Hypnoosi

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
awa
Angus MacGyver

Re: Hypnoosi

Viesti Kirjoittaja awa »

^Sehän oli valtava läpimurto tutkimuksissa, saatiin muka hyvin tarkat tuntomerkit tekijästä - voin vain kuvitella, missä fääreissä tunnelma näiden ihmisten mielissä tuolloin liiteli.

Oltiin tehty sellainen uroteko, joka hakee vertaistaan. Mutta voihan olla, että siinä nykytiedon ja tietämyksen mukaan tehtiinkin emämunaus. Valemuistot ja uhrin kehitelty tarina vahvistettiin totuudeksi, ja näin koko tutkinta sai väärät "tuntomerkit". Etsittiin aivan väärän näköistä miestä. "Hypnoositotuus" muuttui totuudeksi - niin kertojalle kuin tutkijoillekin.

Gustafssonin valemuistot oli tehneet hypnoraattorille ja poliisille tepposet ja kaiken tämän tallensi vielä arvostettu APU-lehti, koko kansan luettavaksi.

Tietämys oli tuolloin (- 60) toista kuin nykyään - Asserin missio homouden parantamisesta oli juuri tuolla samalla tasolla, kuin hänen missio hypnoosin ihmeitä tekevästä voimasta. Säälittää, että vanhaa miestä vielä arvostellaan, mutta syytäkin on - toki ajat oli toisenlaiset.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Hessu52 kirjoitti:Lueskelin eräänä iltana tuota Gustafssonin hypnoosia, jonka Asser Stenbäck hänelle suoritti.

Sillä oli eräs kohta, jonka olisi pitänyt laittaa sen aikaisten tutkijoiden hälytyskellot soimaan ja se oli näin.

Kun Gustafssonilta kysyttiin, ketä lyötiin ensin, hän sanoi ettei tiennyt, kun kysyttiin, lyötiinkö häntä ensin, niin hän vastasi, että häntä lyötiin silmän tienoille.

Kun kysyttiin Mitä Seppo teki, niin Gustaffson vastasi, että Seppo oli saanut jo osuman.

Kun kysyttiin, mitä Gustaffson näki, niin hän vastasi että Irmelin verisen pään, Tuulikista tuo ei muuta lausunut, jollei sitä oteta huomioon, kun Gustafsson sanoo tyttöjen huutaneen, että heidän päälleen on hyökätty??

Melko erikoinen havainto tytöiltä, sillä eikö tuo nyt ole ollut selvää.

Se herättää kysymyksiä, kuinka Gustafsson on nähnyt alas romahtaneessa teltassa Sepon saaneen osuman ja kuinka hän on nähnyt verisen Irmelin ja kuinka hän väittää, että hyökkääjä on lyönyt ensin puukolla ja sitten putkenpätkällä, joka on ollut mahdottomuus, jonka Helena Ranta on todentanut.

Eikö Gustafsson tuossa kerro melko tarkkaan järjestyksen, kuinka kaikki on mennyt, vai mitä mieltä olette?
Tällaisen kysymyksen asetin sittemmin Sariolalle tuossa aikoja sitten, mutta yksinkertaisen ihmisen yksinkertaiseen kysymykseen, hän ei suostunut millään vastaamaan, vaikka on kitapurje lepattaen huokaillut Asser Stenbäckin erinomaisuutta hypnoosin jalossa taidossa.

No olisiko SARIOLA NYT SEN VASTAUKSEN PAIKKA?
Hessu52
Watson itse

Eipä kuulu vastausta Sariola, onko tuo siis todettava, ettei se hypnoosi mennytkään niin kuin olisi pitänyt?

Eli kuinka Gustafsson tiesi tappamisjärjestyksen ja vammat, jotka olivat uhreissa, vaikka hän on ollut välillä tajuton ja teltta on romahtanut kaikkien päälle?

Vammojahan ei voi tietää, jollei ole jossain vaiheessa niitä nähnyt, tai sitten itse tehnyt.

Romahtaneen telttakankaan alta ei paljon mitään näe, joten mistä noinkin tarkat tiedot uhrien vammoista, jos kerran hypnoosiin on uskominen?
Rikosmaisteri
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Rikosmaisteri »

Jotenkin tuon koko hypnoosin käyttö ja sen tulosten tulkinta on mielestäni saanut kohtuuttoman suuren huomion. Lähinnä tuntuu aivan huu haa - hommalta. Melkein naurattaisi, ellei olisi kyse näin törkeästä rikoksesta.

