Tyhmiä kysymyksiä
Re: Tyhmiä kysymyksiä
^Aivokuolleen sydän kyllä lyö, mutta hengitys ei onnistu ilman avustamista. Hengitystä säätelevä keskus sijaitsee aivoissa ydinjatkeessa aivosillan ja selkäytimen yhtymäkohdassa.
Joo, tämä uusi linkki toimi myös minulla, kiitokset. Luin Turjukan viestistä että karmean lihaviamaija turjukka kirjoitti:^Tämä jälkimmäinen versio toimii minullakin, ne edelliset ei.
Kiitos, rosamarine, olipahan karmeanihania kuvia
Nanika ga tooku matteiru to
-
rosamarine
- Adrian Monk
Olkaatten hyviä! Minusta ne kuvat olivat todella vastenmielisiä, jännä juttu, kun katsoi noita Mansonin "perheen" tekemiä murhia mm. Sharon Tatesta, niin kylmät väreet menivät...ja nainen vielä raskaana niissä viimisellään, yksi värikuvakin joukossa, missä Sharon makaa sohvan viekussa
Tähän liittyen tuli mieleen yksi kysymys... kun ihminen kuolee, niin jossain olin lukevinani, ruumiin nesteet valuvat ulos? ihmisestä? eli jää ns. märkä läntti? (anteeksi karu kuvaus, en osaa selittää) Mitä siis tapahtuu? Tämä voi olla ihan liian vaikea kysymys, mutta mitä tapahtuu kun ihminen kokee kuoleman ja tuupertuu maahan, alkaako mätäneminen heti? Mitä se märkä läntti ns. tarkoittaa? Nesteet pakenee?
Tähän liittyen tuli mieleen yksi kysymys... kun ihminen kuolee, niin jossain olin lukevinani, ruumiin nesteet valuvat ulos? ihmisestä? eli jää ns. märkä läntti? (anteeksi karu kuvaus, en osaa selittää) Mitä siis tapahtuu? Tämä voi olla ihan liian vaikea kysymys, mutta mitä tapahtuu kun ihminen kokee kuoleman ja tuupertuu maahan, alkaako mätäneminen heti? Mitä se märkä läntti ns. tarkoittaa? Nesteet pakenee?
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
^En minäkään tiedä, mutta voisko olla vaan kyse siitä että ihmisen kuollessa lihaksisto rentoutuu.. karusti sanoen tulee pissat ja kakkat alle?
"Yöperho on koteloitunut"
Virtsarakko tyhjenee useimmiten, koska virtsaa muodostuu koko ajan. Ja se johtuu juuri tuosta lihasjänteyden laukeamisesta. Suolen tyhjenemistä ei aina tapahdu, varsinkaan jos suoli on tyhjä. Noista kuolemanjälkeisistä muutoksista löysin aika hyvän taulukon. Mätäneminen alkaa sisäelimistä ja riippuu ympäristön lämpötilasta. Siksi vainajia säilytetään viileässä.rosamarine kirjoitti:Tähän liittyen tuli mieleen yksi kysymys... kun ihminen kuolee, niin jossain olin lukevinani, ruumiin nesteet valuvat ulos? ihmisestä? eli jää ns. märkä läntti? (anteeksi karu kuvaus, en osaa selittää) Mitä siis tapahtuu? Tämä voi olla ihan liian vaikea kysymys, mutta mitä tapahtuu kun ihminen kokee kuoleman ja tuupertuu maahan, alkaako mätäneminen heti? Mitä se märkä läntti ns. tarkoittaa? Nesteet pakenee?
Tuohon taulukkoon sen verran, että lautumia voi tulla jo ennen kuolemaa. Samoin tapahtuu tuota tyhjenemistä jolloin elimistöstä hiljalleen poistuvat kaikki kuona-aineet.
Aivan, muistatko miksi joillekin tulee lautumantapaisia esim. käsiin ennen kuolemaa?Clyde kirjoitti:Tuohon taulukkoon sen verran, että lautumia voi tulla jo ennen kuolemaa. Samoin tapahtuu tuota tyhjenemistä jolloin elimistöstä hiljalleen poistuvat kaikki kuona-aineet.
Lautumathan tulee siitä, kun verenkierto hidastuu/pysähtyy niin punasolutkin laskeutuvat painovoiman vuoksi alaspäin ja ihoon tulee näitä läiskiä. Näin muistelisin koulun penkiltä. Yleensä ensimmäisenä ne näkyy jaloissa, riippuu tietenkin aina tapauksesta.Mariacka kirjoitti:Aivan, muistatko miksi joillekin tulee lautumantapaisia esim. käsiin ennen kuolemaa?
