Juha Turunen - perijättären kidnappaus
Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi
Luulen että tämä tapaus on lähtenyt liikkeelle Turusen teknisestä mielenkiinnosta tälläiseen rikokseen.
Jossain vaiheessa sitten "mopo karannut käsistä" , suhteelisuuden taju mennyt ja päihtynyt loistavasta ideastaan.
Ammottava ristiriita on huolellisen suunnittelun ja sen välillä, ettei olisi ymmärtänyt jäävänsä lopulta kiinni.
Optimaalisissakin olosuhteissa ilman nyt tehtyjä virheitä olisi mielestäni paljastunut. Uhri olisi antanut kuvauksen ja tutkintaan satsattu valtavasti, ensimmäinen tämän luokan ihmisryöstö, miljoonalunnaineen.
Jossain vaiheessa sitten "mopo karannut käsistä" , suhteelisuuden taju mennyt ja päihtynyt loistavasta ideastaan.
Ammottava ristiriita on huolellisen suunnittelun ja sen välillä, ettei olisi ymmärtänyt jäävänsä lopulta kiinni.
Optimaalisissakin olosuhteissa ilman nyt tehtyjä virheitä olisi mielestäni paljastunut. Uhri olisi antanut kuvauksen ja tutkintaan satsattu valtavasti, ensimmäinen tämän luokan ihmisryöstö, miljoonalunnaineen.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Poliisi on jo tiedottanut, ettei tiedä mistä epäillyn, nyt jo tunnustaneen, nimi pääsi julkisuuteen.
Varmasti lähdettä on vaikea selvitää, koska operaatio oli kaikkineen aika laaja ja siinä oli mukana useamman eri instanssin väkeä.
Uskon kuitenkin itse paljon tuohon poliisin omaan epäilykseen, että suoritetut tarkistukset Turuseen liittyvissä paikoissa, on saattanut johtaa päätelämään.
Käsittääkseni vieläkin on niitä ''poliisi-lällärin'' kuuntelijoita, jotka ihan työkseen seuraavat 'kikkaskonstein' korviinsa saamia poliisioperaatioita. Ihan autolla perässä ajamalla.
Ehkäpä siitäkin saa saman tyyppisen ''hellapoliisityydytyksen'' kuin täällä hengailusta.
Minä en pidä ollenkaan pahana, että nimi tuli julkisuuteen. JOS olisi käynyt ilmi, ettei Turunen ole syyllinen, olisi hän varmasti saanut korvauksia ja toisaalta myös rikoksen laadun vuoksi 'positiivista huumorimielistä mainetta' juristi piireissä. Enkä usko, että hänen ylleen olisi jäänyt leijumaan mitään ''synkkää pilveä''.
Kirsi: on kuitenkin eriasia olla vankina tutussa ympäristössä, tuntemansa ihmisen toimesta, tavallisena pulliaisena, kuin täysin pimennossa, vieraassa paikassa, tietämättä onko henki oikeasti vaarassa vai ei.
(osanottoni silti kokemuksistasi)
Ja se, että onko Turunen sairas ja hoidon tarpeessa on sitten jo toinen juttu. Minä en katsoisi niinkään. Koko kaappaus oli kaiketi huolella suunniteltu ja hyvin toteutettu. En usko, että kovin sairas ihminen tuollaiseen pystyisi.
Päin vastoin. Luulen, että oli varsin voimissaan, mutta avioliiton ongelmat ajoivat käyttämään energiaa kyseenalaisiin sunnitelmiin ja ottamaan yhden epäonnistumisen vuoksi (avioliitto) liian ''hälläväliä'' asenteen koko elämäänsä.
Toisaalta aika näppärästi kanavoitua energiaa, jonka jotkut muut tuossa tilanteessa käyttää dokaamiseen ja exälle vittuiluun.
Varmasti lähdettä on vaikea selvitää, koska operaatio oli kaikkineen aika laaja ja siinä oli mukana useamman eri instanssin väkeä.
