Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Anile
Martin Beck

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja Anile »

skoone kirjoitti:
MissHolmes kirjoitti:Vähän samaa olin havaitsevinani, reitti vesitornille on hankala, pitkä ja tornilla kamerat.
Mitä tietä Nakkilaan tarkoitat? Ravannintietäkö?
Sinnekin joutuu joko rämpimään lähes kilometrin peltoa pitkin, tai vaihtoehtoisesti ''helpompaa'' reittiä usean talon pihan läpi.Minusta nopein poistumisreitti olisi ehdottomasti ihan vaan Tähtisentietä, Metsäkulmantietä ja Kaasmarkuntielle.
Mitähän vikaa siinä mun ehdotuksessa oli, missä esitin tekijän odottaneen poliisien suhaavan hänen autonsa ohi Tähtisentielle, ja sitten ei muuta kuin sammutetuin lyhdyin aluksi joko Kaasmarkkuun, Nakkilaan, Tampereentielle tai Poriin tai Turkuun tai Hesaan?
Mutta mistä tiedät, että poliisiautoja on tulossa vain yksi?
Ehkäpä lähistöllä on ollut jopa kaksi partiota jotka molemmat ajavat Kaasmarkuntietä mutta eri suuntiin? Silloin voi väistämättömästi joutua ajamaan poliisiautoa vastaan. Ja vieläpä niin, että toisella partiolla on hyvin aikaa pysäyttää öinen ajelija.
Minä ainakin pyrkisin heti mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman kauas tapahtumapaikasta.

Edit:typoja
ruby
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja ruby »

Poliisi on siis ollut paikalla 6 minuutissa. Tuossa ajassa miehen on pitänyt suoriutua takaoven rikotusta ikkunasta ulos ja paeta näkymättömiin. Takapihan kautta mennessä edessä on ollut muitakin pieniä esteitä huolimatta siitä mihin päin surmaaja on kadonnut. Hänen on täytynyt olla huippukunnossa :roll:

Ulvilalainen kulkisi jalan ilman autoa, uskoisin. Taikka pyörällä.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Ja ulvilalainen todennäköisesti osaisi tarkkaan olettaa mistä suunnasta poliisi tulee.

Kulkuneuvosta viis, mutta veikkaan, että surmaaja on poistunut teitä pitkin.
Se on ehdottomasti turvallisin ja nopein tie pois paikalta.

Jos surmaaja on jättänyt auton jonnekin etäämmälle, on jalan ollut helppo hypätä vaikka ojan pohjalle piiloon poliisin tullessa vastaan.

Vaikka poliiseja olisi tullut sata vastaan, olisi jalan selvinnyt helposti teitä pitkin pois.

Tähtisentie on 'silmukkakohdastaan' avoin ja Lahden entinen talo on siinä silmukan tuntumassa. Jos autolla olisi ajanut silmukan ympäri, olisi silti tullut poliisin näkyviin poistuessaan.
Nuotio & Äreät Tiput
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

MissHolmes kirjoitti:Ja ulvilalainen todennäköisesti osaisi tarkkaan olettaa mistä suunnasta poliisi tulee.
Jopa karttaa hieman lukeva, tuonne kun ei tulla kuin yhdestä suunnasta.
MissHolmes kirjoitti:Kulkuneuvosta viis, mutta veikkaan, että surmaaja on poistunut teitä pitkin.
Se on ehdottomasti turvallisin ja nopein tie pois paikalta.
Jos murhaaja on ollut tietoinen hätäkeskukseen soitetusta puhelusta, fiksuin reitti
olisi katajamäentien mutkan ohi kohti tutintietä.Hitaampi kulkea muttei poliiseita tulisi juurikaan vastaan.
MissHolmes kirjoitti:Jos surmaaja on jättänyt auton jonnekin etäämmälle, on jalan ollut helppo hypätä vaikka ojan pohjalle piiloon poliisin tullessa vastaan.
On voinut jättääkin muttei ojan pohjalle konttaaminen ole kovin fiksua kun etsitään murhaajaa.
Suomessa yleisesti ottaen eivät ojat ole mitään rotkoja ja kun ohiajavasta poliisiautosta huomataan,
tullaan aivan satavarmasti kyselemään mitä siellä ojassa oikein kieritään. :wink:
MissHolmes kirjoitti:Vaikka poliiseja olisi tullut sata vastaan, olisi jalan selvinnyt helposti teitä pitkin pois.
Ja näin joku sadasta poliisista olisi nähnyt murhaajan.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
MissHolmes
Ben Matlock

Tähtisentieltä Lahden vanhasta talosta, joka on aivan siinä haarassa, on ihan hippusen matkaa Metsäkulmantielle.
Metsäkulmantiellä on Kaasmarkuntielle asti pihateitä ja muita ''koloja'' joihin suojautua auton valoilta.
Ei tarvitse edes mennä sinne ojan pohjalle.

