Ulvilan tapaus ( ketju 3 )
Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )
Olosuhteiden pakosta tutkinnassa ei ole enää kovin montaa ihmistä, ehkä vain yksi tutkija. Joten jos Lahdella oli satoja vihamiehiä, niin oikean seulominen kestää ehkä vuosia, vaikka testejä jatkettaisiin koko ajan tasaiseen tahtiin. Ja potentiaalisia epäiltyjä tulee varmaan koko ajan lisää, kun tutkinta etenee.
Every ship must sail a world.
Toisin kuin ehkä kirjoittelemiseni on antanut aihetta ajatella; uskon että surmaaja tuli Turun suunnasta Lahden vanavedessä. Uskon että he ovat jollakin tavalla tavanneet päivän aikana ja se on johtanut surmaamisaikeisiin jotka surmaaja sitten toteutti myöhemmin yöllä.
Ehkä kyseessä on ollut jokin projekti johon Lahti on miettinyt osallistumista mutta perääntynyt asiasta ja se on aiheuttanut surmaajalle niin pahan ahdinkotilanteen että on päättänyt antaa kunnon opetuksen. Mikäli kyse on ollut jostain yhteisesti aloitettavasta projektista siitä ei välttämättä tietäisi kukaan muu. Tällöin voisi ajatella että surmaaja olisi Lahtien jonkun sortin perhetuttu jota vaimo ei ehkä ole tuntenut erityisen hyvin. Hän tietäisi missä Lahdet asuvat sekä suurin piirtein mitä missäkin kohtaa talossa on. Hän ei epäröisi hyökätä Lahden perheen ollessa paikan päällä koska hänen silmissään Lahti on ehkä aiheuttanut kieltäytymisellään ahdingon surmaajan perheelle.
Surma-ajan tapahtumissa on kuitenkin ristiriitaa logiikan kanssa mutta se voi johtua monista eri asioista kuten että vaimo ei muista tapahtumien kulkua kovinkaan hyvin tai josatin syystä haluaa muistaa asiat tietyllä tavalla. Mielestäni tälläisiä asioita pitäisi miettiä eikä suoralta kädeltä heti hyökätä kimppuun ja kysyä että miksi epäilys vaimoa kohtaan....joskus kyse voikin olla jostain aivan muusta.
Ehkä kyseessä on ollut jokin projekti johon Lahti on miettinyt osallistumista mutta perääntynyt asiasta ja se on aiheuttanut surmaajalle niin pahan ahdinkotilanteen että on päättänyt antaa kunnon opetuksen. Mikäli kyse on ollut jostain yhteisesti aloitettavasta projektista siitä ei välttämättä tietäisi kukaan muu. Tällöin voisi ajatella että surmaaja olisi Lahtien jonkun sortin perhetuttu jota vaimo ei ehkä ole tuntenut erityisen hyvin. Hän tietäisi missä Lahdet asuvat sekä suurin piirtein mitä missäkin kohtaa talossa on. Hän ei epäröisi hyökätä Lahden perheen ollessa paikan päällä koska hänen silmissään Lahti on ehkä aiheuttanut kieltäytymisellään ahdingon surmaajan perheelle.
Surma-ajan tapahtumissa on kuitenkin ristiriitaa logiikan kanssa mutta se voi johtua monista eri asioista kuten että vaimo ei muista tapahtumien kulkua kovinkaan hyvin tai josatin syystä haluaa muistaa asiat tietyllä tavalla. Mielestäni tälläisiä asioita pitäisi miettiä eikä suoralta kädeltä heti hyökätä kimppuun ja kysyä että miksi epäilys vaimoa kohtaan....joskus kyse voikin olla jostain aivan muusta.
...Eikä projektista tai tapaamisista olisi puhuttu puhelimitse tai sähköpostitse yhtään mitään.ruby kirjoitti:Mikäli kyse on ollut jostain yhteisesti aloitettavasta projektista siitä ei välttämättä tietäisi kukaan muu.
