Juha Turunen - perijättären kidnappaus
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Re: Helsingistä kidnapattu nainen löytyi
Jos Turunen ei ole tuntenut Uhria todella hyvin, ei hän ole voinut ottaa sitä riskiä, että tyttö alkaa vaikka paniikissaan potkia ja rimpuilla laatikossa.
Vaikka kuinka pelkäisi henkensä edestä, voi esim ahtaanpaikankammoinen joutua suljetussa laatikossa paniikkiin ja tehdä mitä tahansa.
(Minä en olisi Turusena ottanut sitä riskiä, että olisi kuljettanut tytön tajuissaan.)
Toisaalta tajuton ''vetelä ja valuva'' holtiton mytty laatikossa on myös hankala ellei laatikko ole juuri sopivan kokoinen. Jos 50 kg sisältö valahtaa laatikon reunalta toiselle esim. kynnyksen kohdalla, on aika todennäköistä, että laatikko on pitkin poikin kumollaan.
Jotenkin kuitenkin tuntuu täysin mahdottomalta, että Turunen olisi nokkakärryillä saanut tuon laatikon ja velton sisällön alas kerrontalon portaita vahingoittamatta tyttöä.
Laatikkohan olisi jo tuossa vaiheessa voinut pudota ja tyttö siinä rytäkässä kuolla.
Vaikka kuinka pelkäisi henkensä edestä, voi esim ahtaanpaikankammoinen joutua suljetussa laatikossa paniikkiin ja tehdä mitä tahansa.
(Minä en olisi Turusena ottanut sitä riskiä, että olisi kuljettanut tytön tajuissaan.)
Toisaalta tajuton ''vetelä ja valuva'' holtiton mytty laatikossa on myös hankala ellei laatikko ole juuri sopivan kokoinen. Jos 50 kg sisältö valahtaa laatikon reunalta toiselle esim. kynnyksen kohdalla, on aika todennäköistä, että laatikko on pitkin poikin kumollaan.
Jotenkin kuitenkin tuntuu täysin mahdottomalta, että Turunen olisi nokkakärryillä saanut tuon laatikon ja velton sisällön alas kerrontalon portaita vahingoittamatta tyttöä.
Laatikkohan olisi jo tuossa vaiheessa voinut pudota ja tyttö siinä rytäkässä kuolla.
Nuotio & Äreät Tiput
-
rosamarine
- Adrian Monk
Mm. tämä on asia, jota olen ajatellut...en jotenkin voi uskoa siihen laatikossa kuljettamiseen, enenen..mutta jos nyt pliisit sanoo, niin onkos mulla vaihtoehtoja kuin uskoa?MissHolmes kirjoitti:Jos Turunen ei ole tuntenut Uhria todella hyvin, ei hän ole voinut ottaa sitä riskiä, että tyttö alkaa vaikka paniikissaan potkia ja rimpuilla laatikossa.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Tämähän olikin asia, jota Turunen ei tajunnut ottaa etukäteen huomioon, kun paikan päällä ilmeni, että laatikko ei mahdu töölöläishissiin. On siis ollut onnea matkassa. Toisaalta tajuton tyttö ei ole hirveästi voinut laatikossa heilua, sillä ylimääräistä tilaa ei taatusti ole ollut ja tytön painopiste on oletettavasti ollut laatikon pohjalla.MissHolmes kirjoitti: Jotenkin kuitenkin tuntuu täysin mahdottomalta, että Turunen olisi nokkakärryillä saanut tuon laatikon ja velton sisällön alas kerrontalon portaita vahingoittamatta tyttöä.
Turunen on todennäköisesti saanut laatikon kärryineen portaita alas siten, että on itse peruuttanut portaisiin selkä edellä ja vetänyt laatikkoa porras kerrallaan perässään. Mikäli tuo töölöläisportaikko on vastaava kuin ne töölöläisportaikot joissa itse olen käynyt, portaat ovat kierremallia, matalat ja "ulkokaarteesta" leveät, mikä tietysti helpottaa taakan liikuttamista.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Käytännössä tytön on siis pakko ollut huumattu.
Vaikka pelkaisin kuollakseni sieppaajaa, alkaisin takuuvarmasti kirkua, jos minut tungettaisiin laatikkoon ja laatikkoa vielä retuutettaisiin alas kiviportaita.
Vai onko tuo laatikko käynyt ylhäällä ollenkaan? Onko se, ettei laatikko mahtunut hissiin poliisin suusta tutkinnan jälkeen vai Turusen suusta?
