Näin minäkin muistelen, vaikka en jaksakaan koko ketjua kahlata läpi nyt. Piian tuttuja olisi todella hyvä saada mukaan keskusteluun. Tässä piilee se minfon ehkä suurin hankaluus, kun on pakko spekuloida ja mukaan sekoittuu väistämättä elossa olevia, suuren surun kohdanneita henkilöitä, joista kirjoittaessa yrittää pitää vain kielen mahdollisimman keskellä suuta. Mutta sitähän tämä on, että kaikki mahdollisuudet yritetään kartoittaa ja käydä läpi.tumppi1991 kirjoitti:Tässä ketjussa on muistaakseni joskus aikaisemmin ollut kirjoittamassa joku Piian sen aikainen kaveri/puolituttu, joka varmisti sen, että päiväkirjaan kirjoitettu jokin tapaus pojan kyydissä olemisesta oli tapahtunut luokkaretkellä Ahvenanmaalla, vai mitä? olenko unta nähnyt? Tällaiset henkilöt, jotka ovat tunteneet Piian olisi hyvä saada mukaan keskusteluun, tosin täällä minfossa joskus keskustelu lähtee niin mielikuvituksen maailmaan ja salaliittoteoriohin että huh huh, ettei silloin omaisten/tuttujen olisi pakolta olla kaikkea lukemassa.
Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988
Re: Piia Irmeli Ristikankare
Minä muistelisin, että jossain Kadonneet-jaksossa kerrottiin että nää sarjan tekijät ottavat ensin yhteyttä poliisiin ja sen jälkeen kadonneiden omaisiin... En tietenkään ole tästä sata varma ja voi tietenkin olla myös niin että Piian isä on ottanut ohjelman tekijöihin yhteyttä ja sen jälkeen ohjelman tekijät poliiseihin.tumppi1991 kirjoitti:Jos isällä olisi ollut tekemistä Piian katoamisen kanssa niin miksi ihmeessä hän itse oma-aloitteisesti ottaisi yhteyttä kadonneet ohjelmaan ja tahtoisi, että murhaamastaan tyttärestä tehtäisiin ohjelma, mikä saattaisi avata uusia linjoja katoamisen tutkintaan ja muutenkin herättää keskustelua kadonneesta.
Tuntuu kyllä vähän epätodennäköiseltä, että Piian isä olisi hänet tappanut... Tällöinhän appiukko ja veli olisivat tästä myös tietoisia ja tuntuisi kyllä tosi hölmöltä, että he eivät ole avanneet suutaan.
Ja kyllä nuoria on vaikka minkälaisia, jotkut saattavat huidella viikonloput ym. lomat missä lie, eikä vanhemmat ole huolissaan... Koska tietävät nuoren olevan ihan kunnossa?
Mutta oliko tässä Piian tapauksessa vielä se, että hän oli lähtenyt kotoaan avojaloin?? Vai muistanko väärin?
En minäkään usko, että isä tai veli on Piiaa tahallisesti tappanut tai murhannut, mutta vahinkoja voi sattua. Erittäin epätodennäköistähän se on, että perhe olisi sekaantunut asiaan, mutta se, ettei tyttären perään ole lainkaan kyselty koko viikonlopun aikana ja se ettei kukaan ole häntä nähnyt, ovat tekijöitä, jotka voisivat viitata siihen, että tyttö ei ole kotoaan omin jaloin poistunut. Toivon todellakin, ettei näin ole.Helmie kirjoitti: Tuntuu kyllä vähän epätodennäköiseltä, että Piian isä olisi hänet tappanut... Tällöinhän appiukko ja veli olisivat tästä myös tietoisia ja tuntuisi kyllä tosi hölmöltä, että he eivät ole avanneet suutaan.
Ja kyllä nuoria on vaikka minkälaisia, jotkut saattavat huidella viikonloput ym. lomat missä lie, eikä vanhemmat ole huolissaan... Koska tietävät nuoren olevan ihan kunnossa?
Ja sori nyt vaan kaikille, minun on todella vaikeeta ymmärtää sellasta tapaa perheissä, ettei lasten perään yhtään katsota..
-
MissHolmes
- Ben Matlock
En minäkään ole missään vaiheessa epäillyt, että isä olisi Piian tappanut. Tai veli.
Minä olen puhunut onnettomuuteen päättyneestä riidasta. Joskus pieni tyrkkäsy voi riittää siihen, että pää kolahtaa kohtalokkaasti. Kuolemakaan ei välttämättä tule heti vaan vasta vaikka yöllä nukkuessa.
