Juha Turunen - perijättären kidnappaus

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Kirsi
Neuvoja-Jack

Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Sori nyt vain kaverit, mutta musta on todella mautonta penkoa täällä epäillyn taustoja ja arvailla vaikuttimia, jo siksi että virallinen prosessi on kesken (vaikka tunnustanut onkin) puhumattakaan siitä että hän ei ole täällä itseään puolustamassa. Kyseessä on kuitenkin ilmeisen kovasti töitä tehnyt, veroja maksanut, lapsia kasvattanut ja rikosten suhteen nuhteettoman entisyyden omaava henkilö. Sairastua (palaa loppuun?) voi kuka tahansa, tämä mulla tästä päällimmäisenä mielessä on, saa vapaasti olla eri mieltä.

Mua kiinnostaa kovasti miten epäillyn nimi, kuva ja kaikki tieto mikä oli, oli julkisuudessa jo ennen tunnustusta tai virallisen prosessin alkua. Meneteltiinkö tuossa lain mukaan todella oikein, pressin mauttomuudesta ja eettisen itsekritiikin olemattomuudesta uutisointien suhteen olen jo useasti täällä sanottavani sanonut.

Sitten haluamatta luonnollisestikaan mitenkään väheksyä uhrin kärsimyksiä, kuten MotiivitOn jossain mainitsi näitä tapahtuu globaalisti aika paljon ja sieltä löytyy kyllä sen tason caseja että hieman suhteellisuudentajua peliin myös, kiitos. Vapaudenriiston ohella näihin liitty usein vakavaa (seksuaalista) väkivaltaa ja henkirikoksia. Varmasti kova paikka, onhan se suhteellista niinkin päin, olla 2 viikkoa teljettynä ilmeisesti siistiin kerrostaloasuntoon, mutta, mutta...

Tällaista.
Anteeksiantaminen on taakkansa pudottamista maahan. Armo on välttyä saamasta sitä varpailleen. Ymmärrys on huomata, ettei ollutkaan mitään anteeksiannettavaa. (Bertil Martinsson)
ruby
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja ruby »

Varmaan juuri tässä yhteydenotossa on ollut se heikoin lenkki. Olisi nyt ostanut vaikka sen prepaidin Helsingistä ja tullut Hkiin aina lähettelemään niitä viestejään. Mielestäni tosi hölmö virhe.

Vankilassa tutustuu mukavasti kun näyttää siltä että persiin alla muhii miljoonia. Eiköhän hän olisi siellä jonkin diilin tehnyt jonkun kanssa että sitten kun aika koittaa vapaudelle niin joku olis häntä helppinyt.

Kyllä ihminen voi koko elämänsä elää työkkärituella ja samalla omistaa vaikka ryöstetyn miljoonan ja elää Suomessa.

Joillekin kun se rahan omistaminen on SE juttu. Kaikilla ei ole tarvetta matkustella ja elää kuninkaan lailla. Silloin tällöin ryyppyreissu kanarialle ja tehdään omaa pikku bisnestä vaikka torilla myyden 20 euron karkkipusseja. Ei haittaa vaikka jäisi miinukselle mutta voihan sitä aina sanoa että teki sadantuhannen myynnin ja myi kaikki:koko rekkalastillisen :roll: Sillälailla sitä rahaa on sitten aina silloin tällöin varaa näytellä enemmänkin ja voi vaikka ostaa pikkuisen sähköttömän torpan jota pikkuhiljaa antaa harmaan talouden remppamiehille töitä kunnes paikalla on hieno pytinki. Vanhan Ladankin voi vaihtaa uusimpaan Mazdan sporttimalliin kun harrastaa vanhojen autojen myyntiä ja ostoa ja tekee kokoajan "hurjan hyviä kauppoja" Sitten ei haittaa vaikka ostaisi kympillä ja myisi vitosella kun on taas tekosyy ottaa lisää rahaa kätköstä :roll:

ja kyllä sitten loppujen lopuksi sinne Pattayallekin voi lähteä hyvällä kaveriporukalla ja pistää kaikille kun on niin reilu :wink:

Turunen on juuri tälläinen henkilö, puuhaamassa aina jotain uutta pikku bisnestä, kukaan ei olisi ihmetellyt jos silloin tällöin rahaa olisi tarvittaessa löytynyt isompikin tukku.

