimo tulee sitten myöhemmin…tytär oli ihan pieni siihen aikaan vielä…tulevat uimaan ja me soudetaan rantaan, mistä se murhakin oli…tästä kallion kärkeen …meillä oli venen täällä…sitä varten me ei huomattu sitä sillon aamulla…
MT: Voisitko sä merkitä tolla keltaisella sen reitin mitä sä tulit..pojan kanssa aamulla sinne rantaan?
MK: No tää on se vesilaitos vai?…
Niin
MK: Kuvattuna…no tästähän se polku tulee, tästähän se tulee…ja sitt toinen haara menee tästä ja toinen lähtee tästä tänne…ja veneet oli tässä…ja me tultiin tästä näin tänne…ja tästä lähdettiin ulos…turot on suunnilleen tästä paikkeilla…ja tässäkin oli yks turo…se ei ole enää jäljellä mutt nää turot on kyllä jäljellä…
MT: Millä alueella, jos me merkitään siihen karttaan se reitti mistä sä tulit, se polku mistä sä tulit siihen?
MK: Tästä näin…toinen tuli tästä suoraan…
MT: …sitä metsikön reunaa?
MK: Joo, ja tästä me soudettiin tänne ja täällä me istuimme ja soutelimme…vaimo huusi sitten….
MT: Tuloaika oli siis aamulla, seitsemän…?
MK: Seitsemän maissa suurin piirtein…mä en nyt ihan tarkasti sitä muista…koska poika oli vielä niin nuori niin ei me niin aikaisin lähdetty…muuten minä läksin aina aamulla kun mä yksin tulin…
MT: Minkälainen säätila oli, muistatko?
MK: Sää oli hieno, aurinko ja…kaikki näkyvyydet olivat hyvät ja…
MT: Näkyvyys oli hyvä?
MK: Oli…eihän me sillon huomattu…siel oli niin hiljainen ranta…me istuttiin ja ongittiin siellä niin kuin ennenkin aina…ja tuota ei me huomattu mimmostakaan liikettä silloin aamulla aikaisin, ei mitään…se oli kaputt kaikki…
MT: Te olitte siinä Bodomjärvellä, paljonko siitä on arvioitu etäisyys siihen…..?
MK: Parisataa metriä olisko…
MT: …Niemen kärkeen?
MK: Niin…mutt se oli siinä niemen…se heidän telttansa ei ollut siinä kallion vaan siinä töyrään päällä, että se järvelle tulo tuskin näkyikään…ja tuota…
MT: Tapasitteko te, sillon aamulla kun tulitte seitsemän aikanaan sinne rantaan ja veneelle, niin sillä matkalla ketään henkilöitä?
MK: Ei, ei ketään.
MT: Entä sitten siellä järvellä, oliko muita onkijoita?
MK: Ei ollut muita onkijoita, ja sitä me ihmeteltiin…yleensä siellä oli niitä…siihen aikaan oli ne kolme neljä kaveria kun aina onki siellä, mutta se oli vissiin kun oli helluntaipäivä niin oli varmaan kyläilemässä siellä tai jossain, tai missä sitten oli…että me oltiin pojan kanssa yksin siellä…rannoilla

21. heinäkuuta 2006 1:58:43

--------------------------------------------------------------------------------

Nimi : Tauko paikalla

Viesti : Lainaus:

KUULUSTELUPÖYTÄKIRJA
Todistaja
291
Kuulusteltavan nimi

3

mä en nähnyt ketään…eikä sillon paljon…se oli vaan nää kalliot sillon…se vanha ranta…sehän missä nyt on uimarannat tehty ja kaikki se ulkoaulue… niin nehän oli semmosta…eihän sinne voi mennä….se oli tota myöten mutaa ja liejua….siellä me istuttiin ja ongittiin ja sitt tuli noi…
MT: Oliko teillä ennalta sovit-tu aika, että vaimo tulee sillon ja sillon?
MK: Joo, suurin piirtein, suurin piirtein…ja he ilmoitti sitten sieltä rannalta…ja me soudettiin pojan kanssa rantaan ja me soudettiin se vene tohon…tälle puolelle…tultiin tästä tähän…tähän murhakallion tälle sivulle…tai ihan tähän niemen kärkeen…
MT: Sille eteläpuoleiselle sivulle, anteeksi tota länsipuoleiselle sivulle?
MK: Juu, tänne vasemmalle tohon….
MT: Ei kun sitten se onkin päinvastainen puoli? Itäpuoli.
MK: Itäpuoli juu tota…sitten me päästiin rantaan ja tytär tuli siihen, se oli ihan pikkunen tallo? ja se sano mulle, että ”isä, tuolla ylhäällä yks mies makaa ja se on ihan veressä kaikki”…tuota me noustiin sitten ja vaimo tuli siihen ja sanoi että siellä on jotain nyt tapahtunut että siellä on varmaan tapeltu keskenään että kyllä siellä on verta niin jumalattomasti ja teltta on vedetty auki ja ..no me mentiin sitten katsoo sinne niin tuota sehän oli kaamea se näky siinä…
MT: Voisitko kuvailla sen, että mitä näkyi?
MK: No sehän oli teltasta vedetty ne narut poikki että se oli pudonnut siihen ja sitt mä tykkäsin, että se oli vedetty harja siitä puukolla auki että se oli siinä vähän niinku levällään…ja sitten tämä mikä jäi eloon; Gustafsson, hän oli siinä päällimmäisenä…semmonen verinen möykky…ja mä huomasin, että hän oli elossa ainakin koska rintakehä nousi ja laski…että hän hengitti…ja hän oli siinä päällimmäisenä, niitä alimmaisia ei nyt paljon sieltä näkynytkään, se oli yhtä verimylläkkää kaikki….ja tuota siinä ihmeteltiin, siinä oli muutama ihminen jo tullut siihen ja…sitten ruvettiin kysymään että apuahan siihen pitää saada…täytyy vesilaitokselle mennä soittamaan…poliisit ja ambulanssi…ettei tää nyt ihan oikein ole…ja sitt sieltä tuli yks kaveri…mä en muista enää hänen nimeä…hän asui siinä Myllykylässä…ja hän sanoi että hän kävi soittamassa…ja ne tulikin sitt ambulanssit ja poliisit…sinne nopeasti…ja sitt ne ajo… ne tyhjensi sen pois… piti lähteä pois…et en mä muuta ole
MT: Näittekö te yhtään mitä toimenpiteitä esim. poliisi ja viranomaiset teki?
MK: Ei, ei…muistaakseni ensimmäinen sana kun ne tuli siihen, ne sanoi oli että näähän on selviä ja sillon me vasta hiffattiin, että nehän on kuolleita…paitsi se Gustafsson joka oli siinä päällimmäisenä kasassa…ja teltassa näkyi, oli reikiä…niinku teltan läpi oli isketty puukolla…ja muistaakseni ne tytöt oli pukeissa…ainakin toinen oli ihan puettu…mutta toisella muistaakseni oli että oli nää rintaliivit päällä mutta… ne oli veressä kaikki…että ei siitä paljon selvää saanut…mutta me jouduttiin siitä pois lähtemään…korjas ne pois että ei päästy sen paremmin niitä katsomaan…

