Jos pienellä paikkakunnalla perjantai-iltana ( siis oletettavasti nuorisoa kuitenkin liikkeellä) onnistut kävelemään puolen kilometrin matkan kenenkään näkemättä ja liftaamaan ensimmäisen auton kyytiin, joka sattuu olemaan murhaaja, niin todennäköisyys on minusta sama, kuin voittaa lotossa monta kertaa peräkkäin 7 oikein
Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988
-
Neiti Etsivä
- Frank Drebin
Re: Piia Irmeli Ristikankare
Olen kyllä Damien kanssa samoilla linjoilla tässä liftari asiassa.
Jos pienellä paikkakunnalla perjantai-iltana ( siis oletettavasti nuorisoa kuitenkin liikkeellä) onnistut kävelemään puolen kilometrin matkan kenenkään näkemättä ja liftaamaan ensimmäisen auton kyytiin, joka sattuu olemaan murhaaja, niin todennäköisyys on minusta sama, kuin voittaa lotossa monta kertaa peräkkäin 7 oikein
Kaikenlisäksi tuohon aikaan ihmiset olivat vielä aidosti kiinnostuneita toisten hyvinvoinnista, joten olisi melkoinen ihme jos nuori tyttö saa seisoskella kenenkään huomaatta liftailemassa. Ja jos keliolosuhteisiin vedotaaan, niin sama näkyvyyshän se olisi kaiketi ollut mahdolliselle murhaajallekin. Ja luulisin, että tuosta katoamisesta olisi varmaan melko pian katoamisen jälkeen kuitenkin valtakunnallisestikin uutisoitu, että varmaan olisi tuolloin mahdollisen silminnäkijän muistissa vielä ollut...
Ihminen on ainoa eläin, joka osaa pysyä ystävällisissä väleissä syötäväkseen tarkoittamiensa uhrien kanssa ennen kuin syö ne.
Olen ajanut itse tuota tietä koko elämäni edestakaisin, ensiksi muiden kyydissä istuen, sitten itse ratin takana kököttäen kun aikoinani vihdoin sain ajokortin. Nyt tilanne on muuttunut siltä osin, sillä uusi Turun moottoritie vie rekat ja muut raskaat ajoneuvot leveämmille kaistoille, mutta aiemmin tuota väliä kulki paljon rekkoja. Tämä oli suurin syy sille, miksi itse vihasin ajaa tuota tietä ennen moottoritien valmistumista; tie on kapea ja lähes poikkeuksetta, vuorokaudenajasta riippumatta, joutui jäädä köröttelemään rekan taakse.Näytöt kirjoitti:Tuon uskallan kyseenalaistaa hieman. Piian tapaus tuli julkisuuteen vasta aika paljon myöhemmin, ja enemmänkin vähitellen, että aika moni ohiajaja on voinut unohtaa liftarin nähneensä. Lisäksi valtatiellä ajoi Helsingin ja Turun välinen liikenne, joten autoilijat olivat pääasiassa ulkopaikkakuntalaisia, joita tapaus kiinnostaa vieläkin vähemmän.Damien kirjoitti:Piia ei ole kovin pitkään tien vieressä ehtinyt seiskoskelemaan tai liftaamaan koska havaintoja ei ole yhtään.
Minä väitän, että jos Piia on tien varressa seissyt pidempään, eli häntä ei ole ottanut ensimmäinen ohiajaja kyytiin, on hänen ohitseen aivan varmasti ajanut rekka. Ja rekkakuski puolestaan ihan taatusti kiinnittää huomiota yömyöhällä yksin tienlaidassa seisoskelevaan tyttöön - etenkin jos peukku on pystyssä. Ehkä kuski itse ei ole pysähtynyt siksi, että on ollut menossa toiseen suuntaan? Rekkakuskin ammatti on sellainen, että samat tiet tulevat tutuksi ja kaikkeen vähänkin poikkeavaan kiinnittää huomiota. Väitän siis, että mikäli Piia olisi ehtinyt seistä tien vieressä pidempään, hänet olisi huomattu ja havainto olisi muistettu.
Muistamattomuudesta... Mä en todellakaan muista mitä tein kun prinsessa Diana kuoli, WTC-iskun uutisoinnin muistan kyllä sattumalta, mutta siis hitosti paljon tuoreempiakin asioita katoaa mielestä. Ei kaikilla oo niin hyvä muisti.