Sellaista ajattelua täältä neljän lapsen kotiäidiltä :mrgreen:
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

^Totta :)
Tuo oli kyllä paras tuo karkin myynti. Ja ainahan ne kuivuneet ei kaupaksi menneet olisi voinut kaataa sinne aurajokeen sulamaan. ;)

Kirsi: Katsotko sinä, että tämä rikos on jotenkin lievä, kun ei pahoinpidellyt uhriaan?

Uhri on ollut vangittuna kaksi viikkoa. Tuollaisessa ajassa alkaa kuule jo mielenterveyskin horjua, jos ja kun ei ole kohtalostaan tietoa.

Poliisi on jo tiedottanut, ettei ainakaan heidän tietojen mukaan vuoto heiltä. Epäilivät, että nimi on voinut päätyä julkisuuteen myös siksi, että useita Turuseen yhdistettäviä paikkoja oli ennen pidätystä ratsattu. Joku näppärä laskunut 1+1.

Täällähän on tarkoitus keskustella rikoksista, niihin johtaneista syistä jne... Eikö??
Nuotio & Äreät Tiput
Hepokatti
Alokas

Viesti Kirjoittaja Hepokatti »

monella on vain se käsitys mitä tehdään tai "kuuluu" tehdä jos saa yhtäkkiä miljoonia, ostetaan auto, vene ja talo jne, ja joka päivä laitetaan muutama kymppitonni sileeks, mutta ei ne miljonääritkään joka päivä sitä rahaa tuhlaa, suomessa on monta miljonääriä jotka elävät hyvinkin vaatimattomasti, eikä heistä ulkoapäin osaisi sanoa kunka paljon sitä massia tilillä on :)
Rezah
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Kirsi kirjoitti:Sori nyt vain kaverit, mutta musta on todella mautonta penkoa täällä epäillyn taustoja ja arvailla vaikuttimia, jo siksi että virallinen prosessi on kesken (vaikka tunnustanut onkin) puhumattakaan siitä että hän ei ole täällä itseään puolustamassa. Kyseessä on kuitenkin ilmeisen kovasti töitä tehnyt, veroja maksanut, lapsia kasvattanut ja rikosten suhteen nuhteettoman entisyyden omaava henkilö. Sairastua (palaa loppuun?) voi kuka tahansa, tämä mulla tästä päällimmäisenä mielessä on, saa vapaasti olla eri mieltä.

Mua kiinnostaa kovasti miten epäillyn nimi, kuva ja kaikki tieto mikä oli, oli julkisuudessa jo ennen tunnustusta tai virallisen prosessin alkua. Meneteltiinkö tuossa lain mukaan todella oikein, pressin mauttomuudesta ja eettisen itsekritiikin olemattomuudesta uutisointien suhteen olen jo useasti täällä sanottavani sanonut.

Sitten haluamatta luonnollisestikaan mitenkään väheksyä uhrin kärsimyksiä, kuten MotiivitOn jossain mainitsi näitä tapahtuu globaalisti aika paljon ja sieltä löytyy kyllä sen tason caseja että hieman suhteellisuudentajua peliin myös, kiitos. Vapaudenriiston ohella näihin liitty usein vakavaa (seksuaalista) väkivaltaa ja henkirikoksia. Varmasti kova paikka, onhan se suhteellista niinkin päin, olla 2 viikkoa teljettynä ilmeisesti siistiin kerrostaloasuntoon, mutta, mutta...

Tällaista.
Öh, suhteellisuudentajua? Jos tyttö on ollut 2 vkk sidottuna/huumattuna vankina, eikä hänelle ole tehty fyysistä väkivaltaa niin hän ei ole kärsinyt? Kyllä mä luulen että tuo seuraa traumana läpi elämän ja normaali elämän elo on aika heikkoa tuon jälkeen, varsinkin kun siihen on pystynyt noinkin helposti tuollaisen suvun vesa ennen tätä.

Daa.