videon laskuri 12:50

MT: Oliko…näitten tyttöjen vaatetus vielä, toisella oli…minkälaiset vaatetukset heillä oli?
MK: En minä enää sitä muista mimmoset vaatetukset oli…tykkäsin, että toisella olis ollut..olisko ollut rintaliivit päällä…kun muuten oli käsivarret muistaakseni paljaana …kun siinä näkyi niitä jälkiä siinä…
MT: Oliko hänellä housut jalassa taikka?
MK: Kyllä mä voin melkein sanoa…oli…toinen oli muistaakseni ihan täysissä pukeissa
MT: Ja toinen sitten vähän vähemmän?
MK: Joo…mut sitä…
MT: Entä tämä herra Gustafsson?
MK: Hän oli siinä päällä, hänellä oli vaatteet päällä ja…
MT: Oliko…rinta nousi ja laski, oliko muuta liikettä?
MK: Ei
MT: Puhuiko hän?
MK: Ei, ei mitään

21. heinäkuuta 2006 1:55:37

--------------------------------------------------------------------------------

KUULUSTELUPÖYTÄKIRJA
Todistaja
292
Kuulusteltavan nimi

4

MT: Ääntelikö hän?
MK: Ei….ainakaan minä en kuullut mitään…..sen näki että hän oli hengissä… ???
MT: Muistatko siitä ympäristöstä, mielikuva tuli siitä mitä on tapahtunut?
MK: Ensimmäisenä tuli se mielikuva, että ne on keskenään tapelleet…ryypänneet ja tapelleet…mutt en mä….mä en muista mitä siinä teltan ympärillä oli…vesiastia siinä muistaakseni oli…mutta ei siinä niinku juomingin jälkiä näkynyt teltan ympärillä…millään tavalla…..en tiedä miten sitten ovat iltaansa viettäneet…että
MT: Olitko silloin kenenkään poliisin kanssa keskustelemassa?
MK: Ei…en…tää oli suora yllätys mulle….en ole ollut missään
MT: Eli sinua ei ole missään vaiheessa puhuteltu eikä kuuluteltu?
MK: Ei…ei missään vaiheessa…sitä mä ihmettelenkin..kuinka nyt sitten …eikä mulla sen parempia tietoja heistä ole…ihmeteltiin vaan…me oltiin sillon illalla siellä lasten kanssa uimassa kun he tulivat sinne…
MT: Siis edellisenä iltana?
MK: Edellisenä iltana joo….
MT: Mikä oli sen edellisen illan tilanne?
MK: Illalla oltiin uimassa…ja me oltiin jo ihan vissiin pois lähdössä jo kun he tulivat sinne….ja ruvettiin ihmettelemään että kun he moottoripyörillä tulivat siellä…luultavasti he tulivat sieltä vesilaitoksen tietä ja sitä polkua pitkin siihen niemen kärkeen……moottoripyörät jäi siihen ylös penkan päälle…siinä on iso mänty vielä tänäkin päivänä…siihen mäntyä vasten panivat ne polkupyörät…
MT: Moottoripyörät?
MK: Niin…kahdella pyörällä tulivat…ja tuota ei me sillon tiedetty…koska siellä ei käynyt mitään vieraita…ne oli oma porukka mikä siellä pyöri…siitä Myllykylästä ja Bembölen lapset ja sitten sieltä Gunnarsin tien varsista…eihän siihen tullut mitään tietä niin kuin tänä päivänä tulee…siel oli se haka…siellä oli mullikoita ja hevosia…semmoista joutokarjaa ne piti siellä rannalla…
MT: Siinä pellolla?
MK: Niin tai se oli semmosta pusikkoa…sinne kartanolle, navetalle saakka…se alaosa oli kaikki aidattu, siihen aikaan.
MT: Siis te olitte edellisenä iltana uimassa siellä? Oliko se sama niemeke?
MK: He tulivat siihen samaan niemekkeeseen mistä he löytyivät sitten aamulla.
MT: Te olitte illalla?
MK: Siinä lahden pohjukassa missä aina uitiin.
MT: Siinä niemien välisessä lahden pohjukassa?
MK: Siinä niemin välissä.
MT: Se oli aikanaan se uimapaikka?
MK: Se oli siihen aikaan se uimapaikka?
MT: Olitteko te mitenkään keskustelussa näitten kanssa?
MK: Ei, ei oltu…

