Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Juliet Jones
Axel Foley

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

<-- Eheiksi olen käsittänyt. Jo senkin puolesta, että jos ne olisivat haljenneet niin kuinka se kolmas olisi säilynyt ehyenä, siinähän oli nestettä jäljellä?
Meilläkin saattavat olla toista vuorokautta pakastimessa joskus, eivätkä halkea. Neste laajenee jäätyessään, mutta juomapulloissahan on aina hieman tyhjääkin täytteenä. Uskoisin, että itse juomakin jäätyisi kovassa pakkasessa niin nopsaan, ettei se voisi valua pullon rikkoontuessa pois, ellei pullo sitten kokonaan menisi palasiksi.

Juu, hieman vaikuttaa siltä, että jossakin joku on jäänyt lavastusta tehdessään siihen uskoon, etteivät ne jäljet koskaan paljastu. Tässä jutussa on aika vastakkaisia elementtejä: toisaalta jotakin tehty harkiten ja valmistellen.. jotakin taas täysin järjenvastaisesti.

Aika täynnä on muuten sen olkalaukunkin pitänyt olla, tavaraa vainajan läheisyydestä tavattiin niin paljon. Toki esim. tupakat on voineet olla takin taskuissa.
Pillereitä en itse kanniskele koskaan paljaaltaan taskujen pohjilla. Leikkaan tarvittavan määrän levystä irti, tai sitten otan sen koko paketin mukaan. Miksi itsemurhaaja, joka valmisteli huolellisesti kaiken muun kuopan reunamille, ei olisi jaksanut nyppiä pillereitä irti levystä? Kiirettähän hänellä ei vaikuta olleen.
Lääkkeen tuntemattomaksi jääminen olisi jokatapauksessa ollut turhaa kuvitelmaa, sillä oikeuslääketieteellinen tutkimus on selvittänyt sen koostumuksen.
Quellervo
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Quellervo »

Juliet Jones kirjoitti:Pillereitä en itse kanniskele koskaan paljaaltaan taskujen pohjilla. Leikkaan tarvittavan määrän levystä irti, tai sitten otan sen koko paketin mukaan. Miksi itsemurhaaja, joka valmisteli huolellisesti kaiken muun kuopan reunamille, ei olisi jaksanut nyppiä pillereitä irti levystä?
Paitsi jos pillerit eivät olleet mitään apteekin tavaraa.
Mietin myös että jos hän kuoli jonkin huumausaineen yliannostukseen niin voisikohan poliisi saada jossain vaiheessa selville mitä erää aine on? http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poli ... 5248156357
Tosin mitä se alkuperän selvittäminen sitten tässä tapauksessa auttaisi.
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

Juliet Jones kirjoitti: Pillereitä en itse kanniskele koskaan paljaaltaan taskujen pohjilla. Leikkaan tarvittavan määrän levystä irti, tai sitten otan sen koko paketin mukaan.
Hmm, onhan ne pillerit voineet olla purkkitavaraakin alunperin..
Juliet Jones
Axel Foley

buracee kirjoitti:
Juliet Jones kirjoitti: Pillereitä en itse kanniskele koskaan paljaaltaan taskujen pohjilla. Leikkaan tarvittavan määrän levystä irti, tai sitten otan sen koko paketin mukaan.
Hmm, onhan ne pillerit voineet olla purkkitavaraakin alunperin..
Totta. Jos olivat purkista, niin toki se olisi vienyt enemmän tilaa kuin levyyn pakatut pakkauksineenkin. Purkkitavaran olisin laittanut minigrip- pussiin.
Miksi nähdä vaivaa ja olla huolellinen muutamien muiden seikkojen kanssa, kun se tärkein, -pillerit-, sai rauhassa muussaantua taskunsaumoihin?