En ymmärrä, miksi on epätodennäköistä että ensimmäisten joukossa ohiajava olisi murhaaja. Ehkä silloin se olisi, jos ajatellaan että murhaaja on vain viattomasti ajamassa töistä kotiin ja huomaa tienvarressa tytön ja ajattelee että murhaanpa. Mutta jos ajatellaan, että joku on tarkoituksella vaanimassa ja etsimässä pikkukylän diskoiltana yksin ja ehkä päihtyneenäkin kulkevaa nuorta niin todennäköisyys kasvaa. Kaikkein todennäköisintä minusta on, että Piiaa ei ota kyytiin murhaaja, mutta pysähtyneestä kuskista tulee murhaaja syystä tai toisesta. Kyse voi olla tutusta henkilöstä jonka kanssa tulee riitaa jostain arasta aiheesta tai ällötysäijä joka vaatii maksua kyydistä ja ajautuu tappamaan vastustelevan tytön.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Mutta mihin Piia olisi ollut liftaamassa?
Tyttö oli selkeästi hiljainen ja hänellä ei pahemmin ollut kavereita.
Mihin ihmeeseen hän olisi liftannut perjantai-iltana sateessa kello 20.00 jälkeen?
Miettikää itse: jos olette raivona ja kiukkuinen, ei ensimmäisenä todellakaan suuntaa kohtaamaan vieraita ihmisiä, vaan haluaa potkia kiviä!
Ei Piia, ujo, hiljainen tyttö ole rynnännyt tien poskeen liftaamaan. Hän on ollut kiukkuinen ja vihainen. Todennäköisesti itkuinen raivosta. Ei silloin hakeuduta 'ihmisten ilmoille', vaan omaan rauhaan.
Tyttö oli selkeästi hiljainen ja hänellä ei pahemmin ollut kavereita.
Mihin ihmeeseen hän olisi liftannut perjantai-iltana sateessa kello 20.00 jälkeen?
Miettikää itse: jos olette raivona ja kiukkuinen, ei ensimmäisenä todellakaan suuntaa kohtaamaan vieraita ihmisiä, vaan haluaa potkia kiviä!
Ei Piia, ujo, hiljainen tyttö ole rynnännyt tien poskeen liftaamaan. Hän on ollut kiukkuinen ja vihainen. Todennäköisesti itkuinen raivosta. Ei silloin hakeuduta 'ihmisten ilmoille', vaan omaan rauhaan.
Nuotio & Äreät Tiput
Tuossa se ongelma onkin, että mihin ihmeeseen Piia olisi ollut menossa. Lähitienoot on melko varmasti harvoitu tarkkaan, mutta toisaalta olihan Piialla aikaa ehtiä jalkaisinkin vaikka mihin. Mutta entä mihin Piia olisi sitten sateisessa, koleassa säässä hakeutunut etsimään omaa rauhaakaan?
Lisäksi, onhan mahdollista että joku on pysähtynyt ja raahannut Piian väkisin autoon? Tai pysähtynyt on joku tuttu, joka ehdottaa että ajellaan vähän, eikä Piialla oikein ole muita vaihtoehtoja kun ei halua kotiinsakaan mennä ja ulkona kastuisi läpimäräksi.
En ole vieläkään löytänyt tietoa siitä, missä Piia sitten opiskeli ja oliko hänellä asuntolapaikka/vuokra-asunto vai kulkiko hän Piikkiöstä käsin. Varmaan se on joskus tässäkin ketjussa mainittu, mutta en vain löydä missä. Jos majapaikka on ollut ja se on ollut sellainen, missä voi olla myös viikonloppuisin (monet asuntolat olivat auki vain viikolla), Piia on voinut lähteä sinne.
Nuorenakaan kaverittomuus ei estä täysin elämästä eikä ihminen tarvitse kaikkeen kavereita. Itsekin olin hiljainen ja ujo eikä minulla ollut kavereita, mutta ehkä juuri siksi saatoin tehdä hurjiakin juttuja kun ei ollut ketään kaveria toppuuttelemassa. Ja olin myös tottunut siihen, että teen asioita yksin eikä aina tarvitse soittaa jotakuta mukaan ja jättää koko homma ellei kukaan lähdekään. (Minusta tuntui, että ns. suositut toimivat kouluaikana juuri näin.) Olen myös joskus ajatellut, että jännittäminen voi myös ajaa vaaraan. On niin tottunut jännittämään ettei varsinkaan ilman elämänkokemusta näe, missä on todella aihetta jännittää ja pelätä. Lisäksi myös minun perheeni oli varsin konservatiivinen. Jos ei nyt uskovainen niin ainakin kuri oli sitä samaa luokkaa kuin voisin kuvitella Piialla olleen, eli sekään ei välttämättä estä ahdistuksesta pois pyrkivää nuorta tekemästä hulluja ratkaisuja. Ehkä jopa yllyttää, koska tietää että kaikesta saa kuitenkin selkään joten on sama mokata kunnolla. Ujo ihminen ei myöskään ole välttämättä kaikkialla ujo, vaan lähinnä paskiaisten seurassa eli omien luokkakaverien sekä minun että varmaan myös Piian tapauksessa. Vieraiden ihmisten seurassa voi olla ehkä enemmän oma itsensä. En olisi ikinä uskonut, että kirjoitan minfokeskusteluissa näin, mutta minusta Piia ei näytä kuvassaan hiljaiselta ja aralta. Siis että arkuus olisi hänellä luonteenpiirteenä. Eikä myöskään sellaiselta, joka olisi kokenut paskuuksia niin kauan että hän olisi täysin lyöty. Enemmän hän näyttää jopa hieman ilkikuriselta.