videon laskuri 16:25

MT: Minkä verran siinä oli sitten muita ihmisiä?
MK: Kyllä siinä oli..en muista oliko siinä joku aikuinen ollut..lapsia siinä nyt kumminkin oli…nuoria ja jäikin siihen vielä kun me pois lähdettiin…että en mä sen paremmin muista enää..ei me puhuttu heidän kanssaan mitään…mä tykkäsin että he oli sillon siinä polun varressa sitten kun se polku yhtyi siinä…siinä yhtymäkohdassa…että he olis jotain keppejä katkonut ja luultavasti jos he otti, niin he otti niitä telttatarvikkeita…että nostaa pystyyn….en mä muuta..en mä voi sanoa…että mä nyt tuntisin jos ne tulis vastaan…ei mitään sen paremmin…ihmeteltiin vaan suuresti että kun ei sinne yleensä tullut ketään vierasta ihmistä tullut…ja sitä mä ihmettelen vielä tänä päivänkin…kuinka ne on vielä…en mä koskaan

21. heinäkuuta 2006 1:53:44

KUULUSTELUPÖYTÄKIRJA
Todistaja
293
Kuulusteltavan nimi

5

nähnyt ketään outoa ihmistä siellä…nää oli ensimmäiset ketä tuli ja sitä me ihmeteltiin… että kuinka ne on löytänyt edes sinne
MT: Se ei ollut tämmöinen yleinen leiriytymispaikka?
MK: Ei.
MT: Se oli paikkakuntalaisten oma uimapaikka?
MK: Joo, ja se oli niin kuin Oittaan kartanon aluetta…Oittaan kartanon vanha emäntä…hän oli hyvä ihminen…hän antoi paikkakuntalaisten käydä uimassa ja sai pitää venettä siinä ja…
MT: Mä vielä tätä karttaa täydennän, siinä ei oikein näkynyt se teidän tuloreitti…tää keltanen on vähän huono, onko sulla kuulakärkikynää?…Tässä on sininen väri, piirrä tällä sinisellä värillä se reitti mitä tulit.
MK: Tää menee sinne ja tää menee sinne…me tultiin tästä näin, tästä näin sillon aamulla…tästä näin ja tohon.
MT: Tässä kartassa kun on tätä vaaleata aluetta niin oliko se sitä haka…?
MK: Tässä oli kaikki peltoa sillon…tässä oli se haka…tässä Oittaan kartano…se oli tää ranta tänne…tää on Hästbacka nimeltäänkin hevoskallio…että se oli ollut vissiin vuosikausia ollut, hakan joutokarjaa pitäneet siellä…
MT: Sitten olitte päivän…tai ne aamun tunnit täällä järvellä ongella?
MK: Joo
MT: Ja sitten palasitte joukolla rantaan
MK: Joo. Tai muut tuli..vaimo ja
MT: Panetko nuolen siihen kohtaan missä tää rantautuminen tapahtui?
MK: Rantautuminen oli tässä näin.
MT: Ja siinä tuli tietoa
MK: Siinä tuli tieto….päästiin rantaan ja tytär tuli ja sanoi, että siellä makaa yksi mies ja se on ihan veressä
MT: Sitten se edellinen ilta…sitten oli, te olitte ollut uimassa…se oli
MK: …tapa…käydään uimassa…me käytiin aika usein, jos ei töihin joutunut…paljon tehtiin ylitöitä siihen aikaan…mutt jos ei ollut ylitöitä, me lähdettii uimaa…lasten kanssa ja illalla, siitä lähti ne muutkin naapurin lapset…ne varto aina…papaks ja mammaks sanoi…jos pappa ja mamma tulee niin sitten lähdetään uimaan…kun mä ihmettelin sitä kun ne sukelteli sieltä kalliolta…ja sitt siinä oli yks kaveri sieltä Korsbackasta ja ne aina huusi että kato pappa kato pappa…kun ne sukelteli ja sukelteli se kattoi mun päälle ja lopulta kysyi, että onko noi kaikki sun…Mä sanoin että ei ne nyt kaikki ole…tämmönen tää, en minä sen kummempia tiedä
MT: Vielä kysäisen että kun tää oli paikka mihin ei yleensä kukaan retkeile eikä muuta…miten suhtauduttiin kun tuli vieras porukka?
MK: Sitä en tiedä miten lähimmät…me oltiin vieraita…vierailulla, mutta…Oittaalaiset ei koskaan…ainoa voi olla että se Oittaan poika ei tykännyt siitä …mä en sitä poikaa koskaan nähnyt…mä kuulin vaan, että hän on joskus käynyt ja vaimoni sitä kertoi että he oli kerran lasten uimassa, minä en ollut mukana…he oli pyörällä mennyt ja pyörä oli siinä, siinä oli se haka-aika ja se oli tullut sinne…siin kanssa siel oli jotain viljaakin, kauraa vai vehnää vai mitä siellä nyt kasvoi…se oli tullut ja jotain rähjännyt siitä ja huutanut..ja ottanut sen pyörän siitä ja heittänyt sen sinne aidan yli pellolle…muka sinne ei saa mennä… vanha emäntä ???mä tiedän semmosiakin…Helsingissä satamassa olleita kun minä olin Helsingin kaupungin palveluksessa…satamassa olleita.…..siihen aikaan oli muistaakseni kaks ???työnjohtajaakin vielä..jotka teki heinäpäiviä vanhalle emännälle että ne sai tulla talvella pilkille sinne…se oli semmosta vanhanaikaista meininkinä…
MT: Kalastusoikeus…
MK: Muistaakseni kalastusoikeuskaan ei Bodomjärvelle..siinähän käytiin paljonkin …mutta se oli myöhäisemmässä vaiheessa….tota ennen…tai tuon jälkeen että sitten tuli nää uudet kalastuslait ja mitä siihen tuli…että piti olla veden omistajalta lupa….

