Kerjäläiset nyt kotiovilla – laki sallii

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
loneliness
Jessica Fletcher

Re: Kerjäläiset nyt kotiovilla – laki sallii

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Mutta miten tuo vanhuksen ryöstö liittyy kerjäämiseen mitenkään? Edelleenkin vähän eri juttu ryöstää vanhus kuin inttää muutaman kerran "anna rahaa, anna rahaa".
Paavo Arhinmäki on äijä!
Jaakko Terävä
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Jaakko Terävä »

Auttaessani poikaani muutama vuosi sitten postin jaossa, havaitsin aika monessa "luukussa" olleen koiran kuvan. Koira lienee jonkinlainen pelote monessa asiassa. Kerjäläisiä on nyt jokseenkin vuoden verran liikehtinyt siellä sun tuolla, mutta yhä tuo rahananelutouhu on aika lailla marginaalista ( vaikkakin näkyvää ) muuhun liikehdintään ja muiden ihmisten määrään nähden.
Elämässä on mielenkiintoisia asioita enemmän kuin mitä on aikaa niihin perehtymiseen
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

loneliness kirjoitti:Mutta miten tuo vanhuksen ryöstö liittyy kerjäämiseen mitenkään? Edelleenkin vähän eri juttu ryöstää vanhus kuin inttää muutaman kerran "anna rahaa, anna rahaa".
Siten, että kerjäämiseen liittyy usein jotain vilpillistä, ja nämä Suomeen tulvineet romanialaiset "kerjäläiset" ovat toistuvasti ryöstäneet suomalaisia.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

joey kirjoitti:
loneliness kirjoitti:Mutta miten tuo vanhuksen ryöstö liittyy kerjäämiseen mitenkään? Edelleenkin vähän eri juttu ryöstää vanhus kuin inttää muutaman kerran "anna rahaa, anna rahaa".
Siten, että kerjäämiseen liittyy usein jotain vilpillistä, ja nämä Suomeen tulvineet romanialaiset "kerjäläiset" ovat toistuvasti ryöstäneet suomalaisia.
Eli pankkiryöstöt, mummonryöstöt, autovarkaudet ja näpistykset myös tähän ketjuun?

Edit. Eli myönnä nyt vaan, että ko. asia ei liittynyt yhtään sen enempää tähän ketjuun kuin moottoripyöräjengit ja huumausainerikollisuus. Tolla meiningillä yksi ketju riittäisi, mutta se siitä.
Paavo Arhinmäki on äijä!
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

loneliness kirjoitti: Edit. Eli myönnä nyt vaan, että ko. asia ei liittynyt yhtään sen enempää tähän ketjuun kuin moottoripyöräjengit ja huumausainerikollisuus. Tolla meiningillä yksi ketju riittäisi, mutta se siitä.
No myönnän, myönnän! :lol:
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

joey kirjoitti:
Varusmiehet saavat minulta osittaisen synninpäästön tässä siksi, että ovat liikkeellä yleisesti tunnetussa univormussa, jonka rintapielessä lukee sukunimi ja käsivarressa tai kauluksissa loput tarvittavat tiedot. Ovat siis luotettavia. Keräyksessä öykkäröivä varusmies jäisi punaisessa sekunnissa kiinni, jos tieto hänestä saavuttaisi kasarmin, ja yleensä saavuttaa. Välistävetäminen on toki helppoa, mutta ei kannattavaa esim. siksi, että parhaille keräilijöille jaetaan kuntoisuuslomia. Lippaat ovat lukittuja, joten ellei aio ryöstää koko lipasta, saatu voitto jää hyvin pieneksi ja suurin osa tuotosta menee ihan aikuisten oikeesti veteraaneille. Lisäksi varusmiesten keräys painottuu ainakin täällä pääkaupunkiseudulla pääasiassa kadulle, ei kotioville.
En käsitä miksi varusmieskerääjien olisi helppoa "vetää välistä". Kaikki varusmieskerääjät, joihin olen tähän mennessä törmännyt, ovat varustautuneet listoilla. Noihin listoihin olen lahjoittajana sitten saanut laittaa antamani rahasumman suuruuden ja oman nimeni.
Katstrofikerääjillä en ole listoja nähnyt, mutta hekin ovat aina pareittain ja lukittujen lippaiden kanssa.

