Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Carina
Neuvoja-Jack

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Carina »

Minulle tuli myöskin heti mieleen, josko siinä olikin painovirhepaholainen ja siinä oli tarkoitus lukea "merkkituotteita". Tuoksujen lisäksi Hugo Boss valmistaa tosiaan vartalovoiteita, deodorantteja sekä silmänympärysgeeliä. Eihän nämä nyt varsinaisesti meikkejä ole, mutta... :roll:
Olisi tosiaankin kiva tietää, että mitä tuotteita sieltä tarkalleen löytyi sekä muutenkin meikkipussin ja koko kassin sisältö.
Kuinka helppo Hugoa on oikeasti muka varastaa? En itseasiassa usko, että kovinkaan helppoa, korjatkaa jos olen väärässä, mutta tavallisissa marketeissa ei kyseistä merkkiä myydä ja kosmetiikkaliikkeet mitkä sitä myyvät, pitävät tuotteissaan kyllä aikamoiset varashälytin viritelmät. Tiedän sen, koska olen myynyt kyseisiä tuotteita. Nykyään monissa tuoksuissa ja voiteissa on hälytin paketin sisällä, kiinni esim. pulloon kuuluvan tarran/etiken alla tai sitten se on muuten liimattuna tuotteeseen, paketin sisälle. Joissakin tuotteissa on muovi paketin ympärillä ja tällöin hälytin on yleensä ohuen ohut viivakoodihälytin, jota on käytännössä mahdotonta saada irti. Samanlainen siis mitä käytetään lehdissä.
Hälyttimet eivät irtoa tuotteesta mitenkään helposti. Siinä saisi näprätä avaamatonta pakettia aika lailla ja yleensä kosmetiikkamyymälöissä pyörii koko ajan henkilökuntaa lähettyvillä.
Jos kirjoituksessa on painovirhe ja sillä onkin tarkoitettu merkkituotteita, voi kyse olla myös Hugo Bossin vaatteista, mutta en usko niitäkään olevan yhtään helpompi varastaa?
Joten..Minun mielestäni voidaan kyllä ajatella, että henkilöllä on ollut rahaa. Köyhempi henkilö varmasti tyytyy halvempiinkin tuotteisiin.

"Viime vuoden lopulla eräs suomalainen alkoi kaipailla saksalaista tuttavaansa, joka on ollut au pairina Suomessa ja puhui suomea. Tuttava ei ollut saanut saksalaiseen yhteyttä ja hän kääntyi poliisin puoleen.
-Olemme lähettäneet tiedustelun Saksaan, mutta mitään vastausta ei ole saatu. Se vinkki on täysin pimennossa. En siitä kauheasti odotakaan, sanoo komisario Jussi Pilviö."

- Minä kun luulin, että tämä juttu oli selvitetty ja vääräksi havaittu? Onkohan tämä ystävä edelleenkään saanut yhteyttä saksalaiseen, ja täsmääköhän pituus ja muut tunnusmerkit kadonneeseen...?

Kiitos Ailar mielenkiintoisesta tekstistä ja olisi kiva jos jaksaisit skannatta kuvat tänne! :)
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Carina: Tuo saksalaisnaisen kohtalo ehkä on voitukin selvittää, kun tuo lehtihän on vanha. Kirjoitin senkin kuitenkin kaiken varalta talteen. Varmasti tuo kosmetiikkajuttu on joko väärin kirjoitettu tai sitten toimittaja ei pidä eroa meikillä ja muilla kosmetiikkatuotteilla.
Yritän vielä tänään saada nuo kuvat eetteriin, kun pääsisin eroon tästä saa...llisesta päänsärystä. :x
Carina
Neuvoja-Jack

Hups, tuo lehtinenhän tosiaan on vanha jo. Joten todennäköisesti sen naisen osuus tapaukseen on selvitetty 8)

Sanotaan nyt vielä tähän viestiin, että minunkaan mielestäni tuo tavaramäärä käsilaukussa ei ole mikään mahdoton, tai itseasiassa ei lähellekään sitä. Naisen käsilaukkuun mahtuu yllättävän paljon tavaraa, varsinkin kun noistakin suurin osa oli pikkutavaraa. Omasta käsilaukustani (joka on aikalailla samankokoinen) löytyy ainakin: meikkipussi, kampa, iso lompakko, hiuslakka, kännykkä, avaimet, kirja (esim. automatkoilla), kurkkupastilleja/purkkaa, sekä usein myös vesipullo. Ja kaiken roinan jälkeen sinne jää vielä tilaakin.
Ailar
Jessica Fletcher

Hitsi, oon taistellu tän kuvan kanssa. En saa sitä kuin joko näin pieneksi tai sitten jätti-isoksi. Osaisko joku jeessata tässä. Saahan sen tosin klikattua sit isommaks, luulen.

