Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

strangelove kirjoitti:Täällä jotkut tosissaan väittävät, että nuori 18-vuotia kloppi on jymäyttänyt poliiseja, lääkäreitä ja muita asiantuntijoita kymmenien vuosien ajan! Ohhoh! Ja että vielä näytellyt tajutonta useita päiviä ilman, että kukaan hoitohenkilökunnasta on huomannut vilppiä?!

Pidättekö 60-luvun poliiseja ja lääketieteen asinatuntijoita todellakin noin hyväuskoisina hölmöinä - suorastaan tyhminä? Hyvää juhannusta vaan teille!
Hyvää juhannusta sinullekin. Mutta missään asiakirjassa ei kerrota NG:n ylipäänsä olleen tajuton useita päiviä, tarkalleen ottaen tajuttomuudesta ei taida olla mitään mainintaa, ainoastaan alentuneesta tajunnan tilasta tulovaiheessa.

Toisaalta, mitään muuta viitettä aivovammasta ei sitkeälläkään tutkimuksella löytynyt kuin muistamattomuus. Poliisin ja lääkärien yhteistyö taisi kaatua byrokratiaan jo varsin varhain.
Baretta
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Baretta »

strangelove kirjoitti:Täällä jotkut tosissaan väittävät, että nuori 18-vuotia kloppi on jymäyttänyt poliiseja, lääkäreitä ja muita asiantuntijoita kymmenien vuosien ajan! Ohhoh! Ja että vielä näytellyt tajutonta useita päiviä ilman, että kukaan hoitohenkilökunnasta on huomannut vilppiä?!

Pidättekö 60-luvun poliiseja ja lääketieteen asinatuntijoita todellakin noin hyväuskoisina hölmöinä - suorastaan tyhminä? Hyvää juhannusta vaan teille!
No ei oikeastaan pelkästään täällä. Hyvät Jussit sinullekkin, epäilitpä sitten ketä tahansa.
pasi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Pasille toteaisin, että minä olen todennut Pasin omista kirjoituksista hänen ikioman tasonsa, ja se on se mitä on.
Samoin, Sariola. Koska kaikille on nyt varmaankin jo tullut selväksi, että me pidämme toisiamme älykääpiöinä, asiaa ei varmaankaan ole tarpeen toistella tämän enempää?
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

OLIKO AIVOVAMMA VAI EI. Hoitava lääkäri on merkinnyt diagnoosiksi "aivoruhje". Hän on tällaisessa sairaalassa varmasti huippuluokan asiantuntija. Tuohon aikaan ei ainakaan Suomessa vielä tunnettu CT tai MR tutkimuksia, vaan sen ajan menetelmät olivat alkeellisempia, eikä aivovammaa aina niiden avulla voitu havaita. Diagnoosi tehtiin usein oireiden perusteella. Niin tässäkin.

Potilaan oireet kyllä mielestäni viittaavat nimenomaan aivovammaan, kuten oikeudenkäynnissäkin asiantuntijana esiintynyt Tenovuo on todennut. Ensimmäisten päivien ajoittainen sekavuus, ja muistiaukon pituus mm. viittaavat aivovammaan. NG:n pitäisi olla loistava näyttelijä ja tuntea lisäksi nuo aivovammaan liittyvät oireet, ennenkuin hän voisi näytellä noin tarkasti ja uskottavasti aivovamman oireita. Tenovuon mielestä muistiaukko oli muihin oireisiin nähden aivan sopivan pituinen, kun taas muistiaukko oli Öhmanin mielestä "liian pitkä". Kannattaa muistaa, että myöskään aivovamman mahdollisuutta ei voida missään tapauksessa sulkea pois Öhmaninkaan mielestä.

Niinpä minusta näyttää siltä, että kysymyksessä oli nimenomaan aivovamma. Tenovuo arveli sitä keskivaikeaksi. Minä uskon, että Tenovuo oli tässä aivan oikeassa. Mielestäni se on niin varma asia, että sitä voidaan pitää faktana.

