Tuunaa oma ruumisarkkusi!
Lauantai 22.8.2009 klo 12.08
Kansalaisopistossa voi nikkaroida itselleen viimeisen leposijan.
Iisalmen kansalaisopistossa tarjotaan erikoista kurssia ensi lukuvuodeksi. Kurssilaiset rakentavat itselleen tai jollekin muulle ruumisarkun.
Mistä idea kurssiin on lähtenyt, opiston rehtori Pirjo Mustonen?
- Minun luokseni tuli vanhempi mies, joka toivoi ruumisarkkukurssia. Kun sitten tuli vielä hyvä opettaja vastaan, niin ajattelin, että mikä ettei. Tässä on myös vähän nostalgiaa mukana, ennenhän arkkuja tehtiin itse.
Kuinka kurssi on otettu vastaan Iisalmessa?
- Ilmoittautuneita on jo nyt löytynyt sen verran, että kurssi saadaan todennäköisesti järjestettyä. Kurssin tarkoituksena ei missään tapauksessa ole pilkata kuolemaa, vaan kyse on arvokkaasta puukäsityöstä. Osa luonani käyneistä on tosin ihmetellyt, että mihin valmiin arkun saa kotona mahtumaan.
Miten Iisalmen tunnuslause "Elävämpi Iisalmi" suhteutuu ruumisarkkukurssiin?
- Eipä ole tullut ajateltua tuota, ehkä asiaa pitäisi kysyä kaupunginjohtajalta.
"Käyttäjänsä näköisiä"
Mitä kurssilla tehdään, opettaja Eero Ylönen?
- Ideana on, että kurssilla tulisi persoonallisia ruumisarkkuja, "käyttäjänsä näköisiä". Kurssin 65 euron lukukausihintaan kuuluu myös lyhyitä tietoiskuja kuolemaan liittyvistä asioista. Olen suunnitellut, että paikalle pyydetään luennoimaan esimerkiksi lääkäri, poliisi, seurakuntapuutarhuri ja hautaustoimiston edustaja.
Minkälaista palautetta olet kuullut etukäteen kurssista?
- Vastaavanlainen kurssi on aiemmin järjestetty ainakin Kuusamossa, jossa se aiheutti suurta pahennusta. Iisalmessa tämä on aiheuttanut ennemminkin hirtehishuumoria.
Minkälaisia ihmisiä kurssille on tulossa?
- Kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu, kun ihminen kuolee. Luulen, että suurin osa ilmoittautuneista on ollut kuoleman kanssa jollain lailla tekemisissä.
ANSSI PALOPOSKI
[email protected]