Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Anile
Martin Beck

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Anile »

Kevennys alkaa: Näyttääkö teistä siinä piirroskuvassa oleva henkilö vähän humanoidilta? Jolla on kassissa sarjakuva Weirdos From Other Planet...
Kevennys päättyy.

Vähän aikaa sitten ulkomaalainen naapurini pyysi minua pyöräretkelle kanssaan. Minulle pyöräretki tarkoittaa suunnilleen sitä, että ajetaan Kupittaan puiston ympäri ja sitten käydään ostamassa pussikaljat ja nautitaan ne puiston penkillä.
Lopulta päädyimme johonkin kauas eksyksiin,aurinko laskee, minulla on kylmä ja ehdotan, että käännytään takaisin ja palataan siihen paikkaan jossa on kyltit kohti Turkua. Ja mitä tämä ulkomaalainen ehdottaa? "No,no! Let's go that direction" ja osoittaa jotain soratietä joka vie johonkin metsän siimekseen kauas pois sivistyksen ulottuvilta.

Tämän tarinan opetus on siinä, että jos henkilö uskaltaa lähteä yksin vieraaseen maahan jonka kieltä hän ei osaa, niin voisi luulla, että hän on muutenkin tavallista rohkeampi ihminen. Ja sen lisäksi ulkomaalaiset eivät välttämättä hahmota ympäristöään samalla tavalla kuin suomalaiset. Tai siis jos on joka tapauksessa satojen kilometrien päässä kotoa, niin mitä enää muutama kymmenen kilometriä merkitsee?

Mutta haluaisin lisää tietoa mp3-soittimesta (Kai siinä nyt joku sarjanumero on. Onhan kaikissa muissakin laitteissa). Sekä lääkkeistä (Mitä lääkkeitä? Minkälaisella reseptillä niitä saa?)
Saisinkohan nämä tiedot poliisille soittamalla ?
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Olisiko kenelläkään tuota Seuraa/Apua, jonka tuntematon nainen kävi ostamassa Oriveden Siwassa, siis lehteä, jossa kerrottiin Kirkan kuolemasta? Ajan tällä takaa sitä, että nainen ehkä jujutti myyjää olemalla muka kiinnostunut Kirkasta. Oliko lehdessä jotain muuta, millä olisi saattanut olla merkitystä hänelle?

Tuo naisen käynti Siwassa sijoittuu arkipäivään (jos 19.2. niin maanantai). Ketkä käyvät taajaman ulkopuolella sijaitsevassa Siwassa arkipäivisin:
-rautatieaseman asiakkaat
-Kangasalan suunnalta tulevat (kuten No name mainitsi)
-lähistöllä asuvat/mökkeilevät
-Siwan kanta-asiakkaat ehkä kauempaakin
-Leirintäalueen karavaanarit?
Mihin ryhmään tämä asiakas sopisi?

EDIT: lisäys
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Anile kirjoitti:Kevennys alkaa: Näyttääkö teistä siinä piirroskuvassa oleva henkilö vähän humanoidilta? Jolla on kassissa sarjakuva Weirdos From Other Planet...
Kevennys päättyy.
No, kauniisti sanottuna kuva ei suunnattomasti edesauta tunnistamista ehkä tarkoituksella ehkä ei...

Anile kirjoitti: Tämän tarinan opetus on siinä, että jos henkilö uskaltaa lähteä yksin vieraaseen maahan jonka kieltä hän ei osaa, niin voisi luulla, että hän on muutenkin tavallista rohkeampi ihminen. Ja sen lisäksi ulkomaalaiset eivät välttämättä hahmota ympäristöään samalla tavalla kuin suomalaiset. Tai siis jos on joka tapauksessa satojen kilometrien päässä kotoa, niin mitä enää muutama kymmenen kilometriä merkitsee?
Voipi olla joo, ja varmaan riippuu henkilöstäkin. Jotenkin itse olen huomannut ulkolaisista tutuista, että eivät erityisen suurella hingulla yksikseen ole metsään syöksymässä ja siksi tämä löytymispaikka, jos uhri nyt on ulkomaalainen, ihmetyttää monia. Harva suomalaisnainenkaan lähtisi helmikuun pakkasilla hilpaisemaan hirviaitojen taakse keskelle ei mitään... jokin tarkoitusperä löytöpaikalla siis on. Joko hyvin valittu itsaripaikka tai sitten siihen liittyy jotain muuta...
Anile kirjoitti:Mutta haluaisin lisää tietoa mp3-soittimesta (Kai siinä nyt joku sarjanumero on. Onhan kaikissa muissakin laitteissa). Sekä lääkkeistä (Mitä lääkkeitä? Minkälaisella reseptillä niitä saa?)
Jos kelaat ketjua taaksepäin voit lukea tarkemmin mp3-soittimesta sen tarkempi "etymologia" jäi epäselväksi. Todettiin ettei sen tietojen perusteella voida jäljittää mihin erään tai mihin maahan sunnatusta laitteesta on kyse.