Kuva
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Carina kirjoitti:Kuinka helppo Hugoa on oikeasti muka varastaa? En itseasiassa usko, että kovinkaan helppoa, korjatkaa jos olen väärässä, mutta tavallisissa marketeissa ei kyseistä merkkiä myydä ja kosmetiikkaliikkeet mitkä sitä myyvät, pitävät tuotteissaan kyllä aikamoiset varashälytin viritelmät. Tiedän sen, koska olen myynyt kyseisiä tuotteita. Nykyään monissa tuoksuissa ja voiteissa on hälytin paketin sisällä, kiinni esim. pulloon kuuluvan tarran/etiken alla tai sitten se on muuten liimattuna tuotteeseen, paketin sisälle. Joissakin tuotteissa on muovi paketin ympärillä ja tällöin hälytin on yleensä ohuen ohut viivakoodihälytin, jota on käytännössä mahdotonta saada irti. Samanlainen siis mitä käytetään lehdissä.
Hälyttimet eivät irtoa tuotteesta mitenkään helposti. Siinä saisi näprätä avaamatonta pakettia aika lailla ja yleensä kosmetiikkamyymälöissä pyörii koko ajan henkilökuntaa lähettyvillä.
En osaa tuohon varastamispuoleen ottaa kantaa kun en ole moista tullut harrastaneeksi 8), mutta käsittääkseni Bossin tuotteet ovat varsin yleisiä etenkin tax free -myymälöissä, ja tuossa jokin aika sitten taisi lautalta sellainen omaankin ostoskoriini päätyä kun tarjouksessa oli. Naisellammehan oli mukanaan passi tai ainakin sellaisen palasia, joten matkailua hän oli varmaan ainakin jonkin verran harrastanut ja silloinhan usein kuluttaa aikaansa myös tax free -myymälöissä...
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

härkä kirjoitti:Kusemisesta :

Kaiken, minkä olen juonut , olen myös kussut.
Jos joku toimii toisin , on jotain pahasti vialla.

Härkä
Hm, en osaa ottaa tarkempaa kantaa nautaeläinten aineenvaihduntaan, mutta mitä ihmisiin tulee, he mm. hikoilevat ja aina silloin tällöin myös oksentelevat ja molemmissa prosesseissa kehosta poistuu aika lailla nesteitä pienempiäkään nestehukkalähteitä toki unohtamatta... 8)
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Ailar kirjoitti:Hitsi, oon taistellu tän kuvan kanssa. En saa sitä kuin joko näin pieneksi tai sitten jätti-isoksi. Osaisko joku jeessata tässä. Saahan sen tosin klikattua sit isommaks, luulen.

Kuva
Supersuurkiitos, kun skannailit tuon Alibin jutun palstalle. Hyvää työtä Ailarilta taas kerran.
Napsauttamalla tuota laittamaasi kuvaa Ailar, kuvan saa vähän isommaksi. Isompi tietysti olisi mukavampi. Olisivat nyt ihmeessä avanneet enemmän tuota kassin sisältöä!!

Heräsi pari ihmetystä Alibin jutun perusteella:

Löytyikö Tuntemattoman dna:ta vain hammasharjasta? mutta ei esim. alusvaatteista ja muusta laukun sisällöstä? - Tiukasti tekstiä tulkiten voisi ajatella noin.

Mitäs mieltä muut naislukijat (ok miehet myös) on tuosta Alibin kuvan takista? Sehän on aivan erilainen kuin poliisin julkaisemissa kuvissa, ainakin minusta. Kumpikohan on todellisuutta? Miksi takki on eri kuvissa aivan erilainen!? Tuo Alibin kuvan takki saattaa, jopa olla oikea kelsiturkki, eikö siinä saumatkin näytä sille, eli päälle käänetyille. On aika eri asia miettiä onko tavannut ruskeatakkisen vai valkotakkisen henkilön... siis mielikuvan tasolla jos pitää yrittää muistella vuosien takaista tuntemattoman naisen tapaamista.

Minusta noista vaatteista, kassista + sporttilaukusta... voisi ajatella, että kyseessä on noin 20-30v opiskelija matkalla jonnekin. Ei niin huonosti puettu, mutta ei mikään mega siistikään vaikutelma tule noista kuteista. Sanoisin hyvin tavallinen nuoren naisen talviasuste.

Hugo Bossista: eihän se nyt mikään erityisen kalliskaan merkki ole. Ei sellainen, jota tarvitsisi varastaa yhtään mistään. Eikä se kyllä kerro henkilön varallisuudesta kauheasti mitään. Toki se on suositumpi ulkomailla kuin Suomessa, mutta on Suomessakin noin parikymppisten ikäluokassa suosittu.

Jotenkin minusta tuntuu, että Tuntematon on reippaasti nuorempi kuin 40v.

