Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
nurich
Poliisikoira Rex

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja nurich »

Wendetta esittää paljon samoja kysymyksiä esim. vaatteista, joita itsekin olen miettinyt. Sukkahousut sun muut...

Jospa mietitään vielä sitä pakoiluhommaa. Jos nainen vaikka olisi sittenkin tullut tapaamaan jotain miestä. Juttu ei sujunutkaan naisen suunnitelmien mukaan ja nainen karkasi. Koitti ehkä suunnitella pakoreitin, jota mies ei ihan ensimmäiseksi olisi tullut ajatelleeksi, siis ei suoraan Tampereelle vaan muutaman mutkan kautta. Tai ymmärsi matkahuollon murretta puhuvan tädin ohjeet siitä, missä on jäätävä pois ja mihin suuntaan jatkettava, väärin. Odotteli sitten kolmine laukkuineen Oriveden asemalla, päätti käydä ulkona tupakilla ( oletan että on savuton asema). Mies sattui tupsahtamaan paikalle ja suuttuneena komensi naisen autoon. Lähti ajamaan, nainen koitti jotain sanoa laukkujen jäämisestä mutta mies käski pitää suuta soukemmalla. Nainen sanoi olevansa huonovointinen, jolloin mies pysähtyi (kuka sitä nyt autoonsa oksentaa antaa) jolloin nainen avasi auton oven ja säntäsi pakoon. Eikun metsään. "Odotan täällä vaikka yön yli jos on pakko". Hypotermian alkaessa moni järjenvastainen asia, kuten riisuminen tai lääkkeiden käyttäminen ruokana saattaa tuntua hyvältä idealta. Toisen, kiinnostavamman laukun korjasi talteen kirpputoreja harrastava kansalainen joka tiesi että uudehkoista farkuista saa enemmän kuin puuvillaisista perusalkkareista. Minustakaan kaikki ei täsmää siihen, että nainen olisi tarkoituksella etsinyt tuon paikan viimeiseksi leposijakseen.

Kumpa tietäisimme, miten kansainvälisten kyselyiden kanssa on käynyt. Aamulehden jutussa taidettiin mainita että kyselyitä on muutamiin maihin lähetetty mutta tuloksetta. Mutta mitä sekin nyt tarkoittaa, kun tuskinpa tällaisia kyselyitä kovin suurella innolla aletaan tutkimaan. Ajetaan tiedot koneeseen ja kun kone sanoo: ei passaa kehenkään, on tulos selvä, vai?
vivy
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vivy »

lost kirjoitti:Tuo bulimia tai muu syömishäiriö voi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Itse olen kuullut monen syömishäiriösen kuolleen sydänkohtaukseen, joten tässäkin voisi olla sellaisesta kyse. Silloin kyllä täytyy olla jo ihan sairaalloisen laiha, ja luultavasti sitä olisi korostettu enemmän julkisuudessa, jos näin olisi ollut.
Kuollakseen sydänkohtaukseen ei syömishäiriöisen todellakaan tarvitse olla sairaalloisen laiha. Ja sitähän vainaja ei edes ollut - pituus ja painohan ovat tiedossamme. Sydänkohtauksen voi bulimikko saada elektrolyyttiepätasapainon seurauksena. Veri olisi voinut olla peräisin ruokatorvesta tiheän oksentamisen aiheuttamista haavaumista. Ruokatorvesta tuskin oli kauheasti jäljellä, koska rakenteestaan johtuen hajoaa kuoleman jälkeen melko nopeasti..
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

vivy kirjoitti:Kuollakseen sydänkohtaukseen ei syömishäiriöisen todellakaan tarvitse olla sairaalloisen laiha. Ja sitähän vainaja ei edes ollut - pituus ja painohan ovat tiedossamme. Sydänkohtauksen voi bulimikko saada elektrolyyttiepätasapainon seurauksena. Veri olisi voinut olla peräisin ruokatorvesta tiheän oksentamisen aiheuttamista haavaumista. Ruokatorvesta tuskin oli kauheasti jäljellä, koska rakenteestaan johtuen hajoaa kuoleman jälkeen melko nopeasti..
Aivan totta! Bulimia voi olla vaikka 160cm/120kg henkilöllä. Bulimian johdosta ei aina olla sairalloisen laihoja, toisin on sitten anoreksian laita. Eikä henkilöllä todellakaan ole tarvinnut olla edes bulimiaa vaan ihan "hiatus löysä" ruokatorven suun sulkeva lihas (ehkä suomeksi) ja tulehdusta ruokatorvessa. Se jo yksinään selittää veren oksentamisen, pahoinvoinnin ja saattaa myös johtaa elektrolyyttitasapainon järkkymiseen. Huomattavan laihan näköinen on ruumis varmaan myös kuivuttuaan? vai onko? Ehkä sillon tulevat luut paremmin esiin jne. joka antaa huomattavan laihan vaikutelman. Ruumiinrakennekin siihen toki vaikuttaa.