Lisäksi, onhan mahdollista että joku on pysähtynyt ja raahannut Piian väkisin autoon? Tai pysähtynyt on joku tuttu, joka ehdottaa että ajellaan vähän, eikä Piialla oikein ole muita vaihtoehtoja kun ei halua kotiinsakaan mennä ja ulkona kastuisi läpimäräksi.
En ole vieläkään löytänyt tietoa siitä, missä Piia sitten opiskeli ja oliko hänellä asuntolapaikka/vuokra-asunto vai kulkiko hän Piikkiöstä käsin. Varmaan se on joskus tässäkin ketjussa mainittu, mutta en vain löydä missä. Jos majapaikka on ollut ja se on ollut sellainen, missä voi olla myös viikonloppuisin (monet asuntolat olivat auki vain viikolla), Piia on voinut lähteä sinne.
Nuorenakaan kaverittomuus ei estä täysin elämästä eikä ihminen tarvitse kaikkeen kavereita. Itsekin olin hiljainen ja ujo eikä minulla ollut kavereita, mutta ehkä juuri siksi saatoin tehdä hurjiakin juttuja kun ei ollut ketään kaveria toppuuttelemassa. Ja olin myös tottunut siihen, että teen asioita yksin eikä aina tarvitse soittaa jotakuta mukaan ja jättää koko homma ellei kukaan lähdekään. (Minusta tuntui, että ns. suositut toimivat kouluaikana juuri näin.) Olen myös joskus ajatellut, että jännittäminen voi myös ajaa vaaraan. On niin tottunut jännittämään ettei varsinkaan ilman elämänkokemusta näe, missä on todella aihetta jännittää ja pelätä. Lisäksi myös minun perheeni oli varsin konservatiivinen. Jos ei nyt uskovainen niin ainakin kuri oli sitä samaa luokkaa kuin voisin kuvitella Piialla olleen, eli sekään ei välttämättä estä ahdistuksesta pois pyrkivää nuorta tekemästä hulluja ratkaisuja. Ehkä jopa yllyttää, koska tietää että kaikesta saa kuitenkin selkään joten on sama mokata kunnolla. Ujo ihminen ei myöskään ole välttämättä kaikkialla ujo, vaan lähinnä paskiaisten seurassa eli omien luokkakaverien sekä minun että varmaan myös Piian tapauksessa. Vieraiden ihmisten seurassa voi olla ehkä enemmän oma itsensä. En olisi ikinä uskonut, että kirjoitan minfokeskusteluissa näin, mutta minusta Piia ei näytä kuvassaan hiljaiselta ja aralta. Siis että arkuus olisi hänellä luonteenpiirteenä. Eikä myöskään sellaiselta, joka olisi kokenut paskuuksia niin kauan että hän olisi täysin lyöty. Enemmän hän näyttää jopa hieman ilkikuriselta.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Pia näyttää minusta kiltille ja ystävälliselle.
Tämä kuva on ilmeisesti vuoden tai kaksi vanha.
V

Ja tämä voisi olla tuoreempi, ehkäpä jopa samalta, katoamis, vuodelta.
V

Aika erinnäköinen muuten kuvissa. Ylämmässä ihan pikkutyttö ja alemmassa jo ihan teini.
Tämä kuva on ilmeisesti vuoden tai kaksi vanha.
V

Ja tämä voisi olla tuoreempi, ehkäpä jopa samalta, katoamis, vuodelta.
V

Aika erinnäköinen muuten kuvissa. Ylämmässä ihan pikkutyttö ja alemmassa jo ihan teini.
Nuotio & Äreät Tiput
Tossa alemmassa kuvassa näyttää mielestäni ikäistään paljon vanhemmalta. Jos joku olisi näyttänyt kuvan minulle ilman muita vihjeitä olisin voinut arvioida naisen olevan jopa 30 v. Tuo ylempi kuva, joka on ollut enemmän esillä antaa ehkä väärän kuvan Piiasta. Ehkä Piia ei ollutkaan niin arka, ujo ja "pikkutyttömäinen". Alempi kuva kertoo minusta, että Piia oli ihan samanlainen kuin muutkin nuoret, vaikka ulkonäkö ei nyt kaikkea kerrokaan.