Quellervo,
lääkeainejäämiksi oli ne taskumössöt tutkittu. Kuolinsyyn tutkimuksessa puolestaan on selvitetty mitä aineita vainajan elimistössä oli. Menivätkö 1:1, sitä ei meille ole kerrottu suoraan ja tyhjentävästi, viitettä on kuitenkin annettu.
Laittamasi linkin mukaan olisi mahdollista selvittää joidenkin huumausaineiden alkuperää vertaamalla toisiin kemiallisiin sormenjälkiin. Mielenkiintoinen juttu sinänsä.
Jos samaa kautta miettii lääkkeitä, ei varmaan pystytä selvittämään mistä tavara on peräisin. Monikansallisia kun ovat nämä johtavat lääketehtaat, ja tuotteiden levikki sen mukainen. Ts. tuotteiden ostopaikkaakaan ei voida jäljittää pelkkien ainesosien perusteella, ellei kyseessä sattuisi olemaan aivan uskomattoman harvinainen lääke, jota on tarvittaessa toimitettu pieniä eriä. Pitäisi olla ne tuotekoodit, joiden puuttumista täällä on kovasti harmiteltu mm. vaatteita koskien.
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Infektio :

Kysymys terveydenhuollon ammattilaisille ?

Onko mahdollista jollain voimakkaasti infektiota desinfioivalla , ja veteen es. 5 litraan sekoitettavalla jauheelle saada aikaan jopa kuolettava vaikutus ?
Jos sitä käyttää reilusti yli määrätyn määrän ? Aineen sanottu olevan myrkyllistä.
Kysymyksen perusteena on eräs sattuma , jolla alaraajaan tullutta infektiota varpaassa on hoidettu.
Hoito kesken , tapahtuma seurannassa.

T
Härkä
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Juliet Jones kirjoitti:Miksi nähdä vaivaa ja olla huolellinen muutamien muiden seikkojen kanssa, kun se tärkein, -pillerit-, sai rauhassa muussaantua taskunsaumoihin?
Samaa mieltä siitä, että "itsestään huolehtiva nainen" toki pakkaa lääkkeensä asianmukaisesti tai pitää levyä laukussaan. Mutta jos pillerit ovat taskunpohjalla, niin tulee tunne, että ne on jostakin/joltakin varastettu tiettyä tarkoitusta varten ja kätketty kiireessä taskuun. TAI otettu ihan omasta purkista, joka sitten hävitetty tunnistamisen vaikeuttamiseksi (?). Itsellä tulisi mieleen unilääkkeet, niiden avulla aikaan saatu syvä uni ja paleltuminen.

Joo, ja harvat lääkkeet ovat enää apteekkikohtaisia, melatoniini taisi ainakin joskus olla tietyn apteekin purkissa, mutta tuskin kyseisessä apteekissa tehtyä (samoja tabletteja voivat siis muutkin apteekit omissa purkeissaan myydä).
härkä kirjoitti:Onko mahdollista jollain voimakkaasti infektiota desinfioivalla , ja veteen es. 5 litraan sekoitettavalla jauheelle saada aikaan jopa kuolettava vaikutus ?
Jos aineessa lukee, että myrkyllistä, niin tekstiin on syytä uskoa. Päteehän tämä kaupoissa myytäviin pesuaineisiinkin. Hyvin monesta aineesta on mahdollisuus saada myrkyllinen ja tappavakin annos.
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Infektiosta :

Vielä sellainen kysymys :
Voisiko äskeistä mainitsemaani desinfiointiin tai vastaavaan käytettävää lääkejauhoa verrata johonkin ns. normaalisti suun kautta otettavaan lääke, tai huumaavaan aineeseen ?
Voidaanko erottaa kokeissa ?
Onko mahdollista saada esim. normaali pesuaineellakin samankaltainen vaikutus , tai vaikutelma ?
Jos , niin minkälainen tulisi kyseeseen ?

PS : Varvas sijaitsee siis alaraajassa. ( Edellinen ilmaisuni kiireessä. )
Ko varvas paranee hyvää vauhtia. Kysymys ei ole omastani.

T
Härkä
Juliet Jones
Axel Foley

Luulisin aiemmasta kuvauksesta jo tulleen selväksi millainen oli vainajan asento ja näkymä heti tuoreeltaan löytöpaikalla, mutta tässä vielä kuvat. Olin tehnyt luonnokset oman mielikuvani perusteella ennen Rouvarin tapaamista, ja sitten pyysin häntä tekemään tarvittavat korjaukset joiden perusteella piirtelin kuvat uusiksi.
Kuvaus vaatteista ym. on vain suuntaa- antava, asento on se pääasia jota tässä oli tarkoitus kuvata.
Toivottavasti linkit nyt toimivat, en ole ihan "sinut" tuon kuvapalvelun kanssa :roll:

http://www.aijaa.com/v.php?i=4655181.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=4655185.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=4655189.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=4655193.jpg
Canaris
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Canaris »

