Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
strangelove
Adrian Monk

Re: Kyllikki Saari

Viesti Kirjoittaja strangelove »

rosamarine kirjoitti: Mutta entäpä Kyllikin kirjeenvaihtokaveri vankilakundiin? Tai sotamies-teoria, onko näitä tutkittu koskaan? Tosin, itsekin kallistun siihen oman kylän mieheen/miehiin enemmän.
Viittaatko tähän sotilasasuiseen mieheen? En tiedä hänestä persoonana sen enempää kuin mitä olen lukenut, mutta jostain syystä Kyllikki pelkäsi häntä. Hän ahdisteli Kyllikkiä ja Maiju Yli-Hietalaa tuona iltana. Poliisi luonnollisesti tutki tämänkin linjan, mutta mitään sen suurempia aiheita epäilyksiin ei kai ollut. Kiinnostavaa olisi tietää, kuka oli se Kyllikkiä edellistalvena ahdistellut mies. Ehkä siinä voisi piillä ratkaisu.

Mitä Assmanniin tulee, niin todellakin hän oli väkivaltainen persoona. Hän oli mm. Kirurgilla kiinnostuneena esitellyt saksalaisen aikauslehden juttua naismurhista. Hän suuttui äärimmäisen helposti ja oli tuolloin todella arvaamaton. Vaimoaan pahoinpidellessään hän oli kertonut olleensa niin rajun suuttumuksen vallassa, ettei muistanut kunnolla koko tapahtumaa. Tämä luonteenpiirre kulki hänen mukanaan loppuun saakka, sillä Ruotsissa hän kuulemma oli rajuissa riidoissa ja jatkuvassa sodassa naapuruston kanssa. Fyysisiltä ja psyykkilisiltä ominaisuuksiltaan siis mitä sopivin tekijä moneen henkirikokseen.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

rosamarine kirjoitti:Maybrick, kiitos vinkistä, pitää kaivaa jostain tämä opus käsiini.
Tässäpä kuva miehestä.

Kuva
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Kiitos Sariola! Tuo on yksi harvoista näkemistäni kuvista Kanervosta, ja kun kuvattavan ilme on tuo mikä näkyy, se on jo ehtinyt kirvoittaa arveluja kansalta tyyliin "noin tuiman näköinen mies on varmasti murhaaja..." 8)
Nothing is quite what it seems
rosamarine
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

strangelove kirjoitti: Viittaatko tähän sotilasasuiseen mieheen? .
Kyllä, viittasin nimenomaan tähän sotilasasuiseen mieheen, joka tuli tyttöjä vastaan.

Sariola, kiitos! Hyvä kuva. Kun katson tuota kuvaa, en näe jollain tavoin murhaajaa siinä. Vaikka perusolemus on "jykevä" silmät ovat lämpimät. No, tää on taas sitä "katsojan silmässä" mutua.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Sariola
Horatio Caine

Jokainen tietysti voi olla omaa mieltänsä asioista. Luin eri keskusteluita ja lähdekirjoja vielä uudelleen koskien tätä tapausta. Minä olen siinä uskossa, että tekijä on tosiaan se Isojoen palopäällikön ehdokas, jota hän on markkinoinut varmana tietona, eli V.L. Mielestäni juuri hän, sopii profiililtaankin siihen parhaiten. Mutta ennenkaikkea kaikki ulkoiset seikat viittaavat häneen. Hänellähän oli ojankaivuutyömaa siinä vieressä. Taitava lapion käyttäjä ja alueen tuntija. Hieman erikoinen, omissa oloissaan oleva. Mielenterveydellisiä ongelmia. Ollut mukana sodassa ja "menettänyt siellä hermonsa" mitä nyt sillä tarkoitetaankin. Mielestäni kaikki sopii. Lähiomaisten antama alibi. Uskon myös poliisien antamaan tietoon, että KK:n alibi on tarkistettu tunti tunnilta, eikä hän voi olla syyllinen.

Ulkonevahampainen entinen poliisi ei oikein sovi sen takia, että sen kerman tai suklaan värisen auton nähneet todistajat ovat todenneet, että auto ei ollut sellainen kuin tuolla miehellä oli. Tosin hän on voinut olla eri autolla. Se mahdollisuus jää. Tuskin tuollakaan miehellä oli niin hyvä paikallistuntemus kuin tällä tekijällä, joka näyttää tienneen etukäteen tarkalleen paikan mihin polkupyörä tulee upottaa. Lieneekö hän ollut kaivuhommisssakaan niin etevä.