Karttaan katsomalla voi huomata kyllä, että partiossa oleva poliisi voisi aivan yhtä hyvin tulla Kaasmarkusta päin.

Oletettavasti paikalle on tuolloin yöllä jo tullut apujoukkoja Porin poliisista. Mutta ei varmaan Nakkilasta (onko siellä edes omaa poliisia?), joten suunta Nakkilaan on varmasti ollut myös avoin.

Miksi poliisilla ei ollut koiraa mukanaan? Olettiko poliisi hälytyksen saatuaan, että kyseessä on ns. ''normaali'' perheriita??? Miksi poistumisreittejä Kaasmarkuntie-Ravannintie-Kirkkotie-Siltatie ei suljettu ''päistään'' välittömästi? Vai eikö poliisilla oikeasti ole yöaikaan resursseja moiseen?

Siksi, että poliisi on minusta jotenkin vajaavaisesti aloittanut koko tutkinnan, minusta välillä tuntuu, että se jalanjälkikin voi olla vaikka naapurin sedän. ;)
Nuotio & Äreät Tiput
MissHolmes
Ben Matlock

Jos murhaaja on ollut tietoinen hätäkeskukseen soitetusta puhelusta, fiksuin reitti
olisi katajamäentien mutkan ohi kohti tutintietä.Hitaampi kulkea muttei poliiseita tulisi juurikaan vastaan.
Tässä hyvä karttalinkki: http://www.02.fi/kartta-haku/FI/Ulvila/ ... isentie+54

jossa näkyy myös talot ja kevyenliikenteenväylät.

Tähtisentieltä menee kävelytie Matarankujalle, josta helposti Palokunnantie ylittäen Venhonkujaa pitkin pääsee Kaasmarkuntielle ja pois.

En huomannut tuota kävelykujaa siellä käydessäni, mutta koska en ollut sitä aiemmin kartalla huomannut, enkä osannut sitä myöskään etsiä.

Tuo olisi minusta aika nopea ja näppärä reitti paeta ja suuntaan, josta poliisit eivät oletettavasti saavu.

Ja tuolta suunnaltahan ne poliisit eivät saapuneet.

Periaatteessa on kuitenkin ihan sama minne päin tuo surmaaja lähti ja mitä reittiä, koska se ei kuitenkaan kerro itse tekijästä oikeastaan mitään.

Minä pahoittelen, jos olen tuonut tähän ketjuun yliluonnollisuuksia sun muuta.
Henkilökohtainen mielenkiintoni johtuu siitä, että olen kotoisin tuolta päin ja nuoruudessani pyörinyt Ulvilankin suunnalla paljon.
Tottakai koko jutussa kiinnostaa myös se, että noin raa'an teon tekijä pääsee pakoon tiheästi asutulla aluellaa, vaikka poliisi oli paikalla muutamassa minuutissa.
(Jos esim. verrataan avoimeen Kirkkonummen kolmoissurmaan, jossa uhrit löydettiin vasta paljon myöhemmin ja näin ollen surmaajan on ollut helppo kadota)

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Tässä olisi mielestäni vielä parempi karttalinkki,koska siinä näkee yksityiskohtaisemmin nuo pikkureititkin:
http://www.ulvila.fi/kartat/kartta.asp? ... 8&=fi&url=
Oma reitti-ehdotukseni hahmottuu tuolla kartalla (pienemmätkin tiet nimineen merkitty),tässä ei tosin näy taloja.
MissHolmes kirjoitti:
Minä pahoittelen, jos olen tuonut tähän ketjuun yliluonnollisuuksia sun muuta.
Minulta on varmaan mennyt jotain ohi. Mitään yliluonnollista en ole täällä toistaiseksi havainnut mutta ehkä nyt kun muut seikat alkaa jo olla sadasti läpikäyty, niin voisimmekin pohdiskella asiaa vakavasti tältä kannalta. :? :)

Ja noista kengänjäljistä; olen samaa mieltä, ne voivat olla jonkun muunkin.Periaatteessa.
Jos joku haluaa agressiivisesti olla toista mieltä ja vaientaa tämänkaltaisten mielipiteiden esittäjät, niin esittäkööt puolestaan faktaa ja/tai kunnollisia perusteluita mielipiteelleen :lol:
Ilman loukkaavia ja ilkeämielisiä ajojahteja kiitos.
Totuus
Yggdrasil
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Yggdrasil »

Itse lähden kyllä siitä että jos pakoaikaa on vain muutamia minuutteja eli että murhaaja tulee ulos talosta 2:46, Häkepuhelu loppuu 2:47, Poliisi paikalla 2:52, on tekijän ollut pakko olla ollut liikkeellä autolla, millään muulla välineellä ei paeta jäljittä 6:ssa minuutissa.