Kiitos hyvistä ja selventävistä kuvista Juliet!
Kaikki ovat vähän hulluja, paitsi Te ja minä..... ja joskus tuumin, että etteköhän Tekin.
Thomas Fuller
Juliet Jones
Axel Foley

Kiitos! Ilmeisesti ne toimivat sinullakin hyvin? Kuulin nimittäin Minfokaverilta, etteivät näy kokonaan, vaikka ne itselläni näkyy. Väänsin kuvia palveluun kokeillen monta päivää, eikä meinannut onnistua. Linkkien kautta näkyi minullekin alkuun vain tyhjät sivut.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Täällä on tullut hyviä pointteja niistä juomapulloista! En keksi yhtään syytä, miksi tyhjät pullotkin on aseteltu riviin? :shock:

Aloin tässä pohdiskelemaan vielä sitä mp3 soitinta. Itselläni on ollut kolme erilaista mp3 soitinta käytössä ja mikään niistä ei ole toiminut kunnolla kylmemmällä ilmalla. Onkohan soitinkin ollut vain jonkun laittamaa hämäystä? Ja oliko vainajan vasen korva maata vasten? Toinen kuulokehan oli irti korvasta, oliko se juuri tuo vasen puoli? Se selittäisi sen, että miksi on vain yksi kuuloke oli korvassa. Itse en ainakaan pysty pitämään kuuloketta jos makaan korva kiinni esim. tyynyyn, kovasta maasta puhumattakaan. Jos korva taas ei ollut kiinni maassa, niin en keksi mitään syytä sillekkään, että oli vain toinen käytössä. Tietysti pimeässä metsässä yöaikaan voi haluta kuulostella ääniä ympäriltä..

Toimiiko muuten taskulamppu kovallakin pakkasella?

Kiitos Juliet hyvistä kuvista! Kunpa yhtä hyviä kuvia saataisiin vainajan kasvoista! :roll:

Mielestäni tuo asento on hyvin erikoinen! Ennen olin jotenkin kuvitellut sen enemmän kylkiasennoksi, mutta tuo on kyllä varsin erikoinen :shock:
Alan kallistua lavastukseen..
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Kaunis kiitos myös minun puolestani Juliet Jonesille erinomaisista kuvista! Hieno idea tuo, että pyysit Rouvaria korjaamaan kuvassa mahdollisesti olevat virheet. Itse sain mökkimokkulalla auki kaikki muut paitsi ekasta vain noin 3cm korkuisen alueen. Voi johtua ihan yhteyden hitaudesta täällä meren äärellä.
Juliet Jones kirjoitti:...Kuvaus vaatteista ym. on vain suuntaa- antava, asento on se pääasia jota tässä oli tarkoitus kuvata...

Minulle heräsi etenkin kuvasta http://www.aijaa.com/v.php?i=4655185.jpg kysymys, vaikka tuossa kerrotkin, että vaatetus on vain suuntaa antava...

Oliko Tuntemattomalla toinen saapas housunpuntin päällä ja toinen sisällä? Tuo minusta voisi kertoa siitä, että joku on ottanut kengän pois jalasta ja painanut jälkiä maastoon. Voi se toki kertoa, siitäkin että lääkehöyryissä rymytessä ei ole tullut katsottua miten saappaat ovat jalassa. Jos vainajan yleisvaikutelma on ollut huoliteltu... herää kysymys, miksi toinen puntit on saappaan sisällä ja toinen puntti saappaan päällä?
Carina kirjoitti:...Aloin tässä pohdiskelemaan vielä sitä mp3 soitinta. Itselläni on ollut kolme erilaista mp3 soitinta käytössä ja mikään niistä ei ole toiminut kunnolla kylmemmällä ilmalla. Onkohan soitinkin ollut vain jonkun laittamaa hämäystä? Ja oliko vainajan vasen korva maata vasten? Toinen kuulokehan oli irti korvasta, oliko se juuri tuo vasen puoli? Se selittäisi sen, että miksi on vain yksi kuuloke oli korvassa. Itse en ainakaan pysty pitämään kuuloketta jos makaan korva kiinni esim. tyynyyn, kovasta maasta puhumattakaan. Jos korva taas ei ollut kiinni maassa, niin en keksi mitään syytä sillekkään, että oli vain toinen käytössä. Tietysti pimeässä metsässä yöaikaan voi haluta kuulostella ääniä ympäriltä...
Toisaalta kuuloke on voinut tippua korvasta esim. tuulen vaikutuksesta elleivät sitten ole olleet sitä mallia jota itse joudun käyttämään, jossa menee eräänlainen kahva korvan taakse. Itse en voi käyttää noita normeja, kun ne eivät yksinkertaisesti pysy korvissa.