Itsellä on kokemusta noista ruokatorven tulehduksista, veren oksentelusta ja myös siitä kuinka elektrolyyttitasapaino saattaa heittää. Ja vivyn tekstiä lukiessa muistui mieleeni, kuinka juuri tuohon vaivaan lääkäri kehotti juomaan wichyä, se kun palauttaa suolatasapainoa elimistössä. Selittäisikö siis Novelle pullot? Onalta kohdalta muista tapauksen hyvin, kun jalat tuntuivat totaalisen poissaolevilta polvesta alaspäin...

En tiedä miten on teidän muiden laita, mutta itse kelailen milessäni esim. ennen nukahtamista sitä kuinka ahdistunut tämän ihmisen on täytynyt olla viimeisinä hetkinää metsässä. Mietin olikohan silloin pimeä kylmä yö vai tuiskuisa, viimainen päivä, kun hän kömpi (tai joutui) löytöpaikkaansa.

Piti vielä mainitsemani, että on hienoa kuinka ihmiset ovat vieneet hänen nimettömälle haudalleen kukkia. Pitäisi itsekin poiketa katsomassa.
"Elämä on..."
nurich
Poliisikoira Rex

Pitäisikö tässä vielä sillei poirottimaisesti sopia että minfolaiset vievät vaan tietynlaisia kukkia, ehkä joku jolla on huono omatunto asian puitteissa kiikuttaa sinne kukkia myös... ei kun miehissä vuoroon kytikselle niin johan alkaa tapahtua! Eikös sitä näin toimita kirjoissakin... :lol: :lol:

Ei vaan tosissaan, minustakin olette hirmu kilttejä kun viette kukkia. Kyllä minäkin kunhan sinne päin taas osun. Ja taas palaan jo pohdittuun yksityiskohtaan: isorokkorokotuksen jälki,kyllä vai ei, olkavarressa vai reidessä? Tommoinen Gypsy-kelsiturkki ei muuten taida olla ihan halvimmasta päästä uutena, enemmän keskihintainen. Mutta oliko se tosiaan aitoa turkista, niissä kuvissa se näyttää minusta tekosellaiselta.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

EastLondon kirjoitti:Onko teistä aktiiveista kukaan jututtanut Risto Rouvaria tämän jutun tiimoilta? Jos ei niin voisiko joku rohkeampi jututtaa? Jos Rouvari on ollut paikalla, kun ruumis on nostettu ja käsitelty (mm. vaatteet leikattu, miksi muuten keskellä metsää tällainen toimenpide? Osaako kukaan sanoa? Luulisi että vasta sairaalan kylmätiloissa vaatteet olisi leikelty :O)
Kyllä vaatteet leikataan tai riisutaan joskus paikan päällä. Esim. kun poikani kuoli, hänet oli riisuttu siinä löytymispaikalla. Poliisi käytti juuri sanontaa "pojalta leikattiin vaatteet". Näin ei ollut kuitenkaan. Tosiasiassa poliisit olivat tilanneet paikalle ruumisauton, jonka kuljettaja oli riisunut pojan poliisien kehotuksesta.
Ruumiinkuljettaja kertoi, ettei hän halunnut leikata kauniita vaatteita, kun ne saa riisuttuakin. Poliisit aikanaan pyysivät hakemaan pojan omaisuuden (vaatteet ja kännykän) poliisilaitokselta. Ne oli siististi pakattu pusseihin.

Ehkä tuo vaatteiden riisuminen johtui lapseni kohdalla siitä, että haluttiin tarkistaa paikanpäällä ovatko vammat niissä kohdissa, joissa niiden olettaisi olevan tapahtumien perusteella. Ainakaan ensiavusta ei ollut kysymys, kuten ei Oriveden vainajankaan kohdalla.
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Valdovas kirjoitti:En tiedä miten laillista/laitonta noiden Karttapaikkakuvien linkkaaminen on ja säilyykö tuo asemointinuoli linkattaessa kohdallaan, mutta jos, niin suurinpiirtein tuon sinisen nuolen kärjen kohdalla vainajamme kohtasi kulkunsa pään, tavalla tai toisella... :roll:
Jos linkkaaminen ois kiellettyä, niin tuskinpa sivuilla olisi linkitystoimintoa, ja ainakin tätä toimintoa käyttäessä saa kartan kaikkine merkintöineen ;)

Voipi olla että nuoli oli sinunkin kartassa säilynyt. En avannut sitä koska tää netti käy tänään toooooodella hitaalla :?
Blues
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Blues »

Vainajalla olleet päällysvaatteet, olivat pääsääntöisesti NEXT-merkkiä ja suhteellisen uusia.
Toisesta kassista löydetyt alusvatteet, lähinnä kerrastot, olivat tuntematonta merkkiä. Niistä oli leikattu pesumerkit ja muut merkit pois.