Toisilla on luontaisena tapana käydä riidellessä raiveleihin, muttei se tee kenestäkään tappajaa.
En missään nimessä ole puhunut perheenjäsenistä murhaajina!
Minä olen puhunut onnettomuuteen päättyneestä riidasta. Joskus pieni tyrkkäsy voi riittää siihen, että pää kolahtaa kohtalokkaasti. Kuolemakaan ei välttämättä tule heti vaan vasta vaikka yöllä nukkuessa.
Toisilla on luontaisena tapana käydä riidellessä raiveleihin, muttei se tee kenestäkään tappajaa.
En missään nimessä ole puhunut perheenjäsenistä murhaajina!
Nuotio & Äreät Tiput
Sekoitatkohan nyt Niko Virtaseen? http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009060 ... 5_uu.shtmlHelmie kirjoitti: Mutta oliko tässä Piian tapauksessa vielä se, että hän oli lähtenyt kotoaan avojaloin?? Vai muistanko väärin?
Ei, en kyllä tuohon. Johonkin muuhun sitten varmaankin...elisa_day kirjoitti:Sekoitatkohan nyt Niko Virtaseen? http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009060 ... 5_uu.shtmlHelmie kirjoitti: Mutta oliko tässä Piian tapauksessa vielä se, että hän oli lähtenyt kotoaan avojaloin?? Vai muistanko väärin?
Olisihan tuo kyllä tosi älytöntä ollut, jos tyttö olisi muka ilman kenkiä lähtenyt ja isä vasta viikonlopun jälkeen huolestunut...
Varmaan itseltäni on jotkut tapaukset sekoittuneet keskenään tai sitten olen vain itse keksinyt tämän päästäni.
elisa_day kirjoitti:Helmie kirjoitti: Ja sori nyt vaan kaikille, minun on todella vaikeeta ymmärtää sellasta tapaa perheissä, ettei lasten perään yhtään katsota..
Olen kanssasi samaa mieltä.Kuulostaa kyllä oudolta ettei muka koko viikonloppuna aleta kaipaamaan ja etsimään kunnolla 15v tyttöä,eli lasta?!Ja vielä siihen maailman aikaan?!
Nykyäänhän vanhemmat eivät välitä,aseta lapsilleen mitään rajoja,joten nyt ei olisi ihme jos vaikka viikkoon ei nuorta kaivattaisi mutta tuolloin kun Piia katosi niin ihmiset välittivät vielä toisistaan ja pitivät huolta.
Uskon itse että Piia on liftannut, saanut kyydin Paimioon ja sitten onkin käynyt huonosti..
pienikin hetki on arvokas
^^ Kengättömyydestä ei ainakaan Kadonneet-sarjan jaksossa puhuttu mitään, ja uskon että olisi mainittu jos niin olisi ollut.
Muutenkin tuosta lähdön hetkestä on puhuttu hirveän vähän. Vain se tiedetään, että Piialla oli farkkutakki ja pieni laukku, jossa parikymmentä markkaa ja pankkikortti. Jos Piia olisikin lähtenyt liftaamaan kohti Paimiota, on se ajatus tullut varmasti vasta ulkona. Kai hän olisi käynyt nappaamassa edes vaihtokalsarit laukkuun jos hänellä olisi ollut tuossa vaiheessa pientäkään suunnitelmaa lähteä viikonlopun kestävälle kyläilyreissulle. Isäkään ei sitten ilmeisesti ihmetellyt edes varusteiden vähyyttä tuon viikonlopun aikana. Tosin vanhemman polven isillä tuntuu olevan sellainen näkemys, että tytöt osaavaat itse huolehtia itsestään ja esim. vaatteisiin, hygieniatuotteisiin, meikkeihin ym. ei kannata eikä kenties ole sopivaakaan isän juurikaan puuttua.
Muutenkin tuosta lähdön hetkestä on puhuttu hirveän vähän. Vain se tiedetään, että Piialla oli farkkutakki ja pieni laukku, jossa parikymmentä markkaa ja pankkikortti. Jos Piia olisikin lähtenyt liftaamaan kohti Paimiota, on se ajatus tullut varmasti vasta ulkona. Kai hän olisi käynyt nappaamassa edes vaihtokalsarit laukkuun jos hänellä olisi ollut tuossa vaiheessa pientäkään suunnitelmaa lähteä viikonlopun kestävälle kyläilyreissulle. Isäkään ei sitten ilmeisesti ihmetellyt edes varusteiden vähyyttä tuon viikonlopun aikana. Tosin vanhemman polven isillä tuntuu olevan sellainen näkemys, että tytöt osaavaat itse huolehtia itsestään ja esim. vaatteisiin, hygieniatuotteisiin, meikkeihin ym. ei kannata eikä kenties ole sopivaakaan isän juurikaan puuttua.