Jos itse kupsahtaisin ilman henkilpapruja kasseineni, niin mitäköhän minusta ajateltaisiin? Itse käytän Karl Lagerfeldtin "Sun, Moon & Star" -hajustetta, jota on hyvin vaikea saada Suomesta. Käsilaukusta löytyy siis aina tuo sininen pullo, ja rahapussin pohjalta saattaa löytyä minkä maan kolikoita tahansa. Meikkejäkin on osteltu sieltä ja täältä. Ostan mm. Münchenin lentokentiltä hamsterin lailla "Sun, Moon & Star" -hajustetta, jotta sitä riitttää kotimaassa. Minusta nykypäivänä ei voida noista merkki- tai meikkituotteista kyllä voi päätellä kotimaata.

JulietJonesin pasteamasta hammasjutusta, jäin miettimään, että olisikohan Helena Ranta kuitenkin osannut sanoa Tuntemattoman hammasrivistä enemmän kuin joku keskiverto hammaslekuri TAYS:ista? En nyt halua tämän tutkineen hammaslääkärin ammattitaitoa yhtään arvostella, mutta Ranta on tutkinut niin monia satoja eri kansallisuuksia uransa aikana, että olisi saattanut osata päätellä paremmin mistä päin Tuntematon voisi olla kotoisin - työ tekijäänsä neuvoo.
"Elämä on..."
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Onko kenelläkään yhteyksiä Alibi -lehteen henk.koht tasolla? Tai vaikka ei tuntisikaan, sieltä saattaisi kauniisti pyytämällä saada ihan aidotkin kuvat palstalle, ja voisi myös kysellä kassin muusta sisällöstä. Toimittaja on ehkä nähnyt sen. Alibi saattaisi, jopa olla halukas tekemään aiheesta lisää juttua, jos vaikka Härkä, JulietJones tai joku muu rohkea ja osaava tarjoaisi sitä. Aihehan voisi olla, jopa joku "Nettiyhteisö yrittää selvittää Oriveden tuntemattoman henkilöllisyytä"...

Alibilla on toki tietyn sortin maine Suomessa, mutta taitaa se silti olla ainoa rikosasioihin perehtynyt lehti kuitenkin.

Nurich: Ilmestyykö Saksassa mitään vastaavaa lehteä? jonne juttua voisi tarjota sillä perusteella, että poliisi epäilee Tuntemattoman olevan saksalainen.

Tuli vaan mieleeni niinko....
"Elämä on..."
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

Oiskos tää hyvä koko kuvalle: http://buracee.eu/temp/ovkassi2.jpg
Carina
Neuvoja-Jack

EastLondon kirjoitti:Onko kenelläkään yhteyksiä Alibi -lehteen henk.koht tasolla? Tai vaikka ei tuntisikaan, sieltä saattaisi kauniisti pyytämällä saada ihan aidotkin kuvat palstalle, ja voisi myös kysellä kassin muusta sisällöstä. Toimittaja on ehkä nähnyt sen. Alibi saattaisi, jopa olla halukas tekemään aiheesta lisää juttua, jos vaikka Härkä, JulietJones tai joku muu rohkea ja osaava tarjoaisi sitä. Aihehan voisi olla, jopa joku "Nettiyhteisö yrittää selvittää Oriveden tuntemattoman henkilöllisyytä"...

Alibilla on toki tietyn sortin maine Suomessa, mutta taitaa se silti olla ainoa rikosasioihin perehtynyt lehti kuitenkin.

Nurich: Ilmestyykö Saksassa mitään vastaavaa lehteä? jonne juttua voisi tarjota sillä perusteella, että poliisi epäilee Tuntemattoman olevan saksalainen.

Tuli vaan mieleeni niinko....
Mietin aivan samaa! Uskoisin, että toimittaja on voinut nähdä enemmänkin kassin sisältöä. Tai sitten ei, kun ei ole jutussakaan sen enempää siitä maininnut.. :roll:
Jokatapauksessa olisi hyvä idea jututtaa toimittajaa.

East London kyseli myös siitä dna:asta niin todennäköisesti hammasharja on ollut varmin dna:ta sisältävä tavara, ja kun siitä sitä on löytynyt niin ei ole ollut tarvetta hakea sitä jokaisesta kassissa olleesta tavarasta. Näin ainakin itse näkisin asian..

Takki tosiaan näyttää Alibin kuvissa vaaleammalta, mutta niin näyttää housut ja kengätkin. Joten uskoisin kyseessä olevan saman takin, mutta kuvakulma ja valaistus ovat erilaiset.
Iäksi arvioisin minäkin noin 20-30 vuotiaan. Ja edelleenkään en ymmärrä miten naisen pukeutumista voitiin korostaa hyvin pukeutuneeksi? Toki vaatteet ovat siistit, mutta ei mitenkään erityisen siistit.
Carina
Neuvoja-Jack

buracee kirjoitti:Oiskos tää hyvä koko kuvalle: http://buracee.eu/temp/ovkassi2.jpg
Kiitos! Kuvan koko on hyvä ja klikkaamallahan siitä saa vieläkin isomman.