Videon laskuri 22:30

21. heinäkuuta 2006 1:52:44

KUULUSTELUPÖYTÄKIRJA
Todistaja
294
Kuulusteltavan nimi

6

MT: Palataan siihen edelliseen iltaan, ketä muistat muita henkilöitä siellä olleen. Sanoit joidenkin uimareiden olleen?
MK: En mä muista ketä siellä olleen…
MT: Oliko ketään aikuisia, tuttuja?
MK: Ei….en mä ainakaan muista että olis ketään aikuisia ollut…kyll siel joskus joku aikuinen oli…se oli se Gyllström siellä joskus iltaisin uimassa…oli hyvä uimari….muita ja…
MT: Oliko tämän Gyllströmin kanssa mitään keskustelua?
MK: Ei koskaan ollut …Ei me oltu sen mar tuttuja hänenkään…, moikattiin vaan….ei me koskaan mitään juteltu…
MT: Sillon sinä edellisenä iltana ei ollut tää Gyllström?
MK: En ainakaan muista että siellä olis ollut ketään muita aikuisempia henkilöitä…voi olla että siinä joku nainen oli lasten kanssa……mutta mä en muista ainakaan että siellä ketään olis ollut…että kovin se oli sellainen piiloinen paikka.
MT: Tämä sinun silloinen työpaikka, sähän olet ollut työelämässä?
MK: Joo
MT: Missä sinä olit?
MK: Helsingin kaupungin satamalaitoksessa.
MT: Satamalaitoksella
MK: Mmm…sen ei taida olla paljon enää ole niitä jäljelläkään.
MT: Missä tehtävissä siellä?
MK: Ensin tavaranmerkitsijänä ja sitten minä olin esimiehenä viimeiset parikymmentä vuotta, koska mulla sitäpalvelusaikaa tuli yli 40 vuotta.
MT: Sitten näistä uhreista, oliko näistä henkilöistä kukaan sinulle tuttu?
MT: Esimerkiksi nämä tytöt?
MT: Entä sitten nämä pojat?
MT: Seppo Boisman?
MT: Nils Gustafsson?
MK: Ei. Ei kumpikaan.
MT: Sitten näiden vuosien aikana, oletko sä keskustellut tästä tapauksesta niin kuin yleisesti?
MK: Kyllä silloin alkuvuosina…sitä aina puhuttiin ja pelättiinkin aina siinä alkuun…että se uiminenkin loppu siihen… meni vähän aikaan ennen kuin sitten…taisi mennä lapsiltakin koko kesä ettei käyty sitten uimassa ennen kuin sitten seuraavana kesänä…
MT: Onko teillä mitään omaa arviota siitä, että mitä siinä olisi tapahtunut? Myöhemmin kun olette asiaa ajatellut, että mistä olis ollut kysymys?
MK: Että mistä se olis voinut johtua…en voi sanoa sellaista että mistä, enkä voi arvaillakaan…..että mistä tollainen teko sitten johtuu…koska mä tykkään että ne on ollut teltassa sisällä ihmiset ja tultu ulkopuolelta hiivitty tai mitä tehty ja vedetty narut tältä puolelta alas ja vedetty teltta halki ja alettu pistää…tai jos vissiin …jos joku vähän nosti teltasta…niin heti…koska se oli…mä muistan sen yhden poskessakin oli tikattu reikää täys.
MT: Muistatko millaisia vammoja tällä Nils Gustafssonilla oli?
MK: En, ei hän oli tiedoton…eihän se mitään, makaili siinä vaan….että en mä tiedä enempää..ikävä juttu paikkakunnalle että tällainen sattuu…mutta tänä päivänäkin ihmettelen sitä että kuka se on ja mistä se on tullut sinne.

videon laskuri 26:08

21. heinäkuuta 2006 1:50:39

KUULUSTELUPÖYTÄKIRJA
Todistaja
295
Kuulusteltavan nimi

7

MT: Onko tämmönen nimi kuin Pauli Kettunen millään lailla teille tuttu?
MK: En muista…ei ainakaan mikään parempi tuttu ole ollut….joo, ei…ei ole…
MT: Sitten meillä on yks semmonen tuntemattoman henkilön soitto jossa puhutaan…tämä tuntematon henkilö mainitsee nimen Kolin Masa…
MK: Niin…
MT: Ei aivan varmoja olla ketä siinä on tarkoitettu?
MK: Kyllä se varmaan on mua tarkoittanut…koska mua Kolin Masaksi mua haukuttiin..koska mä olen Bodomilla käynyt, mä käyn vieläkin, mulla on venekin vieläkin siellä…
MT: Oliko paikkakunnalla muita samannimisiä?
MK: Ei…
MT: Sukunimellä olevia?
MK: Ei ole…Mä olen Kannakselta tullut, ei siinä nyt ole ollut….kyllä mun kaikki vissiin tunsi mutta enhän minä..koska mä liikuin siellä paljon…siihen aikaan…kun vapaa-aikaa oli niin mä olin aina kalassa…talvella sekä kesällä, pilkillä ja ongella…
MT: Jos mä pienen pätkän tosta nauhurilta koitan antaa siitä soittajan äänestä, jos sä vaikka tunnistat sen?
MK: Kolin Masa…tietää että mä olen siellä ollut ja käynyt…kalastusta harrastanut pikkupojasta, syntymästä saakka…vieläkin jaksanut mennä, mutta nyt alkaa olla vähän kunto…

videon laskuri 28:43

(Ääninauha pyörii)