^ ...Mistä johtuen on jopa todennäköistä, että isä ei aivan tarkalleen tiennyt, mitä Piialla oli mukanaan.
No mutta selvää on se, ettei Piia ole mitään ehtinyt mukaansa pakata, kun on niin kiireessä lähtenyt. Tai näin annettiin ymmärtää Kadonneet-sarjassa, että hän marssi olohuoneesta suoraan eteiseen, puki ja lähti.
Entä jos hänellä oli tavaroita valmiiksi pakattuna johonkin pienempään kassiin, jonka oli myös ottamassa mukaansa ystävälleen? Muistan omilta teinivuosiltani sen, että lähdin usein yökylään (=yöbileisiin) niin, että välttämättömät selviytymiseen vaadittavat varusteet olivat pienessä, jatkuvasti mukana kulkeneessa käsilaukussa, enemmät vaihtovaatteet ja muut suuremmassa, kaverin kotiin bileiden ajaksi jätetyssä kassissa.elisa_day kirjoitti:No mutta selvää on se, ettei Piia ole mitään ehtinyt mukaansa pakata, kun on niin kiireessä lähtenyt. Tai näin annettiin ymmärtää Kadonneet-sarjassa, että hän marssi olohuoneesta suoraan eteiseen, puki ja lähti.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Tässä on nyt kuitenkin otettava huomioon se, että ymmärtääkseni Piia eli suhteellisen tiukassa uskonnollisessa ympäristössä, jossa kokouksiin mentiin säännöllisesti ja yökyläiltiin vain sopivien uskonveljien lasten luona.
Eli ei kyse ole mistään bilehileestä, joka riekkui kaikki viikonloput tieskenenkaverin luona öisinkin ja palaili kartsalta ilman kotiintulo aikoja.
Piian kaveripiiri kotipuolessa tuntuu olleen kohtalaisen suppea ja jopa sitä olisiko hän mennyt edes tuona iltana järjestettävään diskoon sisään, pidettiin epätodennäköisenä.
Kyllä minä aikuisena olisin ollut huolissani ulos säntäämisestä ja varmistanut itse käykö edelleen, että Piia tulee yökylään. Aivan yhtä mahdollistahan olisi ollut se, että tuo perhe olisikin muuttanut suunnitelmiaan ja lähtenyt vaikka mummolaan. Mihin olisi sitten Piia päätynyt, jos viimeisellä bussilla meni Paimioon?
Eli kyllä tässä on monta sellaista 'aukkoa', jotka eivät ainakaan minun ''aikuisen ja vanhemman logiikkaan mahdu''.
Myös tapa käsitellä riitatilanteita on minusta virheellinen: annetaan raivopäisen teinin poistua kotoa ja odotetaan, että palaa sunnuntaina, kahden vuorokauden jälkeen kokoukseen NIINKUIN MITÄÄN EI OLISI TAPAHTUNUT. Se mikä ei näy, sitä ei ole.
Olisi mielenkiintoista kuulla mitä tuon Ristikankaan (ymmärtääkseni sen niminen oli perhe, jonne Piia oli menossa Paimioon yöksi) perhe, vanhemmat ja lapset, ovat osanneet kertoa tuosta suunnitellusta yökyläilystä, sen peruuntumisesta jne.
Siksi ihmettelen sitä, ettei tytön perään kyselty aiemmin. Varsinkin, kun tuo yökyläkeikka oli jo peruttu.
Kyllä minä aikuisena olisin ollut huolissani ulos säntäämisestä ja varmistanut itse käykö edelleen, että Piia tulee yökylään. Aivan yhtä mahdollistahan olisi ollut se, että tuo perhe olisikin muuttanut suunnitelmiaan ja lähtenyt vaikka mummolaan. Mihin olisi sitten Piia päätynyt, jos viimeisellä bussilla meni Paimioon?
Eli kyllä tässä on monta sellaista 'aukkoa', jotka eivät ainakaan minun ''aikuisen ja vanhemman logiikkaan mahdu''.