Toki 2 000 metriä pystyy pinkomaan 5 minsassa joku Vesa Siivonen siinäkin ajassa piikkarit jalassa, radalla, optimaalisisssa olosuhteissa ja välineissä vaan miten on taviksen vatsakkaan tavis-psykon laita.

Hiivittyään ensin pakoautolta sydän tykyttäen Tähtisen tielle, painittuaan ja hutkittuaan sitten 4 minuuttia veitsen kanssa kahden ihmisen kanssa, kömmittyään sitä ennen sisälle ja ulos lasiset 1m ja 10cm "esteet" sitten paeten, pimeää epätuttua? aluetta, epätasaisessa maastossa, väistellen pensasaidat, yms. mahdolliset esteet/pellot/ojat/umpikujat/vahtikoirat ja jaloissa nilkoista huonosti joustavat painavat kengät, puhumattakaan mahdollisista kivuista käsissä, kropassa ja jatkuvaa pelkotilaa kiinnijäämisestä, silminnäkijöistä, polliisista. Moniko uskoo edes 500m etenemiseen?

Siihen päälle kun lisää sen että jos teko oli harkittu eikö muka tekijä ottanut huomioon että jos tällöin olisi sattunut koirapartiollinen kyttäauto paikalle laakista. Eli että matkalla pakoautolle 500m tai kauemmas jonne ei edes varmasti pimeässä välttämättä löydä heti, olisikin koira jo juossut perässä. Mopoa&Moottoripyörän ääniä ei ilmeisesti paikalta kuultu lähtevän ja jälkiäkään ole kerrottu löytyneen, saati hyljättyä veristä polkupyörää. Olisihan siitä poliisin oletetusti jo kertonut hakien silminnäkijöitä?

Täytyy muistaa ettei tekijä ennalta voinut tietää montako minuuttia kytillä menee ulvilaan ja että he ovat ylipäätänsä tulossa ja milloin lähteneet jossei vaimo sitä hänelle kertonut ??(tämä mahdollisuus tietenkin olisi antanut tekijälle ns. lähtölaukauksen" toki jos niin olisi käynyt). Miksei tekijä estänyt vaimon häkepuhelua, jos kerta oli mahdollisuus tappamalla hänet myös vaan löi vaimoa vain kerran? Eikö muka murhaaja olettanut että vaimo soittaisi kytille ja heti kun lasi menee rikki, epäilen. Pako-aikaa Jukan ja vaimon tapettuaan olisi tällöin ollut vaikka muille jakaa ja saunomiseenkin päälle.

Muistaksenihan vaimo soitti jostain syystä häke-puhelun vasta saatuaan osuman, mitäs jos olisi tehnytkin sen heti kun tekijä meni sisälle 2:40 ja poliisikin olisi lähtenyt vaikka paikalle heti, tällöin poliisi olisi ollut jo paikalla n.2:46 tai jopa aikaisemmin jos olisi ollut maija vaikka lähistöllä. Ei olisi kovin hyvin suunniteltu murha mielestäni se, plus päälle jo tiedossa oleva tekoväline.

Toki on mahdollista ettei tekijä ollutkaan niin ylivoimainen kun on annettu olettaa eli hän ei yksinkertaisesti vaan pystynyt tappamaan vaimoa sittenkään samalla jolloin vaimo pääsi yllättämään kännykällä heti saatuaan puukon iskun keuhkoihin. Toinen vaihtoehto on että vaimo ajatteli menemällä väliin, olevansa sen verta krotsku että heittää tommosen kahdella aseella varustetun 180cm puukkomiehen pihalle vaikka tiukasti neuvottelemalla tai parhaimmassa tapauksessa vasemmalla kädellä, kännykkä oikeassa kädessä. :D Leikki sikseen.