MK: Onko tämä nainen vai?
MT: Ei…se ei ole tullut vielä…
MK: Kettusen Pauli vai?
MT: Tää soittaja ei ole Kettusen Pauli…hän on kuollut…
MK: Ajattelin, että yks tullivartija oli muistaakseni oli Kettunen Pauli…mutt en mä tosta kyllä…kyllä se täytyy mutt tuntea…koska se mun nimen tietää...kyllä siitä kerrottiin...tietysti kerrottiin, että nähtiin se ja…mutt ei kukaan…
MT: Hän pikkaisen antaa ymmärtää että te tietäisitte enemmän niistä taustoista ja syistä että mitä tapahtui?
MK: En…ei siitä mä en tosissaan…en……muuta kun voi vaan ihmetellä että miten se on ????..en voi sen paremmin auttaa…
MT: Sitten yksi vaihe tässä tutkinnassa näyttää olleen se, että tätä Gyllströmiä on epäilty?
MK: Niin ihmiset puhui sillon siitä…että hän oli semmonen äksy mies kuulemma ollut.
MT: Mikä sun käsitys on hänen syyllisyydestään taikka syyttömyydestään tai? Tunsitko hänet henkilökohtaisesti?
MK: Semmonen hyvän päivän tuttu…mutt tuota mitä minä nyt kuulin muilta että se oli siellä ärhellyt ja kännipäissään riehunutkin…mutt en minä tuota muuten häntä…että olisko hänestä ollut miestä tehdä…en voi mennä sanomaan….
MT: Onko jotain semmoisia asioita mitä minä en ole huomannut kysyä, minkä luulet voivan auttaa tässä?
MK: Ei, koska sen tietäisi kyllä…
MT: Vielä palataan siihen aamuun jolloin olitte siinä teltan luona, siinä oli joitakin muitakin ihmisiä paikalla?
MK: Oli joo muitakin ihmisiä jo silloin
MT: Siirrettiinkö siinä mitään, koskettiinko näihin…
MK: Ei

Lainaus:

KUULUSTELUPÖYTÄKIRJA
Todistaja
296
Kuulusteltavan nimi

8

MT: …henkilöihin
MK: Ei ainakaan sillon kun me saatiin siinä olla…sitten tuli ne palomiehet ja ambulanssit…sitten en tiedä mitä siinä siirrettiin…mehän jouduttiin siirtymään pois siitä…
MT: Kumpi oli ennen oliko poliisi vai tää ambulanssi?
MK: Kyllä ne jokseenkin samoihin aikoihin ilmesty siihen…..en mä voi sanoa kumpi oli ensin…oliskohan poliisi ollut ensin…sitten kehotti meitä ja sittenhän ne aitas sen…lähdettiin siitä pois ihmeteltiin….tultiin kotia ja uutisissa kuultiin…kun ei me vielä oikein uskottu sitä…mutta tultiin kotia ja sitt uutisissa kuulimme…ja vaimohan parahti itkuun…ja sehän oli ihan hysteerinen…että semmosta on…me luultiin että ne on kaikki elossa siellä alla vielä…kuin se uutisissa ilmeni että yks on jäänyt eloon vaan ja kolme murhaa on tapahtunut……ja sitt jos jotain outoja ihmisiä paikkakunnalla…tuntemattomia ja semmoisia…koitettiin siinä pyhien aikana katella ja olla…koska ne kehotti, että täytyy pitää silmällä vähän…mutta ei ainakaan meillä siinä Torpantiellä, torpanmäellä…ketään outoa nähnyt….että tuota tarkat tutkimukset ne on tehnyt koska se polun varsi sinne mikä meille kuljettiin, se oli aika hyvin tutkittu, kaikki kannon juuret ja puun juuret pengottu…..en muuta tiedä asiasta.
MT: Kuulustelu päättyy 10.50

Purettu nauhalta keskusrikospoliisissa 30.6.2004

Helinä Häkkänen
Tutkija

Hyväksynyt

(allekirjoitus)
Markku Tuominen
rikosylikonstaapeli "
Sariola
Horatio Caine

TÄSSÄ KATKELMIA RUTH KOLIN KUULUSTELUSTA 8.10.2003
===========================================================

teemu kirjoitti:
Lydia07:
a:n esittämä ote Ruth Kolin kuulustelusta 8.10.2003

Markku Tuominen: Oliko siinä silloin edellisenä iltana paljon muita ihmisiä?
Ruth Koli: Oli...oli siinä, no me oltiin siinä venerannassa jo...ja sillon siinä oli kyllä muun muassa tämä G (kioskimies), mistä nyt on puhuttu ja hän oli kovin vihainen, se mun täytyy sanoa....että hän oli todella hirveän vihainen ja hän kiroili siitä että tänne tulevat että kohta ne kylän ihmiset ei saa tulla tänne enään että kun tollasella vehkeellä aletaan tänne tulemaan....niin tota...mutta en nyt hänestäkään tiedä mutta kovin kiukkuinen hän oli...että se on ainoa mitä hänestä tiedän
MT: Tunsitteko tämän G:n (kioskimies)?
RK: En, mä tiesin vaan että se oli G...olen kuullut nyt vaan...että se on se G
MT: Oliko se varmasti se sama ilta? RK: Oli, oli, se oli juuri se edellinen ilta...eihän siinä muuten olis voinut suuttua koska muita ei koskaan tullut sinne pyörällä, meidän nähden......

Martti Kolin kuulustelu oli 12.9.2003. eli pari työpäivää ennen KRP:n tiedotetta tutkimusten uudelleen avaamisesta.

