Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
kitta
Susikoski

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja kitta »

Tuota hiusasiaa pohdin tässä itsekseni. Ei kai hiuksista sentäs ole mahdollista nähdä onko niitä värjätty JOSKUS, jos on ns. kasvattanut oman värin jo takaisin? Itse kun näin naisen logiikalla ajattelen, niin jos olisin kateissa ulkomaailmalta, niin en välttämättä hiuksianikaan lähtisi ensimmäisenä värjäilemään. (Tai sitten tietty jos haluaa pysyä tunnistamattomana niin tekee hiuksille jotain radikaalia) Kuitenkin mustakin tuossa kuvassa näyttää, että Barbara olis hiuksiaan värjännyt, mutta mietin sitä mahdollisuutta, että oma väri olisi kasvanut tilalle, ajallisesti en nyt muista noita kaikki aikoja tarkkaan, että onko se mahdollista. Mutta esim. jos itse leikkaisin lyhyeksi tulisi siitä hyvinkin minun hiustenkasvulla polkkamittainen hyvinkin pian, alle vuodessa reilusti.
delila
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja delila »

Yleisestihän aina sanotaan, että hiukset kasvavat sentin kuukaudessa. Omalla kohdalla vähän reilunkin sentin, mitä olen viivottimella juurikasvuani mittaillut (kyllä, ihan oikeasti olen niin tehnyt :D ).

Hyvinkinhän voi olla mahdollista, että BK on leikannut hiuksensa vaikka ihan lyhyiksi kadotessaan, jos hänet muuten aina muistetaan pitkähiuksisena.

Olikos hänen kohdallaan tietoa, onko hällä ollut kaulassa luomi?
Blues
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Blues »

Ymmärsin, että oli kysymys juurikin siitä, ettei hiuksia oltu juuri tuolloin värjätty.
Omalla hiustenkasvunopeudella onnistuisi hyvinkin puolessatoista vuodessa kasvattaa värit pois ja saisi olkapäille ulottuvan karvakasan päähänsä.
Eli samoilla linjoilla kittan kanssa.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Blues
Rico Tubbs

Barbaran luomista ei mitään tietoa. Ei ole mainittu missään ja kuvista ei näy.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

kitta kirjoitti:Ei kai hiuksista sentäs ole mahdollista nähdä onko niitä värjätty JOSKUS, jos on ns. kasvattanut oman värin jo takaisin?
Jos jok'ikinen millimetri värjättyä hiusta on kasvanut pois, niin minun mielestäni ei voi nähdä. Tosin hämärästi muistan kampaajani joskus sanoneen, että hiustaan/hiuspohjaansa/mitälie saattaa onnistua vahingoittamaan hiusväreillä niin, että jäljet näkyvät hiuksissa/hiuspohjassa/päänahassa/missälie vielä sittenkin, kun hiuksen olisi kaiken järjen mukaan jo pitänyt uusiutua kokonaan.
AD_CL
Alokas

Viesti Kirjoittaja AD_CL »

En tiedä, olisiko tästä tiedosta mitään apua: Googlasin Kottmayrin sukunimeä. Löysin netistä sellaista tietoa, että puhelinluettelossa on 32 nimeä, yhteensä n. 85 henkilöä koko Saksassa. Lindaussa asuu 4, jotka melkeinpä varmasti ovat jotain sukua Barbaralle. Etuniminä tuli esille Leonhard, Thomas, Marlies ja Christa, samoin yksi yritys, jossa nimi esiintyy. Yhden henkilön yhteystiedot ovat netissä ihan julkisesti. (Nämä siis löysin melkein olemattomalla saksan kielen taidollani.)

Uskoisin, että kaikki Kottmayrit ovat sukua toisilleen, koska tuo nimi on rajautunut ihan tietylle alueelle Saksaa. Voisikohan sukua informoida jotenkin?
NeitiEtsivä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja NeitiEtsivä »

Siitä luomesta vielä... eikös tuossa toisessa kuvassa ole ihan selvästi luomi kaulan kohdalla tai niin mun silmät ainakin sanoo. :roll:
lot of mysteries
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja lot of mysteries »

Molemmissa kuvissa kyllä luomi näkyy :) Mutta ei ihan piirroksen osoittamassa kohdassa kylläkään 8)
Antaas kattoa nyt selviääkö tämä juttu vielä...Hyvin osa porukkaa jaksanut/viittinyt penkoa asioita.
*peukalo ylhäällä hymiö teille* :)
Blues
Rico Tubbs

Noniist. Nyt on osa kartoituksesta valmiina.