Uskon kuitenkin itse paljon tuohon poliisin omaan epäilykseen, että suoritetut tarkistukset Turuseen liittyvissä paikoissa, on saattanut johtaa päätelämään.
Käsittääkseni vieläkin on niitä ''poliisi-lällärin'' kuuntelijoita, jotka ihan työkseen seuraavat 'kikkaskonstein' korviinsa saamia poliisioperaatioita. Ihan autolla perässä ajamalla.
Ehkäpä siitäkin saa saman tyyppisen ''hellapoliisityydytyksen'' kuin täällä hengailusta.
Minä en pidä ollenkaan pahana, että nimi tuli julkisuuteen. JOS olisi käynyt ilmi, ettei Turunen ole syyllinen, olisi hän varmasti saanut korvauksia ja toisaalta myös rikoksen laadun vuoksi 'positiivista huumorimielistä mainetta' juristi piireissä. Enkä usko, että hänen ylleen olisi jäänyt leijumaan mitään ''synkkää pilveä''.
Kirsi: on kuitenkin eriasia olla vankina tutussa ympäristössä, tuntemansa ihmisen toimesta, tavallisena pulliaisena, kuin täysin pimennossa, vieraassa paikassa, tietämättä onko henki oikeasti vaarassa vai ei.
(osanottoni silti kokemuksistasi)
Ja se, että onko Turunen sairas ja hoidon tarpeessa on sitten jo toinen juttu. Minä en katsoisi niinkään. Koko kaappaus oli kaiketi huolella suunniteltu ja hyvin toteutettu. En usko, että kovin sairas ihminen tuollaiseen pystyisi.
Päin vastoin. Luulen, että oli varsin voimissaan, mutta avioliiton ongelmat ajoivat käyttämään energiaa kyseenalaisiin sunnitelmiin ja ottamaan yhden epäonnistumisen vuoksi (avioliitto) liian ''hälläväliä'' asenteen koko elämäänsä.
Toisaalta aika näppärästi kanavoitua energiaa, jonka jotkut muut tuossa tilanteessa käyttää dokaamiseen ja exälle vittuiluun.
Nuotio & Äreät Tiput
Tämän tyyppinen ihminen on kokoajan "liikenteessä", jotenkin en usko että hän on kauheasti surrut avioliiton karille menoa vaan jatkanut samaan tahtiin kuin ennenkin omien juttujen parissa, kotona nopeasti pyörähtäen.
Joulun jälkeen on ollut kosolti aikaa miettiä ja harrastaa "sieppaajaa". Olen melko varma että tämä ei ollut hänen ensimmäinen "vääntönsä" vaan hän on aikojen saatossa kokeillut monenlaista pienempää juttua...
Joulun jälkeen on ollut kosolti aikaa miettiä ja harrastaa "sieppaajaa". Olen melko varma että tämä ei ollut hänen ensimmäinen "vääntönsä" vaan hän on aikojen saatossa kokeillut monenlaista pienempää juttua...
Oliko tän päivän keltasissa lehdissä jotain että , vaimon kotiin on tehty myös etsintää?
miten mä olin sivu silmällä lukevani jonkun lööpin miten järkyttynyt Turusen perhe oli , mutta nyt en löydä netti versioista sellaista ollenkaan
miten mä olin sivu silmällä lukevani jonkun lööpin miten järkyttynyt Turusen perhe oli , mutta nyt en löydä netti versioista sellaista ollenkaan
-
joli
- Vähänniinkuharrastaja
mistähän ne loput rahat löyty .iltalehdes oli et oli piilotettu kymmeneen eri paikkaan.ja millä poliisi selvitti kätköt jos sieppari ei vaan kerro ,mystistä ihmeellistä .kertokaa ja spekuloikaa ,kuuntelen ja katselen ,seuraan tilannetta.
Nykyään ei noilla poliisi"lälläreillä" ole mitään käyttöä, koska poliisi ei niiden kautta enää keskustele. Siis nuo poliisiradiot ovat lopettaneet toimintansa jo ajat sitten. Nykyään taitavat käyttää suljettua VIRVE-järjestelmää ja ihan tavan kännyköitä.