Itse olen ollut mukana saattohoidossa ja voin sanoa, että ei ole kivaa puuhaa. Koskaan ei tiedä onko henkäisy viimeinen, hengitys kun alkaa lopussa olla muutenkin katkonaista. Puhumattakaan juuri noista "märistä länteistä".
Kaikillehan lautumia ei tule etukäteen, esimerkiksi yllättäen kuolleille vaan yleensä niille, joiden kuolema tulee hitaammin.
^No juuri noinhan sen täytyy mennä, en ole aikoihin ollut kuolevien kanssa tekemisissä, mutta muistelen juuri noita kämmenselissä (jänteiden välissä) olleita lautumia joskus nähneeni.
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Giljotiiniin liittyen olen samoilla linjoilla buraceen kanssa. Minulle on opetettu, että verentulon estyessä aivoihin vaikkapa massiivisen sydäninfarktin tai kuristamisen seurauksena, seuraa tajuttomuus noin 8 sekunnissa, joka sitten johtaa kuolemaan ilman toimenpiteitä. Täten katkaistulla päällä voisi olla tajuntaa muutamien sekuntien ajan johtuen aivoissa vielä olevasta hapesta. Giljotiiniin joutuminen aiheuttanee hyperventilaatiota joten aivoissa olisi maksimaalisesti happea. Toisaalta selkäytimen äkillinen katkeaminen aiheuttanee välittömän tajunnan menetyksen useimmissa tapauksissa.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Osaatko sanoa tarkemmin, millaisia ovat ne tapaukset jotka eivät lukeudu näihin useimpiin tapauksiin? Tai osaako joku muu...?Jack the Ripper kirjoitti:Toisaalta selkäytimen äkillinen katkeaminen aiheuttanee välittömän tajunnan menetyksen useimmissa tapauksissa.
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Selkäytimen katketessa tai joutuessa pahasti puristuksiin seuraa spinaalishokki. Välitön seuraus on vammakohdan alapuolisten hermojen tunnon menetys. Usein mutta ei läheskään aina seuraa myös tajunnanmenetys, tämä on erotettavissa kipushokista seuraavasta tajuttomuudesta. Täten dekapitoitu pää tuntisi kipua ainoastaan leikkauskohdassa ja muu ruumis jäisi ikäänkuin pois tuntoaistimusten piiristä. Tämähän on maalaisjärjelläkin pääteltävissä.joey kirjoitti:Osaatko sanoa tarkemmin, millaisia ovat ne tapaukset jotka eivät lukeudu näihin useimpiin tapauksiin? Tai osaako joku muu...?Jack the Ripper kirjoitti:Toisaalta selkäytimen äkillinen katkeaminen aiheuttanee välittömän tajunnan menetyksen useimmissa tapauksissa.
Jos jollakin keinotekoisella palkeella puhallettaisiin ilmaa leikatun pään henkitorventynkään (olettaen että aataminomena äänihuulineen olisi kaulantyngässä mukana) luulisi pään voivan muodostaa viimeiset sanansa...
Jos katkaistuihin suuriin valtimoihin ja laskimoihin kytkettäisiin välittömästi hapetettua verta pumppaava laite (sydän-keuhkokone) päällä voisi olla jopa vuorokausien "elämä" edessään.
Lopetan spekulaation aiheesta tähän. Tutkimustietoa varten pitäisi suorittaa julmia eläinkokeita, jotka tuskin olisivat eettisiä nykyisillä mittapuilla, ihmiskokeista puhumattakaan...
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
^Eli siis kuitenkin on niin että joissain tapauksissa tajunta ei menisikään tai palautuisi pieneksi hetkeksi ennen kuolemaa. Giljotiinin tapauksessahan puhutaan vain muutamista kymmenistä sekunneista mestaukseen ja puhutteluun käytettynä aikana.
benz. tolu. mtbe tame etbe xyl. hex. sex.
Taas tyhmä kysymys...
Pitääkö tiskit huuhdella kuumalla vai kylmällä vedellä?
Miks mun astiat on ihan harmaita ja likasen näköisiä aina vaiks niitä kuinka hankais ja huuhtelis? Tiedän et ne varmaan likastuu ku niit aina tulee kerättyä pari viikkoa mut...kumminki.
Olispa tiskikone...
Pitääkö tiskit huuhdella kuumalla vai kylmällä vedellä?
Miks mun astiat on ihan harmaita ja likasen näköisiä aina vaiks niitä kuinka hankais ja huuhtelis? Tiedän et ne varmaan likastuu ku niit aina tulee kerättyä pari viikkoa mut...kumminki.
Olispa tiskikone...
-Tuuli käy heidän ylitseen...
Meille opetettiin koulussa, että astiat pestään kuumalla ja huuhdellaan kylmällä.