Ja mitä tulee JTn ruotimiseen, itsepä on soppansa keittänyt, ja vielä pitäisi tuollaisia ihmisä äänestää tekemään kansalaisten puolesta päätöksiä, pah! Juu, aivan varmasti on sairas jollain tasolla, mutta ehkä nyt pääsee tarvitsemaansa hoitoon.
There are no crimes behind enemy lines
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Totta. Mutta Turusen olisi ollut paha mennä makselemaan asuntolainojakaan pois.
Eli elämän olisi täällä täytynyt jatkua mahdollisimman normaalina, jos olisi halunnut ettei kukaan huomaa mitään, eikä kiinnitä huomiota.
Mutta mitä Turunen sitten tavoitteli? Sitä fiilistä täydellisestä rikoksesta?
Ainakin rahoista nauttiminen (niin, että sitä noin paljon olisi ratvinnut) olisi ollut pikkasen hankalaa.

Minä luulen, että harhautukseksi olisi riittänyt useampi puhelin ja ajelu ihan vaan ristiin rastiiin vaikka pori-helsinkitien etelä-länsi puolella.
Ja ei sitä puhelinta sitten mihinkään bussipysäkin roskikseen, vaan mieluummin kumihanskoilla käsiteltynä johonkin kaupan/ kerrostalon pihalle, josta jo joku olisi siihen sormen jäljetkin syytänyt. :)

Minkälaisia signaaleja kortiton matkapuhelin antaa ympäristöönsä suljettuna?
Olisiko puhelimet siis voinut surutta heittää lampeen?
Nuotio & Äreät Tiput
rAWr
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja rAWr »

Miljonäärin tyttärestä maksettiin kahdeksan miljoonan euron lunnaat, paljastaa poliisi. Helsingin poliisin mukaan kaikki rahat on nyt todennäköisesti löydetty.

Tänään rahaa on löytynyt kolmesta eri maastokätköstä Turusta. Puolet lunnasrahoista on jo palautettu Nurmisen perheelle jo aiemmin.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/63680-p ... jen-maaran
Helvetti! Kaikki mikä näkyy, on matkaa..
Kirsi
Neuvoja-Jack

Rezah kirjoitti:Öh, suhteellisuudentajua? Jos tyttö on ollut 2 vkk sidottuna/huumattuna vankina, eikä hänelle ole tehty fyysistä väkivaltaa niin hän ei ole kärsinyt? Kyllä mä luulen että tuo seuraa traumana läpi elämän ja normaali elämän elo on aika heikkoa tuon jälkeen, varsinkin kun siihen on pystynyt noinkin helposti tuollaisen suvun vesa ennen tätä.

Daa.

Ja mitä tulee JTn ruotimiseen, itsepä on soppansa keittänyt, ja vielä pitäisi tuollaisia ihmisä äänestää tekemään kansalaisten puolesta päätöksiä, pah! Juu, aivan varmasti on sairas jollain tasolla, mutta ehkä nyt pääsee tarvitsemaansa hoitoon.
Minä nimenomaan kielsin haluamastani vähätellä uhrin kärsimyksiä. Mun on nyt kuitenkin pakko sanoa seuraava:

Tästä varmasti seuraa trauma ja normaali elämä on heikkoa ja kaikkea mitä sanoit. No, terapiakustannukset eivät muodostune ongelmaksi ja meillä on aika laadukastakin palvelua yksityisellä sektorilla tarjolla (kunhan siis on sitä varallisuutta).

Katsoin taannoin dokkarin Venäjältä, jossa mies oli siepannut kaksi murrosikäistä tyttöä, rakentanut pienen siivottoman tyrmän talonsa varaston alle tms. Joku muukin varmasti katsoi, mutta en nyt lähde penkomaan yksityiskohtia. Mies pakotti tytöt jatkuvasti kanssaan seksiin, minkä seurauksena toinen tytöistä tuli kahdesti raskaaksi, synnytti mt. kellarikaapissa ja mies muistaakseni toimitti lapset johonkin lastensuojelun piiriin niiden synnyttyä. Vuosia, en nyt muista kuinka monta, tilanteen kestettyä, tyttöjen lopulta onnistui paeta. Dokkarin lopuksi he kävivät tapahtumapaikalla. Traumojen paisuttelun ja ylikorostamisen sijaan, itseään itsesäälissä marinoimatta, nämä nuoret naiset ilmensivät vain kiitollisuutta siitä että pelastuminen aikanaan onnistui ja he olivat saaneet elämänsä takaisin, molemmat olivat menneet naimisiin ja toinen taisi olla perheellinen. Lapset synnyttänyt nainen kaipasi näitä kahta (siis raiskaajansa siittämää) lasta, olsi halunnut löytää heidät.