Eiköhän poliisi kuitenkin ole kartoittanut aika minuutintarkasti tuon kuolinpäivän, ja parin edeltävänkin päivän tapahtumat, ja kuulustellut hänen kanssaan tekemisissä olleet henkilöt siten että mitään aukkokohtia ei ole löytynyt.ruby kirjoitti:Toisin kuin ehkä kirjoittelemiseni on antanut aihetta ajatella; uskon että surmaaja tuli Turun suunnasta Lahden vanavedessä. Uskon että he ovat jollakin tavalla tavanneet päivän aikana ja se on johtanut surmaamisaikeisiin jotka surmaaja sitten toteutti myöhemmin yöllä.
On tietysti mahdollista että tekijä on joku jo alkuvaiheissa poliisin kuultavana ollut henkilö, vaikkakaan häntä ei ole tähän päivään mennessä osattu itse teosta epäillä. Tosin tuon mahdollisuuden todennäköisyydestä en mene sanomaan.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Entä jos motiivi ei liitykkään ollenkaan Lahteen?
Surmaaja ei selkeästi halunnut tapaa vaimoa.
Vaimon sivut kannustavat naisia kotiäitiyteen lähes ninamikkola -tyyliin. Monessa perheessä tuo voi kuitenkin suistaa talouden kuralle.
Ehkä joku halusi vaimon joutuvan pyörittämään taloutta yksin tajuamatta, että Lahdesta todennäköisesti on kuitenkin saanut jonkin näköiset vakuutusrahat.
Ehkä joku itsensä työllä loppuun polttanut perheen isä syytti Lahden vaimoa ahdingostaan ja ongelmistaan ja halusi vaimon joutuvan kärsimään?
Silloin olisi ilmeistä, että vimma saada Lahti takvarmasti hengiltä olisi suuri ja vaimon pitäisi säästyä.
Jäljet eivät luonnollisesti johda mitenkään tekijään, eikä tekijää voi mitenkään yhdistää Lahteen.
Uhkailutkin ovat voineet liittyä tuohon, muttei Lahti ole halunnut huolestutaa vaimoaan.
Surmaaja ei selkeästi halunnut tapaa vaimoa.
Vaimon sivut kannustavat naisia kotiäitiyteen lähes ninamikkola -tyyliin. Monessa perheessä tuo voi kuitenkin suistaa talouden kuralle.
Ehkä joku halusi vaimon joutuvan pyörittämään taloutta yksin tajuamatta, että Lahdesta todennäköisesti on kuitenkin saanut jonkin näköiset vakuutusrahat.
Ehkä joku itsensä työllä loppuun polttanut perheen isä syytti Lahden vaimoa ahdingostaan ja ongelmistaan ja halusi vaimon joutuvan kärsimään?
Silloin olisi ilmeistä, että vimma saada Lahti takvarmasti hengiltä olisi suuri ja vaimon pitäisi säästyä.
Jäljet eivät luonnollisesti johda mitenkään tekijään, eikä tekijää voi mitenkään yhdistää Lahteen.
Uhkailutkin ovat voineet liittyä tuohon, muttei Lahti ole halunnut huolestutaa vaimoaan.
Nuotio & Äreät Tiput
^ Televisiossahan esitettiin noihin aikoihin amerikkalaista Vaimot vaihtoon -sarjaa, jossa esiintyneet "superkotiäidit" ärsyttivät aika paljon monia suomalaisia olemuksellaan ja aatteillaan. Jospa Ulvilan surmaaja, tai hänen palkkaajansa, on noista ohjelmista saanut hieman lisä-ärsykettä, ja päättänyt konkreettisesti tehdä kaikkensa estääkseen tuollaisen kulttuurin leviämisen Suomeen.
Eri asia on toki se miten hän siinä onnistui. Ehkä tapauksen jälkeen Suomessa syntyi enemmänkin sympatiaa kotiäitiydelle.
Eri asia on toki se miten hän siinä onnistui. Ehkä tapauksen jälkeen Suomessa syntyi enemmänkin sympatiaa kotiäitiydelle.
