Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
EastLondon
Remington Steele

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Tässä koko Facebookin juttu niille, joilla tunnuksia ei ole...
"Malgorzata Wnuczek (30) has not been seen since May 2006. Please join this group to help us reunite her daughter with her mummy.

Originally from Poland Malgorzata moved to the Knighton Fields area of Leicester in July 2005 and set up home there with her husband and daughter Aleksandra. In April 2006 Malgorzata returned to Poland to visit before leaving her daughter with her grandparents to return to the UK to work. She has not been seen since.

This group has been set up to help find Malgorzata.
News and updates on the attempts to find Malgorzata can be found here along with other reference material such as an appeal from her daughter and parents, photographs and a timeline of her movements.

Please join this group and through your networks we may be able to locate her.

IF YOU THINK YOU HAVE SEEN MALGORZATA please contact Missing People on +44 (0)500 700 700

Or contact the investigators trying to find her on on +44 (0)116 248 4162 or email [email protected]"
Minun käsittääkseni tuosta "In April 2006 Malgorzata returned to Poland to visit before leaving her daughter with her grandparents to return to the UK to work. She has not been seen since." saa käsityksen, että Malgorzata on ollut kateissa huhtikuusta 2006. Eli karkeasti vuoden ennen Oriveden vainajan löytymistä. Missä hän olisi ollut tuona ajan jos hän olisi Oriveden vainja? Oletetaan nyt kuitenkin, että Oriveden vainaja on ollut hengissä vielä vuoden 2007 alussa.

Miten on muuten tämän Malgorzatan kanssa, onko niin ettei ole tietoa onko hän kadonnut Puolassa vai Englannissa? (En ole googlettamalla lukenut hänestä muita juttuja kuin tuon Facebookin jutun.) Tuosta tekstinpätkästä voisi saada sellaisen kuvan. Miksi hän jätti lapsensa isovanhemmille, jos perhe kerran jo asui Britaniassa? (Ok. tiedän että itäblokinmaissa on tapana jättää lapset isovanhempien hoteisiin tuosta vaan, jos oma elämä ei oikein skulaa.) Missä on Malgorzan tekstissä mainittu aviomies? Minusta nuo järjestelyt jo viittaavat siihen, että Malgorza suunnitteli jotain, mitä ei ehkä kertonut vanhemmilleen. Miksi muuten jättää lapsi isovanhempien hoitoon ja lähteä itse pois? Ihmetellä sopii myös, että jos on muuttanut Britteihin 2005 kesällä, ei edelleenkään keväällä 2006 puhuisi sujuvaa englantia kuten jossain on sanottu Malgorzasta. Luulisi siinä väkisin oppivan kielitaidon vaikka kuinka asuisi puolalaisessa yhteisössä.

Ehkä kysymykseni menevät jonkun mielestä ohi topicin, mutta jos epäillään Oriveden vainajan olevan Malgorza lienevät kysymykseni ihan relevantteja!
"Elämä on..."
Katjushka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

EastLondon kirjoitti: Tietysti olisi mahdollista, että Malgorza heikosti kieltä osaavana olisi mennyt väärään koneeseen? Sikäli mikäli Standstedin kentältä lähtee Puolaan koneita.
Jos kyseessä olisi tämä puolalainen nainen pitäisin todennäköisempänä sitä vaihtoehtoa, että hän ei koskaan palannutkaan Britteihin. Poliisin tiedotustilaisuudessahan sanottiin, että Malgorzata oli perheelleen kertonut palaavansa, mutta siihen jäljet loppuvat. Hänhän oli tuonut lapsen Puolaan ja jättänyt vanhemmilleen. Ehkä hänellä alkoi olla mielenterveydellisiä ongelmia/huumeongelmia tms ja hänestä tuntui siltä, että hän ei pystynyt huolehtimaan lapsesta. Itsekin entisenä Itä-Lontoon tyttönä tiedän, että se ei ole aina herkkua se ulkomaisen työläisen elämä Brittilässä. Helposti siinä varmaan alkaa tulla mielenterveydellisiäkin ongelmia jos ei osaa kieltä ja ei saa työtä ja elämä ei muutenkaan ota sujuakseen. Voisin hyvin kuvitella, että kun Malgorzata olisi jättänyt tyttärensä turvaan, hän olisi ajelehtinut esim Puolassa tai Saksassa jonkin aikaa. Saanut kyydin esim. joltain saksalaiselta rekkakuskilta ja jäänyt pidemmäksi aikaa tämän mukaan. Sitten masennus on vaan koko ajan kasvanut ja lopulta rekasta on jääty Suomessa jonkun riidan seurauksena. Siitä sitten vaan junalippu jonnekkin, lopullinen epätoivo ja lääkkeet huiviin&oma ratkaisu.