Myös tapa käsitellä riitatilanteita on minusta virheellinen: annetaan raivopäisen teinin poistua kotoa ja odotetaan, että palaa sunnuntaina, kahden vuorokauden jälkeen kokoukseen NIINKUIN MITÄÄN EI OLISI TAPAHTUNUT. Se mikä ei näy, sitä ei ole.
Olisi mielenkiintoista kuulla mitä tuon Ristikankaan (ymmärtääkseni sen niminen oli perhe, jonne Piia oli menossa Paimioon yöksi) perhe, vanhemmat ja lapset, ovat osanneet kertoa tuosta suunnitellusta yökyläilystä, sen peruuntumisesta jne.
Piiahan asui jo poissa kotoa opiskelupaikkakunnalla ja oli siinä suhteessa itsenäistynyt. Ehkä tämänkään takia isä ei ryhtynyt hänen peräänsä kyselemään. Ehkä isä ei ole toiminut aivan täydellisen vanhemman tavoin, mutta: jos ajatellaan, että perheessä olisi tapahtunut joku onnettomuus, ja olisi ollut keksittävä tarina Piian katoamisesta, miksi he olisivat liittäneet edes koko riitaa tarinaan mukaan. Eikö olisi ollut järkevintä kertoa Piian lähteneen sovitusti Paimioon, jonne hän ei koskaan saapunut?
Kun olen miettinyt ketjussa esitettyjä teorioita perheen osuudesta katoamiseen, olen tullut siihen tulokseen, että uskon niihin entistä vähemmän. En halua loukata, mutta jotenkin tuntuu että tämänkin jutun yhteydessä halutaan vain taivastella, miten huonoja vanhempia onkaan olemassa (tuttu ilmiö muualtakin minfosta). En myöskään usko, että aikaisempi reagointi olisi mitenkään pelastanut Piiaa, mikäli on niin että Piia oli noussut autoon kenenkään näkemättä.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Minä olen kyllä ymmärtänyt niin, että isä nimenomaan tiesi tytön peruneen tuon yökylä-keikan. Eihän varmasti muuten olisi pyydellyt tyttöä saunaan. Tuskin Piian oli tarkoitus lähteä Paimioon yömyöhällä.
Ja isähän puhui minusta niin, että siinä vaiheessa, kun muurauskeikan isäntä sanoi olevan ok, että pikkujässi lähtee mukaan, hän ei vielä tiennyt Piian jo peruneen keikkaa.
Hämmentävää tässä, niin kuin monessa muussakin, on silminnäkijähavaintojen puute. Se saa tällaisen hellapoliisin mielikuvituksen laukkaamaan.
Olen monasti miettinyt, että meillä tämän ajan vanhemmilla on kännyköiden ansiosta huomattavasti helpompaa. Lapsen sijainnin voi aina helposti tarkistaa ja hädässäkin tuosta puhelimesta voi olla suuri apu.
Ja kyllähän se kieltämättä on niin, että tällaisena 'haukkavahtivana' olen ehkä normaalia kriittisempi. Omat tyttöni eivät kuitenkaan, pahimpaa murkkuikää lukuunottamatta, ole koskaan kapinoinut valvontaani. Ja kaveritkin ovat usein sanoneet, että toisinaan ovat jopa olleet kateellisia siitä välittämisestä, jota meidän kersat on saanut osakseen.
Jos tuo ahvenanmaa pitää paikkaansa, on aika epätodennäköistä, että tuo kyydin tarjoaja olisi ollut tuo samainen Börje. Ja ymmärtääkseni kaikki nimetyt henkilöt on myös kuultu.
Todennäköisempi olisi minusta joku aivan tuntematon perjantai-iltana ajellut 'pyydystäjä'. Kiukkuisena, pimeässä ja viileässä illassa Piialle on hyvinkin voinut kelvata kyyti.
Tuohon aikaan 80-luvulla liftaus oli kuitenkin vielä yleistä, eikä minusta edes vaaroista niinkään puhuttu. Itsekin lopetin liftauksen 87 jouduttuani yksin liftatessa todella kiperään paikkaan, josta onneksi selvisin vain henkisillä kolhuilla.
Mutta miksi kukaan ei nähnyt tyttöä?
Ja isähän puhui minusta niin, että siinä vaiheessa, kun muurauskeikan isäntä sanoi olevan ok, että pikkujässi lähtee mukaan, hän ei vielä tiennyt Piian jo peruneen keikkaa.