Tämäkin on tietysti taas mielipidekysymys, mutta minusta noiden sivujen sävy on ennemminkin: "Jos nyt olet jostain syystä kuitenkin valinnut kotiäitiyden, näin selviät siitä ja opit hyväksymään tilanteen."MissHolmes kirjoitti: Vaimon sivut kannustavat naisia kotiäitiyteen lähes ninamikkola -tyyliin. Monessa perheessä tuo voi kuitenkin suistaa talouden kuralle.
Kyllä projektista olisi varmasti puhuttu puhelimitse, tuskin kuitenkaan spostitse, tai miksei mutta uskon että Lahdella on koko ajan ollut paljon tämän tapaista kanssakäymistä eri ihmisten kanssa, suunnitelmia ja ehdotuksia joita on sitten pitänyt tyrmätä josku sehkä otettu käyttöön.
Kavereiden kesken projekteista puhellaan yleensä vaikka huoltiksella kahvikupillisella jne...Sopisi kuvaan. Ollaan nähty tuttua huoltiksella, sukulaisen luona tai kaverin tykönä yms. kaveri on kysynyt että no mitä onnistuuko tämä projekti tai sen rahoitus ja lahti on tyrmännyt ajatuksen jo siinä heti tai myöhemmin vaikka kotimatkalla puhelimitse
Olen itse seurannut tälläistä elämää ihan vierestä ja joskus joku jolla on ongelmia ja mielessään mielestään erinomainen idea mutta rahoitus tai yhteistyökumppani puuttuu ja pyytää kaveria systeemiin mukaan eikä se onnistukaan niin siitä on leikki kaukana. Siksi tämä tulikin mieleeni. Kaikenlaista vahingontekoa yleensä ilmaantuu sen jälkeen. Kerran olen sattunut paikalle kun tämän mun tutun henkeä uhattiin. Asia eteni käsirysyyn mutta tuttuni oli vahvempi ja tämä luuseri sai loppujen lopunsi nokkiinsa mutta vannoi vielä joskus että tämä mun tuttu saa siitä kärsiä.
Tälläinen vois poliisiltakin mennä ohi silmien. Suunnitteluasteella olevista "projekteista" ei juurikaan puhella joka vastaantulijalle vaan niitä hieman salaillaan ettei kukaan muu nappaa ideaa nenän edestä, varsinkin jos rahoitus ei ole vielä kunnossa.
Tämä tapahtumaketju selittäisi surman ajankohdan ja miksi tekijää ei häirinnyt perheen paikalla olo. Tämä olisi erittäin henkilökohtainen teko ja "silmäsilmästä" juttu.
Jos kyse olisi ollut tuosta kotiäitiys jutusta niin kohteena olisi ollut kotiäiti itse ja tekijänä nainen.
Kavereiden kesken projekteista puhellaan yleensä vaikka huoltiksella kahvikupillisella jne...Sopisi kuvaan. Ollaan nähty tuttua huoltiksella, sukulaisen luona tai kaverin tykönä yms. kaveri on kysynyt että no mitä onnistuuko tämä projekti tai sen rahoitus ja lahti on tyrmännyt ajatuksen jo siinä heti tai myöhemmin vaikka kotimatkalla puhelimitse
Olen itse seurannut tälläistä elämää ihan vierestä ja joskus joku jolla on ongelmia ja mielessään mielestään erinomainen idea mutta rahoitus tai yhteistyökumppani puuttuu ja pyytää kaveria systeemiin mukaan eikä se onnistukaan niin siitä on leikki kaukana. Siksi tämä tulikin mieleeni. Kaikenlaista vahingontekoa yleensä ilmaantuu sen jälkeen. Kerran olen sattunut paikalle kun tämän mun tutun henkeä uhattiin. Asia eteni käsirysyyn mutta tuttuni oli vahvempi ja tämä luuseri sai loppujen lopunsi nokkiinsa mutta vannoi vielä joskus että tämä mun tuttu saa siitä kärsiä.
Tälläinen vois poliisiltakin mennä ohi silmien. Suunnitteluasteella olevista "projekteista" ei juurikaan puhella joka vastaantulijalle vaan niitä hieman salaillaan ettei kukaan muu nappaa ideaa nenän edestä, varsinkin jos rahoitus ei ole vielä kunnossa.