Mielestäni tällainen ulkomaalaisen jonkunlainen äkillinen romahdus, esim. juuri ihmissuhteen katkeaminen Suomessa, masennus ja itsemurha olisi hyvinkin mahdollisia. Se selittäisi miksi kukaan ei kaipaa. Suku ja läheiset eivät tietäisi naisen olevan täällä. Henkilö, joka olisi jättänyt naisen riidan seurauksena olisi ajanut eteenpäin ja luulisi, että nainen jatkaisi elämäänsä muualla. Naista etsittäisiin väärästä paikasta ja löytöpaikan henkilöt eivät tietäisi hänestä mitään. Äkillistä romahdusta mielestäni tukee myös se, että naisen vaatteet olivat siistit ja hän oli huolitellun näköinen.

Vielä tuosta Malgorzatan aviomiehestä - luulenpa, että välit ovat menneet poikki, koska miestä ei näy missään vetoomuksissa.
EastLondon kirjoitti: Minä ikäväkseni epäilen ettei kyse ole Malgorzasta… Briteissä kauan asuneena heitän kaikille jäitä hattuun. Briteissä on paljon laittomia siirtolaisia (määrää ei edes tiedetä), jotka elelevät maassa, tekevät duunia, kulkevat vapaasti kadulla jne.
Mielestäni vaikuttaa siltä, että perheellä oli läheiset välit, koska he häntä niin etsivät. Ja jotenkin pidän epätodennäköisenä, että Malgorzata on hengissä. On tietenkin mahdollisuus, että elelee kadulla ja vetelee huumeita. Siinä tapauskessa on varmaan jossakin muualla kuin Leicesterin aluealla, jossa häntä etsitään.
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

EastLondon kirjoitti: Minun käsittääkseni tuosta "In April 2006 Malgorzata returned to Poland to visit before leaving her daughter with her grandparents to return to the UK to work. She has not been seen since." saa käsityksen, että Malgorzata on ollut kateissa huhtikuusta 2006. Eli karkeasti vuoden ennen Oriveden vainajan löytymistä. Missä hän olisi ollut tuona ajan jos hän olisi Oriveden vainja? Oletetaan nyt kuitenkin, että Oriveden vainaja on ollut hengissä vielä vuoden 2007 alussa.

Miten on muuten tämän Malgorzatan kanssa, onko niin ettei ole tietoa onko hän kadonnut Puolassa vai Englannissa?
"She went back to visit family in Poland in April 2006 and told them she was returning to Leicester. However, when she didn't make contact with her family again for some time they reported her missing to the Polish police."

Eli joo, on ollut kateissa 2006 huhtikuusta eikä katoamismaakaan ole tiedossa.

http://www.leics.police.uk/canyouhelp/m ... a_wnuczek/

Laitoin tonne joskus alkukesällä kyselyäkin, silloinen Leicestershiren poliisin mielipide oli ettei tämä "meidän" vainajamme ole k.o henkilö. En kyllä muista heidän perusteluitaan asialle, lupasivat kyllä toimittaa tiedon Puolan poliisillekin. En muista että sieltäpäin olisi sen jälkeen kuulunut mtn.
seireeni
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja seireeni »

Minun silmiini pisti heti Malgorzatan hiuslaatu. Tuntemattomamme vaikuttaa luonnonkiharahiuksiselta ja Malgorzatan hiukset puolestaan ovat minusta kaikissa kuvissa varsin suoran näköiset ja paksut, eivät näytä edes suoristusraudalla suoristetuilta. Luonnonkiharat hiukset ovat minusta toisen tyyppiset kuin Malgorzatan hiukset, mutta tästä ykstityiskohdasta voin helposti erehtyä. Malgorzatan korkeat poskipäät kyllä tekevät yhdennäköisyyttä sen kuvan perusteella minkä olemme täällä saaneet nähdä.