Mitä enemmän katselen Juliet Jonesin kuvia kallistun minäkin settingin puolelle entistäkin vahvemmin. Luulisi tosiaan pullojen lojuvan vainajan vierellä kuopassa tai luulisi tuulen jopa tyhjiä pulloja riepotelleen metsään.

OT: Älä jätä talvella Lidlin 2l Freeway Cola pulloja parvekkeelle pakkaseen! Ne räjähtävät! Meillä koettiin melkoiset "ilotulituksen hetket" viime talvena partsilla mm. yhdestä puutarhatuolista meni pohja rikki räjähtävästä pullosta. Novellen pullot ovat kuitenkin paljon paksumpaa muovia ja ne eivät meilläkään ole tussahtaneet pakkasessa.

Vielä kerran iso kiitos Juliet Jonesille ja Härälle pioneerityöstä asian tiimoilta!
"Elämä on..."
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Pillereistä vielä… se että jäämiä löytyy taskunpohjalta ei välttämättä kerro mitään siitä a) kuka lääkkeitä käytti b) milloin lääkkeitä käytettiin. Tietenkin jotain osviittaa voi antaa se löytyikö Tuntemattomasta samoja lääkejäämiä kuin taskun pohjalta.

Itse mietin, että jotain kroonista sairautta X sairastava potilas voisi ehkä laittaa esim. illalla tarvitsemansa lääkemäärän taskunpohjalle ja napsia ne sopivan tilaisuuden tullen. Tosiaan paha sanoa, kun ei tiedä yhtään mitkä lääkkeet olivat kyseessä. Sekin vaihtoehto on olemassa, että lääkkeet ovat aluksi olleet siistisi siinä lääkefoliossa, mutta folio on mennyt rikki ja lääke on valunut ja murustunut taskuun.
"Elämä on..."
Juliet Jones
Axel Foley

Carina,
vainajan kasvoja ei näkynyt alkuun, koska hänen päänsä oli hivenen vasemmalle kääntyneenä. Poliisin siirtäessä/ siirrettyä ruumista näkyi kasvojen oikealla puolella poskessa lautumia. Nappikuulokkeen puoleisuutta en varmistanut Rouvarilta, mutta kuten totesit: se painaisi ollessaan siellä mihin paino kohdistuu.. tässä siis oikealla puolella, joten oli ehken vasemmalla. Toisaalta se paikalta pois ollut nappi on voinut irrota jossakin vaiheessa itsestään.
Asento on kuvattu "sammakkoasennoksi" ja varmistin piirroksella Rouvarilta näyttikö samanlaiselta.

EastLondon,
saapas näkyy toisessa jalassa lahkeen päällä, koska en kysynyt kuinka ne olivat. Ajattelin tässä tapauksessa olevan sivuseikka, olipa miten tahansa... mutta tosiaan: kyllä sillä merkitystä olisi. Autenttinen kuvaus kengistäkin on poliisilla, käsittääkseni kuvia alettiin räpsiä heti alkuun.
Enemmän painoa pistäisin kuitenkin tuolle eriskummallisesti kääntyneelle ylävartalolle, käsien asennolle ja tavaroille. Kun niiden kanssa laskee yhteen muutamia muitakin meitä askarruttavia asioita, ei voi välttyä tuumailemasta lavastuksen mahdollisuutta.

Kiitos vinkistä, meillä ei taideta kokeilla pakastaa Lidlin Freeway- Colaa :lol:
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

mä olin myös mielessäni hahmotellut vainajan enempi kylkiasentoon ku kuvissa. jos nainen on itse maastoon torkahtanu, ni sellainen sikiöasento olisi ollut luonnollisempi. vähän alkaa ihmetyttää.. ei kai kukaan tuossa asennossa käy nukkumaan?
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Vastaa Viestiin