Se on merkillisellä tavalla armotta asennekysymyskin tämä elämä, kolhut ja selviytymiset.

Muistetaan myös että meillä on ympäri Eurooppaa ja maailmaa ties kuinka paljon ihmiskaupan uhreja teljettyinä vuosiksi seksiorjiksi, tapaavat vain asiakkaita, ja kun kysyntä loppuu, rikollisliigan toimien peittämiseksi mahdollisia todistajia ei juuri taideta jättää. Tästä näkökulmasta, jos aukeaa?

Viimeiseen alentuvasti "hoitoon pääsemisestä" kirjoittamaasi en vaivaudu ottamaan tässä vaiheessa kantaa. Ehkä elämä jossain kohtaa tuonkin suhteen opettaa, ja toivottavasti sitten kuitenkaan ei. :roll:
Anteeksiantaminen on taakkansa pudottamista maahan. Armo on välttyä saamasta sitä varpailleen. Ymmärrys on huomata, ettei ollutkaan mitään anteeksiannettavaa. (Bertil Martinsson)
Omega
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Omega »

Kirsi kirjoitti:Sori nyt vain kaverit, mutta musta on todella mautonta penkoa täällä epäillyn taustoja ja arvailla vaikuttimia, jo siksi että virallinen prosessi on kesken (vaikka tunnustanut onkin) puhumattakaan siitä että hän ei ole täällä itseään puolustamassa. Kyseessä on kuitenkin ilmeisen kovasti töitä tehnyt, veroja maksanut, lapsia kasvattanut ja rikosten suhteen nuhteettoman entisyyden omaava henkilö. Sairastua (palaa loppuun?) voi kuka tahansa, tämä mulla tästä päällimmäisenä mielessä on, saa vapaasti olla eri mieltä.

Noh, mies teki vakavan rikoksen. Sillä on seurauksia. Tämä on yksi niistä. En ymmärrä miksi rikoksesta ja rikollisesta ei saisi keskustella. Kenen intressejä ajaisi tapauksesta vaikeneminen?

Hyvä, että tuli julkisuuteen. Me elämme yhteisessä yhteiskunnassa, ja meillä on jo ihan periaatteesta oikeus tietää mitä siinä tapahtuu, ja miksi. Siitä olen samaa mieltä, että toisinaan lehdistö osoittaa itsekritiikittömyyttä, mutta ei (vielä) tässä jutussa. Esimerkiksi uhrina olleen perheen suhteen uutisointi on ollut sangen korrektia.

Sinun mielestäsi suurin kärsijä tä'ssä taitaa olla itse rikoksen tekijä? Kaksi viikkoa vankina tuntemattomassa paikassa olleen nuoren naisen tai hänen perheensä tunteilla ei ole väliä. Heidän kärsimystään sopii vähätellä - ja sinä peräät itsekritiikkiä medialta? Se, että jossain päin maailmaa tapahtuu kidnappauksen yhteydessä seksuaalista yms. väkivaltaa ei vähennä yhtään tämän rikoksen vakavuutta.
Omega
Poliisikoira Rex

Kirsi kirjoitti:Muistetaan myös että meillä on ympäri Eurooppaa ja maailmaa ties kuinka paljon ihmiskaupan uhreja teljettyinä vuosiksi seksiorjiksi, tapaavat vain asiakkaita, ja kun kysyntä loppuu, rikollisliigan toimien peittämiseksi mahdollisia todistajia ei juuri taideta jättää. Tästä näkökulmasta, jos aukeaa?
Edelleen, ei rikollisen toimia voi puolustaa tai uhrin kärsimyksiä vähätellä sillä perusteella, että muualla tapahtuu (sinun oman määritelmäsi mukaan) vakavampia rikoksia.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Seiskan otsikko väittää, että JT:lla olisi pahoinpitelytuomio.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Kirsi kirjoitti:
Mua kiinnostaa kovasti miten epäillyn nimi, kuva ja kaikki tieto mikä oli, oli julkisuudessa jo ennen tunnustusta tai virallisen prosessin alkua.
Tätä minäkin ihmettelen. Eikä tämä tapaus ole ainut lajiaan.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Kirsi
Neuvoja-Jack