Ovelle ei ole vielä tullut yhtään kerjäläistä, toivottavasti ei tulekaan. Katukerjäläisten suhteen taas tein päätöksen: kun se p*****een tekoinvalidi taas tukkii sauvoineen koko jalkakäytävän, kompastun tietysti kömpelyyttäni niihin sauvoihin ja alan kirkua tuskissani toooodella lujaa..
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Juliet Jones kirjoitti:
joey kirjoitti:
Varusmiehet saavat minulta osittaisen synninpäästön tässä siksi, että ovat liikkeellä yleisesti tunnetussa univormussa, jonka rintapielessä lukee sukunimi ja käsivarressa tai kauluksissa loput tarvittavat tiedot. Ovat siis luotettavia. Keräyksessä öykkäröivä varusmies jäisi punaisessa sekunnissa kiinni, jos tieto hänestä saavuttaisi kasarmin, ja yleensä saavuttaa. Välistävetäminen on toki helppoa, mutta ei kannattavaa esim. siksi, että parhaille keräilijöille jaetaan kuntoisuuslomia. Lippaat ovat lukittuja, joten ellei aio ryöstää koko lipasta, saatu voitto jää hyvin pieneksi ja suurin osa tuotosta menee ihan aikuisten oikeesti veteraaneille. Lisäksi varusmiesten keräys painottuu ainakin täällä pääkaupunkiseudulla pääasiassa kadulle, ei kotioville.
En käsitä miksi varusmieskerääjien olisi helppoa "vetää välistä". Kaikki varusmieskerääjät, joihin olen tähän mennessä törmännyt, ovat varustautuneet listoilla. Noihin listoihin olen lahjoittajana sitten saanut laittaa antamani rahasumman suuruuden ja oman nimeni.
Katstrofikerääjillä en ole listoja nähnyt, mutta hekin ovat aina pareittain ja lukittujen lippaiden kanssa.

Ovelle ei ole vielä tullut yhtään kerjäläistä, toivottavasti ei tulekaan. Katukerjäläisten suhteen taas tein päätöksen: kun se p*****een tekoinvalidi taas tukkii sauvoineen koko jalkakäytävän, kompastun tietysti kömpelyyttäni niihin sauvoihin ja alan kirkua tuskissani toooodella lujaa..

Niistä on sen takia helppo vetää välistä, kun ne on lukossa normaalilla pankki avaimella ja ken sellaisen omistaa voi hyvinkin lippaan tyhjentää. Kyllä sitä mielummin parisataa rahaa varusmies ottaa, kun jonkun kuntsarin jonka saa varmaankin tänäpäivänä aika helposti jostain muusta. Lista kerääjät onkin sitten toinen juttu, niistä ei ole kovin helppo vetää välistä mutta kaikki ei aina tajua kirjoittaa siihen lappuun mitään tai sitten varusmies kirjoittaa asukkaan puolesta ja laittaa siihen sitten oman summan. Näin ainakin olen kuullut varusmiesten tekevän, itsehän en moisesta mitään tiedä kun en armeijaa ole käynyt. Partiossa kyllä lippailla rahaa kerännyt syöpä sairaille.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

jamppa kirjoitti:
Juliet Jones kirjoitti:

Niistä on sen takia helppo vetää välistä, kun ne on lukossa normaalilla pankki avaimella ja ken sellaisen omistaa voi hyvinkin lippaan tyhjentää. Kyllä sitä mielummin parisataa rahaa varusmies ottaa, kun jonkun kuntsarin jonka saa varmaankin tänäpäivänä aika helposti jostain muusta. Lista kerääjät onkin sitten toinen juttu, niistä ei ole kovin helppo vetää välistä mutta kaikki ei aina tajua kirjoittaa siihen lappuun mitään tai sitten varusmies kirjoittaa asukkaan puolesta ja laittaa siihen sitten oman summan. Näin ainakin olen kuullut varusmiesten tekevän, itsehän en moisesta mitään tiedä kun en armeijaa ole käynyt. Partiossa kyllä lippailla rahaa kerännyt syöpä sairaille.
Perskatti.. eikö siis edes varusmiesten rehellisyyteen voi luottaa tuollaisessa asiassa :roll: No, itselleni se lista on kyllä aina esitelty ja tarjottu ilman pyytämistä, olen varmaan niin ankaran näköinen täti :lol:

Niin, noita ovikaupustelijoita on kyllä monenlaisia nähty. Milloin ruusuja, milloin tauluja.. tosin taisi olla pari vuotta taaksepäin se viimeisin. Kerran tuli Hare Krishna, josta siitäkin on vuosia. Yleensä kaupustelijoita ja kerjääjiä kohtaa eniten kaupungin kaduilla, ja taatusti jokaisella kaupunkireissulla.
Saapa nähdä kuinka kehitys tässä asiassa tulevaisuudessa etenee, ilmeisesti he tulevat kokeilemaan kaikki mahdolliset keinot.
nurich
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja nurich »

Juu anteeksi anteeksi anteeksi vaan, oli OT! menen nurkkaan häpiämään. Kun oli vaan jossain aiemmassa viestissä surkuttelua mummoista joita on helppo viilata linssiin konstilla kuin toisellakin niin siksi laitoin sen tähän. EN TEE SITÄ ENÄÄ MILLOINKAAN (ehkä). :oops:
WhoIam
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja WhoIam »

Täällä kävi kerran joku puolalainen opiskelija kerjäämässä. Näytti lappua jossa lukee että olen Sokea puolalainen opiskelia, auta minua tarvitsen rahaa. Olin juuri sulkemassa ovea kun tämä tyttö osoitti kissaani joka istui käytävässä ja tyttö sanoi että kaunis kissa. Minä kun luulin että sokeat eivät näe...
Eiliselle emme voi mitään, Huommisesta me ei tiedetä joten pitää elää päivää.
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

Kerjäläisiä rokkifestareilla.
http://www.ampparit.com/uutiset/klikki/277119702
Paitsi kotiin, myös telttaan tulevat.
Paskanen tukka
serialist
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja serialist »

Muistelisin, että jossain lehdessä oli aikoinaan uutinen varastosta, jossa säilytettiin kerjäläisten rekvisiittaa eli tekoraskausvatsoja, kävelykeppejä, kylttejä yms.. Muistaako joku muukin? Helsingistä tai ainakin sen läheisyydestä tämä varasto löydettiin.

Parisen vuotta sitten helsingissä eräs vanhempi naishenkilö tuli pyytämään minulta rahaa (ulkomaalainen kerjäläinen), mutta kieltäydyin kohteliaasti. Seuraavaksi pyysi tarjoamaan tupakan, joten tarjosin edes sen. :) Hän kiitti kohteliaasti ja jatkoi matkaansa. Minun puolestani he saavat kerjätä kaupungilla kunhan eivät käy väkivaltaiseksi tai liian aggressiiviseksi, muuten eivät ainakaan minua niin kovasti häiritse katukuvassa. Minulle riittää etteivät puske minun kotiini. En voi sietää kaupustelijoita, jeesustelijoita tai lupatarkastajia. Jätän vain oven avaamatta. "ei oo rahaa koska olen opiskelija, en usko jumalaan, lataan netistä jos on tarvis". :)

On lukenut monista ryöstöistä ja rumiksi menneistä kerjäyskeikoista, että en varmaan uskaltaisikaan avata oveani ulkomaalaiselle kerjäläiselle jos avopuoliso ei ole kotona. Meidän koirallakaan kun ei ole mitään ennakkoluuloja ketään kohtaan niin siitäkään ei oikein ole apua. :D
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

serialist kirjoitti:Helsingistä tai ainakin sen läheisyydestä tämä varasto löydettiin.
Taisi olla niitä Kyläsaaresta purettuja majoja joissa oleilivat.
edit. Siis näitä: Hesari
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
serialist
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja serialist »

Damien kirjoitti:
serialist kirjoitti:Helsingistä tai ainakin sen läheisyydestä tämä varasto löydettiin.
Taisi olla niitä Kyläsaaresta purettuja majoja joissa oleilivat.
edit. Siis näitä: Hesari
Juurikin tuo, kiitoksia! :)
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