Se mistä tekijä on lehdistön tietoon levinnyt, niin mahdollisuuksia on monia. Mm. Puolustusvoimia ja sisäministeriötä on asiasta tiedotettu etukäteen. Eiköhän se vuoto jostain sieltä löydy. Ruotsissahan Siby-konsernin vesan kidnappauksessa asia vuoti lehdistöön jo kun kidnappaus oli käynnissä. Täällä lehdistö sentään jaksoi odottaa tilanteen raukeamiseen asti.
Se mistä tekijä on lehdistön tietoon levinnyt, niin mahdollisuuksia on monia. Mm. Puolustusvoimia ja sisäministeriötä on asiasta tiedotettu etukäteen. Eiköhän se vuoto jostain sieltä löydy. Ruotsissahan Siby-konsernin vesan kidnappauksessa asia vuoti lehdistöön jo kun kidnappaus oli käynnissä. Täällä lehdistö sentään jaksoi odottaa tilanteen raukeamiseen asti.
En ole huomannut tuollaista uutisointia, mutta varmasti on kotietsintä tehty myös Turusen vaimon asuntoon. Tai pitäisin ainakin melko outona, jos ei olisi tehty.Susanna kirjoitti:Oliko tän päivän keltasissa lehdissä jotain että , vaimon kotiin on tehty myös etsintää?
"Yöperho on koteloitunut"
Miljonäärin tyttärestä maksettiin kahdeksan miljoonan euron lunnaat, paljastaa poliisi. Helsingin poliisin mukaan kaikki rahat on nyt todennäköisesti löydetty.joli kirjoitti:mistähän ne loput rahat löyty .iltalehdes oli et oli piilotettu kymmeneen eri paikkaan.ja millä poliisi selvitti kätköt jos sieppari ei vaan kerro ,mystistä ihmeellistä .kertokaa ja spekuloikaa ,kuuntelen ja katselen ,seuraan tilannetta.
Tänään rahaa on löytynyt kolmesta eri maastokätköstä Turusta. Puolet lunnasrahoista on jo palautettu Nurmisen perheelle jo aiemmin.
Sieppauksen tunnustanut Juha Turunen yritti viimeiseen asti salata kätköpaikat. Yhteensä rahaa on löytynyt kymmenestä eri paikasta.
Poliisin mukaan on hyvin todennäköistä, että Turunen on toiminut yksin. Mitään viitteitä rikoskumppaneista tai kansainvälisistä yhteyksistä ei ole tullut ilmi.
Poliisi ei usko, että lähiaikoina olisi enää odotettavissa mitään suuria paljastuksia. Tutkinta jatkuu nyt normaaliin tapaan.
Sieppauksen selvittämiseen osallistui satoja ihmisiä. Poliisin lisäksi mukana oli väkeä esimerkiksi tullista, Rajavartiolaitoksesta, Puolustusvoimista ja Suomen Pankista.
Helsingin poliisin johtamaan operaatioon saatiin asiantuntija-apua muun muassa Britanniasta, Ruotsista ja Yhdysvalloista.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/63680-p ... jen-maaran
Helvetti! Kaikki mikä näkyy, on matkaa..
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Sanoisitko siis, että synnynnäinen rikollinen vai siihen hitaasti kasvanut?ruby kirjoitti:Tämän tyyppinen ihminen on kokoajan "liikenteessä", jotenkin en usko että hän on kauheasti surrut avioliiton karille menoa vaan jatkanut samaan tahtiin kuin ennenkin omien juttujen parissa, kotona nopeasti pyörähtäen.
Voit hyvin olla oikeassa. Mutta onko sitten tavoite ollut taloudellinen vai henkinen?
Voiko ihminen saada ''kehitelmistään'' niin suuria kiksejä, että jää koukkuun pelkkään tunteeseen jonka onnistuessaan saa?
