Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
MissHolmes
Ben Matlock

Re: Piia Irmeli Ristikankare

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Sitä juuri epäilin, että tuo voi olla sellainen 'meidän suloinen pikku Piia' -kuva.

Kuvaa kyllä löytyy kadonneet ohjelmasta, Alibista jne. Minun silmiin äkkiä osui enempi tuo kuin se toinen 'teinarikuva'.
Nuotio & Äreät Tiput
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Olisiko myöhempi kuva joltakin kaverilta lainattu? Jos vaikka oli joku kotikamera otos, ei niin hyvälaatuinen?
Kaikki kun eivät halua koulukuvia lunastaa siksikään, kun eivät ole itse tyytyväisiä niihin. (Meillä ainakin on väännetty monesti, kun nuoriso ei itse ole halunnut että kuvia tilataan)
Kuvat on vain kuvia, enkä analysoi niitä.

Edelleen olen sitä mieltä, että tytön katoamisesta uutisointi on voinut mennä joltakin asiasta tietävästä ohitsekin. -Itse luen tuollaisia kuin piru raamattua, enkä muista tapauksesta kuin pienen jutun hämärästi, mutta suuri osa tuttaviani ihmettelee miten yleensä voin tietää/olla kiinnostunut kadonneista ihmisistä.
En montaakaan ihmistä tiedä, joka olisi yhtä tietoinen näistä, vaan ohittaa tällaiset uutiset ja unohtaa ne samantien.
Joku on voinut ottaa tytön kyytiin ja viedä tämän toivomaan paikkaan tai esimerkiksi toiseen tienristeykseen. Satunnaisia autoilijoita on maailma täynnä. Tämän ahkerana liftaajana voin allekirjoittaa.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
MissHolmes
Ben Matlock

^ tiedän tuon ;)

Mutta eikö kuitenkin totuus ole se, että tuolloin 88 Piian kadottua, on juttu vavisuttanut tuota Piikkiön pientä kylää niin, ettei siellä ole ollut yhtään ihmistä, joka ei olisi asiasta kuullut?

Uskon, että sama lienee ollut lähikunnissa. Paimiota, Sauvoa ja Saloakin myöden. Asiasta on puhuttu kaupoissa, pankeissa, baareissa ja työpaikoilla. nuorisotaloilla ja bensa-asemilla.
Nuotio & Äreät Tiput
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Satunnainen ohikulkija ei läheskään välttämättä ole paikkakuntalainen, vaan juuri ohikulkija.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
MissHolmes
Ben Matlock

Niin.
Minä ajattelin enemmänkin tuota tosiasiaa, ettei tytöstä ole havaintoja lainkaan.

Tuo tapaus on tuolloin ollut kuitenkin paikkakunnalla todella tapetilla, joten varmasti jokainen on tuolloin miettinyt omat liikkumisensa tarkkaan.

Minä en ole löytänyt mistään tarkkaa aikaa sille Piian kotoa lähtemiselle. Onko sellaista ikinä edes mainittu missään? Jos ei, niin eikö se ole vähän epäilyttävää?
Nuotio & Äreät Tiput
kaia
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja kaia »

MissHolmes kirjoitti:Niin.
Minä ajattelin enemmänkin tuota tosiasiaa, ettei tytöstä ole havaintoja lainkaan.

Tuo tapaus on tuolloin ollut kuitenkin paikkakunnalla todella tapetilla, joten varmasti jokainen on tuolloin miettinyt omat liikkumisensa tarkkaan.

Minä en ole löytänyt mistään tarkkaa aikaa sille Piian kotoa lähtemiselle. Onko sellaista ikinä edes mainittu missään? Jos ei, niin eikö se ole vähän epäilyttävää?
Kadonneet ohjelmassa sanottiin, että suunnilleen kahdeksan maissa illalla.
kaia
Neuvoja-Jack

joey kirjoitti:
Näytöt kirjoitti:
Damien kirjoitti:Piia ei ole kovin pitkään tien vieressä ehtinyt seiskoskelemaan tai liftaamaan koska havaintoja ei ole yhtään.
Tuon uskallan kyseenalaistaa hieman. Piian tapaus tuli julkisuuteen vasta aika paljon myöhemmin, ja enemmänkin vähitellen, että aika moni ohiajaja on voinut unohtaa liftarin nähneensä. Lisäksi valtatiellä ajoi Helsingin ja Turun välinen liikenne, joten autoilijat olivat pääasiassa ulkopaikkakuntalaisia, joita tapaus kiinnostaa vieläkin vähemmän.
Olen ajanut itse tuota tietä koko elämäni edestakaisin, ensiksi muiden kyydissä istuen, sitten itse ratin takana kököttäen kun aikoinani vihdoin sain ajokortin. Nyt tilanne on muuttunut siltä osin, sillä uusi Turun moottoritie vie rekat ja muut raskaat ajoneuvot leveämmille kaistoille, mutta aiemmin tuota väliä kulki paljon rekkoja. Tämä oli suurin syy sille, miksi itse vihasin ajaa tuota tietä ennen moottoritien valmistumista; tie on kapea ja lähes poikkeuksetta, vuorokaudenajasta riippumatta, joutui jäädä köröttelemään rekan taakse.