Ihmeellistä vihamielisyyttä, johon ikävä kyllä itsekin törmään, kun kerran työskentelen silloin tällöin kerääjänä hyväntekeväisyysjärjestölle kulkien ovelta ovella. Jokaisen tulisi kyllä kokeilla tuollaista, sillä työtä se on yhtä lailla kuin joku muukin. Itsekään en kyllä avaa oveani kenellekään, mutta ei ole tarviskaan. Kun sen oven voi ihan hyvin jättää avaamatta, jos ei halua mitään ostaa tai lahjoittaa. Itsellä on sentään liivi päällä, nimilappu liivissä ja samassa yhteydessä keräysluvan numerotunnus.

Muutamaan otteeseen on kuitenkin joutunut oikeasti pelkäämään henkensä puolesta, kun on tullut joku outo hemmo ovelle ja on pitänyt pelätä saavansa turpaan. Sentään se hyväntekeväisyysjärjestön liivi vähän kai suojaa pahimmilta tapauksilta. Koirat nyt ovat ikävä kyllä aika tavallisia häiriköijiä ja koirafobiasta kärsivänä on joskus todella rankkoja päiviä ne, kun pitää mennä keräämään. Aina kaikki sanovat, että ei se mitään tee, mutta siihen mennessä pienen hevosen kokoinen koira on jo ehtinyt haukkuen ja hampaat paljastettuna juosta suoraan minua kohti ja melkein on itellä sydän pysähtyny. Ja aina tuollaiset "ei se mitään tee" -koirat myös hyppivät päälle ja raapivat kynsillään ja louskuttavat.

Ihan hyvä, että Suomessa ollaan tarkkoja sen suhteen, ettei ketä tahansa voi pahoinpidellä niin kuin Amerikassa. Siellä en kyllä ehkä tällaista työtä oikein tohtisi tehdä. Ja toistaiseksi en "huijannut" keneltäkään höppänältä vanhukselta rahaa, kun ei ole tullut koskaan vastaan sellaista, joka olisi ollut niin höppänä että olisi voinut edes tulla huijatuksi. Päinvastoin, ne on ne vanhat ihmiset, jotka yleensä on niitä vihamielisimpiä ja rupeaa huutamaan että "MITÄ SÄ TÄÄLÄ OVELLA TEET JA SOITAT SITÄ KELLOA!" Toinen ryhmä on ilmeisen "perussuomalaiset" tyypit, joilta tulee aika usein kuultua esimerkiksi tällaista settiä: "Kuka sä oot? Kerjäämässä oot! Mä osaan kyllä lukea! Neekereille menee, ne sielä Afrikassa sikiää vaan ja on hyvä vaan että kuolee! Ei ne osaa mitään tehdä ja säkin tuhoat Suomee keräämällä täältä tärkeitä rahoja pois ja lähetät ne sinne neekereille, jotka ei vittu tee mitään ku SIKIÄÄ PERKELE!"

Onpa tullut vastaan myös yksi alzheimerista kärsivä vanha mies, joka selitti elämästään ja tällä oli ovessa oikein kuva bussista (ilmeisesti saattaa unohtaa, mikä on bussi) ja bussin numero ja pysäkki ja kellonajat, milloin pitää mennä palvelukeskukseen, jne. Myös yksi syövästä kärsivä tuli kerran vastaan ja halusi väkisin antaa mulle pipon, kun sinä päivänä oli kamala lumipyry ja oli vitun kylmä, eikä itellä ollut pipoa. Kerran tuli vastaan myös sellainen, jolta oli juuri mies kuollut... Eli ei ole ihan helppoa työtä tämäkään, kun paitsi että pitää pelätä terveytensä puolesta, niin pitää osata myös käyttäytyä liivin mukaan ja osata reagoida oikealla tavalla näihin ihmisten avautumisiin jostain sairaudesta tai läheisen menetyksestä tai muusta.

Onkohan näiden ovelta ovelle kulkevia vastustavat ja meistä valittavat ajatelleet tämän työn näitä puolia?
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Vastaa Viestiin