Minusta näyttää varmalta, että Gustafsson ei suinkaan näytellyt, vaan oli todella niin sairas kuin hoitoaika ja muut faktatiedot osoittavat. Mistäpä hän olisi niin suuren lääketieteen tuntemuksen hankkinut?! Ei mistään. Ei hän liioin vaikuta niin hyvältä näyttelijältä. Hän oli juuri noin sairas kuten hoitoaika ja sairaalan hoitotiedot osoittavat. Syyttäjäpuolen yritys osoittaa muuta osoittautui oikeudessa katteettomaksi kyhäelmäksi, tai korttitaloksi, jonka Tenovuo saattoi kaataa pikkusormen kevyellä tönäisyllä. Se suunnitelma meni nurin kuin korttitalo ja se oli aivan oikein.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Minusta näyttää varmalta, että Gustafsson ei suinkaan näytellyt, vaan oli todella niin sairas kuin hoitoaika ja muut faktatiedot osoittavat. Mistäpä hän olisi niin suuren lääketieteen tuntemuksen hankkinut?! Ei mistään. Ei hän liioin vaikuta niin hyvältä näyttelijältä.
Mikä Gustafssonilla olisi ollut niin ylivoimaista "näytellä", että siihen suurta lääketieteen tuntemustakin olisi tarvittu?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Matlock
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Matlock »

awa kirjoitti: Mikä Gustafssonilla olisi ollut niin ylivoimaista "näytellä", että siihen suurta lääketieteen tuntemustakin olisi tarvittu?
Tasapainohäiriöitten kuvaaminen eli hänen kertomuksensa siitä, miten kävellessä alkoi kaatua oikealla, on ainakin aika ovela hämäys, jos on sellainen. Tyhmempi olisi puhunut jotain epämääräistä siitä, miten kävely oli vaikeaa. Tuosta syntyy kuva todellisesta kokemuksesta.

Tajuttomuuden/alentuneen tajunnantilan kovin pitkäaikainen näytteleminen on erittäin vaikeaa ja tavallaan myös turhaa, loogista olisi lopettaa se viimeistään seuraavana päivänä ennen kuin se paljastuu teeskentelyksi.
Pasilan mies.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Matlock kirjoitti:Tasapainohäiriöitten kuvaaminen eli hänen kertomuksensa siitä, miten kävellessä alkoi kaatua oikealla, on ainakin aika ovela hämäys, jos on sellainen. Tyhmempi olisi puhunut jotain epämääräistä siitä, miten kävely oli vaikeaa. Tuosta syntyy kuva todellisesta kokemuksesta.
Niin, Gustafssonin mukaan, kävelemään piti opetella uudestaan. Mielestäni aika epämääräistä.
Tajuttomuuden/alentuneen tajunnantilan kovin pitkäaikainen näytteleminen on erittäin vaikeaa ja tavallaan myös turhaa, loogista olisi lopettaa se viimeistään seuraavana päivänä ennen kuin se paljastuu teeskentelyksi.
Alentunutta tajunnantilaa ( = väsymystä) on kylläkin hyvin helppo näytellä, tai oikeastaan ei tarvitse näytellä ollenkaan. Varsinkin jos oikeasti väsyttää, keljuttaa, harmittaa, kaduttaa, pelottaa tai on muuten vain sellainen olo, ettei halua puhua tai kommentoida yhtään kenellekään yhtään mitään. Joo, eihän sitä voi ketään tavata kun niin kovasti väsyttää.

Mihinkään näistä ei tarvita lääketieteellistä osaamista. Toisekseen oireiden hoksaaminen ei ihmiseltä paljon vaadi, yleensä ne paljastuu lääkärin kysymysten perusteella.

- "Joo ... just niin .. kyllä huimaa ja kaataa just sinne vasemmalle ... niinku tohtori sanoo" - :D

Matlock
Christopher Lorenzo

awa kirjoitti:Niin, Gustafssonin mukaan, kävelemään piti opetella uudestaan. Mielestäni aika epämääräistä.
Hän sanoi lisäksi, että kun nousi sängystä ja yritti kävellä, se ei onnistunut, koska alkoi kaatua oikealle eli tasapaino ei pelannut. Joko hänellä on ollut tuo oire tai hän on tarkoituksella sen jostain lääketieteellisestä artikkelista tms. napannut, en usko, että tuon ajan pojankloppi osaisi muuten noin vain keksiä sen.
Pasilan mies.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Matlock kirjoitti:Hän sanoi lisäksi, että kun nousi sängystä ja yritti kävellä, se ei onnistunut, koska alkoi kaatua oikealle eli tasapaino ei pelannut. Joko hänellä on ollut tuo oire tai hän on tarkoituksella sen jostain lääketieteellisestä artikkelista tms. napannut, en usko, että tuon ajan pojankloppi osaisi muuten noin vain keksiä sen.
Tapahtuu joskus aivan terveilläkin ihmisillä, ja itse asiassa useinkin (varmasti jokainen on sen joskus kokenut), pitkän makuuttamisen jälkeen. Puhumattakaan, että nuorimies olisi esimerkiksi tupakoinut sängyllä maaten ja lähtee sen jälkeen liikkeelle - siinä tilanteessa ei pyörtyminenkään ole harvinaista, sanoisin, että jopa todennäköistä.

Vai oliko tuo aivovammapotilaalta jokin oikea vastaus oireisiin, tuo oikealle kaatuminen?