Lääketietoja ei kai ole annettu julkisuuteen, eli voivat olla jäänteitä aspiriinsita tai ihan mistä muusta tahansa lääkkeestä... hyvin ympäripyöreää on ollut asian tiedottaminen. Eikö? Korjatkaa muut jos olen väärässä.

Kysymys voisi siis periaatteessa olla siitäkin että joskus on kuljettanut aspiriinia takin taskussa... eikä sillä välttämättä ole kuoleman kanssa mitään tekemistä... vaikkakin Aamulehden jutussa siihen vahvasti viitataan. Kuten olemme huomannee on Aamulehden juttu ollut melkolailla maalailtu... ja perustuu ilmeisesti poliisin antamaan tietoon, kuten härkä taannoin veikkaili.
Ailar kirjoitti:Olisiko kenelläkään tuota Seuraa/Apua, jonka tuntematon nainen kävi ostamassa Oriveden Siwassa, siis lehteä, jossa kerrottiin Kirkan kuolemasta? Ajan tällä takaa sitä, että nainen ehkä jujutti myyjää olemalla muka kiinnostunut Kirkasta. Oliko lehdessä jotain muuta, millä olisi saattanut olla merkitystä hänelle?
Kyseisen lehden saa suurella todennäköisyydellä kustantajalta ellei sitä kenelläkään satu olemaan tallessa. Kustantajilla on usein vanhoja lehtiä tallessa ja usein ne saa, jopa maksutta pyytämällä. Meidän kaikkien ei nyt kuitenkaan tähän operaatioon kanata ruveta... vaan valtuutammeko jonkun kyselemään kyseisiä lehtiä kustantajalta? Toinen vaihtoehto olisi joku Kirka-fani, joka on kerännyt Kirka -leikekirjaa...
Ailar kirjoitti:Tuo naisen käynti Siwassa sijoittuu arkipäivään (jos 19.2. niin maanantai). Ketkä käyvät taajaman ulkopuolella sijaitsevassa Siwassa arkipäivisin:
-rautatieaseman asiakkaat
-Kangasalan suunnalta tulevat (kuten No name mainitsi)
-Siwan kanta-asiakkaat ehkä kauempaakin?
Mihin ryhmään tämä asiakas sopisi?
Minusta ryhmään:
-rautatieaseman asiakkaat tai

Voi toki olla mikä tahansa ohikulkija... :roll:
"Elämä on..."
Ailar
Jessica Fletcher

No minä voin itse ottaa tuon lehtihomman hoitaakseni, jos ei keneltäkään löydy ja jos niitä kerran on mahdollisuus saada kustantajalta. Kysytään. Ei ota, jos ei annakaan. :wink:
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

EastLondon kirjoitti:
Anile kirjoitti:Mutta haluaisin lisää tietoa mp3-soittimesta (Kai siinä nyt joku sarjanumero on. Onhan kaikissa muissakin laitteissa). Sekä lääkkeistä (Mitä lääkkeitä? Minkälaisella reseptillä niitä saa?)
Jos kelaat ketjua taaksepäin voit lukea tarkemmin mp3-soittimesta sen tarkempi "etymologia" jäi epäselväksi. Todettiin ettei sen tietojen perusteella voida jäljittää mihin erään tai mihin maahan sunnatusta laitteesta on kyse.
Joo, sarjanumero siinä kyllä on mutta valmistajan ilmoituksen mukaan tietoja ei enää ole tallella.
EastLondon kirjoitti:
hyvin ympäripyöreää on ollut asian tiedottaminen. Eikö? Korjatkaa muut jos olen väärässä.
Oikeassa olet.
Ailar
Jessica Fletcher

Pertsana! Mulla on päivämäärät sekaisin. Se Siwan havaintohan ajoittui tuonne
5.2. päivään tai niille tienoille. Jokatapauksessa 5.2. oli myös maanantai.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Miksi hitossa sinne kassin pohjalle jäi vain valikoidusti muutamia palasia revitystä passista? Sellaisia, joista varsinaiset tunnisteet puuttuivat?