Tämä tapahtumaketju selittäisi surman ajankohdan ja miksi tekijää ei häirinnyt perheen paikalla olo. Tämä olisi erittäin henkilökohtainen teko ja "silmäsilmästä" juttu.
Jos kyse olisi ollut tuosta kotiäitiys jutusta niin kohteena olisi ollut kotiäiti itse ja tekijänä nainen.
Tähän piti vielä sanomani:
Eveliina Lappalaisen surmatutkinnassahan kävi niin, että tekijä oli jo melko varhaisessa vaiheessa kuultavana siksi, että hänen ja Lappalaisen välillä tiedettiin olevan kytkös. Kävivät samaa kouluakin. Tekijä oli valehdellut kuulustelussa sujuvasti ja sitten vuotta myöhemmin, omantunnon kolkutteluun kyllästyneenä tunnusti toisessa kuulustelussa. Ja Lappalaisen tappaja oli sentään lapsi. Tosin, tekijästä ei silloin ollut mitään silminnäkijähavaintoa, mutta kuitenkin. Jos tämä Lahden tappaja sitten olisikin 170-senttinen, kapeanenäinen ja vatsaton, ties vaikka olisikin jo käväissyt kuulusteluissa ja osannut antaa niin pätevän alibin, ettei DNA-testaamista edes mietitty. Minusta ainoa asia, joka voi mahdollistaa sen että tällaisessa tapauksessa tekijä pääsee kuulusteluissa pälkähästä, on rytinällä metsään annettu silminnäkijälausunto tekijän tuntomerkeistä.Näytöt kirjoitti: On tietysti mahdollista että tekijä on joku jo alkuvaiheissa poliisin kuultavana ollut henkilö, vaikkakaan häntä ei ole tähän päivään mennessä osattu itse teosta epäillä. Tosin tuon mahdollisuuden todennäköisyydestä en mene sanomaan.
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
Ei välttämättä, jos kyseessä on joku laiton projekti. Kun tämänkaltainen murha tapahtuu,on jokseenkin helppo uskoa että asiaan liitty jotain rikollista myös uhrin puolesta.joey kirjoitti:...Eikä projektista tai tapaamisista olisi puhuttu puhelimitse tai sähköpostitse yhtään mitään.ruby kirjoitti:Mikäli kyse on ollut jostain yhteisesti aloitettavasta projektista siitä ei välttämättä tietäisi kukaan muu.
Ilman muuta kaikki selitettävissä olevat kuviot on tarkkaan tarkistettu.Mutta ehkä edelleen on pimennossa joku ajankohta mitä ei ole kyetty selvittämään.Näytöt kirjoitti: Eiköhän poliisi kuitenkin ole kartoittanut aika minuutintarkasti tuon kuolinpäivän, ja parin edeltävänkin päivän tapahtumat, ja kuulustellut hänen kanssaan tekemisissä olleet henkilöt siten että mitään aukkokohtia ei ole löytynyt.
Tästä keissistä pitäisi saada oma jakso sarjaan "ei vanhene koskaan" mutta lienee turha toivo. Nykyään tuntuu hiukan siltä, että tätä rikosta ei enää halutakaan selvittää. Vaikeneminen on sitä luokkaa, että jotain kummaa tässä nyt on.
Tämä ei minusta kuulosta kovinkaan uskottavalta motiivilta.Näytöt kirjoitti:^ Televisiossahan esitettiin noihin aikoihin amerikkalaista Vaimot vaihtoon -sarjaa, jossa esiintyneet "superkotiäidit" ärsyttivät aika paljon monia suomalaisia olemuksellaan ja aatteillaan. Jospa Ulvilan surmaaja, tai hänen palkkaajansa, on noista ohjelmista saanut hieman lisä-ärsykettä, ja päättänyt konkreettisesti tehdä kaikkensa estääkseen tuollaisen kulttuurin leviämisen Suomeen.