OT: minua jotenkin huvittaa, että mielikuvani JTstä oli aivan toisenlainen sen laatikko-jutun perusteella. Totuus ulkoisesta olemuksesta tuo väkisin mieleeni napoleonkompleksista kärsivän pikkumiehen, joka tahtoo olla suurempi kuin kehonsa ja saavutuksensa.
Nuotio & Äreät Tiput
Omega kirjoitti: Voithan sinä kesken Suomi - Venäjä maaottelunkin muistuttaa kuinka Saksa voitti vuonna yks ja kaks Tanskan. Pitää varmasti paikkansa, mutta ei asioilla ole mitään tekemistä keskenään.
Myönnän etten tässä keskenään identtisiä tapauksia hakenut, vähän mielleyhtymiä ja tapani mukaan aina vähän off-topic. Kiitän myötätunnostanne, kyky antaa anteeksi ja jatkaa elämää, ottaa hyviä asioita vastaan vesittää kaikki traumat, niihin ei saa jäädä marinoimaan itseään. Heti kun mä sanon tämän, mä ajattelen taas niitä, joille mahdollisuutta jatkaa elämää ja kokea mitään hyvää ei todennäköisesti koskaan tule. Miss Holmesin kommentista ymmärsin kaiken paitsi sen miten "tavallisena pulliaisena" oleminen muuttaa rikoksen uhriksi joutumisen synnyttämiä kokemuksia vs. miljoonaperijätär (anteeksi vasemmistolaisuuteni), ja olin myös ilmeisen akuutissa hengenvaarassa aika usein (yleensä useita voimakkaita iskuja pään alueelle). Mutta tämä tästä, nothing further.
Anteeksiantaminen on taakkansa pudottamista maahan. Armo on välttyä saamasta sitä varpailleen. Ymmärrys on huomata, ettei ollutkaan mitään anteeksiannettavaa. (Bertil Martinsson)
-
John Doe
- Christopher Lorenzo
Kaikki lunnasrahat todennäköisesti löydetty
17.06.2009
Tänään on löydetty eri puolilta Turkua maastoon piilotettuna kolme lunnasrahakätköä. Kätköt löytyivät poliisin oman tutkintatoiminnan ja tiedustelun perusteella. Kätköistä löydetyn rahamäärän suuruutta lasketaan parhaillaan, mutta oletettavasti siinä on kadoksissa ollut rahaerä.
Rikoksesta epäilty Juha Turunen ei itse ole mitenkään edesauttanut rahojen löytämistä, vaan pikemminkin hän on viimeiseen asti pyrkinyt salaamaan kätköpaikat. Lunnasrahaa on löytynyt yhteensä 10 eri paikasta.
Lunnassumma oli alun perin 8 miljoonaa euroa. Puolet rahoista on jo luovutettu asianomistajataholle takaisin. Toistaiseksi ei tässä vaiheessa tutkinnallisista syistä voida kertoa tarkempia yksityiskohtia rahojen löytymisestä.
Tällä hetkellä vaikuttaa varsin todennäköiseltä, että koko kaappaustapahtuma on ollut yhden miehen eli Juha Turusen käsialaa. Rikos on ollut erittäin hyvin suunniteltu ja sen toteuttaminen on aloitettu varmuudella ainakin jo tämän vuoden alkupuolella. Mitään kansainvälisiä yhteyksiä ei ole tullut ilmi, eikä myöskään mitään sellaista, että Turusella olisi ollut rikoskumppaneita.
Tutkinta jatkuu tästä eteenpäin tavanomaisesti. Lähiaikoina ei ole odotettavissa enää mitään suuria paljastuksia. Tutkinnan osalta asiasta tiedotetaan seuraavan kerran Juhannuksen jälkeen.
Panttivangin vapautuminen oli satojen henkilöiden yhteistyön tulos
Lauantaina 13.6. päättynyt panttivankitilanne käynnisti laajan poliisioperaation heti sen jälkeen, kun poliisilla oli perusteltu syy epäillä 26-vuotiaan Minna Nurmisen joutuneen panttivangiksi. Naisen vapautumiseen ja epäillyn kiinnisaamiseen päättyneen operaation onnistuminen johtui pitkälti tehokkaasta tiedustelusta.
