Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Blues
Rico Tubbs

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Blues »

Wau nurich!
Todella hienoa :D

Mietiskelin lisää sitä kirjehommaa ja ajattelin, että jos kuitenkin tekisi sellaisen napakan tietopaketin kuvilla, tuntomerkeillä etc varustettuna ja ihan sähköpostilla postittaa sitä vaikka joka pirun pubiin ja poliisilaitokseen Irlannissa. Mihin nyt sitten keksiikään.

Täytyy hioa ideaa ja miettiä mihin sitä voisi postittaa.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Rezah
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Hehe, täähän on lähtenyt hienosti käyntiin. Josko tämäkin selviäisi joskus, uskon että kun tarpeeksi saa julkisuutta, tämäkin selviää ja joku tunnistaa/muistaa.

Pari asiaa mitä tuli mieleen kun asiaa mietin: itse en ostaisi viimosilla penneillä/senteillä sarjakuvaa. Ellei sitten rahaa ollut jossain tallessa muualla. Miksi passi oli revitty, samoin Jämsän bussilippu? Jos itsellä on käyttämätön bussilippu, heitän sen menemään, jos sillä taasen on tunnearvoa, säästäisin sen.
Tuo lastenlippu hämää. Jämsä/Keuruu akselilla on kouluja joissa on vaihto-oppilaita mm. Saksasta (Comenius-hanke ainakin), voisiko joku lapsi olla täällä vaihdossa? No, aika kaukaa haettu, mutta tuskin olisi kovin vaikeaa Jämsä/Keuruun kokoiselta paikkakunnalta löytää saksaa puhuvia ja mahdollisesti sitä , jonka kanssa vainaja puhui puhelimessa?

edit: nopealla googlauksella löysin yhden
. Tosin ollut 06 Suomessa vaihdossa ja 07 Saksassa Au-pairina.
Mutta piirit on varmaan ulkkisten kesken pienet Keuruulla/Jämsässä?
There are no crimes behind enemy lines
Ladybird
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Ladybird »

Vainajahan oli ilmeisesti synnyttänyt. Entä jos lapsi on ollut hänellä mukana ja lastenlippu kuuluikin lapselle ja jäänyt jostain syystä taskuun. Tuo lapsi kyllä sekottaisi pakkaa entisestään.

Mutta tosi hienoa, että nurich ja Blues ovat saaneet asiaa näin hienosti eteenpäin maailmalla. Mulla alkaa olla sellanen tutina, että tää juttu vielä selviää.
pippa
Alokas

Viesti Kirjoittaja pippa »

^Lapsi asuu sit tuolla Jämsän tienoilla suomalaisen isänsä kanssa, joka pysyy vaiti asiasta. Syystä tai toisesta.
Tosi mielenkiintoinen juttu, tulee seurattua tätä päivittäin mitä uusia käänteitä tänne on kirjotettu :)
Blues
Rico Tubbs

Uutisia!

Juuri saamani tiedon mukaan Barbara Kottmayrissa on samoja piirteitä vainajamme kanssa. Mm. Korvat ja nenä. Asiaa tutkitaan paremmin pian.

Pidetään peukkuja!
vivy
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vivy »

Blues kirjoitti:Uutisia!

Juuri saamani tiedon mukaan Barbara Kottmayrissa on samoja piirteitä vainajamme kanssa. Mm. Korvat ja nenä. Asiaa tutkitaan paremmin pian.

Pidetään peukkuja!
Mahtavaa! Toivottavasti tärppäisi! Olen seurannut tätä nyt vain taka-alalta, mutta kovasti on ollut sormet ja varpaat ristissä henkilöllisyyden selviämiselle. :D
Blues
Rico Tubbs

^
Melkein unohdan hengittää, kun (tyhmänä) odottelen, notta josko tulisi taas meiliä.
Tiedän toki, että menee muutama päivä, mutta kun tahtoisi tietoa asap :p
Ladybird
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Ladybird »

http://www.flensburg-online.de/blog/200 ... tmayr.html

Linkin takana olevassa Barbara Kottmayrin kuvassa on kyllä samoja piirteitä kuin Oriveden vainajasta piirretyssä kuvassa. Jokohan nyt tärppäsi? Toivottavasti!
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Ensinnäkin onnittelut ja kiitokset osallisille hienosta työstä, Blues ansaitsisi aploodit. Seisten. Koko yleisöltä :)

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että Oriveden vainaja voi hyvinkin olla tuo Barbara. Pituuden muutaman sentin heitto Barbaran ilmoitetun ja Oriveden naisen ilmoitetun pituuden välillä on lyhyesti selitettävissä: vainaja pitenee kuoltuaan pari senttiä, kun lihakset rentoutuvat ja vartalo siten suoristuu. 163 sentistä tulee kertaheitolla 166. Tästä tosin onkin varmaan jo puhuttu täällä...