Onko Turunen kertonut tuoneensa tytön laatikossa asunnosta, mutta poliisi todennut, ettei laatikko mahdu hissiin? Ja jos se ei mahdu hissiin on Turusen täytynyt käyttää portaita.
Monesko kerros?
Onko nuo naarmut rappukäytävässä todellakin laatikosta vai isännöitsijän konsti saada näppärästi uusi maalipinta seiniin veloituksetta?
Vaikka pelkaisin kuollakseni sieppaajaa, alkaisin takuuvarmasti kirkua, jos minut tungettaisiin laatikkoon ja laatikkoa vielä retuutettaisiin alas kiviportaita.
Vai onko tuo laatikko käynyt ylhäällä ollenkaan? Onko se, ettei laatikko mahtunut hissiin poliisin suusta tutkinnan jälkeen vai Turusen suusta?
Onko Turunen kertonut tuoneensa tytön laatikossa asunnosta, mutta poliisi todennut, ettei laatikko mahdu hissiin? Ja jos se ei mahdu hissiin on Turusen täytynyt käyttää portaita.
Monesko kerros?
Onko nuo naarmut rappukäytävässä todellakin laatikosta vai isännöitsijän konsti saada näppärästi uusi maalipinta seiniin veloituksetta?
Juha Turunen on kuulusteluissa kertonut hyvin yksityiskohtaisesti kaappaustapahtumasta ja sen toteutuksesta. Kertomus vastaa hyvin sitä käsitystä ja yksityiskohtia, jotka poliisi on omissa tutkimuksissaan selvittänyt. Kertomus on paljolti identtinen myös Minna Nurmisen poliisille kertoman kanssa. Tutkinnallista syistä rikoksen tekotapaa ja siihen liittyviä yksityiskohtia ei kerrota julkisuuteen tässä vaiheessa.
Nuotio & Äreät Tiput
Tulee aika kova tömäys joka askelmalla tuolla tyylillä...joey kirjoitti: Turunen on todennäköisesti saanut laatikon kärryineen portaita alas siten, että on itse peruuttanut portaisiin selkä edellä ja vetänyt laatikkoa porras kerrallaan perässään.
Vaan onko käytössä ollut porraskärryt:
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Miksi sitä tömäystä ei tule silloin, kun kärryjä työntää edessään?Marsalkka kirjoitti:Tulee aika kova tömäys joka askelmalla tuolla tyylillä...joey kirjoitti: Turunen on todennäköisesti saanut laatikon kärryineen portaita alas siten, että on itse peruuttanut portaisiin selkä edellä ja vetänyt laatikkoa porras kerrallaan perässään.
Koska olet silloin osittain painavan taakan yläpuolella ja pystyt omalla painollasi ja esimerkiksi käsivoimilla hidastamaan taakan tippumista portaikolta toisella. Jos olet taakan alapuolella tämä on huomattavasti vaikeampaa.joey kirjoitti:Miksi sitä tömäystä ei tule silloin, kun kärryjä työntää edessään?Marsalkka kirjoitti:Tulee aika kova tömäys joka askelmalla tuolla tyylillä...joey kirjoitti: Turunen on todennäköisesti saanut laatikon kärryineen portaita alas siten, että on itse peruuttanut portaisiin selkä edellä ja vetänyt laatikkoa porras kerrallaan perässään.
HUOM! Perustuu kokemukseen. Minulla ei ole asiasta faktaa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Puhelin ja tietokone joita on käytetty ovat olleet uhrin. Näin siis ainakin uhrin sukulaisilta tulleen tiedon mukaan. Ensimmäinen viesti jonka olivat saaneet oli tekstiviesti MN:n puhelimesta äidin puhelimeen jossa käskettiin lukea sähköpostit.
Sitten loppuu faktat ja alkaa spekulaatio. Onko missään ilmoitettu kuvaviesteistä puhelimella, vai onko ne kuvat lähetetty sähköpostitse? Jos pääsääntöinen yhteydenottokanava onkin ollut koko ajan sähköposti ei poliisit ole voineet olla varmoja kaappaajan sijainnista.
Sitten loppuu faktat ja alkaa spekulaatio. Onko missään ilmoitettu kuvaviesteistä puhelimella, vai onko ne kuvat lähetetty sähköpostitse? Jos pääsääntöinen yhteydenottokanava onkin ollut koko ajan sähköposti ei poliisit ole voineet olla varmoja kaappaajan sijainnista.