Lähes kaksi viikkoa kestäneeseen operaatioon osallistui satoja henkilöitä, ja sitä johti Helsingin poliisilaitos. Kokonaisvastuu operaatiosta oli Helsingin poliisin apulaispoliisipäälliköllä Jari Liukulla.
Nurmisesta tehtiin katoamisilmoitus Helsingin poliisille lauantaina 30.5. koulujen päättymispäivänä. Poliisi tutki katoamista muutaman päivän ajan kadonneena henkilönä, mutta selvityksessä ilmi tulleiden seikkojen vuoksi tapauksessa käynnistettiin esitutkinta. Tutkimuksissa ilmeni, että nainen oli siepattu.
Välittömästi tämän jälkeen poliisikomentaja Jukka Riikonen perusti tällaisien tilanteiden varalle luodun toimintasuunnitelman mukaisen tilanneorganisaation, joka teki laajaa kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä eri viranomaistahojen kanssa. Organisaation toiminta alkoi 4.6. ja päättyi 13.6.
Yleisjohtajana toimineen Jari Liukun lisäksi organisaatioon kuuluivat kenttäjohtajana ylikomisario Heikki Porola ja esikuntapäällikkönä ylikomisario Mika Pöyry.
Esikunnassa yhteyshenkilöinä toimivat toimintaryhmässä ylikomisario Pekka Nilsson, tutkintaryhmässä rikosylikomisario Kari Tolvanen, tiedustelu- ja tarkkailuryhmässä rikosylikomisario Jari Aarnio ja neuvotteluryhmässä ylikonstaapeli Jussi Koivisto.
Tilanneorganisaatioon kuului eri poliisiyksiköiden lisäksi virka-apua antaneina viranomaisina mm. puolustusvoimat, rajavartiosto ja tulli. Toimintaa johdettiin Pasilan poliisitalossa sijaitsevasta Helsingin poliisin johtokeskuksesta käsin.
Poliisilaitos sai asiantuntija-apua Englannista, Ruotsista ja muista EU-maista sekä Yhdysvalloista. Myös Ilmailulaitoksella, Tiehallinnolla, Suomen Pankilla ja verkko-operaattoreilla (DNA, Elisa ja Sonera) oli merkittävä rooli operaation onnistumisessa.
Lähde vanha tuttu: www.poliisi.fi Kummaa porukkaa suurin osa täällä kirjoittelevista,kun ei viitsitä kaivaa faktatietoa,mutta kaikenmaailman puutaheinää juorut kyllä etsitään.
17.06.2009
Tänään on löydetty eri puolilta Turkua maastoon piilotettuna kolme lunnasrahakätköä. Kätköt löytyivät poliisin oman tutkintatoiminnan ja tiedustelun perusteella. Kätköistä löydetyn rahamäärän suuruutta lasketaan parhaillaan, mutta oletettavasti siinä on kadoksissa ollut rahaerä.
Rikoksesta epäilty Juha Turunen ei itse ole mitenkään edesauttanut rahojen löytämistä, vaan pikemminkin hän on viimeiseen asti pyrkinyt salaamaan kätköpaikat. Lunnasrahaa on löytynyt yhteensä 10 eri paikasta.
Lunnassumma oli alun perin 8 miljoonaa euroa. Puolet rahoista on jo luovutettu asianomistajataholle takaisin. Toistaiseksi ei tässä vaiheessa tutkinnallisista syistä voida kertoa tarkempia yksityiskohtia rahojen löytymisestä.
Tällä hetkellä vaikuttaa varsin todennäköiseltä, että koko kaappaustapahtuma on ollut yhden miehen eli Juha Turusen käsialaa. Rikos on ollut erittäin hyvin suunniteltu ja sen toteuttaminen on aloitettu varmuudella ainakin jo tämän vuoden alkupuolella. Mitään kansainvälisiä yhteyksiä ei ole tullut ilmi, eikä myöskään mitään sellaista, että Turusella olisi ollut rikoskumppaneita.