Minä uskon, että myös komisario Axel Skogmanin ehdokas oli V.L. Ei ollut todisteita ja alibina äidin ja sisaren antamat alibit. Olen siinä käsityksessä, että myös Tulilahden osalta komisario Axel Skogmanilla oli kiikarissa oikea ehdokas. Hän oli siitä aivan varma. Eri lähteitä luettuani olen samaa mieltä. Kyllä se taitaa sittenkin olla RH. Vahvat merkit viittaavat siihen suuntaan. Hän oli se mies, joka seuraili tyttöjä sinisellä Solifer mopedillaan. Silminnäkijöitä on ollut runsaasti. Hän korjautti Solifer mopoaan seuraavana päivänä klo 10 Varkaudessa Solifer huollossa. Hän tiesi pieniä yksityiskohtia kyseisen yön tapahtumista, joita tietää vain itse niitä nähnyt. Poliisi ei ollut niitä julkistanut tuolloin. Kaukaa haetulta vaikuttaa se, että hän vain seurasi, kun joku hyökkäsi tyttöjen kimppuun. Kyllä se hyökkääjä taisi olla hän itse. Olen siinä käsityksessä.
strangelove
Adrian Monk

Sariola kirjoitti:Minä uskon, että myös komisario Axel Skogmanin ehdokas oli V.L. Ei ollut todisteita ja alibina äidin ja sisaren antamat alibit. Olen siinä käsityksessä, että myös Tulilahden osalta komisario Axel Skogmanilla oli kiikarissa oikea ehdokas. Hän oli siitä aivan varma. Eri lähteitä luettuani olen samaa mieltä. Kyllä se taitaa sittenkin olla RH. Vahvat merkit viittaavat siihen suuntaan. Hän oli se mies, joka seuraili tyttöjä sinisellä Solifer mopedillaan. Silminnäkijöitä on ollut runsaasti. Hän korjautti Solifer mopoaan seuraavana päivänä klo 10 Varkaudessa Solifer huollossa. Hän tiesi pieniä yksityiskohtia kyseisen yön tapahtumista, joita tietää vain itse niitä nähnyt. Poliisi ei ollut niitä julkistanut tuolloin. Kaukaa haetulta vaikuttaa se, että hän vain seurasi, kun joku hyökkäsi tyttöjen kimppuun. Kyllä se hyökkääjä taisi olla hän itse. Olen siinä käsityksessä.
Kyllä Lehmusviita on todennäköisin tekijä. Mutta toisaalta pidän autoteoriaakin ihan mahdollisena. Silminnäkijöiden mukaan autossa oli kaksi miestä. Samainen auto maalattiin murhan jälkeen. Epäilyttävää? Poliisit ovat pitäneet tuota ulkonevahampaista miestä yhtenä pääepäiltynä koko tutkinnan ajan. Hänellä ei ole alibia.
Sariola
Horatio Caine

strangelove kirjoitti: ..... Kyllä Lehmusviita on todennäköisin tekijä. Mutta toisaalta pidän autoteoriaakin ihan mahdollisena. Silminnäkijöiden mukaan autossa oli kaksi miestä. Samainen auto maalattiin murhan jälkeen. Epäilyttävää? Poliisit ovat pitäneet tuota ulkonevahampaista miestä yhtenä pääepäiltynä koko tutkinnan ajan. Hänellä ei ole alibia.
Tuo ulkonevahampainen mies oli entinen poliisi. Tuon auton nähneille silminnäkijöille näytettiin kyseisen miehen autoa tai kuvaa ja silminnäkijät totesivat, että ei se ollut tuo auto. Nähty auto oli ollut "porrasperäinen".

Sitten on kyllä eräs toinen henkilö, P.K. jonka auto maalattiin pian tuon tapauksen jälkeen. Tämä P.K. teki melko pian itsemurhan ampumalla itsensä. Tämä tieto on hieman huhutasoinen. Se on erään lukijan kirje, joka on julkaistu kirjassa. Tämän tiedon merkittävyyttä tai paikkansa pitävyyttä ei ole vahvistettu. Varmaan poliisi on tämän tarkistanut. Luulen että se ei ole antanut aihetta enempiin tutkimuksiin.
strangelove
Adrian Monk

Kauko Kanervo voidaan sulkea pois epäiltyjen joukosta. Hänen alibinsa oli pitävä.

Minua on aina kiinnostanut tämä "eteläsuomalainen mies" sekä Ruotsiin muuttaneet veljekset. Varsinkaan jälkimmäisiä ei kai enää tavoitettu maasta muutettuaan. Heilläkin oli kermanvärinen auto. Heidän yllättävä maastamuutto heti teon jälkeen herätti paljon epäilyksiä.
rosamarine
Adrian Monk

Re:

Urho kirjoitti:Eräs Bodom-veteraani on kerännyt tästä Kyllikin tapauksesta aineiston, jollaista ei ole edes poliisilla, ja on lisäksi haastatellut sekä isojokelaisia että tutkijoita.
Onko tämä Urhon mainitsema Bodom veteraani tällä foorumilla? Olisipa mielenkiintoista päästä lukemaan hänen keräämäänsä aineistoa?
rosamarine
Adrian Monk