Merkitsin karttoihin paikkoja mitä täällä on mainittu. Niiden sijainnit on poimittu enirosta joten en satavarmaksi uskalla sanoa, että ovat juuri oikeilla kohdillaan.

Vainajan löytöpaikka on myös suuntaa antava.

Matka asemalta Orituvalle on laskettu tietä myöten, ja jos jollakulla on tietoa kertoa miten on merkitty kartassa näkyvä Hankalollontie->Tampereentie, niin tietoa otetaan vastaan.

En tiedä, missä Orivedellä löytyvät turisti-info taulut, joten merkkasin myös netistä löytämäni Turisti-infon.

Epäilisin sellaisten oppaiden löytyvän asemalta ja ainakin Orituvalta.

Kartta 1

Kartta 2
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

joey kirjoitti:
kitta kirjoitti:Ei kai hiuksista sentäs ole mahdollista nähdä onko niitä värjätty JOSKUS, jos on ns. kasvattanut oman värin jo takaisin?
Jos jok'ikinen millimetri värjättyä hiusta on kasvanut pois, niin minun mielestäni ei voi nähdä. Tosin hämärästi muistan kampaajani joskus sanoneen, että hiustaan/hiuspohjaansa/mitälie saattaa onnistua vahingoittamaan hiusväreillä niin, että jäljet näkyvät hiuksissa/hiuspohjassa/päänahassa/missälie vielä sittenkin, kun hiuksen olisi kaiken järjen mukaan jo pitänyt uusiutua kokonaan.
Muistelen samaa, eli hiustuppi on se, josta näkyy pitkään kaikki hiuksille tehdyt kemialliset käsittelyt. Vaatii toki perusteellisen tutkinnan.

Ketjussa on nyt kyllä niin positiivinen säpinä, että ihan jännittää. Hienosti olette kaivelleet tietoja esille!
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Löysin tuosta aiemmasta kirjoittelusta Aamulehdestä otetun tekstin pätkän:

"myös löytötavaran mahdollista yhteyttä vainajaan selvitetään. oriveden rautatieaseman bussikatoksesta löytyi 20. helmikuuta pienehkö sininen olkahihallinen urheiluvälinekassi, jonka omistajasta ei ole tietoa. "

Itselläni oli käsitys, että kassi olisi tarkoituksella laitettu säilytykseen asemalle.
Tunnen Oriveden seudun todella hyvin, olen asunut siellä. Ihmettelinkin, onko rautatieasemalla edes mitään säilytyslokeroita tms. Ei vaan kassi oli siis jätetty bussikatokseen.

Yritin myös selvitellä, olisiko käynyt niin, että nainen olisi Jämsässä noussut bussiin. Bussi olisikin käynyt rautatieasemalla kääntymässä (tälle linjalle en löytänyt vahvistusta - Kangasalan bussi käy vieläkin rautatieasemalla). Nainen olisi bussin odotellessa junaa, poistunut autosta pussukka mukanaan ja mennyt kenties tupakalle katokseen. Hän on kuitenkin unohtanut pussinsa katokseen noustuaan taas uudelleen bussiin.
Bussi on jatkanut matkaa Oriveden linja-autoasemalle, jossa nainen on poistunut autosta. Olisiko bussikuski jättänyt/hakenut matkahuoltotavaroita ja nainen olisi ajatellut pikaisesti poiketa vieressä olevassa Lidlissä. Hän on kuitenkin jäänyt autosta. Tämän jälkeen hän on pyrkinyt Tampereen valtatien suuntaan ja lähtenyt kävellen Orituvalle. Tästä hän on sitten päätynyt metsikköön.
Vai jäikö nainen tarkoituksella linja-autoasemalla pois suunnitelmien muuttuessa? Suunnitteliko hän palata rautatieasemalle hakemaan pussinsa?

Tästä löytöpaikan sijainnista on myös eri kilometrimääriä palstalla - matkat ovat 1,5 km:sta 3 km:iin Orituvalta katsoen. Mikä on oikea lukema?