Mietin tässä että minkäköhän maanlaisia hammastahna ja esim. suihkusaippuat ovat olleet? Ärsyttävää kun kassin sisältöä ei saa kokonaan selville :evil:

Tuo meikkipussista törröttävä huulikiillon näköinen putkilo näyttää kovasti tutulta! Täytyy ihan tonkia omat meikit..

Edit: Jep, Nivean huulikiiltohan mulle tuli tosta mieleen, tosin tuon mallisia puteloita on varmasti muillakin merkeille.. :roll: Tässä kuitenkin kuva kyseisestä tuotteesta:
Kuva

http://www.nivea.com/products/show/336# tuolta näkee että vainajan huulikiillon väristä löytyy myös.
Viimeksi muokannut Carina, Su Elo 16, 2009 9:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ailar
Jessica Fletcher

Kyllä tuon ison kuvan todella saa klikkailemalla, mutta nythän buraceen linkistä on tarjolla tuo jättikuva, jota en viitsinyt mäjäyttää ruutuun. :)
Tuon Alibin jutun on kirjoittanut Arto Hietala ja kuvaajana on toiminut Reijo Hietanen. Itseänikin ärsytti, kun kassia ei ole voitu leväyttää pöytään, vaan vähän raoteltu.
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

Ailar kirjoitti:Kyllä tuon ison kuvan todella saa klikkailemalla, mutta nythän buraceen linkistä on tarjolla tuo jättikuva, jota en viitsinyt mäjäyttää ruutuun. :)
kappas.. Hetken mietin, ett mikä jättikuva, mut laitoin näköjään väärän kuvan tonne serverile :D

edit: eli tässäpä olis vähän pienempi: http://buracee.eu/temp/ovkassi3.jpg
nurich
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja nurich »

Muuten tuosta Alibin jutusta:

Saksan henkilörekisteri ei tosin ole samanlainen kuin Suomessa koska henkilötunnuksia ei ole ja juttu pelaa systeemillä nimi-syntymäaika-syntymäpaikka mutta kyllä kaikki saksalaiset on rekisteröity jossain kaupungissa tai kunnassa. Ihmisiä on mahdollista löytää, yksityisenkin, mutta monesti niistä asuinpaikkakyselyistä on maksettava. Niin että sen naisen nimeä tietoon vaan, sponssaan sen kyselys, muistaakseni maksaa alle 20 euroopan markkaa!

Minusta takki on sama. Jos materiaali on sellaista mitä oletan, sen nukka taittaa valoa niin että suoraan edestä kuvattuna se näyttää ruskealta, vinosta kulmasta vaalealta. Itselläni oli nimittäin samantapainen takki mutta musta, kaupatessani sitä ebayssä yritin ottaa kuvaa siten että asetin sen lattialle ja takki oli kaikissa kuvissa harmaa. Samoinhan ne housut näyttävät Alibin kuvassa paljon vaaleammilta kuin poliisikuvassa!

Katselen noita lehtiä huomenissa.
Ralle Ryökäle
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Ralle Ryökäle »

Tämä juttu on ihan mielenkiintoinen mutta näitä kahta herraa en tässä jutussa ymmärrä:

Härkä. Kummallista sarvilla uhoamista buraceen suuntaan. Kait buracee saa kaivaa juttua vaikka itsemurhana sitä pitääkin mutta nimeä kuolleelle kaipaa. Miksi uhoat hänelle toistuvasti?

Buracee. Melkeen joka viestissä pitää kertoa että asut entisen Neuvostoliiton alueella. Paraneeko itsetuntosi siitä ja koet olevasi suomalaisia jotenkin parempi ja fiksumpi ihminen. Suomessa on muitakin jotka ovat käyneet tai asuneet tai asuvat ulkomailla joten sinä et ole ainoa eikä erinomaisuuttasi tarvitse korostaa vaikka alkoholi halpaa onkin. Lisäksi Valdowas tyyppinen ivallisuus muiden teorioita kohtaan ei välttämättä vie asioita eteenpäin.

Toki ymmärrän että sinuun on tarttunut eestiläinen ylimielisyys mutta koita hyväksyä muutkin tänne kirjoittavat

Vai onko tämä juttu niin kuin kahden poteron välissä; murha - itsemurha Kuin Bodom jutut Nisse - Assmann

Kukkahattumaa on kyllä nykysuomeen sopiva sana sillä meno on tälläistä hyysäämistä että ei sen puoleen
...tie auki taivasta myöten, eikä koskaan takaisin.
Vastaa Viestiin