Passiasia mietityttää muutenkin. Oliko tälle henkilölle mahdollisesti tilauksessa uusi passi, kun entinen oli vanhentunut? Vai oliko hänelle tilauksessa "uusi passi", kun henkilöllisyys oli tarpeen vaihtaa?

Hampaat häiritsevät myös. Olen lukenut ketjua noin puoleen väliin, ja nyt on pakko pitää taukoa :lol: Väsyttävää siis. Hampaista on kuitenkin jäänyt mieleen sellainen kuva, että ne olisivat olleet jotenkin pienet, -siis ne etuhampaat, jotka yleensä aikuisella ovat suurimmat näkyvät. Sainko tuon kuvan noista piirroskuvista, vai mainittiinko niiden pienuus jossakin artikkelissa.. en muista, enkä vielä saanut tarkastettua lukemalla.

Mutta kuitenkin: jos hampaat olisivat olleet pienet kulumisen vuoksi, niin se eroosio olisi näkynyt kaikissa hampaissa tasaisesti. Olivatko ne mahdollisesti pienet, koska ne oli hiottu sellaisiksi? Hampaathan ovat erittäin suuri tekijä ihmisen ulkonäössä, ja jos haluaa esim. ulkonäkönsä vaihtaa voi hampaitakin fiksata monella tapaa. Yksi tapa on kuorten laittaminen. Silloin omat hampaat hiotaan ennen kuorikoiden kiinnitystä, ja käsittääkseni joutuu olemaan jonkin aikaa niissä omissa "tyngissä" ennen lopullista silausta.

Uusi passi, uudet hampaat -sellaisella henkilöllä, jonka henkilöllisyyttä ei olla saatu virallisesti selvitettyä.
Skorpioni
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Skorpioni »

Aloin tässä pohtimaan omaa teoriaani tapauksesta ja heti löysin heikon kohdan sillä jos joku on tuonut uhrin paikalle niin melko huonon paikan on valinnut koskapa ainakin itse järkeilisin että vasta parturoidussa metsässä jonka lähellä on mökkejä saattaapi joku kulkea,ellei tarkoitus ollutkin se että uhri löytyy mutta ei yhdistetä tähän henkilöön.
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Skorpioni kirjoitti:Aloin tässä pohtimaan omaa teoriaani tapauksesta ja heti löysin heikon kohdan sillä jos joku on tuonut uhrin paikalle niin melko huonon paikan on valinnut koskapa ainakin itse järkeilisin että vasta parturoidussa metsässä jonka lähellä on mökkejä saattaapi joku kulkea,ellei tarkoitus ollutkin se että uhri löytyy mutta ei yhdistetä tähän henkilöön.
:D Samaa olen minäkin miettinyt. Miksei ruumista hävitettäisi kunnolla, siten ettei sitä ehkä ikinä löydetä? Uskaltaisin väittää, että sellaista rikollista neroa ei löydy, joka onnistuisi peittämään paitsi kaikki henkirikokseen viittavat jäljet, myös samalla uhrin henkilöllisyyden täydellisesti. Jommassa kummassa näistä voisikin onnistua, mutta että molemmissa? Ei varmaan mahdotontakaan olisi, mutta melko epätodennäköistä.
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

MP-3 sarjanumerosta :

Jos sarjanumero on tiedossa , niin huolimatta Thomsonin konkurssista , saattaa tietoja olla Dixons konsernin tiedostoissa. Meillä täällä , Gigantti ja Pixmania nettimyyntifirma , joka on varsin suuri .
Sain aikaisemmin tietää , että Thomsonin arkisto on tuhottu , mutta toisaalta olen ollut siinä uskossa , ettei sarjanumeroa ole saatu selville.
Jos jollakulla on sarjanumero , voisi sitä yrittää verrata Dixonsin ostamiin laitteisiin. Tehtävä saattaa olla alkuun hankala , mutta jos yhteistyöhalua Dixonssilta löytyisi ? , voisi säkällä löytyäkin. Joka ainoa laite , jonka ovat myyneet on rekisterissä , mahdollisesti jopa loppukäyttäjää myöten. Tosi vainajan laite saattaa olla käytettynäkin hankittu.