Joku oli tuossa aiemmin kertonut, että metsikköjen läpi oikaisten Oriveden rautatieasemalta on 4 km löytöpaikalle. Jotta kukaan ei haksahtaisi tähän sudenkuoppaan selvennän, että kukaan ei missään tapauksessa lähtisi rämpimään yli ojien, peltojen, asutuksen ja metsikön tuonne. Tällä välillä ei siis ole mitään metsäpolkua, ettei vain kukaan saa väärää käsitystä.

Linja-autoasemasta oli kyselyä. Orivedellä oli vuosia sitten todella iso linja-autoasema (odotustilat, kahvio, kioski sekä useita laitureita). Sittemmin nuo liikennejärjestelyt muutettiin ja nyt siellä on onneton "toimistotyyppinen" matkahuolto. Matkustajat nousevat kadun vierestä bussiin.

Toivon, että tästä vuodatuksesta on pientä apua.
Näytöt
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Näytöt »

joey kirjoitti:Pituuden muutaman sentin heitto Barbaran ilmoitetun ja Oriveden naisen ilmoitetun pituuden välillä on lyhyesti selitettävissä: vainaja pitenee kuoltuaan pari senttiä, kun lihakset rentoutuvat ja vartalo siten suoristuu. 163 sentistä tulee kertaheitolla 166.
Itse en jotenkaan voi uskoa siihen että tuo 166 senttiä sisältäisi jonkun mittausvirheen. Mittauksen on tehnyt todennäköisesti ruumiinavauslääkäri, joka tuntee todella hyvin elävän ja kuolleen ihmisen anatomian, ja huomioi tarkasti kaikki tulokseen vaikuttavat tekijät määritellessään vainajan pituutta kuolinhetkellä. Jos kyseessä on Barbara, niin ennemminkin uskon siihen että tuo 163 senttiä on ollut vain joku omaisten antama virheellinen arvio, siitäkin huolimatta että Saksassa passin saanti edellyttäisi viranomaisten suorittamaa mittausta.

Toinen asia mitä tuossa Barbara-teoriassa mietin on se että miksi hänellä olisi saksalaisia kolikoita niin paljon. Hänen tiedossa olevan henkilöhistorian mukaan hän olisi lähtenyt Saksasta Ranskaan vuonna 2005, ja sen jälkeen mahdollisesti Irlantiin. Koska Oriveden vainajan vaatteetkin ovat ilmeisesti Brittien saarilta hankittuja, niin jos hän on Barbara, ei mikään erityisesti viittaa siihen että hän olisi enää Pariisiin lähdettyään palannut takaisin Saksaan, vaan olisi ilmeisesti tullut suoraan Suomeen Irlannista tai Britanniasta. Olisiko hän tuolloin kanniskellut noita saksalaiskolikkoja mukanaan koko ajan ilman että sekaan olisi eksynyt yhtään ranskalaista tai irlantilaista kolikkoa?

Onko muuten tietoa minkä maalaisia hänen mukanaan olleet setelit olivat? Koska ilmeisesti hänellä niitäkin oli.
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Aikajana, suppea

Kursivoidut kohdat ovat spekulaatiota. Päivämäärät perustuvat erinäisiin tietoihin ja havaintoihin, ja ne on koottu useista eri lähteistä. Spekulaatiot eivät vastaa kysymykseen miksi vaan kysymyksiin koska ja missä.

Helmikuun alkupuolisko Nainen saapuu Pirkkalaan lentäen. Matkustaa Pirkkalasta bussilla tai taksilla Tampereen linja-autoasemalle, josta jatkaa matkaa Jämsään. Jämsässä tai Jämsän seutuvilla hän asuu hotellissa tai tuttavan luona(?)

15.2.2007 Mp3-soitin kytkettynä tietokoneeseen
Käyttää nettikahvilaa / kirjastoa ja lataa musiikkia koneelle. Saako yleisiin koneisiin laittaa omaa tikkua? Onko sittenkin käyttänyt yksityistä konetta? Jämsässä yleisellä koneella voi käydä mm. kirjastosta, hotelli Gasthausin nettikahvilassa sekä työttömien pitämässä nettikahvilassa (en löytänyt osoitetta). Nämä pitäisi selvittää, että saako/pystyykö näihin omia tikkuja laittamaan.