Tutkinta jatkuu tästä eteenpäin tavanomaisesti. Lähiaikoina ei ole odotettavissa enää mitään suuria paljastuksia. Tutkinnan osalta asiasta tiedotetaan seuraavan kerran Juhannuksen jälkeen.
Panttivangin vapautuminen oli satojen henkilöiden yhteistyön tulos
Lauantaina 13.6. päättynyt panttivankitilanne käynnisti laajan poliisioperaation heti sen jälkeen, kun poliisilla oli perusteltu syy epäillä 26-vuotiaan Minna Nurmisen joutuneen panttivangiksi. Naisen vapautumiseen ja epäillyn kiinnisaamiseen päättyneen operaation onnistuminen johtui pitkälti tehokkaasta tiedustelusta.
Lähes kaksi viikkoa kestäneeseen operaatioon osallistui satoja henkilöitä, ja sitä johti Helsingin poliisilaitos. Kokonaisvastuu operaatiosta oli Helsingin poliisin apulaispoliisipäälliköllä Jari Liukulla.
Nurmisesta tehtiin katoamisilmoitus Helsingin poliisille lauantaina 30.5. koulujen päättymispäivänä. Poliisi tutki katoamista muutaman päivän ajan kadonneena henkilönä, mutta selvityksessä ilmi tulleiden seikkojen vuoksi tapauksessa käynnistettiin esitutkinta. Tutkimuksissa ilmeni, että nainen oli siepattu.
Välittömästi tämän jälkeen poliisikomentaja Jukka Riikonen perusti tällaisien tilanteiden varalle luodun toimintasuunnitelman mukaisen tilanneorganisaation, joka teki laajaa kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä eri viranomaistahojen kanssa. Organisaation toiminta alkoi 4.6. ja päättyi 13.6.
Yleisjohtajana toimineen Jari Liukun lisäksi organisaatioon kuuluivat kenttäjohtajana ylikomisario Heikki Porola ja esikuntapäällikkönä ylikomisario Mika Pöyry.
Esikunnassa yhteyshenkilöinä toimivat toimintaryhmässä ylikomisario Pekka Nilsson, tutkintaryhmässä rikosylikomisario Kari Tolvanen, tiedustelu- ja tarkkailuryhmässä rikosylikomisario Jari Aarnio ja neuvotteluryhmässä ylikonstaapeli Jussi Koivisto.
Tilanneorganisaatioon kuului eri poliisiyksiköiden lisäksi virka-apua antaneina viranomaisina mm. puolustusvoimat, rajavartiosto ja tulli. Toimintaa johdettiin Pasilan poliisitalossa sijaitsevasta Helsingin poliisin johtokeskuksesta käsin.
Poliisilaitos sai asiantuntija-apua Englannista, Ruotsista ja muista EU-maista sekä Yhdysvalloista. Myös Ilmailulaitoksella, Tiehallinnolla, Suomen Pankilla ja verkko-operaattoreilla (DNA, Elisa ja Sonera) oli merkittävä rooli operaation onnistumisessa.
Lähde vanha tuttu: www.poliisi.fi Kummaa porukkaa suurin osa täällä kirjoittelevista,kun ei viitsitä kaivaa faktatietoa,mutta kaikenmaailman puutaheinää juorut kyllä etsitään.
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Tarkoitin tuolla 'tavallisella pulliaisella' sitä, että siepattu on varmasti koko ajan tiedostanut perimmäisen motiivin (raha) ja ymmärtänyt myös sen mahdollisuuden, että JT saattaa kaiken päätteeksi viedä häneltä hengen ihan vaan varmistaakseen oman selustansa.