Eli sen sijaan/lisäksi että järjestetään maastojuoksun ulvilan piirimestaruuskisat voisi joku mennä ja ajaa ripeästi mutta huomiota herättämättömästi tähtisentieltä kaasmarkuntielle samalla mitaten ajan + sen minkä verran kestää hävitä mihinkin suuntaan. Varsinkin kun poliisikin etsii selkeästi autoa vaikkei sitä ole "kertonutkaan" varmaksi että tekijä poistui sillä. Jos teko todella oli harkittu olisi enemmän kuin kylmähermoinen tekijä ajanut kyttiä vastaan sillä sitähän ei normaalisti murhaaja tee, olisiko käynytkin niin että poliisia vastaan olisi tullut volvo..
---
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Mutta mistä tiedät, että poliisiautoja on tulossa vain yksi?
Ehkäpä lähistöllä on ollut jopa kaksi partiota jotka molemmat ajavat Kaasmarkuntietä mutta eri suuntiin? Silloin voi väistämättömästi joutua ajamaan poliisiautoa vastaan. Ja vieläpä niin, että toisella partiolla on hyvin aikaa pysäyttää öinen ajelija.
Minä ainakin pyrkisin heti mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman kauas tapahtumapaikasta.

Edit:typoja[/quote]

Siis haloo, ei kai se tekijä niin imbesilli ollut, ettei olisi odottanut sitä toistakin poliisiautoa?:))

Jos mun mielipiteellä on merkitystä, niin minulla on aavistus, että siitä talosta ei kukaan lähtenyt mihinkään. - Onko muuten alkoholin osuutta asiassa tutkittu? ja mahdollisten vieraitten?
Muista lähdekritiikki!
Anile
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Anile »

skoone kirjoitti:
Siis haloo, ei kai se tekijä niin imbesilli ollut, ettei olisi odottanut sitä toistakin poliisiautoa?:))

Jos mun mielipiteellä on merkitystä, niin minulla on aavistus, että siitä talosta ei kukaan lähtenyt mihinkään. - Onko muuten alkoholin osuutta asiassa tutkittu? ja mahdollisten vieraitten?
Niin mutta kuinka montaa poliisiautoa se tekijä sitten odottelee?
Voihan niitä olla tulossa vaikka kuinka monta. Tekijä ensin odottaa kahden poliisiauton kiitävän ohi siniset valot vilkkuen ohi ja sitten lähtee liikkeelle ja sitten tuleekin kolmas joka kyttää kaikkia öisiä ajelijoita.

Sinun aavistuksesi on vähän ristiriidassa sen kanssa, että poliisi on sanonut että heillä on käsitys mihin suuntaan tekijä pakeni. Poliisihan on saattanut vaikka löytää vereen tahriintuneen koivun oksan jostain pellon laidalta tai kengänjäljet. Kyllä minä nyt luotan siihen ettei ne poliisit nyt ihan taukkeja ole.
Matula
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Matula »

Kyllikki S kirjoitti:Ja noista kengänjäljistä; olen samaa mieltä, ne voivat olla jonkun muunkin.Periaatteessa.
Jos joku haluaa agressiivisesti olla toista mieltä ja vaientaa tämänkaltaisten mielipiteiden esittäjät, niin esittäkööt puolestaan faktaa ja/tai kunnollisia perusteluita mielipiteelleen :lol:
Ilman loukkaavia ja ilkeämielisiä ajojahteja kiitos.
Ole hyvä ja lue aiheesta jo aiemmin käyty kattava keskustelu.
Tapaus Ulvila
MissHolmes kirjoitti:
Siksi, että poliisi on minusta jotenkin vajaavaisesti aloittanut koko tutkinnan, minusta välillä tuntuu, että se jalanjälkikin voi olla vaikka naapurin sedän.
Matula
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Matula »

skoone kirjoitti: Jos mun mielipiteellä on merkitystä, niin minulla on aavistus, että siitä talosta ei kukaan lähtenyt mihinkään. - Onko muuten alkoholin osuutta asiassa tutkittu? ja mahdollisten vieraitten?
On mielipiteelläsi merkitystä.
Perustelisitko viimein aavistuksesi siitä, että talosta ei kukaan lähtenyt mihinkään
Ja muuten, tuskin patologi on uhrista otattanut veren etoh-pitoisuutta, sillä sitä ei yleensä ruumiinavauksessa tutkita. Eikä uhrin puolison päihtymystäkään varmasti olisi huomattu. Lapset tosin puhallutettiin jo heti tekopaikalla.
Vai mitä tarkoitit tuolla kysymyksellä? :?: :?:
Tapaus Ulvila
MissHolmes kirjoitti:
Siksi, että poliisi on minusta jotenkin vajaavaisesti aloittanut koko tutkinnan, minusta välillä tuntuu, että se jalanjälkikin voi olla vaikka naapurin sedän.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Matula kirjoitti:
skoone kirjoitti: Jos mun mielipiteellä on merkitystä, niin minulla on aavistus, että siitä talosta ei kukaan lähtenyt mihinkään. - Onko muuten alkoholin osuutta asiassa tutkittu? ja mahdollisten vieraitten?
On mielipiteelläsi merkitystä.
Perustelisitko viimein aavistuksesi siitä, että talosta ei kukaan lähtenyt mihinkään
Ja muuten, tuskin patologi on uhrista otattanut veren etoh-pitoisuutta, sillä sitä ei yleensä ruumiinavauksessa tutkita. Eikä uhrin puolison päihtymystäkään varmasti olisi huomattu. Lapset tosin puhallutettiin jo heti tekopaikalla.
Vai mitä tarkoitit tuolla kysymyksellä? :?: :?:
No aavistus on siitä paha juttu, että sitä ei pysty perustelemaan. Minulla on sellainen "kyky", että usein "aavistan" asioita, ja joskus ne "aavistukset" sattuu oikeaankin :D