Hämmentävää tässä, niin kuin monessa muussakin, on silminnäkijähavaintojen puute. Se saa tällaisen hellapoliisin mielikuvituksen laukkaamaan.
Olen monasti miettinyt, että meillä tämän ajan vanhemmilla on kännyköiden ansiosta huomattavasti helpompaa. Lapsen sijainnin voi aina helposti tarkistaa ja hädässäkin tuosta puhelimesta voi olla suuri apu.
Ja kyllähän se kieltämättä on niin, että tällaisena 'haukkavahtivana' olen ehkä normaalia kriittisempi. Omat tyttöni eivät kuitenkaan, pahimpaa murkkuikää lukuunottamatta, ole koskaan kapinoinut valvontaani. Ja kaveritkin ovat usein sanoneet, että toisinaan ovat jopa olleet kateellisia siitä välittämisestä, jota meidän kersat on saanut osakseen.
Jos tuo ahvenanmaa pitää paikkaansa, on aika epätodennäköistä, että tuo kyydin tarjoaja olisi ollut tuo samainen Börje. Ja ymmärtääkseni kaikki nimetyt henkilöt on myös kuultu.
Todennäköisempi olisi minusta joku aivan tuntematon perjantai-iltana ajellut 'pyydystäjä'. Kiukkuisena, pimeässä ja viileässä illassa Piialle on hyvinkin voinut kelvata kyyti.
Tuohon aikaan 80-luvulla liftaus oli kuitenkin vielä yleistä, eikä minusta edes vaaroista niinkään puhuttu. Itsekin lopetin liftauksen 87 jouduttuani yksin liftatessa todella kiperään paikkaan, josta onneksi selvisin vain henkisillä kolhuilla.
Mutta miksi kukaan ei nähnyt tyttöä?
Nuotio & Äreät Tiput
Minun kuvitelmani illan kulusta on se, että isä ilmoittaa Piialle että tämä voi sittenkin mennä Paimioon. Piia ei mainitse peruneensa reissun, vaan ajattelee että soittaa kaverilleen ja lähtee joko samana iltana tai lauantaina. Tai ehkä häntä jo valmiiksi ottaa päähän ja hän ajattelee, että aivan sama, en lähde sitten ollenkaan, kun aina saa sompailla sisarusten hoidon kanssa. Joka tapauksessa isä olettaa, että Piia on lähdössä viimeistään lauantaina, tuohtumuksen takia lähteekin jo perjantai-iltana. Tosin ainakaan kadonneet-ohjelman haastattelusta ei selviä, missä vaiheessa isä sai tietää peruutuksesta.MissHolmes kirjoitti:Minä olen kyllä ymmärtänyt niin, että isä nimenomaan tiesi tytön peruneen tuon yökylä-keikan. Eihän varmasti muuten olisi pyydellyt tyttöä saunaan. Tuskin Piian oli tarkoitus lähteä Paimioon yömyöhällä.![]()
Silminnäkijähavaintojen puute sai minut aikoinaan epäilemään Piian kiusaajia ennen kun olin katsonut Kadonneet, jossa "nuoriso-linja" mainitaan loppuun tutkituksi. Tiedä siitä sitten. Mutta minusta se on edelleen yksi varteenotettava teoria höystettynä niillä huhuilla, jotka kertovat piikkiöläisnuorten "itsemurha-aallosta" Piian katoamisen jälkeisinä vuosina. Selittäisi myös havaintojen puutetta: siis että havaintoja on, mutta asianomaiset eivät niistä puhu.
Toisaalta, vaikka havaintojen puute on outoa etenkin diskoillan ollessa kyseessä, pienellä paikkakunnalla voi kyllä hyvin onnistua silloinkin kävelemään tietä kymmenen minuuttia tai vartin, ilman että vastaan tulee ketään. Ilta on myös mainittu sateiseksi ja pimeäksi, joten ohiajavista autoista on ollut ehkä hankalaa huomata ihmistä tien varressa. Ja kuinka moni painaa edes mieleensä tyttöä tienlaidalta vaikka sellaisen olisi nähnytkin. Ehkä Piia ei sittenkään ole liftannut; liftaava henkilö varmasti painuu mieleen paremmin. Nyt Piian kyytiin ottanut kuljettaja olisi kiinnittänyt huomiota ja pysähtynyt joko tuttuuttaan tai siksi, että on nimenomaan vaanimassa nuoria, jotka ovat diskoiltana enemmän liikkeellä ja kenties päihtyneitä.