En halunnut ollenkaan vähätellä kärsimyksiäsi. Enkä todellakaan sanonut sinua 'tavalliseksi pulliaiseksi' vaan tarkoitin lähinnä siepatun 'hiaman normaalista poikkeavaa taustaa'
En halunnut ollenkaan vähätellä kärsimyksiäsi. Enkä todellakaan sanonut sinua 'tavalliseksi pulliaiseksi' vaan tarkoitin lähinnä siepatun 'hiaman normaalista poikkeavaa taustaa'
Nuotio & Äreät Tiput
(Korostus minun.) Olisiko tähän liittynyt ainakin yksi Turusen tekemistä virheistä? Mietiskelin tänään sitä, että on varmasti ollut aika haastavaa yrittää elää kaksoiselämää kaappauksen aikana. Normaali-ihminen herättää ihmetystä, jos puhelin alkaa olla usein pois päältä, kun aikaisemmin on ollut aina tavoitettavissa. Turusellahan oli luottamustoimia sun muita runsaasti, jolloin on syytä olla tavoitettavissa.John Doe kirjoitti:Myös Ilmailulaitoksella, Tiehallinnolla, Suomen Pankilla ja verkko-operaattoreilla (DNA, Elisa ja Sonera) oli merkittävä rooli operaation onnistumisessa.
Eli esim. tämmöinen skenaario olisi mahdollinen (torpatkaa rauhassa
Voihan olla, että maastokätkötkin ovat löytyneet puhelimen reittiä seuraamalla.
-
joli
- Vähänniinkuharrastaja
näin varmaan .mutta mistä ne rahat konkreettisesti löyty,kiinnostaa tietää.Zukuluku kirjoitti:(Korostus minun.) Olisiko tähän liittynyt ainakin yksi Turusen tekemistä virheistä? Mietiskelin tänään sitä, että on varmasti ollut aika haastavaa yrittää elää kaksoiselämää kaappauksen aikana. Normaali-ihminen herättää ihmetystä, jos puhelin alkaa olla usein pois päältä, kun aikaisemmin on ollut aina tavoitettavissa. Turusellahan oli luottamustoimia sun muita runsaasti, jolloin on syytä olla tavoitettavissa.John Doe kirjoitti:Myös Ilmailulaitoksella, Tiehallinnolla, Suomen Pankilla ja verkko-operaattoreilla (DNA, Elisa ja Sonera) oli merkittävä rooli operaation onnistumisessa.
Eli esim. tämmöinen skenaario olisi mahdollinen (torpatkaa rauhassa): Turunen lähtee lähettämään MMS-viestiä Nurmisen suvulle, mutta joutuu ottamaan oman puhelimensa mukaan ja sulkee sen liian myöhään. Myöhemmin poliisi selvittää operaattoreiden tiedoista, ketkä muut ovat olleet tukiaseman alueella tai lähellä lähiaikoina. Tuosta ja muusta datamäärästä on sitten ajettu hakuja ja Turunen on osunut liian moneen ja joutunut epäilyksen alaiseksi.
Voihan olla, että maastokätkötkin ovat löytyneet puhelimen reittiä seuraamalla.
-
Vieno neito
- Hetty Wainthropp
Ilmailulaitos varmaankin liittynee tuon tiedustelulennokkioperaatioon, Suomen Pankki voisi liittyä sarjanumeroiden keräämiseen seteleistä ja käteisen järjestämiseen, verkko-operaattorit varmaankin liittyvät kännykkä- ja kenties Internet-tietoihin, mutta mitä apua Tiehallinto on voinut tarjota?John Doe kirjoitti:Poliisilaitos sai asiantuntija-apua Englannista, Ruotsista ja muista EU-maista sekä Yhdysvalloista. Myös Ilmailulaitoksella, Tiehallinnolla, Suomen Pankilla ja verkko-operaattoreilla (DNA, Elisa ja Sonera) oli merkittävä rooli operaation onnistumisessa.
Onko Tiehallinnolla esimerkiksi jotain nauhoittvia kameroita tai jopa rekisterinumerot automaattisesti kirjaavia kameroita käytössä? Yhdysvalloissahan on ollut puhetta renkaiden RFID-tunnisteiden etäluvusta, mutta onko mistään tällaisesta ollut puhetta Suomessa?