Puolisoiden kertomukset eroavat KG:n läsnäolon ja paikalla olleen väen määrän suhteen. Gustafsson mainitsee ensimmäisessa kuulustelussaan 23.6.1960, että he kävivät kahdesti rannassa ja siinä välillä hakemassa teltanpaikkaa järven pohjoispäästä. Jos he todella kävivät kahdesti, niin KG on voinut olla paikalla ensimmäisellä kerralla, kun taas MK on saattanut olla silloin kalassa tai tullut vasta myöhemmin hakemaan perhettään uimasta. Ei ole mahdotonta, että Kolit tarkoittavat KG:n kohdalla eri ajankohtaa.
Sariola
Horatio Caine

Kuten sanoin, rouva Koli oli kertonut tuosta kioskimiehen uhkaavasta käytöksestä siellä uimarannalla edellisenä iltana. Kuulustelijana oli ollut Tuominen. Kyllä minä muistin aivan oikein. Tuo teksti oli siis kuulustelupöytäkirjasta. 8)
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

Iso kiitos Sariola:lle vastauksesta ja kiva että tähänkin keskusteluun on tullut taas eloa.. 8)
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Niimpä, onhan tästäkin keskusteltu pariinkin kertaan jo aiemmin. :D

Kioskimies on varmasti ollut erikoinen ehkä pelottavakin persoona kylällä ja hänestä on omituisia huhuja riittänyt. Ehkäpä mies oli keskivaikeasti alkoholiongelmainen, joka juovuksissa esiintyi aina enemmän tai vähemmän uhmakkaasti. En tiedä, mutta voi se olla niinkin.

Se, että kioskimies olisi "rähjännyt" tai ääneen ihmetellyt, surmayötä edeltävänä iltana, näiden vieraiden leiriläisten valtaavan koko alueen ja vieläpä ollut äkäinen siitä, että "tuollaisilla vehkeillä tänne tulevat", on ollut kioskimiehelle epäonnekasta sattumaa, mikäli hän ei ole murhaaja. Eikö vain?

Tottahan tuo ärtymys saattaisi olla motiivi häätää ulkopuoliset niemeltä. Tässä tapauksessa hän olisi murhannut kolme ja jättänyt yhden henkiin. Käytän sanaa jättänyt, koska olen sitä mieltä, että jos aikuinen, Sariolan mukaan väkivahva mies, hyökkää tappamistarkoituksessa teltassa nukkuvien nuorten kimppuun, ei siinä kukaan jää henkiin.

Olisiko kioskimies lavastanut ryöstöpaikan Tulilahden tapaiseksi? Mahdollisesti. Se olisi mielestäni ainoa selitys sille, että kioskimies olisi haalinut arvotonta tavaraa mukaansa. Se tosin olisi ollut todella suuri riski, varsinkin jos viedyt tavarat piilottaisi oman asuntonsa läheisyyteen. Tätä en usko. Entäpä kengät? Olisko kioskimies piilottanut kengät huolimattomasti, ikäänkuin tarkoituksella löydettäväksi, hänen kotiinsa johtavalle "tielle"? En usko.

Kioskimiestä ei voi sulkea pois tekijäehdokkaiden joukosta mutta hieman liikaa siinä on kummallisuuksia, ja vielä sekin, että miestä ja hänen tekemisiään on tutkittu surmatöihin epäiltynä, ja mitään ei ole löytynyt.

Onhan se selvää, että pelkkä epäily ja kylähullun maine on raskas taakka kantaa, mikä taas saattaisi selittää hukuttautumisen, joka sekin saattoi olla ihan perinteinen hukkumiskuolema, ilman sen isompaa itsemurhatarkoitusta. Näitähän humalaisille miehille Suomen suvessa sattuu, vieläpä valitettavan paljon.

Humalaisen saunakaverin kertomus siitä, että kioskimies olisi tunnustanut murhat hänelle tuona iltana, on mielestäni todella epäluotettava. Hän saattoi vain värittää hieman hämäriä muistikuviaan illan kulusta ja kertoi poliisille tämän hieman väritetyn tarinan, koska on itse ollut siinä pelonsekaisessa uskossa, että juuri tuo omituinen naapuri on tekojen takana. Eihän saunakaveri voinut arvovaltaiselle poliisille vain epämääräisesti soperrella, että - "jotain me siin juteltiin Bodomista ja niistä muhista ... ja sit se sano jotain ... että eipä ole leiriläisiä enää näkynyt ... tai sit se vaan oli siitä tyytyväinen ... en mä oikien muuta muista ... jotain se sano" . Jotain rajumpaa piti kertomuksessa poliisille tuoda esille. Tämä naapuri halusi kuitenkin kertoa jotain, joka oli hänen mieltä askarruttanut, mutta poliisille oli oltava jotain selkeää asiaakin.

Myöskin vaimon antama alibi on tietysti yhtä luotettava kuin epäluotettava. Se on sanottua sanaa ja valehtelustakaan ei aina jää kiinni. Ja saattoipa olla niin, että vaimo ei todellakaan voinut olla varma joka minuutista missä mies oli yön aikana ollut, saattoihan hän vaikkapa olla unessa juuri tulloin klo 04 -06 välisenä aikana. Kuolinvuoteellaan sitten tunnusti tuon tietämättömyytensä. Mutta uskoiko miehensä tehneen murhat, sitä tarina ei taida kertoa. Kalvaahan tuon kaltainenkin tietämättömyys ihmisen mieltä ja se saattaa selittää tuon "tunnustuksen". Mutta uskoisin, että vaimo olisi sen tiennyt, mikäli mies olisi ollut murhien takana ja olisi sen tuolloin kuolinvuoteellaan selvästi kertonut.

