joey kirjoitti:Miten rikolliset siis pääsevät käsiksi sormenjälkitietoihin jäämättä kiinni?
Hakkeroimalla, lahjomalla, kiristämällä, olemalla siinä asemassa että niihin pääsy on helpompaa jne. Rekisterit eivät myöskään jää vain Suomen viranomaisten käyttöön, joihin en heihinkään paljoa luota, mutta kyllä se vielä turvattomammalta tuntuu että ne voivat olla käytössä myös muualla. Eikä itse rekisteriin ole edes pakko päästä, vaan sormenjälkiä lukeva laite voidaan käskyttää "tunnistamaan" väärät sormenjäljet oikeina. Kai.
Tästäkin nousee esiin kysymys, että jos vaikka passin suojaus on murrettu ja ihmisen tietojen tilalle vaihdettu toiset tai sormenjälki on kerran varastettu ja ollut todistettavasti toisen ihmisen käytössä, niin mikä arvo koko rekisterillä ja tunnistamisjärjestelmällä enää on? Siis vaikka väärennöksen tehnyt rikollinen jäisikin kiinni?
Miksi sisäänpääsy juuri sormenjälkipasseista koottuun rekisteriin on helpompaa, kuin nykyisiin henkilötietorekistereihin ja miksi tietoja on helpompi hyväksikäyttää? Miksi tilanne pahenee olennaisesti sormenjälkien myötä?
Miten niin se on helpompaa? En tiedä kuinka helppoa nykyisiin henkilötietorekistereihin on päästä, mutta luulen että sormenjälkirekistereihin pääsy tulee olemaan vaikeampaa. Mieluummin annankin vaikka osoitetietoni rikollisten käyttöön, koska niitä voin muuttaa toisin kuin sormenjälkiäni. Kuitenkin uskon sormenjälkien olevan paljon halutumpaa tavaraa. Mitä henkilötietoja muuten tarkoitat? Miten esim. rikospaikalle voisi tai kannattaisi jättää muunlaisia rekistereistä varastettuja henkilötietoja lavastustarkoituksessa?
Jos sormenjälki on helppo väärentää, miksi sen painoarvo rikostutkinnassa yht'äkkiä nousisi vain sormenjälkipassien takia?
Miksi sitten rekisteriä pitää kerätä? Käsittääkseni EU velvoittaa lisäämään passeihin sormenjälkitiedot, mutta ei keräämään niistä minkäänlaista rekisteriä. Siihen olen jo alistunut, että EU:n pillin mukaan marssitaan, mutta miksi pitää alkaa perseillä "turvallisuudella"? Mitä hyötyä tuosta rekisteristä on, jos poliisi ei (muka) saa sitä edes käyttää ja jos saisikin, se on tutkinnallisesti epäluotettava. En käsitä tätä. Tai käsitän, mutta vastaus ahdistaa liikaa. Vai että tunnistamattomat vainajat tai luonnonmullistukseen joutuneet... Voi vittu sentään, miten pyhät päämäärät!
Ja tokihan sormenjälkirekisteristä on helppo siirtyä DNA-rekisteriin, koska kun tietoja joka tapauksessa on koottu rekistereihin, mitä haittaa rekisterien laajentamisesta enää on?
Tietysti henkilötietojen väärinkäyttö ei ole mahdollista ellei tietoja ole koottu rekistereihin, mutta kun ne joka tapauksessa on koottu rekistereihin, mitä haittaa sormenjälkirekisterin laajentamisesta enää on? Koska rikollisten sormenjäljistä on tähänkin saakka pidetty (oletettavasti paljon huonommin valvottua) rekisteriä, miksi sormenjälkien väärentämistä ei ole vielä tapahtunut, mutta sitä alkaa tapahtua ihan hirveästi sitten, kun tavallisten kansalaisten sormenjäljet taltioidaan?
Miksi sitä alkaisi tapahtua ihan hirveästi? Vai tarkoitatko että pari kertaa ei haittaa ja ne mahdollisesti korvaa rekisteristä saatava hyöty (joka on...?) Ei sitä varmaan
ihan hirveästi ala tapahtua, mutta mikä syy se on hyväksyä ko. tietojen taltiointi? Ja mistä muuten tietää kuka on rikollinen ja kuka "tavallinen kansalainen"? Tähän asti ne, joilta sormenjäljet on syystä tai toisesta kerätty, ovat kai voineet yrittää lavastaa toisiaan, mutta mitä hyötyä kenenkään on viedä rikospaikalle vaikkapa minun sormenjälkiäni kun niitä ei ole missään rekisterissä? Tai mitä hyötyä minun olisi vaikka varastaa lähibaarissa vittumaisen naapurin lasista sormenjälkiä, väärentää ne pommiuhkauskirjeeseen jonka jätän baarin vessaan iltana jolloin naapuri on ollut todistettavasti paikalla, ellei hänen sormenjälkiään ole rekisterissä? Ja kun nyt mietin näitä väärinkäyttömahdollisuuksia, kannattaa muistaa että minä en ole varustettu rikollisella mielenlaadulla, joka huomaa aina kaikessa mahdollisuuden omaan hyötymiseen ja väärinkäytöksiin. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö moni muu keksisi niitä huomattavan paljon paremmin.