Joskus aikaisemmin täällä puhuttiin tummat hiukset - tummat silmät -yhdistelmistä, ja todettiin että tummahiuksinen on lähes aina ruskea silmäinen. Yhdellä perheeni jäsenellä on luonnostaan tummat, miltei mustat hiukset, mutta aivan siniset silmät. Joten silmien värin päättely hiusten väristä on sattuman kauppaa. Eipä takarivistä muuta.. Hienoa työtä ketjun aktiivit, toivottavasti uurastus palkitaan mysteerin selviämisellä vielä!
"I think it was sick and weird."
nurich
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja nurich »

Siis korjatkaa jos olen tämän väärin varastoinut päähäni: naisen on viime päivinään ollut pakko käydä,siis jos oletetaan että hän on itse kaiken tämän ostellut, K-kaupassa Pirkan takia, Lidlissä tupakan ja R-Kioskilla tai jossain baarissa Lucky strikejen takia. Kaikki nämä liikkeet löytyvät Orivedeltä, eikös juu? Eikö senkokoisessa paikassa olisi jäänyt ihmisille mieleen jos joku suomea puhumaton olisi juossut parin, tai jopa saman päivän sisällä kaupasta toiseen? Eikö olisi todennäköisempää että ostokset olisi suoritettu esmes Tampereella?

Oliko taskulamppujen pattereista jo puhetta? Pikkujuttu tietenkin...
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Loma-anomus :

Olen lähdössä lämpimämpiin maisemiin. Olen paikalla sunnuntaihin puoliinpäiviin saakka. Paikalla taas 1.9.07
Tämä siksi , jos ilmaantuu joku piirtäjä. Ko. henkilö voi ottaa yhteyttä nyt viikonlopun aikana tai lomani jälkeen. Voi tietenkin olla myös suoraan yhteydessä Oriveden poliisiin. Kauttani se voi kuitenkin olla helpompaa , kun olen asian pohjustanut.
Loman aikana en osallistu keskusteluun , ja yritän olla ajattelematta vainajaa.

Nurich : Taskulampun pattereissa oli virtaa , mutta lamppu off asennossa.
Vandtin lähettämässä kuvassa Malgorzata vaikutti varsin paljon haetulta henkilöltä.
Ongelma on siinä, että pitäisi voida katsoa samaan aikaan sekä vainajaa, että kanditaattia. Kokovartalokuva Malgorzatasta olisi myös hyvä nähdä.
Jotain samaa heissä jokatapauksessa on.
En edelleenkään kuitenkaan väitä, että olisi sama nainen.
Hieman hassun tuntuinen ristiriita. Näyttää että olisi , mutta ei voi sanoa varmuudella. Olisi käytävä paikan päällä kuvan kanssa.
Ja dna sen vasta todistaa.
Olen varmaan vielä mukana ennen matkaa.

T
Härkä
Minna-73
Alokas

Viesti Kirjoittaja Minna-73 »

Tässä Facebookista napatut kuvat:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Minna-73
Alokas

Viesti Kirjoittaja Minna-73 »

Kuva
Kuva

tässä yksi video jonka löysinhttp://www.youtube.com/watch?v=_2jIalfhLeQ
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Olen koittanut noista kuvista katsella josko niissä näkyisi tuntomerkkeihin sopivaa liilalla kivellä varustettua sormusta, vielä ei ole tärpännyt, mutta pitäkää muutkin simmut auki senkin osalta =)
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
härkä
Jack Bauer

Kätköstä :

Useat ovat spekuloineet huumekätköllä.
Ennen avohakkuuta alueella kulki Rouvarin mukaan paljon käytetty polku.
Rouvarit käyttivät myös tätä polkua paljon.
Jos kätkö olisi tehty ennen hakkuuta , sen paikantaminen hakkuumyllerryksen jälkeen olisi todennäköisesti varsin vaikeaa. Ainakin sellaiselle , joka etsii toisen henkilön antamien koordinaattien pohjalta.
Täytyisi selvittää koska hakkuun tarkka ajankohta oli. Saadaan varmaan asia selville ?

T
Härkä
härkä
Jack Bauer

Kuvat :

Piti vielä kiittää Minna - 73 : sta kokovartalokuvasta.