Ainoat merkittävät, tunnistettavat piirteet jotka tuosta heikohkotasoisesta ( :lol: ) piirroksesta saan irti, on nenän muoto ja korkea otsa. Molemmat täsmäävät Barbaraan. Hiukset toki ovat tummat, mutta vaalea Barbara on voinut hyvinkin ne värjätä tai tuo piirroskuva voi sen verran vääristää, kun kuitenkin on ruumiista kyse.

Joku sanoi aiemmin, että tuo Oriveden vainajan otsatukka on muiden hiusten kanssa saman pituinen, eikä siten voisi olla Barbara kyseessä. Tämä ilmeisesti kumottiinkin jo (parissa vuodessa B olisi tukankin kasvattanut mennent ullen), mutta muistutan kuitenkin että hiukset on todennäköisesti ainakin piirretty taakse vedetyiksi, tai sitten ne on ruumista kuvaa varten valmisteltaessa niin vedetty, jotta kasvon piirteet ja etenkin tuo erikoisen korkea hiusraja erottuvat paremmin.

Tähänkään en huomannut kenenkään vastanneen, joten vastaan varmuuden vuoksi itse: hiuksesta voi ehdottomasti nähdä, onko se värjätty vai ei. Ei tarvitse olla koko hiusta tuppeineen päivineen, värjätty hius näyttää värjäämättömään hiukseen mikroskoopin alla verrattaessa täysin erilaiselta.

Tuo lastenlippu (joka ei siis välttämättä ollut lasten, eikös Härkä sanonut että kyse saattoi olla myös jostain "muusta halvemmasta lipusta"?) selittyisi minusta kielimuurilla. Ulkomaalainen nainen on ostanut ensin vahingossa väärän lipun. Lipuistahan näkee tarkan ajan, koska lippu on kirjoitettu/tulostettu (olivathan ne tulostussysteemit tuolloin jo käytössä? Olivat?), joten teoriaani tukisi se, jos lippujen kirjoitusajat olisivat keskenään erilaiset. Jos liput on kirjoitettu ts. ostettu samalla minuutilla ja sekunnilla, on mukana melko varmasti ollut lapsi. Tai sitten kyse on ollut suuremmasta kielimuuriongelmasta :D
cracker
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja cracker »

En tiedä keneltä Blues odottelee tietoja, mutta jos kyseessä ei ole sama niin onko kuvien piirtäjä nähnyt Barbaran kuvat? Hänhän on käsittääkseni nähnyt ruumiin, joten voisi ehkä sanoa jotain kuvien yhteydestä ruumiiseen.

Mahtavaa olisi, jos henkilöllisyys selviäisi näin maallikkojen voimin! Aika iso papukaijamerkki olisi Bluesille paikallaan.
AD_CL
Alokas

Viesti Kirjoittaja AD_CL »

Nyt tuntuu siltä, että saattaa tärpätä...
Kysyisin sitä, onko tuo Barbara Kottmayr ilmoitettu kadonneeksi vasta maaliskuussa -09? Toisaalta ilmoituksessa luki että on ollut kadoksissa v:sta 2005 lähtien.
Kun en ole alan ekspertti, niin pystytäänkö asia selvittämään vain vertaamalla Barbaran ja Oriveden vainajan hammaskarttoja?
Blues
Rico Tubbs

Blues odottelee tietoa ihan viranomaisilta.
Maininta korvien ja nenän yhteneväisyyksistä oli siis viranomaiselta, joka on ollut asian kanssa paljonkin tekemisissä.
Mutta siitä enemmän kun olen taas viisaampi.

Paras kiitos tässä asiassa olisi se, että saadaan sinne haudalle nimi.
Yhteistyötähän tämä on, ja mie tykkään kaivella :wink:
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

miinushkako se oli, joka sen kuvien piirtäjän tunsi? Barbaran kuvaa vaan yksärillä oikealle käyttäjälle niin varmasti pistää tietoa eteenpäin. Ja kuvien piirtäjän luulisi ainakin suurella todennäköisyydellä osaavan sanoa, onko kyse samasta naisesta.
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

Kuvien piirtäjä on melko suurella todennäköisyydellä nuo tässä ketjussa olevat kuvat nähnyt jo.
Blues
Rico Tubbs

Pelkkien kuvien perusteella lienee aika huono sanoa onko vaiko eikö.
Vainaja oli kuitenkin sen verran huonossa kunnossa, ettei hänen kasvoistaan otettu kuvia lehdistötiedotteisiin, sillä vainaja ei olisi ollut luultavasti edes sukulaisten tunnistettavissa.

Poliisi tutkii asiaa jo, eli siltä kantilta ei voi kuin odottaa.
Vastaa Viestiin