SharQ kirjoitti:
Jos ohjaamossa on ollut peramies + apulentaja, niin uskoisinpa, etta peramiehella on ollut tietoa/kokemusta olosuhteista niin paljon, ettei olisi ottanut turhia riskeja. Jostain muusta tassa tapauksessa on kyse.
Se, että ohjaamossa nyt sattuu olemaan joku pikkuisen muita kokeneempi lentäjä, ei valitettavasti ole mikään tae siitä että se kokenut lentäjä osaisi toimia kaikissa eteen sattuvissa tilanteissa viisaammin kuin kokemattomammat kollegansa. Etenkin, kun sitä lentokokemusta joka tapauksessa on verrattain vähän.
Asian voi ajatella myös toisinpäin: jos lentokokemusta on paljon, lentäjä voi ylpistyä ja tulla itsevarmaksi niin, että kuvittelee itse tietävänsä asiat esimerkiksi ilmailulakia paremmin. Useissa ulkomaisten lentoyhtiöiden koneissa sattuneissa vaaratilanteissa ja onnettomuuksissa tilanne onkin ollut se, että perämies on vieressä huomannut kapteenin tekevän väärin, mutta kapteeni on halunnut tehdä oman päänsä mukaan väkisin ("Kyllä minä kuule tiedän...") ja parisen sataa ihmistä on kuollut. Eli kokemus on aiheuttanut onnettomuuden, jolta kokemattomuudella oltaisiin vältytty.
weathergraphicsista erinomainen kommentti tähän liittyen:
Captain Dave R. C. kirjoitti:I am a retired captain, DC-8, DC-10, 27,000 + hours flying the world. I'd like to add one more thought: There are three times when a pilot is at what I refer to as a most dangerous time. Each is when the pilot feels he is at his best. The first is around 200/300 hours, the second, 1000/1200 hours and the final danger-time is 10,000/12,000 hours. At each point the pilot feels he is truly blessed, he's invincible. This is where if a series of incidents converge, the pilot oftentimes winds-up dead. I remember giving a checkride to a ten-thousand hour captain one dark-and-stormy-night over Oklahoma. We were approaching a series of thunder-bumpers and one particularly big monster was directly in our path on the radar. I asked him what he intended to do? He replied he planned to punch right through it. I responded with, "Not with me on-board." We deviated around the sucker and I spent a few beers at the hotel explaining how anything man has made, nature can tear apart. I believe the Air France captain had logged 11,000 hours.
Helsingin murteelle käännettynä:
Olen eläkkeelle jäänyt DC-8:n ja DC-10:n kapteeni, lentokokemusta minulla on yli 27 000 tuntia ympäri maailmaa. Haluaisin esittää erään ajatuksen: On olemassa kolme vaihetta, joina lentäjä elää aikaa, jota minä sanoisin vaaralliseksi. Jokainen näistä kolmesta on hetki, jolloin lentäjä kuvittelee olevansa parhaimmillaan. Ensimmäinen tällainen on 200-300:n lentotunnin kohdalla, toinen 1000-1200 tunnin kohdalla ja viimeinen 10000-12000 lentotunnin kohdalla. Jokaisessa vaiheessa lentäjä tuntee olevansa siunattu ja voittamaton. Jos näinä vaiheina ilmenee vaikeuksia, lentäjälle käy usein huonosti. Muistan olleeni tarkastuslentäjänä kymmenen tuhatta tuntia lentäneelle kapteenille eräänä pimeänä ja myrskyisenä yönä Oklahoman yllä. Olimme lähestymässä ukkospilvien ryhmää ja yksi erityisen suuri näkyi tutkassa suoraan reitillämme. Kysyin häneltä, mitä hän aikoi tehdä. Hän vastasi aikovansa lentää suoraan sen läpi. Totesin, että "et ainakaan kun minä olen kyydissä". Kiersimme pilven ja hotellilla selitin lentäjälle parin tuopillisen ajan sitä, miten luonto voi tuhota kaiken ihmisen tekemän. Uskoakseni Air Francen pilotilla oli takanaan 11 000 lentotuntia.
Vaikka tämä ex-kapteeni ei tätä kommentoidessaan vielä tiennytkään sitä, että AF:n kapteeni ei itse lentänyt konetta onnettomuushetkellä, voi tuota hänen teoriaansa soveltaa tapahtuneeseen kuitenkin, jos perämiehellä oli tiimaa tosiaan vajaat 1900 ja kolmannella lentäjällä 216. Mikäli tuo ex-kapteenin käsitys kolmesta vaaranpaikasta on tosiaan totta, siihen vaikuttanee eksaktien lentotuntien määrän lisäksi esim. konemallien vaihdot ja niillä kerätyt tunnit.
Jos minulta kysytään (juujuu, ei kysytä

), vaaratilanteesta selviytymiseen ei muutoin vaikuta pätkääkään se, onko sattunut lentämään samaa
reittiä 10 vai 30 kertaa. Toisaalta, kun tässä tapauksessa on kyse reitistä/lentoalueesta jolla ärhäköitä myrskyjä on paljon, kokemuksen tuolla alueella lentämisestä pitäisi tarkoittaa sitä, että myrskypilvien läpi ei lähdetä lentämään. Vaikka huomauttaisin toki myös, että tuon alueen myrskyjen laatu on kaikilla asiallisen liikennelentäjäkoulutuksen saaneilla ehdottomasti tiedossa riippumatta siitä, onko koskaan itse edes käynyt alueella.