No, pelkkää spekulaatiota kaikki tyynni.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Baretta
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Baretta »

Sariola kirjoitti:Kuten sanoin, rouva Koli oli kertonut tuosta kioskimiehen uhkaavasta käytöksestä siellä uimarannalla edellisenä iltana. Kuulustelijana oli ollut Tuominen. Kyllä minä muistin aivan oikein. Tuo teksti oli siis kuulustelupöytäkirjasta. 8)
Nyt selvisi myös se miksei poliiseja hälytetty jo illalla kioskimiehen käytöksen takia... Kiukkuinen ihminen ei täytä kriteereitä.
Oliko siitä kioskimiehen uhkaavuudesta erikseen maininta jossain? Vai tarkoitettiinko tässä nyt tätä kiukkuisuutta?
Sariola
Horatio Caine

Eihän sitä poliiseja hälytetty pelkkien puheitten perusteella ainakaan tuohon aikaan. Kyllä monet kyläläiset pitivät kioskimiestä oikeana syyllisenä. Kuten Björn Ahlroos, yksi heistä:

Bodomin murhat, OBS 14.10.2005
Kirjoittaja Leonina societas päivämäärä 15.10.05 - 21:03

OBS 14.10.2005

Toimittaja Jesper Brandt:

"Tervetuloa Obsin pariin. Vaikka juttu voi jo tuntua loppuun kalutulta, aloitamme Bodomin murhilla. Emme kuitenkaan käsittele oikeudenkäyntiä tai vapautusta. Nyt tulee erilainen tarina, joka on yllättävä ja oudon uskottava."

o o o

Toimittaja Magnus Hertzberg:

"Bodomin seudulla ollaan tyytyväisiä, koska juttua ei viedä hovioikeuteen. Nils Gustafssonin syyllisyyteen ei täällä ole uskottu. Häntä on täkäläisten mielestä kiusattu ihan turhaan. Todellisena syyllisenä pidetään kioskimiestä. Hän oli omalaatuinen, kovin kuumaverinen mies, jonka sanotaan yleisesti terrorisoineen kylää.

Björn Ahlroosilla on kahvila läheisessä Bembölen kylässä. Hän tuntee teoriat kioskimiehestä."

o o o

Magnus Hertzberg:

"Kioskimiehellä oli kuulemma alibi murhayölle. Onko se totta?"

Björn Ahlroos:

"Ei hänellä sitä ollut, sillä hänen vaimonsa sanoi kuolinvuoteellaan, että mies ei ollut ollut kotona. Vaimo ei uskaltanut puhua siitä, koska pelkäsi kioskimiestä, joka oli sangen raaka mies."

Magnus Hertzberg:

"Kioskimies teki itsemurhan vuonna 1969. Hän oli sitä ennen tunnustanut muutamille ihmisille syyllisyytensä. Mitä tiedät asiasta?"

Björn Ahlroos:

"Sen, että he olivat saunoneet ja olivat molemmat humalassa. Hän oli tunnustanut tekonsa naapurille. Seuraavana aamuna hän hukuttautui, koska oli kai miettinyt, mitä tuli sanottua. Hän varmaankin hukuttautui, koska todistaja, joka näki sukelluksen, kertoi hänen sanoneen: 'Katso, nyt minä sukellan pitkälle!'"

Magnus Hertzberg:

"Kenen kanssa kioskimies oli saunonut?"

Björn Ahlroos:

"Erään naapurin, jonka nimi oli muistaakseni Börje Söderström."

Magnus Hertzberg:

"He olivat siis keskustelleet asiasta."

Björn Ahlroos:

"Niin, ja silloin hän oli tunnustanut."

Magnus Hertzberg:

"Börje Söderström soitti sen jälkeen poliisille, mutta mitään ei tehty."

Björn Ahlroos:

"Aivan, sehän tässä onkin outoa. Ei haluta tietää, kuka murhaaja on."

Magnus Hertzberg:

"Oletko sitä mieltä? - Kioskimiehen sanotaan täyttäneen kuopan murhan jälkeen."

Björn Ahlroos:

"Aivan. Appiukkoni sanoi minulle tietävänsä, missä puukko on. Se on kuopassa, jonka hän täytti viikkoa myöhemmin."

Magnus Hertzberg:

"Missä kuoppa on?"

Björn Ahlroos:

"Pihalla. Piha ei ole iso, joten kyllä se löytyisi. - Kesällä 1995, kun Åke Lindmanin ohjelma asiasta oli ajankohtainen, tapasin vävyn ja kysyin tietääkö hän mitään, eli missä puukko on. Hän vastasi, että kuopassa."

Magnus Hertzberg:

"Se oli siis kioskimiehen vävy."

Björn Ahlroos:

"Aivan."

Magnus Hertzberg:

"Kioskimiehen tontin nykyinen omistaja Anna Ruusunlehti ei haluaisi, että uusi pihanurmi revitään auki. Ruusunlehti osti tontin vuosi sitten kioskimiehen lapsenlapselta. - Eikö siellä ole kaivettu?"

Björn Ahlroos:

"Ei. Vanhaa asiaa ei ole haluttu avata, koska kyläläiset tiesivät syyllisen. - Kun Gustafsson nyt vangittiin ja koko touhu lähti käyntiin ja kioskimiehen lapsenlapsi on muuttanut Ruotsiin ja myynyt talon, asiaa voisi tutkia tarkemmin."

Magnus Hertzberg:

"Oletko sitä mieltä, että asiaa pitäisi tutkia?"

Björn Ahlroos:

"Minä ja moni muu."

o o o

Magnus Hertzberg:

"Moni tekijä osoittaa, että kioskimiestä pitäisi tutkia uudelleen. Hänen sanotaan piilottaneen murha-aseen tontilleen, vaimon sanotaan kuolinvuoteellaan peruneen miehensä alibin, hänen sanotaan tunnustaneen naapurille juuri ennen itsemurhaa ja johtavan espoolaispoliisin kerrotaan sanoneen, että kioskimies on murhaaja. Bodom-arvoituksen voi toisaalta jättää rauhaan, mitä kioskimiehen syyllisyydestä varmoja olevat, eivät hyväksy."