Omega kirjoitti:Sinun mielestäsi suurin kärsijä tä'ssä taitaa olla itse rikoksen tekijä? Kaksi viikkoa vankina tuntemattomassa paikassa olleen nuoren naisen tai hänen perheensä tunteilla ei ole väliä. Heidän kärsimystään sopii vähätellä - ja sinä peräät itsekritiikkiä medialta? Se, että jossain päin maailmaa tapahtuu kidnappauksen yhteydessä seksuaalista yms. väkivaltaa ei vähennä yhtään tämän rikoksen vakavuutta.
Tulkitse ja kärjistele vapaasti jos se auttaa sinua asiaa hahmottamaan, minä olen nyt kahdesti selvästi yrittänyt ilmaista ettei tarkoitukseni ole uhrin kärsimyksiä vähätellä. Pitääkö varmuuden vakuudeksi myöntää myös, että minä tiedän millaista on olla teljettynä asuntoon, jottei pääsisi pakenemaan pahoinpitelyltä (vanha parisuhde, henkisesti sairas kumppani- ymmärretty, unohdettu ja anteeksi annettu aikaa sitten).

Kun tässä uhrille sataa myötätuntoa, halusin vain muistuttaa juuri esim. ihmiskaupan uhreista joilla tilanne kestää vuosia, siihen liittyy kaikkea edellä mainittua ja paljon muuta varmasti. Jos kaksi viikkoa traumatisoi, mitä tekee 2-12 vuotta raiskauksineen, pahoinpitelyineen kaikkineen, ehkä tietoisuudessa siitä että vasta kuolema tai ihmepelastuminen korjaa? Heidän avukseen voi tehdä (ja paljon pitäisi tehdä) eri säätiöiden kautta jotain, ainakin nyt katsoa siellä matkoilla tarkkaan mistä minkäkinlaista palvelua hakee ja ostaa. Tuli mieleeni vielä mainitusta huumattuna olemisesta, eikö ole aika armeliasta jos uhri edes huumataan. Ihmiskaupan uhrit voinevat huumaavista aineista psyykkisiin kipuihinsa vain haaveilla, ei sovi väsyä kesken "työ"päivien. Olisin itsekin mieluusti ollut tuhannen pihalla edellisessä kappaleessa mainitsemissani omakohtaisissa tilanteissa, mutta jutun sairaaseen juoneen kuului että ne järjestettiin silloin kun minä en alkoholia ollut ottanut, muita huumeita en ole koskaan harrastanutkaan.
tuutikki
Alokas

Viesti Kirjoittaja tuutikki »

Vaan mistä rahat oli tullut voudin ohi pattajan matkaan? Millä selittäisit rusketuksen ''turunmaan liikenteessä''?
Niin, niistä lunnasrahoista. Ja rusketuksesta ei ole tilivelvollinen, ja jos päättää esim. torikaupalla tai osa-aikatyöllä, siis virallisesti, hankkia leipänsä, ei ulkomaan oleskeluitakaan ole syytä kytätä. Asuntolainaa ei välttämättä tarvitse olla, ja jos on vain kohtuudella, niin korkoihinkin saa tukea. Joka tapauksessa omasta asunnosta ei helpolla tarvitse luopua.
Tällainen elämähän olisi melkein vapauden huippu :wink:
Omega
Poliisikoira Rex

Kirsi kirjoitti:minä olen nyt kahdesti selvästi yrittänyt ilmaista ettei tarkoitukseni ole uhrin kärsimyksiä vähätellä.

Kysymys on usein siitä mitä ihminen tekee, ei siitä mikä on hänen tarkoituksensa.
Kun tässä uhrille sataa myötätuntoa, halusin vain muistuttaa juuri esim. ihmiskaupan uhreista joilla tilanne kestää vuosia, siihen liittyy kaikkea edellä mainittua ja paljon muuta varmasti.

Voithan sinä kesken Suomi - Venäjä maaottelunkin muistuttaa kuinka Saksa voitti vuonna yks ja kaks Tanskan. Pitää varmasti paikkansa, mutta ei asioilla ole mitään tekemistä keskenään.

Oma kohtaisiin kokemuksiisi en viitsi ottaa kantaa, koska en niitä tunne, ja uskon, että keskustelu saisi nopeasti varsin tunteikkaan sävyn. Hyvä vain, että tuo kokemuksesi on takana.
Vastaa Viestiin