Minä väitän, että jos Piia on tien varressa seissyt pidempään, eli häntä ei ole ottanut ensimmäinen ohiajaja kyytiin, on hänen ohitseen aivan varmasti ajanut rekka. Ja rekkakuski puolestaan ihan taatusti kiinnittää huomiota yömyöhällä yksin tienlaidassa seisoskelevaan tyttöön - etenkin jos peukku on pystyssä. Ehkä kuski itse ei ole pysähtynyt siksi, että on ollut menossa toiseen suuntaan? Rekkakuskin ammatti on sellainen, että samat tiet tulevat tutuksi ja kaikkeen vähänkin poikkeavaan kiinnittää huomiota. Väitän siis, että mikäli Piia olisi ehtinyt seistä tien vieressä pidempään, hänet olisi huomattu ja havainto olisi muistettu.
Olen samaa mieltä. Lähes jokainen mies kyllä kiinnittää huomiota nuoriin liftaaviin naisiin. Tai nuoriin naisiin yleensä.
kaia
Neuvoja-Jack

Tampereen Tyttö kirjoitti:Piia on voinut saada kyydin nopeastikin. Eikä kyytiin ottajan ole tarvinnut tehdä tytölle mitään.
Hän on voinut kyyditä tytön tämän haluamaan paikkaan ja jatko on voinut mennä miten vain.
Kuljettaja ei ole välttämättä ollut mikään paikallinen ihminen, vaan esimerkiksi rekkakuski, joka ei ole pientä paikallisuutista(?) tytön katoamisesta edes havainnut.
Hyvin mahdollista. Tuskin sitä jokaista katoamisilmoitusta edes tulee näkemään ellei ole kiinnostunut näistä jutuista. Saattaa olla, että Piian katoaminen on vain kerran mainittu ilta-sanomissa pienenä uutisena tuon huonolaatuisen mustavalkokuvan kanssa. Ja jos kyyditsijä on ollut ulkopaikkakuntalainen, vaikka ruotsin laivalta tullut, niin ei se ole paikallisuutisia edes nähnyt.

Ehkä Suomessa pitäisi amerikan malliin olla kadonneiden kuvat maitopurkeissa.
mirelia
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja mirelia »

MissHolmes kirjoitti:^ tiedän tuon ;)

Mutta eikö kuitenkin totuus ole se, että tuolloin 88 Piian kadottua, on juttu vavisuttanut tuota Piikkiön pientä kylää niin, ettei siellä ole ollut yhtään ihmistä, joka ei olisi asiasta kuullut?
Mun mies oli tuolloin -88, 17-vuotias, hänen siskonsa 15v, kumpikaan heistä ei muista koko asiasta puhuttaneen. Asuivat siis silloin Piikkiössä. Heidän vanhemmillaan taas on asia ihan hyvässä muistissa. Ihmettelen kovin miten lapsilta on voinut mennä tälalinen juttu ohi.

Itse käännyn vieläkin isä-teorian puoleen, tai sitten ihan random tyyppi.

Pikku-Kalle oli siis 1v kun vanhemmat erosivat, mikä ihme sai äidin jättämään niin pienenkin lapsensa? Uhkailiko isä? Kiristikö jollain? Paljonko Piikkiössä oli muuten sosiaalipuolella työntekijöitä? Pikkukunnassa ei kovin montaa sossua liene ollut. Yhden tiedän (ko henkilön omat pojat on kasvattanut Lausteen poikakoti, eli suutarin lapsilla ei ole kenkiä) Oli sossu isän puolella, ja pikku-Kalle jäi myös isälle. Oliko äiti oikeasti ryyppäävää sorttia? Vai onko tämä edes osittain tekaistu väite? (P.R:n kaveri taisi tosin kirjoitella myös saman suuntaista)

Oliko isällä ja appiukolla jotain vispiläkauppaa? Oliko isä kiinnostunutkin miehistä? Ja vaimo sai tietää asiasta ja ratkesi ryyppäämään, oli masentunut ja huutamalla haki huomiota? Oliko Piian katoamisiltana saunassa jotain muuta toimintaa kuin saunomista? Näkikö Piia tämän ja miehet päättivät vaientaa hänet? Eihän isä voisi saada homon mainetta uskonlahkossaan.

Minne isä meni muuraamaan seuraavana päivänä? Appiukon kanssa olisi ollut reilusti aikaa kantaa Piian ruumis jätesäkissä auton takaluukkuun ja muurata työmaalla johonkin omakotitalon piippuhormiin.