Björn Ahlroos:

"Poliisin pitäisi jatkaa tutkimuksia ja selvittää murhaaja. Kioskimiehen ruumis kaivetaan esiin ja siitä otetaan dna-näyte, jota verrataan veriseen pyyhkeeseen, jolla ei ole yhdenkään uhrin verta. Sehän voi olla kioskimiehen verta. Se selviäisi siten."

-----

Tämä viestiketju on lukittu. Aihetta käsitellään tällä foorumilla jo muutamassa muussa viestiketjussa.

NettitoimitusLeonina societas

Kotisivu
Baretta
Hetty Wainthropp

Moni tekijä osoittaa, että kioskimiestä pitäisi tutkia uudelleen. Hänen sanotaan piilottaneen murha-aseen tontilleen, vaimon sanotaan kuolinvuoteellaan peruneen miehensä alibin, hänen sanotaan tunnustaneen naapurille juuri ennen itsemurhaa ja johtavan espoolaispoliisin kerrotaan sanoneen, että kioskimies on murhaaja. Bodom-arvoituksen voi toisaalta jättää rauhaan, mitä kioskimiehen syyllisyydestä varmoja olevat, eivät hyväksy."

Tää on visainen juttu tää kitskamies. Mikäli kioskimiehen tekemisiä ja näiden sanojien puheita ei ole tutkittu, tulisi asiaa tutkia Poliisin taholta. Mutta entä jos on jo tutkittu? Mahdotonta ei nimittäin ole että Poliisi tietää, eikä sillä ole enempiä tarve juosta huhupuheiden perässä... Oudoksuttaa ajatus että kylänväen osoittaessa kioskimiestä syylliseksi Poliisi ei reagoi kummemmalti asiaan?
Vai pitäisikö asialle tehdä päätös??? Tuomitaan kioskimies ja Assman (hänenkin sanotaan sanoneen) ja sillä sipuli. 8)
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Joo, tuo oli Björn Ahlroosin OBS-tarina. Siinä on paljon samankaltaisia elementtejä kuin Marjatta Sahakankaan OBS-tarinassa.

Tuo oli yhden ihmisen kertomus, jossa ei sitten loppujen lopuksi ole mitään minkä voisi varmentaa. Tarina on kertomusten tai huhujen väännöksiä - oman mielensä mukaan.

Ainoa seikka, joka varmentaisi edes jotain, olisi tuo puukon löytyminen siitä kerrotusta kuopasta. Se olisi jotain, joka tukisi tuota teoriaa, kaikki muu kertomuksessa on vain kyläläisten kertomusten erilaisia muunnoksia.

Samoin Sahakankaan kertomuksessa, mikäli valokuva leiriläisten kohtaamisesta löytyisi, sekin olisi oikeastaan ainoa todiste, joka varmentaisi edes jotain Sahakankaan tarinasta.

Mielenkiintoisia löytöjä olisivat molemmat, ja ehkä veisivät ajatuksia tiettyyn suuntaan. Ainakin siinä tapauksessa, että vain toinen kadonneista todisteista löytyy. :?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Baretta
Hetty Wainthropp

Suunnattomasti tympäsee nuo "kuultu sanovan", "kerrottu lausuneen", "ymmärretty tehneen", "uskottu lähteneen" jne...
Näissä hyvin pitkälti siis kerrotaan kerrottua ties monennessako polvessa... Mehän kaikki tiedämme kuinka huhupuheilla ja kuulopuheilla on tapana paisua kuin pullataikina, kertojien lisätessä omia mausteitaan mukaan.
Onko mahdollista että tämäkin kioskimies olisi itse omilla puheillaan ja käytöksellään tapauksen jälkeen synnyttänyt itseensä kohdistuneet epäilyt, joita on sitten paisuteltu?
Mikä on tämän herran tarina ennen telttasurmia? Onko motiivina pidettävä pelkkää kiukkua ulkopaikkakuntalaisten ilmestyttyä kyläläisten mestoille???
Antaako tulevalle tappotyölle viitteitä kiukku uimarannalla, riittääkö se murhille motiiviksi???
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Niin, viime aikoinahan on kuultu tarinoita mitä lempeimmistä ja herttaisimmista murhaajista. Jotka eivät heidän tuntevien mielestä tekisi pahaa kärpäsellekään.

Olisi tosi helppoa selvittää tai jopa ehkäistä rikokset, jos niitä tekisivät vain vihaisina tunnetut ihmiset. Tai jos kuka tahansa kahvilanomistaja, neurologi tai aiheeseen fiksoitunut nettipersoona voisi esittää muita todisteita kuin pinttyneitä mielipiteitään.
Sariola
Horatio Caine

Huhupuheita, arvioita ja olettamuksia täällä esitetään jatkuvasti. Se on luonnollista, koska pitäviä todisteita ei ole. Voi sanoa vain mielipiteensä, ei voi todistaa sitä oikeaksi. Minun mielipiteeni on, että kioskimies on hyvin sopiva tekijäksi, mutta hän on vain yksi epäillyistä. On muitakin.

Jos sitovia todisteita olisi, olisi koko juttu jo selvitetty.

Jokuhan sen kuitenkin teki, ja tekijä on olemassa tai ainakin oli olemassa. Se on varmaa.

Vieläkin ihmettelen:

Kuka oli se moottoripyöräilijä, joka herätti kioskin pariskunnan klo 2:n ja 3:n välillä yöllä, ja jonka kerrotaan olleen lähellä asuva tuttu kylän poika?

Miksi hän ajeli siellä moottoripyörällä keskellä aamuyötä, ja missä hän kävi niillä yöllisillä reissuillaan, ja mitä kaikkea hän teki? Kas siinä vasta kysymys! Miksi hänen nimeään ei mainita missään? Vain Jermon kirja kertoo tapauksesta.
Vastaa Viestiin