T
Härkä
Ladybird
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Ladybird »

Carina kirjoitti:Olen koittanut noista kuvista katsella josko niissä näkyisi tuntomerkkeihin sopivaa liilalla kivellä varustettua sormusta, vielä ei ole tärpännyt, mutta pitäkää muutkin simmut auki senkin osalta =)
Minä yritin katsella kanssa ja tuossa yhdessä kuvassa (jossa Malgorzatalla on sininen paita päällä) M:lla on jonkinlainen sormus, mutta koska sitä ei näy kokonaan, en osaa sanoa olisko siinä kiveä.
rosecrux
Susikoski

Viesti Kirjoittaja rosecrux »

Meneepä jännäksi tämä :)

Olen tässä taustalla miettinyt, että jos nainen tosiaan olisi Malgorzata, miksi laukusta löytyi Saksan passin palasia. Mistä ylipäätään tietää että palat olivat juuri Saksan passista, oliko niissä joku merkintä?

Vaikka vainaja ei olisikaan tämä puolatar, kenties tässä on silti jotain johtolankaa: piirteet ovat selvästi itäeurooppalaiset ja kyseeseen voisi tulla joku itänaapurista kotoisin oleva tyttö. Tästä on varmaan ollut puhetta jossain täällä ketjussa, mutta minulle tuli mieleen ihmiskaupan uhri tai prostituoitu, jota on lääkkeillä / huumaavilla aineilla pidetty alistuneena. Eikö jokunen aika sitten uutisoitu, että Suomen kautta kuljetetaan seksityöläisiä tms. muualle Eurooppaan? Saatan toki sekoittaa uutiset keskenään...Olisiko kuitenkin karannut tai paennut joltakulta esim. levähdystauon aikana, koska Oritupa lähellä? Ja sitten se joku kyyditsijä olisi käynyt heivaamassa tavarat Oriveden keskustaan harhautuksen vuoksi, naisen rämpiessä päämäärättömästi pitkin metsiä kohti kuolinpaikkaansa.
"Faster, faster, faster... until the thrill of speed overcomes the fear of death." -Hunter S. Thompson
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

seireeni kirjoitti:Minun silmiini pisti heti Malgorzatan hiuslaatu. Tuntemattomamme vaikuttaa luonnonkiharahiuksiselta ja Malgorzatan hiukset puolestaan ovat minusta kaikissa kuvissa varsin suoran näköiset ja paksut, eivät näytä edes suoristusraudalla suoristetuilta. Luonnonkiharat hiukset ovat minusta toisen tyyppiset kuin Malgorzatan hiukset, mutta tästä ykstityiskohdasta voin helposti erehtyä. Malgorzatan korkeat poskipäät kyllä tekevät yhdennäköisyyttä sen kuvan perusteella minkä olemme täällä saaneet nähdä....
Olen samaa mieltä. Kyllä meidän kannattaa varmaan suurella varauksella suhtautua siihen, että Oriveden vainaja olisi Malgorzata Wnuczek. Se olisi melkein yhtä suuri onnenkantamoinen kuin löytää neula heinäsuovasta. Toki toivon kovasti, että Malgorzatan kohtalo selviäisi ja Oriveden vainaja saisi identiteetin.

Tuo Minna-73:n ensimmäisenä pasteama kuva on kuulemma viimeisin tiedetty valokuva Malgorzatasta. Hiusten värin määrityksen kannalta kuva on haastava, koska kuvassa on päänkohdalla varjoa, ja hiukset kieltämättä vaikuttavat vähän tummemmilta kuin muissa kuvissa. Luonnonkiharuutta niissä ei kyllä näy. Olen Seireenin kanssa samaa mieltä etteivät nuo hiukset myöskään näytä suoristetuilta. Jos hänen hiuksensa olisivat luonnonkiharat, luulisi niiden joissain kuvissa olevan edes vähän kiharat. Tuossa viimeisessäkin kuvassa hiukset näyttävät raidoitetuilta, kun katsoo päältä.

Olisiko noin 10kk aikana mahdollista kasvattaa kokonaan väri pois hiuksista? niin että hiukset ehtisivät kasvaa vielä olalle ulottuviksi. Arvioiden mukaan ihmisen hiukset kasvavat noin 1cm kuukaudessa, poikkeuksiakin toki on. Tuon arvion mukaan hiukset olisivat kasvaneet (ilman leikkaamista) noin 10cm (max 15cm?). Ei oikein tunnu mahdolliselle. Tämän laskelmani perustan siihen, että Malgorzata Wnuczekin hiukset ovat viimeisessä kuvassa raidoitetut ja kuvan otosta Oriveden vainajan löytymiseen on noin 10-11kk aikaa.