Oliko ne portaat suorat vai kierreportaat?
Ne portaat siis joista Turunen oletettavasti sitä laatikkoa alas roudannut.
Kyllähän laatikon saa vaikka liu'utettua portaita alas ilman että se ns. tömahtelee askelmilla.
Sehän liukuu kuin pulkka. Toki siinä hankalaa on varmasti olla "jarrumihenä" että laatikko liukuu hissukseen eikä rymähdä kerralla alakertaan.
Kyllähän laatikon saa vaikka liu'utettua portaita alas ilman että se ns. tömahtelee askelmilla.
Sehän liukuu kuin pulkka. Toki siinä hankalaa on varmasti olla "jarrumihenä" että laatikko liukuu hissukseen eikä rymähdä kerralla alakertaan.
"Yöperho on koteloitunut"
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Jossain oli mielestäni maininta 'kuvaviesti', joka oletin tarkoittavan puhelimen kuvaviestiä.
Mhhhh.. eikö tietokone varsinkin ole helppo paikantaa? Vai olenko minä ihan pöllöjä luullut?
Mhhhh.. eikö tietokone varsinkin ole helppo paikantaa? Vai olenko minä ihan pöllöjä luullut?
Nuotio & Äreät Tiput
-
rosamarine
- Adrian Monk
IP:n perusteella on, mutta jos sulla on esmes mokkula, niin se käyttää puhelinverkkoa (3G verkko) niin silloin sen paikallistaminen on vielä helpompaa, sama kuin kännykän. Tietty jos sulla on proxyja, niin se on vaikeempaa, mutta kyllä sen pystyy crackaamaan, eli jäljittämään.MissHolmes kirjoitti:Jossain oli mielestäni maininta 'kuvaviesti', joka oletin tarkoittavan puhelimen kuvaviestiä.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Nyt sitten kysymys viisaammille:
poliisi tiedotti jossain vaiheessa, että Turunen käytti 'suojattua yhteyttä'.
Jos Turusella on ollut käytössään Uhrin kannettava, niin kuinka helppoa on ollut ''suojata'' tuo vieras kone?
poliisi tiedotti jossain vaiheessa, että Turunen käytti 'suojattua yhteyttä'.
Jos Turusella on ollut käytössään Uhrin kannettava, niin kuinka helppoa on ollut ''suojata'' tuo vieras kone?
Nuotio & Äreät Tiput
Tietokone yhteyden voi suojata, monellakin konstilla.. Mutta tavallinen tallaaja kuten Turunenkin on, en usko että on mikään krakkeri tasoinen ihminen ja jos olisi, silloin olisi viisaampaa siirtyä 10 astetta helpompii rikoksiin kuten luottokortti petoksiin. Tämä on niin iso juttu että en ihmettelisi kuten aiemmin sanoin olisi pyydetty tietoturva ihmisten konsultointia mitkä työkseen jäljittää ihmisiä, jos näin, kiinni jäämisen riski on suuri (varmaan huitelee 90%) tavis windows netti ohjeilla ei pitkälle pötkitä. Mutta siis spekulaatio, en tiedä onko ollut asialla poliisin ulkopuolista tietorturva experttejä, uskoisin että on.
läppäri ja puhelin ovat siis myös lähteneet kaapparin matkaan tytön lisäksi. Ehkä kaappari on ajatellut että niitä ei ole voitu jäljittää kun ovat tytön omat niin niiden tiedot ohjaa helsinkiin

Töölön vanhoissa kerrostaloissa on usein sellaiset hieman kiertävät portaat, jotka kaartuvat hissikuilun ympärille. Voi siis toki olla muunkinlaisia, mutta tällainen käsitys itselläni on. Tuo laatikon liu'uttaminen olisi ollut aika suuri riski etenkin, jos uhrin asunto on korkeammalla kuin ensimmäisessä kerroksessa. Tällöin välissä on monta porrastasannetta, joilla uteliaita naapureita olisi voinut sattua vastaan ja sitten olisi ollut ovelalla lähetillä selittelemistä...Solmu kirjoitti:Oliko ne portaat suorat vai kierreportaat?
En yhtään ihmettelisiruby kirjoitti:läppäri ja puhelin ovat siis myös lähteneet kaapparin matkaan tytön lisäksi. Ehkä kaappari on ajatellut että niitä ei ole voitu jäljittää kun ovat tytön omat niin niiden tiedot ohjaa helsinkiin![]()