Hauskaa huumoria taholtasi tuo veren alkohlipitoisuuden tutkiminen. Miten mahtaa olla muiden aineiden analysointi?
Muista lähdekritiikki!
MissHolmes
Ben Matlock

Niin. Tuota alkoholin osuuttahan ei ole missään kielletty eikä myönnetty. Mutta se on epäoleellista uhrien kohdalla. On varmasti ihan luonnollistakin, jos vaimo on illalla lasten nukkumaan mentyä nauttinut lasin tai kaksi viiniä.

Ja toisekseen surmatun olisi pitänyt kiskoa aika nopsaan, jotta olisi saanut itsensä sellaiseen tilaan, että sillä asian kannalta olisi merkitystä. Hänhän saapui kotiin vain muutamaa tuntia ennen AUTOLLA ja oli jo umpiunessa surmaajan hyökätessä.

Minä luulenkin, että poliisi on lähtenyt liikkeelle hieman väärässä uskossa ja siksi esim. se koira unohtui ottaa mukaan. Normaalistihan tuon tyyppiset hälyt liittyy perheen sisäisiin välienselvittelyihin ja syyllinen löytyy helposti, koska nimi ja osoite on tiedossa.

Voipi olla, että jopa paikanpäällä on mennyt hetki ennen kuin poliisille on selvinnyt, että kyseessä on todella joku täysin ulkopuolinen ja tuntematon. Se ainakin selittäisi sen, ettei aluetta sulutettu heti ja koira nukkui kaupungissa asemalla tyytyväistä untaan.
Nuotio & Äreät Tiput
MissHolmes
Ben Matlock

Minä uskon myös tuohon, että poliisia vastaan on saattanut ajaa tuo punainen volvo.
Mahdollista on myös se, että partio on rutiinina kiepannut aikaisemmin illalla tuon alueen läpi ja jossain tienoolla on ollut se ''huomiota herättävän vanha'' volvo selvästi kytiksellä.
(ainakin meidän rauhallisella asuinalueella ajelee viikonloppuisin maija kierroksensa. En tiedä onko se joku ''poliisi on ystävä ja aina lähellä'' -ele, mutta niin ne tekee.)

Hyvä huomio muuten tuo, että surmaaja ei voinut todellakaan tietää, että poliisi saapuu ilman koiraa.
Jalan paetessa olisi koira tosiaan ollut takalistossa kiinni ennen pakoautoa. Jos se koira olisi mukaan mahtunut.

Sekin siis puoltaa sitä, että paikalta on poistuttu autolla.

Ajallisesti kuitenkin tehokkain ja todennäköisin pakoväline/reitti on tuo auto.

Autolla Tähtisentie 54 edestä Kaasmarkuntielle ei kauan mene. Sinne ehtii ennen ensimmäisen poliisi auton valoja helposti ja vaikka olisi vitkastellut, olisi poliisi auton pystynyt havaitsemaan niin kaukaa, että rauhallisesti sammuttaa auton ja jää jumalaa rukoillen parkkiin.
Uskon kuitenkin itse ensimmäiseen vaihtoehtoon.

Olisiko kuitenkin mahdollista, että Lahti olisi keskustellut tuon surmaajan kanssa ensin, sulkenut sitten oven nenän edestä ja provosoinut sillä surmaajan tulemaan lasien läpi???
Se selittäisi sen, että auto olisi luentevasti ollut pihan edessä, koska surmaaja ei ole välttämättä tullut paikalle alunperin tappoaikeissa.
Ja vaimo taasen on ollut unessa, eikä enää herättyään ole luonnollisesti ehtinyt keskustella miehensä kanssa ja selvittää aikajanaa.
Nuotio & Äreät Tiput
Lukittu