Juuri näin. Miehiä tuskin millään tasolla ärsyttää tai kadehduttaa uraäitien paluu hellojen ja pyykkikoneiden ääreen. Päinvastoin. Joku voi korkeintaan katkeroitua omalle vaimolleen kun koti ei ole yhtä edustava ja vaimo yhtä superaikaansaava kuin tämä mallitapaus.ruby kirjoitti: Jos kyse olisi ollut tuosta kotiäitiys jutusta niin kohteena olisi ollut kotiäiti itse ja tekijänä nainen.
Tässä olisi tekijänä ollut nainen ja uhrina Lahden vaimo.
Kun tuolla aiemmin itse sanoin, että tämä superäitiys oisi jotenkin liittyä asiaan, niin tarkoitin lähinnä siinä mielessä, että takana olisi täydellisyyteen pyrkivä henkilö (psykopaattisia piirteitä omaava) ja kun yksi perheestä osoittautuu epäkelvoksi niin hänet on raivattava pois.
Ei kovin uskottavaa, mutta saisi tuosta hyvän tv-jännärin.
joey kirjoitti: Jos tämä Lahden tappaja sitten olisikin 170-senttinen, kapeanenäinen ja vatsaton, ties vaikka olisikin jo käväissyt kuulusteluissa ja osannut antaa niin pätevän alibin, ettei DNA-testaamista edes mietitty. Minusta ainoa asia, joka voi mahdollistaa sen että tällaisessa tapauksessa tekijä pääsee kuulusteluissa pälkähästä, on rytinällä metsään annettu silminnäkijälausunto tekijän tuntomerkeistä.
Oliko se kommentti täällä minfossa vai S24:n puolella missä eräs testauksissakäynyt kertoili kuinka siellä oli toimittu. Hänen kaveriltaan oli näyte otettu vaikkei ulkoisesti muistuttanut mitenkään etsittyä miestä, ja toisaalta hän oli ihmetellyt, ettei lainkaan oltu testattu muutamaa tuttua jotka kommentoija itse olisi omastapuolestaan ilmanmuuta testannut.
Osaa oli vain käsketty ryömimään jonkun raamin läpi.
(koitan etsiskellä ko kommenttia jos ehdin.)
Totuus
Niin, en tuossa niinkään tarkoittanut että kyse olisi teon motiivista, vaan nimenomaan lisä-ärsykkeestä, joka on osittain johtanut siihen että asia eteni aina henkirikokseen asti. Jos teon motiivia pyrkisi jotenkin yksinkertaisesti erittelemään, niin voisi ajatella että toisaalta tekijällä on ollut motiivi vihata Lahtea tai hänen perhettään, ja toisaalta motiivi tehdä henkirikos. Monellakin on voinut olla tuo ensimmäinen motiivi, kuitenkaan ilman mitään tarkoitusta välttämättä edes sanoa pahaa sanaa Lahdelle. Murhaajalla on ollut myös tuo jälkimmäinen motiivi, johon kai ensisijaisesti on vaikuttanut hänen oma mielenlaatunsa, mutta toisaalta myös mahdolliset pienet lisä-ärsykkeet. Joista tuon TV-ohjelman otin tuollaiseksi pieneksi esimerkiksi.Kyllikki S kirjoitti:Tämä ei minusta kuulosta kovinkaan uskottavalta motiivilta.Näytöt kirjoitti:^ Televisiossahan esitettiin noihin aikoihin amerikkalaista Vaimot vaihtoon -sarjaa, jossa esiintyneet "superkotiäidit" ärsyttivät aika paljon monia suomalaisia olemuksellaan ja aatteillaan. Jospa Ulvilan surmaaja, tai hänen palkkaajansa, on noista ohjelmista saanut hieman lisä-ärsykettä, ja päättänyt konkreettisesti tehdä kaikkensa estääkseen tuollaisen kulttuurin leviämisen Suomeen.