Minun mielestäni myöskään Malgorzata Wnuczekin hammaskalusto ei vastaa niiden piirroskuvien hampaita. Niissähän hampaat ovat pienen oloiset, lapsenomaiset eivätkä suuret ja talttamaiset kuten Malgorzatalla. Katsokaapa vaikka Minna-73:n pasteamaa kuvaa kaksi. Olisiko sitten Puolassa paikattu hampaita ”suomalaiseen tyyliin”, luulisi että siellä on entisenä itäblokin maana ollut käytössä venäläiset menetelmät. Briteissä en usko Malgorzatan hampaitaan hoidattaneen, koska se siellä on varmasti liian kallista siirtotyöläisen budjetille, kun se on usein sitä myös ihan umpibriteille.

Olisi myös kiintoisaa tietää onko Malgorzatan ex-aviomiestä (olettaen siis että on ex, kun ei mainintoja eikä kuvia vetoomuksissa) puhutettu katoamisen tiimoilta. Myöskin hyvin vähän on tietoa annettu miksi Malgorzata toi tyttärensä Puolaan ja jätti vanhemmilleen. Minusta se jo kielii siitä, että nainen on suunnitellut jotain, mitä ei ole ehkä kertonut niin rakkaalle perheelleenkään. Tiedän, että itäblokissa on yleistä jättää jälkikasvu isovanhempien kasvatettavaksi, mutta silti ihmettelen asiaa, kun hänellä lapsi kuitenkin oli jo Englannissa mukana. Yleensä tenavat jätetään jo heti kättelyssä isovanhempien kasvatettavaksi. Luulenpa, että niin Venäjällä kuin Puolassakin on paljon perheitä, joiden tyttäret ovat lähteneet "länteen" töihin ja perheellä ei ole tietoa missä tyttäret ovat ja mitä tekevät työkseen.

En halua olla ilonpilaaja, mutta minusta nämä ovat varteenotettavia seikkoja. Kovasti toivon molempien kohtalon selviävän.
"Elämä on..."
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Rosecrux: Passin palat todettiin saksan passista lähtöisin laboratoriotutkimuksen avulla.
nurich kirjoitti:Siis korjatkaa jos olen tämän väärin varastoinut päähäni: naisen on viime päivinään ollut pakko käydä,siis jos oletetaan että hän on itse kaiken tämän ostellut, K-kaupassa Pirkan takia, Lidlissä tupakan ja R-Kioskilla tai jossain baarissa Lucky strikejen takia. Kaikki nämä liikkeet löytyvät Orivedeltä, eikös juu? Eikö senkokoisessa paikassa olisi jäänyt ihmisille mieleen jos joku suomea puhumaton olisi juossut parin, tai jopa saman päivän sisällä kaupasta toiseen? Eikö olisi todennäköisempää että ostokset olisi suoritettu esmes Tampereella?
Lidlissä ja K-kaupassa asioidessa ei tarvitse puhua mitään. Lappaa vaan ostokset nauhalle ja maksaa. Näin kassahenkilö ei saa tietää minkämaalainen asiakas on.

Aikanaan keskustelimme siitä, että poliisi ilmoitti: "Ketään ei haudata tuntemattomana" (tarkkaa sanamuotoa en muista). O:n vainaja kuitenkin haudattiin. Kirjoitin tuolloin, että Vilppulan hautausmaalla on Kotiniemen koulukodin oppilaiden hauta. Sain tänään vihdoin kiinni srk:n suntion. Kysyin, miksi hautakivessä on vain teksti: "Kotiniemen koulukodin oppilaiden hauta"? Miksi ei nimiä? Ei edes kuolinvuotta? Mihin he kuolivat?
Suntio ei tiennyt haudasta mitään. Hän oli itsekin ihmetellyt tätä hautaa, joka on seurakunnan hoitoon annettu. Hän ei tiennyt edes montako poikaa haudassa on.
Kuitenkin koulukodilla on tietysti ollut poikien henkilötiedot.
Mutta siis arvoitukseksi tuo jäi. Koulukoti on nykyään Vilppulan vankila.
Vastaa Viestiin