14v pikkuveli saatiin helposti hiljaiseksi. Ja poliisikuulusteluissa isä oli mukana, poika pysyikin hiljaa.

Facebookista muuten töytyy tuolloin 14-vuotiaan pikkuveljen niminen henkilö, synt -74, ja sen verran yhteisiä kavereita meillä näyttää olevan, että paikkakunnalta on. Käykääs joku pyytämässä velipoika tänne kertomaan omaa tarinaa.

Uskon että asia selviää vasta kun isästä aika jättää. Siihen asti paikalla ollut silminnäkijä vaikenee asiasta, ehkä hän yritti jo kirjeella vaikuttaa asiaan.

En usko että Piia on koskaan kotoaan sinä iltana hengissä poistunut.

Itse 'katosin' kotipihasta -90 luvun alussa (kävelin 3,5km illalla kaverini luo) ja isä laitti poliisit perääni jo tunnin kuluttua siitä kun ei minua ollut lähistöltä löytänyt. Hänellä myös hyvin silloin takaraivossa Piian katoaminen, piikkiön 'itsemurha-aalto' (kävi katsomassa työnsä puolesta muutaman nuoren, joista tulikin samalla reissulla Perttalan asiakkaita) sekä jammu jutut.
En voisi kuvitellakaan, että vanhempani olisivat odottaneet 2 päivää ennen kuin ihmettelevät missä olen. Vaikka lopulta isä saikin puhelimella minut kiinni juuri sieltä missä toivoi/kuvittelikin minun olevan.
Life sucks, then you die.
mirelia
Hercule Poirotin viikset

^^ Ristikankareita on enemmänkin Piikkiössä, joten tämä oli vain arvaus, että tuo heppu FB:ssa olisi juurikin Piian pikkuveli.

Ja Piian valokuvista piti vielä sano, että tuo alempi kuva näyttää siltä kuin se olisi rajattu ja suurennettu esim luokkakuvasta. Sen verran huonolaatuinen...

suomi24.fi oli, että Piian koulu olisi ollut ''Aninkaistenkadun oppilaitos''
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

mirelia kirjoitti: Ihmettelen kovin miten lapsilta on voinut mennä tälalinen juttu ohi.
Lapset ja nuoret eivät ole niin kiinnostuneita uutisista kuin aikuiset.
Noin yleensä.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Damien kirjoitti:
mirelia kirjoitti: Ihmettelen kovin miten lapsilta on voinut mennä tälalinen juttu ohi.
Lapset ja nuoret eivät ole niin kiinnostuneita uutisista kuin aikuiset.
Noin yleensä.
Nyt olen erittäin eri mieltä, olen itse kasvanut piikkiön kokoisella paikkakunnalla ja maaseudulla nimenomaan nuoret ja lapset olivat erittäin kiinnostuneista kaikista heidänikäisiään koskevista tapauksista.

Olisiko tätä juttua kuitenkin salailtu jotenkin? Ouoa.
Muista lähdekritiikki!
Neiti Etsivä
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Neiti Etsivä »

Minä olen myös elänyt lapsuuteni/nuoruuteni pienellä paikkakunnalla ja kyllä minusta hieman omituiselle kuullostaa, jos tapausta eivät tuon ikäiset paikalliset nuoret muista.

Tietysti jos omaiset ovat pitäneet hyvinkin matalaa profiilia asian suhteen ja ainoa informaatio on ollut luettavissa lehdissä, mutta kyllä siitäkin huolimatta luulisi, että asiasta on "kylillä" keskustelu, niin nuorempien kuin vanhempienkin keskuudessa. Ja voisi olettaa, että ainakin tuon ikäisissä tytöissä tapaus olisi herättänyt pelkoakin, jos alueella liikkuisi joku murhaaja.
Jos minun lapseni katoaisi, niin varmaan äitinä kävisin joka ikiseltä kyläläiseltä hädissäni kyselemässä, että onko mitään havaintoja :roll:
Jos Ristikankareet ovat asiasta hissukseen olleet, niin se minusta kyllä herättää melkoisesti epäilyksiä.

Tietysti, kun Piia opiskeli toisella paikkakunnalla ja olivat kai ymmärtääkseni muuttaneet Piikkiöön vasta hiljattain ja jos ei pyörinyt muun nuorisoporukan mukana, niin on saattanut jäädä muille nuorille vähän tuntemattomammaksikin. Että tietysti siitäkin voisi tuo tietämättömyys asiasta johtua...