Tuosta olen hieman eri mieltä. Sodanjälkeiset sukupolvet ovat Suomessa kuitenkin melko pitkälti eläneet perheissä joissa heidän äitinsä ovat olleet työelämässä, ja heidän arvomaailmansa on rakentunut sen mukaan. Kotiäitiyttä ei välttämättä koeta paluuna perinteisiin, vaan monelle se on ilmiönä enemmänkin ulkomaalainen, lähinnä amerikkalainen, tuontituote Suomessa.Kyllikki S kirjoitti:Juuri näin. Miehiä tuskin millään tasolla ärsyttää tai kadehduttaa uraäitien paluu hellojen ja pyykkikoneiden ääreen. Päinvastoin. Joku voi korkeintaan katkeroitua omalle vaimolleen kun koti ei ole yhtä edustava ja vaimo yhtä superaikaansaava kuin tämä mallitapaus.
Tässä olisi tekijänä ollut nainen ja uhrina Lahden vaimo.
Muuten olen toki sitä mieltä että tuon kotiäitiyskuvion liittyminen rikokseen on erittäin epätodennäköistä, mutta eihän se toki estä asialla spekulointia.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
joey kirjoitti:Tämäkin on tietysti taas mielipidekysymys, mutta minusta noiden sivujen sävy on ennemminkin: "Jos nyt olet jostain syystä kuitenkin valinnut kotiäitiyden, näin selviät siitä ja opit hyväksymään tilanteen."MissHolmes kirjoitti: Vaimon sivut kannustavat naisia kotiäitiyteen lähes ninamikkola -tyyliin. Monessa perheessä tuo voi kuitenkin suistaa talouden kuralle.
Luin noita ko. sivustoja vain muutaman hetken, mutta eittämättä tuosta alleviivatusta ainakin minulle tulee mieleen se mainitsemani kiihkoilija:: Arvostammeko tarpeeksi kasvatustyötä?
:: Arvostammeko äitiyttä?
:: Luotammeko enemmän "asiantuntija-hoitajiin" vai lapsen omaan äitiin, joka on valmis vaikka kuolemaan lapsensa puolesta?
:: Miksi tästä vaihtoehdosta on tehty niin vaikeasti toteutettava?
:: Haluaako valtio kontrolloida kuinka lapsemme kasvatetaan?
Nuotio & Äreät Tiput
^ Olen kyllä lukenut nuo aikaisemminkin ja pysyn edelleen kannassani. En varmaankaan itse saanut mielikuvaa kiihkoilijasta siksi, että olen monilta osin samaa mieltä 
Kyllähän nuo kotiäitiys sivut hieman fanaattisilta tuntuvat, ainakin jos sen haluaa niin kokea. Se mikä tietysti pistää silmään on se että siellä painotetaan 100%:sti kotiäitiyttä, ja koti-isien olemassaolo mitätöidään täysin muistuttamalla säännöllisesti että tuo täydellinen kotona kasvattava vanhempi voi olla ihmisenä millainen vaan. Kunhan hän vaan on nainen ja äiti. Voisiko sitten ajatella että Lahden murhaaja mahdollisesti itse olisi koti-isä?
Kyllikki S kirjoitti: Oliko se kommentti täällä minfossa vai S24:n puolella missä eräs testauksissakäynyt kertoili kuinka siellä oli toimittu. Hänen kaveriltaan oli näyte otettu vaikkei ulkoisesti muistuttanut mitenkään etsittyä miestä, ja toisaalta hän oli ihmetellyt, ettei lainkaan oltu testattu muutamaa tuttua jotka kommentoija itse olisi omastapuolestaan ilmanmuuta testannut.
Osaa oli vain käsketty ryömimään jonkun raamin läpi.
(koitan etsiskellä ko kommenttia jos ehdin.)
Hyvä puoli on se, että toisin kuin monissa muissa pimentoon jäävissä/jääneissä tapauksissa, tässä oikea tekijä ei voi päästä pälkähästä enää siinä vaiheessa, kun epäilys on osunut kohdalle. Sekin on jo jotain.
Ei. Jos tuon vaimon kokeekin kiihkokotiäitinä, ei se Lahden vika ole niin että nimenomaan Lahti ansaitsisi päästä hengestään. Tekijällähän olisi ollut yhtäläinen mahdollisuus varmistaa Lahden vaimon menehtyminen, mutta keskittyi innoissaan vain Lahteen.Näytöt kirjoitti: Voisiko sitten ajatella että Lahden murhaaja mahdollisesti itse olisi koti-isä?