Ihmiset valehtelevat, todisteet eivät.
Mielestäni tyttö on kuvassa ihan oman ikäisensä näköinen. Aito iloisuus ja luottamus on kyllä noiden kuvien ottamisen välillä hävinnyt.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
^ 
Totta. Tuossa nuoremmassa kuvassa koulukuvaaja on onnistunut saamaan tytöstä erittäin luonnollisen ujohkon hymyn irti.
Jälkimmäinen taas on sellainen normaali viistoista vee-hymy: hieman pidätetty, kun kuvaaja määkyy muikkua.
Totta. Tuossa nuoremmassa kuvassa koulukuvaaja on onnistunut saamaan tytöstä erittäin luonnollisen ujohkon hymyn irti.
Jälkimmäinen taas on sellainen normaali viistoista vee-hymy: hieman pidätetty, kun kuvaaja määkyy muikkua.
Nuotio & Äreät Tiput
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
Mikähän on mahtanut olla syy, että ylipäätään on esitetty tuota ylempää kuvaa missä Piia on korkeintaan 12 vuotias. Eikö näissä katoamistapauksissa yritetä sentään levittää viimeisintä kuvaa kadonneesta??
Eikö Piiasta ollut muuta kuvaa 15-vuotiaana kuin tuo alempi, uskomattoman huonolaatuinen kuva?
Miksei?
Eikö edes koulukuvia?
Oliko isä hävittänyt kuvat kun tyttö alkoi liikaa muistuttaa äitiään?
Eikö Piiasta ollut muuta kuvaa 15-vuotiaana kuin tuo alempi, uskomattoman huonolaatuinen kuva?
Miksei?
Eikö edes koulukuvia?
Oliko isä hävittänyt kuvat kun tyttö alkoi liikaa muistuttaa äitiään?
Totuus
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Minä pidin suuni kiinni, kun Madeleine ketjussa olen ihmetellyt samaa? Miksi kadonneesta esitetään 'etsintäkuvana' kuvaa, jossa kadonnut on söpö-kaunis-ja hertteinen, muttei tunnistettavissa todellisuudessa?
Minulle ei ainakaan mene uskottavasti läpi se, että kuva on ensimmäinen joka käteen osuu hädässä. Kyllä nyt luulisi heti etsivän luonnollisesti sen viimeisimmän...
Toki on sekin mahdollisuus, ettei perheellä ole ollut varaa hankkia koulukuvia. Ja tuon vanha on todellakin tuorein. Ja ei heillä pakosta ole kotona ollut kameraa. Silloin kamerat olivat vielä aika kalliita ja kuvien teettäminen kallista.
Nuotio & Äreät Tiput
minä en aiemmin olekaan nähnyt tuota kuvaa missä tyttö on nuorempi. muistan kyllä nähneeni tuon teinarikuvan useamman kerran....ja sellaisena kadonnut tyttö on jäänyt muistiini.
mielestäni hän näyttää kyllä topakalta nuorelta naiselta mutta ei sellaiselta jonka elämä olisi ollut helppoa.
mielestäni hän näyttää kyllä topakalta nuorelta naiselta mutta ei sellaiselta jonka elämä olisi ollut helppoa.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Isällä näyttää olevan hyllyssään ainakin vielä vuonna 20008 Engla-tutkimusten aikaan tytöstä tuo kuva, jossa Piia on minusta jotain 11-2 vuotias. voihan todella olla, ettei Piiasta ollut uudempaa kunnon kuvaa.
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... -AaGiuSgDQ
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... -AaGiuSgDQ
Nuotio & Äreät Tiput
mutta sehän on kyllä ihan eri juttu se
kyllä piiasta oli tuo uudempi kuva esillä kun hänet ilmoitettiin kadonneeksi.
Mun äidillä on musta esillä vain rippikuva ja se on otettu ainakin 20 vuotta sitten
ei edes ylioppilaskuvaa..johtunee siitä että hänen mielestään olen siinä ennen meikkejä ja permanenttejä eniten sen näköinen millaisena hän haluaa mut nähdä..ehkä Piian isällekin tuossa kuvassa on Piia sellaisena kuin hän Piian on henkilönä nähnyt, mielestäni erittäin kiva kuva siihen tarkoitukseen 
Mun äidillä on musta esillä vain rippikuva ja se on otettu ainakin 20 vuotta sitten