Esimerkkinä "Murha Ei Vanhene Koskaan" - ohjelmassa mainittu Kivilahden hypnoosi. Ensin todetaan, että Kivilahti ei olisi voinut nähdä yksityiskohtia siitä ns. klo kuuden miehestä, kun oli likinäköinen. Sitten melkein heti perään todetaan, että Kivilahden hypnoosissa antamat henkilön tuntomerkit olivat hämmästyttävän hyvin yhdenmukaiset NG:n antamien tuntomerkkien kanssa. Niinpä niin...
Kysy oikeita kysymyksiä...
groot
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja groot »

Sariola ei näihin Hessun täysin asiallisiin ja olennaisiin kysymyksiin osaa vastata. Ja ihan ymmärettävistä syistä, koska ainoa mitä hän osaa on loputun oikeuden päätöksen lainailu eli copy pasteilu joka ketjuun. Samatan parin muun asian loputon toistaminen.

Hänellä siis niin sanotusti aivot ovat pysyvästi narikassa eli oma itsenäinen ajattelukyky puuttuu.
---------
Allekirjoitus.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Rikosmaisteri kirjoitti:Jotenkin tuon koko hypnoosin käyttö ja sen tulosten tulkinta on mielestäni saanut kohtuuttoman suuren huomion. Lähinnä tuntuu aivan huu haa - hommalta. Melkein naurattaisi, ellei olisi kyse näin törkeästä rikoksesta.

Esimerkkinä "Murha Ei Vanhene Koskaan" - ohjelmassa mainittu Kivilahden hypnoosi. Ensin todetaan, että Kivilahti ei olisi voinut nähdä yksityiskohtia siitä ns. klo kuuden miehestä, kun oli likinäköinen. Sitten melkein heti perään todetaan, että Kivilahden hypnoosissa antamat henkilön tuntomerkit olivat hämmästyttävän hyvin yhdenmukaiset NG:n antamien tuntomerkkien kanssa. Niinpä niin...
Joo. Tuossa sotki se, että silloin vuonna 60 poliisi ei halunnut paljastaa mistä tarkat tuntomerkit oli saatu, joten Nilsin hypnoosissa antamat tuntomerkit ikäänkuin yhdistettiin Kivilahden tuntomerkkeihin. Tästä syntyi myytti, että Kivilahti näki mukamas korvien muodon, huulet jne. Asia korjaantui vasta 66 kun Seura raportoi Kivilahden hypnoosia. Mutta ei sitäkään juttua näytä kukaan lukeneen loppuun asti.

Kivilahti ei ollut omien sanonjensa mukaan likinäköinen.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
Hessu52
Watson itse

Haloo Sariola!!!!

Sinulta on saatana kysytty asiallisesti mielipidettä, missä se viipyy, vai etkö kehtaa vastata tuohon yksinkertaiseen kysymykseen?
Hessu52
Watson itse

Ettei totuus unohtuisi, niin kerro Sariola meille se totuus Gustafssonin hypnoosista vielä kerran, niin saamme kaikki taas nauraa vatsan kipeäksi ja suot meille terveyttä, sillä nauruhan tunnetusti pidentää ikää, joten totuus esille Sariola!!!!!
Hessu52
Watson itse

On se kummaa, että Sariola tuolla tioisaalla turpansa levällään aukoo "totuuksia" Gussen mukamas vaikeista aivoruhjeista, jotka katoavat, kuin taikaiskusta, eikä niitä enää vuosien päästä näy, vaikka pitäisi.

No täällä kun olen pyytänyt Sariolaa ottamaan kantaa tuohon Gustafssonin hypnoosikertomukseen, jossa kerrotaan ilmiselvästi muiden vammat ja kuolinajat, niin Sariola on hiljaa, kuin hautaan vajonnut.

Sariola oli sitä mieltä, että Gustafssonin kertomus on ehdottoman uskottava ja Asser Stenbäck mitä parhain hypnologi, jonka hypnoosit onnistuivat kautta linjan, vaikka olisi tikulla kynsien alta hypnotisoitua kaivellut, noin niinkuin kiinalaiseen tapaan.

Okei, jos Sariola on edelleenkin sitä mieltä, että asia on näin, niin selittäisi nyt sen kuitenkin, kuinka Gustafsson tiesi niin tarkkaan, että Irmeli oli hakattu päästään muodottomaksi ja Sepikin saanut osuman, joka on sen aikainen sanontatapa puukotuksesta.