Kuolinajankohdasta :

Olen ollut aiemmin vahvasti sitä mieltä , että kuolema on ajoittunut 19-20.2 -07 välille.
Nyt näyttäisi siltä , että se voisi olla tapahtunut vain muutamaa päivää ennen lyötöhetkeä , eli 6.4 - 07
Näin ollen mm. Carinan eräs ehdokas , sopisi kuvioon.
Tässä on ristiriitoja eräisiin " faktoihin , jotka tiedetään " , eli tiedän varsin hyvin aiemman aikajanan.
Ihan sen takia tämä , että jos löytyy ehdokas , esim maaliskuun lopulta , hänet kannattaa myös huomioida.

T
Härkä
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

härkä kirjoitti:Kuolinajankohdasta :

Olen ollut aiemmin vahvasti sitä mieltä , että kuolema on ajoittunut 19-20.2 -07 välille.
Nyt näyttäisi siltä , että se voisi olla tapahtunut vain muutamaa päivää ennen lyötöhetkeä , eli 6.4 - 07
Näin ollen mm. Carinan eräs ehdokas , sopisi kuvioon.
Tässä on ristiriitoja eräisiin " faktoihin , jotka tiedetään " , eli tiedän varsin hyvin aiemman aikajanan.
Ihan sen takia tämä , että jos löytyy ehdokas , esim maaliskuun lopulta , hänet kannattaa myös huomioida.
No minäkin olen useammin kuin kerran muistuttanut siitä ambulanssityöntekijän tekemästä havainnosta Orituvalta maaliskuun 24. päivä. Tästä kun vielä saisi tarkempaa tietoa, eli kuinka varmana havaintona poliisi on tätä pitänyt, niin helpottaisi kovasti. Ja siinäpä taas spekulaatiolle tilaa: mitä nainen on tehnyt 19.2-24.3 välisenä aikana, olettaen, että on Orivedellä sen ajan ollut.

Itsekin uskon, että on kuollut vain paria viikkoa ennen löytymistään, eikä suinkaan ole ollut metsässä kuolleena seitsemää viikkoa.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Olen taas kerran koko eilisen illan ja osan yöstäkin ajatellut tätä tapausta :roll:

Itse en edelleenkään usko itsemurhaan. Yleisesti ottaen itsemurhan tekijät haluavat, että heidän tunnistetaan. Ja miksi nähdä vaivaa, että kantaa mukanaan metsään kolme pulloa vettä, sarjakuvan, mp3- soittimen, sakset jne..jos aikoo tappaa itsensä? Siinä vaiheessa kun ihminen aikoo tappaa itsensä, ei millään muulla ole väliä, eikä siinä kyllä mietitä kaiken maailman mukavuuksia mukaan "retkelle", vai olenko väärässä?
Jos jaas itsemurha olisi tullut tehtyä jonkinmoisten aineiden vaikutuksen alaisena, se tapahtuu yleensä nopeana päähänpistona, eikä niin harkitusti, että ruvettaisiin hävittämään kaikki mahdoliiset henkilöllisyyspaperit, kuitit ja muut jotka kertoisivat vainajan menemisistä.

Aivan kuten Juliet Jones, minäkin mietin juuri tänään aamulla niitä passin palasia. Kellään ei ilmeisesti ole tiedossa, että onko passi revitty vai leikattu rikki? Passihan on aika tukevaa tekoa, joten en usko repimisen ihan heti onnistuvan?
Mutta jos todella haluaa eroon passista, niin ei kai kukaan leikkaa sitä auki olevan laukun päällä, jolloin on iso riski, että osa palasista tosiaan tippuu laukkuun? En siis usko, että nainen on itse tuhonnut passiaan. Onko sen passin voinut hajottaa joku muu ja nainen on onnistunut saamaan tuhoajan huomaamatta muutaman palasen napattua talteen?
Tästä päästäänkin siihen, että miksi se laukku oli siellä asemalla? Kukaan ei jätä tahallaan laukkua mihinkään! Onko nainen pakotettu johonkin autoon? Ja laukku on siinä tohinassa jäänyt. Mutta jälleen kerran ne passin palaset ihmetyttävät.. Ehkä laukku on ollut autossa, jossa on naisen lisäksi joku muukin ja tämä joku muu on jättänyt sen asemalle? Mitä jos nainen on tutustunut Saksassa vaikka suomalaiseen mieheen ja mies on houkutellut naisen Suomeen? Tai aivan yhtä hyvin mies on voinut olla saksalainen, jolloin juttua on vielä vaikeampi selvittää. Mies on tiennyt, että naista on vaikeampi tunnistaa Suomessa, koska on saksalainen ja syystä tai toisesta tappanut tämän. Sitten mies hävittää kaikki naisen henkilöllisyys paperit, kuitit, lentoliput ja muut mitkä kertoisivat naisen tekemisistä. Ajatelkaa, niin kauan kun naista ei tunnisteta, mikään ei liitä miestä juttuun?