NEXT-merkkiä olleet vaatteet olivat "uusia".

Muuta?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Annie W
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Annie W »

nurich kirjoitti:Tommoinen Gypsy-kelsiturkki ei muuten taida olla ihan halvimmasta päästä uutena, enemmän keskihintainen. Mutta oliko se tosiaan aitoa turkista, niissä kuvissa se näyttää minusta tekosellaiselta.
Kuten täällä on aiemminkin puhuttu, tuo takki ei ole kelsiturkki ollenkaan. Ei edes turkki, vaan takki, jossa on päällikangas ja vuorina (ainakin osittain) tekoturkista. En usko, että on ollut kovinkaan kallis, eikös tuo Next ollut ihan normaalihintainen merkki?
Misery is almost always the result of thinking.
Blues
Rico Tubbs

No tuota takkia ei ole kukaan nähnyt noin niinkus "livenä", notta takin kokoonpano on hieman epäselvä.
Takista kuitenkin puhutaan kelsinä, joten se voi olla mitä tahansa oikean kelsin ja keinokelsin välissä.
jusi
Alokas

Viesti Kirjoittaja jusi »

En kovinkaan paljon voi myöntää että olen tätä seurannut, mutta heittäisin tuohon tupakka-asiaan vielä seuraavan pienen kommentin:

Naisellahan oli aski lidlin Goldfiediä sekä aski Lucky Strikeä. On tullut huomattua, että jälkimmäistä myydään erikoisen paljon aika monessa yökerhossa, joissa vaihtoehtona saattaa olla Lucky Strikeä ja sitten jotain Kenttiä.

Myydäänkö hotelli Oriveden Rock Cityssä Lucky Strikeä? Oma lidliaski on jäänyt narikassa takin taskuun ja sitten on täytynyt ostaa aski Rock Citystä?

Juu ei mulla mitään kovempia faktoja näiden spekulaatioiden tueksi kuitenkaan ole.
cracker
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja cracker »

Blues kirjoitti:voi olla mitä tahansa oikean kelsin ja keinokelsin välissä.
No ei vaan voi. Kuvasta näkee kyllä otsallaankin ettei ole oikea kelsiturkki. Sori.
Blues
Rico Tubbs

Muutamaan vuoteen en ole Suomessa asunut, joten missä on tosiaan tuohon aikaan Lucky Strikea myyty?
Ihan ärrällä?
Koska tuo rööki ei myöskään kuulu niihin "ihan joka päivä ostettaviin" minulla siis, niin missä niitä myytiin tuolloin?
Blues
Rico Tubbs

cracker kirjoitti:
Blues kirjoitti:voi olla mitä tahansa oikean kelsin ja keinokelsin välissä.
No ei vaan voi. Kuvasta näkee kyllä otsallaankin ettei ole oikea kelsiturkki. Sori.
No ihan tällai tekstiili-insinöörinä kysyn, että miten niin ei voi?
Kukaan ei ole nähnyt sitä takkia ihan livenä, ja itsellänikin on kelsiturkki, josta on karvat leikattu, eli näyttää juurikin tuolta takilta.
SORI.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Kelsistä on tosi vaikea sanoa kuvan perusteella.. mutta itselläni on teko- sellainen ja sen pinta näyttää pehmeämmältä kuin kuvan takin pinta. Koskettaessa on tosi pehmeänukkainen, ei kiillä.

Kävimme Härän kanssa ajatustenvaihtoa eräästä yksityiskohdasta OV- tapaukseen liittyen. Asiaa täytyy vielä tarkistella, joten päätimme jättää sen "hautumaan" ja palata siihen myöhemmin.

Vainajan painosta/ painoindeksistä olette keskustelleet paljonkin. En tullut ajatelleeksi aiemmin, että hänhän on suunnilleen minun kokoiseni, enkä itsekään ole laiha. Hoikka kylläkin, mutta rasvakertymää on naisille tyypillisissä paikoissa ihan normaalisti. Kysyisinkin, että mahtaako joku tietää kuinka paljon nestettä haihtuu kehosta kuoleman kautta, ja eikös painostakin melkoinen osa tule juuri nesteestä? Toisaalta pakkasen aiheuttama kehon jäätyminen on tuon haihtumisen jossakin vaiheessa varmaan pysäyttänyt.
nurich
Poliisikoira Rex

Seksuaalinen väkivalta oli varmasti poissuljettu koska sitä ei mainittu, mutta olikohan noin pitkän ajan kuluttua ylipäätään mahdollista todeta vähän ennen kuolemaa harjoitettua sukupuoliyhteyttä? Tukisi tietty kovasti tätä yleistä linjaa, jonka mukaan kuvioissa olisi ollut joku mies. Tuli vaan mieleen, onko Suomessa koskaan sellaisia suurtestauksia järjestetty
Vastaa Viestiin