Mariacka
Alibin Kestotilaaja

^Komppaan awaa täysin. Huimaus pitkän vuodelevon jälkeen on enemmän sääntö kuin poikkeus, johtuu usein pelkästä fysiologiasta eli verenpaineen vaihtelusta. Puhumattakaan siitä, että vuoteessa olisi vielä tupakoitu. Huimausta ei ole tarvinnut teeskennellä.

Yllämainittu on yksi syy, minkä vuoksi aivovammaepäilyissäkään saati lievähköissä tai keskivaikeissa aivovammoissa ei enää makuuteta pitkiä aikoja - huimaus vain pahenee ja toipuminen hidastuu.

(Lisäksi olen nähnyt muutamia miehiä, jotka jo pelkkä sairaalan haju ja sairaiden näkeminen saa hoippumaan, jopa pyörtymään.)
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Mariacka kirjoitti: .....

(Lisäksi olen nähnyt muutamia miehiä, jotka jo pelkkä sairaalan haju ja sairaiden näkeminen saa hoippumaan, jopa pyörtymään.)
:D :D :D Niinpä! :D :D :D
Matlock
Christopher Lorenzo

Mariackao kirjoitti:. Huimaus pitkän vuodelevon jälkeen on enemmän sääntö kuin poikkeus, johtuu usein pelkästä fysiologiasta eli verenpaineen vaihtelusta. Puhumattakaan siitä, että vuoteessa olisi vielä tupakoitu. Huimausta ei ole tarvinnut teeskennellä.
.)
Ylösnoustessa tuleva huimaus on erilaista kuin N.G:n kuvailema, toistuvasti nimenomaan oikealle tapahtuva kaatuminen/kiertyminen, mikä viittaa taspainoelimen vaurioon eikä verenpaineen vaihtelusta aiheutuvaan "huippaukseen".
Pasilan mies.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

^Onko sinulla tietoa, milloin ja kuka tämän "kaatavan" huimauksen ensimmäisenä kuvaili? Eli onko siitä esim. potilasasiakirjoissa tai 60-luvun kuulusteluissa? Kiertohuimaus taitaa olla oma lajinsa ja liittyä nimenomaan sisäkorvavaurioihin.
Matlock
Christopher Lorenzo

Mariacka kirjoitti:^Onko sinulla tietoa, milloin ja kuka tämän "kaatavan" huimauksen ensimmäisenä kuvaili? Eli onko siitä esim. potilasasiakirjoissa tai 60-luvun kuulusteluissa? Kiertohuimaus taitaa olla oma lajinsa ja liittyä nimenomaan sisäkorvavaurioihin.
Tuskinpa se missään potilastiedoissa ainakaan tuossa muodossa on ollut sanottuna. N.G. on sen eri yhteyksissä mainitsemallani tavalla kertonut tai niin ainakin olen lehdistä lukenut.
Pasilan mies.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tuosta huimauksesta ja pyörtyilystä on monlaista näyttöä ollut esimerkiksi Hauskoissa kotivideoissa, kun sulhasia on kaatunut, kuin ryssiä Raatteen tiellä.

Eikä siellä ole ollut vihkimässä edesmennyt Niilo Yli-Vainio, joka kaatoi mummoja messuissaan.

Oma muistikuvani eräästä armeijakaverista oli sellaine, kun meitä rokotettiin Sandikan varuskuntasairaalassa, niin tämä kaveriparka pyörtyi, kun näki edellään kulkevaa rokotettavan.

Silloin se homma hoitui hieman nopeammin, eli kaksi lääkintämiestä pisti piikeillään kumpaankin olkapäähän ja kolmas piteli kiinni, ettei alokas päässyt karkuun.

No tuo kaveri kaatui pahaksi onnekseen suoraan tulikuuman kakluunin kylkeä vasten, jolloin poltti selkänsä pahoin ja joutui pitemmäksi aikaa Tilkkaan.

Eli mitä opimme tästä.

Taju voi mennä mitä erilaisimmista asioista, jopa tajutonta voi hyvinkin näytellä, sillä on sellaisestakin kokemuksia, ei tosin omakohtaisia, mutta voin kertoa siitä myöhemmin.

Ei tuollainen näytteleminen vaikeaa ole, sillä jo lääkäreiden ja hoitajien ennakkoajatukset, voivat tehdä jutusta uskottavan, sillä lääkäreillä ja hoitajilla on kuitenkin sellainen ennakkokäsitys, että potilas on tosissaan, eikä valehtele, tai näyttele tilaansa, ja näinhän lääkärit ja hoitajat ovat uskoneet sata varmasti Bodomin tapauksessa.
Lukittu