Miten Gusse näki teltan alla nuo vammat, joita tuskin oli edes lehdissä kerrottu, eikä muuten ollutkaan.

Vielä kun otetaan huomioon se, että Gusse oli oman kertomuksensa mukaan kolme viikkoa tietämätön ystäviensä yllättävästä poismenosta, niin mistä Gusse on nuo vammatiedot saanut, jollei ole niitä itse tehnyt, tai nähnyt sitten aamulla jälkeenpäin uhreja?

Miksi muistaisi nuo, muttei siten muuta, höh?
Hessu52
Watson itse

Sariola hoi, vastaustasi kaivataan, joten hereille!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti:Sariola hoi, vastaustasi kaivataan, joten hereille!
Tämäkin Hessun kysymys on sellainen, että siihen ei kukaan tiedä varmaa oikeaa vastausta. On vain arvioita.

Esim. Lauerma ei omassa todistuksessaan ottanut jyrkkää kantaa siihen, oliko hypnoosikertomus totta, vai oliko se valemuisto, vai oliko se keksitty. Mitään vaihtoehtoa hän ei sulkenut täysin pois. Minä peesaan häntä. Käräjäoikeus piti hypnoosikertomusta lähinnä alitajunnan luomana "valemuistona", joka ei välttämättä kuvaa todellisia tapahtumia. Tuo mahdollisuus on olemassa, siksi tätä hypnoosikertomusta ei pidä ottaa faktatiedon tapaan todistukseksi. Tässä ei kannata ottaa jyrkkää kantaa, missään tapauksessa tätä hypnoosikertomusta ei voida käyttää todisteena. Tämä on nykyinen kantani. Miten asia on todellisuudessa, sitä ei valitettavasti luotettavasti tiedetä. Kannattaa vain todeta tämä "todisteena" epäluotettavaksi.
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

^Todisteena, puolesta tai vastaan?
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^Niin, tuon saa varmasti jokainen miettiä ihan niin kuin tahtoo.

Mutta tuossa hypnoositarinassa on yksi mielenkiintoinen seikka, ja se on tuo NG kuvaus hykkääjän puserosta/takista. Hän kertoo siinä olleen jotain ruutuja ja mainitsee jotain värejäkin.

Oliko Gustafssonilla itsellään päällä, siis villapuseron alla ruutupaita? Olisiko mahdollista, että valemuistoon olisi sekoittunut nuo ruudut omasta paidasta?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tuohon hypnoosikysymykseen liittyy vielä sellainenkin lisäpiirre, että eihän tiedetä varmuudella, että kysymyksessä olisi ollut fyysisestä vammasta johtuva muistinmenetys - jospa olikin psyykkisistä syistä johtuva muistiaukko. Tällöin olisi mahdollista palauttaa mieleen hypnoosissa noita tapahtumia muistiaukon sisällä. Siinä jokainen voi mielessään pitää haluamaansa vaihtoehtoa parhaana. Käytännössä nämä hypnoositiedot ovat hyödyttömiä oikeuden kannalta, mutta saattavat olla muutoin hyvinkin mielenkiintoisia. Suoraan sanoen, itse en tiedä mitä pitäisin todennäköisimpänä, mutta kyllä ne hypnoositiedot yllättävän hyvin sopivat esim. KRP:n verijälkien tutkimusryhmän tuloksiin. Silti minulla ei ole nykyään jyrkkää kantaa puoleen eikä toiseen. En vain tiedä.
Hessu52
Watson itse

Jahhas, että tuollainen vastaus.

Aiemminhan Sariola olit sitä mieltä, että "istunto" oli täydellisesti onnistunut, mutta kun aloin tarkastelemaan Gussen puheita sillä silmällä, että miten hän on nähnyt romahtaneen teltan sisällä Irmelin ruhjottua päätä, tai Sepin puukosta saamaa osumaa, oletkin kääntänyt kelkkasi.

Siis oliko "istunto onnistunut" ja oliko Asser Stenbäck mielestäsi niin taitava "hypnoraattori", ettei häntä olisi pystynyt hämäämään?

Todetaan tässä sekin, että hypnosissa Gustafsson kertoo mitä ilmeisemmin surmajärjestyksen ja sen, kuinka vammat syntyivät, joten kuinka se on ollut mahdollista, romahtaneen teltan sisällä, tajuntansa menettäneen ihmisen näkemänä?
Vastaa Viestiin