Päättää lähteä Jämsästä Tampereelle. Ostaa bussilipun.

19.2.2007 Bussi Jämsä- Tampere
Jää syystä tai toisesta Orivedellä pois.

20.2.2007 Laukku löytyy Orivedeltä bussikatoksesta, toimitetaan löytötavaratoimistoon.

24.3.2007 Ambulanssikuski kertoo nähneensä tuntomerkkeihin sopivan, oudosti käyttäytyvän naisen Orituvalla.
Mikäli tämä havainto pitää paikkansa, on nainen oleillut Orivedellä yli kuukauden. Jos havainto suljetaan pois, on nainen saattanut kuolla jo helmikuun lopulla. Koska laukku kuitenkin on löytynyt jo 20.2.2007, voidaan olettaa, että nähty nainen ei ole vainaja, koska se tarkoittaisi sitä, että nainen on ollut ilman vaihtovaatteita yli kuukauden.

6.4.2007 Ruumis löytyy Haukijärven ja Koskuenjärven väliseltä hakkuualueelta.

Nainen on toki saattanut matkustella enemmänkin. Pyydän lisäilemään tähän kohtia, mikäli tiedätte lisää päivämääriä ja sijainteja.
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Ailar kirjoitti: Yritin myös selvitellä, olisiko käynyt niin, että nainen olisi Jämsässä noussut bussiin. Bussi olisikin käynyt rautatieasemalla kääntymässä (tälle linjalle en löytänyt vahvistusta - Kangasalan bussi käy vieläkin rautatieasemalla). Nainen olisi bussin odotellessa junaa, poistunut autosta pussukka mukanaan ja mennyt kenties tupakalle katokseen. Hän on kuitenkin unohtanut pussinsa katokseen noustuaan taas uudelleen bussiin.
Bussi on jatkanut matkaa Oriveden linja-autoasemalle, jossa nainen on poistunut autosta. Olisiko bussikuski jättänyt/hakenut matkahuoltotavaroita ja nainen olisi ajatellut pikaisesti poiketa vieressä olevassa Lidlissä. Hän on kuitenkin jäänyt autosta. Tämän jälkeen hän on pyrkinyt Tampereen valtatien suuntaan ja lähtenyt kävellen Orituvalle. Tästä hän on sitten päätynyt metsikköön.
Vai jäikö nainen tarkoituksella linja-autoasemalla pois suunnitelmien muuttuessa? Suunnitteliko hän palata rautatieasemalle hakemaan pussinsa?
Luulen, että nainen on jäänyt erehdyksessä Oriveden linja-autoasemalla pois, miksi on ottanut isomman laukun mukaan, sitä en osaa sanoa. Linja-auto on jatkanut matkaa ja nainen on jäänyt kyydistä. Hän on kävellyt rautatieasemalle katsomaan kuinka junia kulkee ja siksi laukku jäänyt sitten sinne. Rautatieasemalta hän on lähtenyt kävelemään Oriveden keskustaa kohti ja edelleen 9-tielle ja Orituvalle. Pari isoa palasta tästä palapelistä nyt edelleen puuttuu.

Jämsän osuutta asiaan voisi selvitellä tuon mp3-soittimen kautta. Käsittääkseni yleisillä koneilla ei saa omaa tikkua tai soitinta käyttää, joten voisiko olla, että hän on päässyt jossain yksityiselle koneelle? Voin olla väärässäkin, mutta muistelisin, että esim. kirjastoissa usb-asemat on "tukittu".

Voihan hyvinkin olla myös niin, ettei nainen ole Jämsässä edes majaillut pitkää aikaa, vaan käynyt siellä vaan kääntymässä.. Mitenkäs se vaihtoehto, että Jämsän lippua ei ylipäätään ole käytetty, vaan ostettu valmiiksi muulta asemalta..? Vai oliko varma tieto, että oli käytetty lippu? (tästä tuli nyt sellainen deja-vu-tunne :roll: )
miinushka
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja miinushka »

Suurensin tuota BK:n sivukuvaa, ikävä kyllä jäi rakeiseksi, mutta onko tuossa luomi vai onko se vain suurentamisen aiheuttamaa vääristymää.. :o :roll:

http://s732.photobucket.com/albums/ww32 ... ent=bk.jpg
Quis custodiet ipsos custodes?
Vastaa Viestiin