Jostain ketjun alkupäästä luin, että tuona Piian katomisiltana illalla/yöllä olisi joku piikkiöläinen nuori tehnyt itsemurhan ja jossain puhuttiin "Piikkiön itsemurha-aallosta"? Onko tämä nyt urbaanilegendaa? Olisiko jollain tarkempaa tietoa asiasta?
Onko Mirelialla tietoa millaisia huhuja tuosta katomisesta oli tuolloin Piikkiössä liikeellä...näin faktan puutteessa nekin kiinnostaisivat. Kyllähän noista huhuistakin joskus osa pitää paikkansa, jos pahimmat väritykset riisutaan :roll:
Ihminen on ainoa eläin, joka osaa pysyä ystävällisissä väleissä syötäväkseen tarkoittamiensa uhrien kanssa ennen kuin syö ne.
mirelia
Hercule Poirotin viikset

Neiti Etsivä kirjoitti:Minä olen myös elänyt lapsuuteni/nuoruuteni pienellä paikkakunnalla ja kyllä minusta hieman omituiselle kuullostaa, jos tapausta eivät tuon ikäiset paikalliset nuoret muista.

....................

Tietysti, kun Piia opiskeli toisella paikkakunnalla ja olivat kai ymmärtääkseni muuttaneet Piikkiöön vasta hiljattain ja jos ei pyörinyt muun nuorisoporukan mukana, niin on saattanut jäädä muille nuorille vähän tuntemattomammaksikin. Että tietysti siitäkin voisi tuo tietämättömyys asiasta johtua...

Jostain ketjun alkupäästä luin, että tuona Piian katomisiltana illalla/yöllä olisi joku piikkiöläinen nuori tehnyt itsemurhan ja jossain puhuttiin "Piikkiön itsemurha-aallosta"? Onko tämä nyt urbaanilegendaa? Olisiko jollain tarkempaa tietoa asiasta?
Onko Mirelialla tietoa millaisia huhuja tuosta katomisesta oli tuolloin Piikkiössä liikeellä...näin faktan puutteessa nekin kiinnostaisivat. Kyllähän noista huhuistakin joskus osa pitää paikkansa, jos pahimmat väritykset riisutaan :roll:
Miehen kanssa eilen juttelin, ja hän sanoi ettei silloin aikoinjaan kuullut jutusta mitään, siis ainakaan mikään ei jäänyt mieleen. Appiukolla taas hyvin muistissa koko homma. Joskin selkeesti mielipiteistään kääntyy siihen että isä oli hihhuli ja tappoi tytön, muita vaihtoehtoja ei siis ole :) Perheen tytöille ei oltu sanottu ettei ulos saisi mennä tai muutenkaan peloteltu asialla. Ainakaan eivät muista.

Onko joku palstaialinen käynyt salvelanrinteen tai koroisten koulua piikkiössä? Mitä koulussa jutusta puhuttiin silloin?

Mun käsitys on se että Ristikankareet ovat piikkiöläistä sukua, ja edelleenkin piikkiössä on todella paljon ristikankareita.

Siitä, josko Piian katoamisyönä joku olisi tehnyt itsemurhan, en muista onko ollut puhetta. Isä on puhunut kolmesta nuoresta piikkiöläisestä 'lyhyessä ajassa' joille ei voitu enää paikalle mentäessä tehdä mitään. siitä en tiedä olivatko poikia/tyttöjä, mutta teini-ikäisistä/koululaisista oli kyse. isän mielipide oli että ainakin joku näistä liittyi jehovantodistajien juttuihin. hämärä muistikuva, että isä olisi puhunut jonkun hirttäytyneen talonkatolta (=hypänneen naru kaulassa)

Silloin kun Piia katosi, (maanantaina isä ilmoitti kadonneeksi) niin samalla viikolla puhutettiin taksikuskit Silloinen piikkiön taksitolppa oli käsittääkseni Paimiosta päin tultaessa shellistä n 400m päässä oikealla radan vieressä. Eli ihan vieressä sekin. Kukaan ei kuuleman mukaan taksikuskeistakaan ollut Piia nähnyt.

Ja paikallisille kysymys, kulkiko juna silloin vielä pikiksen asemalta? Kuskasiko muutakin kuin tavaraa? Junallahan olisi siinä tapauksessa päässyt pummilla(kin) kaarinaan/turkuun/paimioon päin.
mirelia
Hercule Poirotin viikset

^^ ja mitä huhuihin tulee, en osaa muuta sanoa kuin mitä oma isäni ja appiukko ovat asiasta puhuneet, eli isä oli syyllinen kuulemma. Mitenköhän lehdistö on uutisoinut asiasta silloin? Sehän vaikuttaa suoraan mielipiteisiin.

Osaako joku selventää tuota 'tietoa' valkoisesta autosta. Täällä kun on puhuttu ettei kukaan ole nähnyt Piiaa, ja sitten jossain vaiheessa poliisi on yrittänyt liittää juttuun valkoista autoa. Mikä ihmeen valkoinen auto, missä koska ja kuka näki?
Lukittu