Arlene kirjoitti:Minun oikeustajuni mukaan seuraavan kerran pistetään hirvi ratsastamaan uivan kalamiehen selkään.Damien kirjoitti:Jo on taas Hyrskäläisillä harrastukset:
Kalamies ratsasti uivan hirven selässä
IS:n myöhään keskiviikkoiltana tavoittama poliisin edustaja ei osannut äkkiseltään arvioida, onko kyseessä elinsuojelurikos.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poli ... 5247554175Hyrynsalmella hirvellä ratsastanutta miestä ei ole syytä epäillä rikoksesta, tapausta tutkinut Kainuun poliisilaitos päätti keskiviikkona.
"Minä ainakin tulkitsen niin, että rikosta ei ole tapahtunut", tutkinnanjohtaja Seppo Nordström Kainuun poliisilaitokselta kertoi.
Poliisi mietti, olisiko teko voinut olla vastoin eläinsuojelulakia. "Onhan se varmaan hirvi säikähtänyt, kun mies hyppää selkään, mutta miten sinä hirveä haastattelet?" Nordström puntaroi näyttövaikeuksia.
"Paljon pahempi on minun mielestäni, jos eläintä ajetaan moottorikelkalla takaa. Metsästyksessäkin sattuu ohilaukauksia. Eläin haavoittuu ja jää kitumaan, mutta ei siitä rangaista", Nordström suhteuttaa.
Hyrynsalmelainen mies hyppäsi uivan hirven selkään veneestä sunnuntain ja maanantain vastaisena yönä Hyrynsalmella ja ratsasti eläimen selässä ehkä kymmenkunta sekuntia. Miehen toverit kuvasivat tapauksen videolle.
Tapauksesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat, joka myös julkaisi videon. Poliisi otti tapauksen tutkittavakseen Ilta-Sanomien kirjoituksen perusteella.
"Totta kai meidän piti reagoida. Mietittiin Suomussalmen miesten [poliisien] kanssa viisaat päämme puhki", Nordström kertoo.
Hän korostaa, että ratsastusta ei alun alkaenkaan tutkittu rikoksena vaan niin sanottuna sekalaisilmoituksena, tapauksena, joka on syytä selvittää.
"Moitittavaahan tämä on, totta kai. Siinä voi sattua paitsi eläimelle, myös ihmiselle", Nordström korostaa.
Hiukan humoristisia kommentteja tuolla Nordströmillä. "..mutta miten sinä hirveä haastattelet"