Mitä jos surmaajalla oli vesipulloja mukana, jotta saisi jostain syystä puhdistettua naista? Esim. verestä tai muusta. Jos naisen kasvot on kasteltu vedellä, nopeuttaako se mätänemistä ja näin ollen taas vaikeuttaa tunnistamista? Täällä on myös pähkäilty myös sitä, että miksi surmaaja olisi nostanut vainajan esille, eikä esim. piilottanut kunnolla. Ehkä surmaajan halusikin teon näyttävän itsemurhalta, ehkä jopa pakotti naista ottamaan lääkkeitä, joita oli saattanut kenties murustaa naisen taskuun. Surmaaja on saattanut väkisin avata naisen suuta, jolloin nainen on voinut purra kieleen tai surmaaja kynsillään rikkoa naisen ikeniä, jolloin tuli verta? En usko, että nainen on ihan helpolla niitä nimittäin ottanut. Jos ne ovat vaikka olleet unilääkkeitä ja mies on jättänyt naisen metsään, on nainen mahdollisesti kuollut hypotermiaan ja juttu on aika hyvin saatu näyttämään itsemurhalta?

Täällä oli juttua myös siitä jostain kommuunista (jonka nimeä en muista :oops: ), tietääkö joku voiko sinne mennä suoraan, vai pitääkö sinne jotenkin ensin ilmoittautua?
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Ai niin Härkä, juttelitko sen taksikuskin kanssa joka kertoi, että oli kuskannut naisen oloista asiakasta?
Mitä kuski kertoi? Minne vei naisen jne?
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Lydia07
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

elisa_day kirjoitti: No minäkin olen useammin kuin kerran muistuttanut siitä ambulanssityöntekijän tekemästä havainnosta Orituvalta maaliskuun 24. päivä. Tästä kun vielä saisi tarkempaa tietoa, eli kuinka varmana havaintona poliisi on tätä pitänyt, niin helpottaisi kovasti. Ja siinäpä taas spekulaatiolle tilaa: mitä nainen on tehnyt 19.2-24.3 välisenä aikana, olettaen, että on Orivedellä sen ajan ollut.

Itsekin uskon, että on kuollut vain paria viikkoa ennen löytymistään, eikä suinkaan ole ollut metsässä kuolleena seitsemää viikkoa.
Spekulointia; Voisiko tuo Oritupa olla sellainen rekkamiesten panomesta? Huoneita yöpymiseen ainakin vuokrataan.
Jos nainen vietti kuluneen ajan rekoissa ja napsi kuskien lääkekaapeista taskunpohjalle ties mitä. Joku mustasukkainen rekkamies repi passin, ettei nainen pääsisi karkuun.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Taksikuskista Carinalle :

En tavannut, enkä keskustellut kuskin kanssa. Yritin tavoittaa kylläkin , mutta Tampereen ja ympäristökuntien kuskeissa on liian monta Jaria ( Pirkkalan kenttä on ns. yhteistoiminta-alue takseilla.) Suurin osa kuitenkin Manselaisia.

Siellä Vilppulan yhteisössä ei todennäköisesti ole mitään vainajaan liittyvää.
Poliisikin sen tarkasti.
Peru kuitenkin se hakemuksesi sinne yhteisöön. Sen verran otin siitä selvää !!!
Toisaalta peitetehtävässä siellä , saattaisit ratkaista mysteerin.
Heh, Heh

T
Härkä
Vastaa Viestiin