Re:

Löysin tämän Scythen postauksen ketjusta, mihin viittasin toisesta epäillystä aiemmin. Olisi mukava tietää kuka tämä mies oli ja oliko avustajana, jos siis liittyi Kyllikin surmaan, vai jopa itse päätekijä? Ehkä V.L:n siskon mies kyseessä? Myöskin Lähteenmäen alibin tutkiminen kiinnostaa...
Scythe kirjoitti:Isojoen entinen konstaapeli Lauri Mäkynen uskoi tietävänsä Kyllikki Saaren surmaajan. Mäkynen puhui epäilystään ensi kerran julkisuudessa Seura-lehdelle antamassaan haastattelussa v. 2003. Mäkynen oli vuodesta 1948 alkaen Isojoella poliisina. Hän siirtyi eläkkeelle v. 1972. Hänen mukaansa rikoksen tekijä oli paikkakuntalainen, maaston hyvin tunteva henkilö:
Mäkysen mukaan kesällä 1983 eräs isojokelainen nainen pääsi vuosikymmenten paineista.

- Nainen paljasti työpaikallaan parhaalle ystävälleen, ettei hänen miehensä ollut kotona Kyllikki Saaren murhayönä. Hän tuli polkupyörällä kotiin vasta aamulla. Mies oli uhannut tappaa myös vaimonsa, jos tämä kertoo totuuden, Mäkynen kertoo.

- Minun tietääkseni mies ei joutunut lainkaan kuulusteluihin, koska hänellä oli vahva alibi.

Mäkynen sai paikkakunnan luottohenkilönä välittömästi tiedon tunnustuksesta. Hän ei tiedä, kävikö nainen pyynnöistä huolimatta rikospoliisin puheilla. Tunnustuksen tekijä muutti miehensä kuoleman jälkeen Ruotsiin.

- Epäilty oli hyvä urheilija. Hän asui meijerin lähellä ja tunsi hiihtäjänä hyvin lähimaastot.

Mäkysen mukaan epäillyn lähisukulainen ajoi lanaa, joka putsasi murhayön jäljet Kauhajoen maantieltä.

- Tiet lanattiin yleensä sateen jäljiltä. Murhayön jälkeen Kauhajoen tietä lanattiin aamuvarhaisella, vaikka keli oli kuiva. Tiedä miten lanakuskia oli kiristetty, Mäkynen ihmettelee.

Miksi Mäkynen kertoo epäilystään vasta nyt, parikymmentä vuotta tunnustuksen jälkeen?

- Olen odottanut, että poliisi olisi ottanut asian tutkittavasti. Ilmeisesti näyttöä ei enää löytynyt.

Mäkynen uskoo, että toinenkin Isojoella tapahtunut seksuaalirikos olisi selvinnyt, jos epäilty olisi otettu kiinni.

- Hän on varmasti Kyllikki Saaren murhan tekijä, Mäkynen sanoo painokkaasti.

Epäillyn nimi ponnahtaa hetkeksi esiin, mutta leijuu pian menneisyyden huuruihin. Enää ei eletä 1950-lukua, jolloin nimiä julkaistiin ilman jälkiseuraamuksia.

Seura 2003 (numero?) lehtileike
Ketähän Mäkynen epäili? Keskusrikospoliisillahan on surmasta eräs toinen epäilty. Olisiko ollut niin, että sekä Keskusrikospoliisi että Mäkynen olivat epäilyksineen molemmat oikeassa ja surman tekoon tai ainakin sen peittelyyn osallistui kaksi miestä, kuten tämän ketjun alussa konstaapeli Kankaanpään Alibi-lehdelle antamassa haastattelussa ilmenee?
strangelove
Adrian Monk

Olen ymmärtänyt, että tällä ei tarkoitettu Lehmusviidan siskon miestä. Tämä Mäkysen epäilemä henkilö ei ollut millään tavalla kytköksissä Lehmusviitaan.
Sariola
Horatio Caine

strangelove kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että tällä ei tarkoitettu Lehmusviidan siskon miestä. Tämä Mäkysen epäilemä henkilö ei ollut millään tavalla kytköksissä Lehmusviitaan.
Tulihan siellä meijerin tiehaaran jälkeen vastaan yksi mies, joka myös asuu siinä lähellä. Hänkin oli liikkeellä polkupyörällä. Hän tuli hartaustilaisuudesta Heikkilän kylältä. Vaimo lienee antanut hänelle alibin. Hänestä on kai sanottu, että "Hän oli tiettävästi viimeinen henkilö, joka näki Kyllikki Saaren elossa". Jospa se pitääkin kirjaimellisesti paikkansa. Eihän tätä juttua voi pitää varmana, koska sitovia havaintoja itse teosta ei ole. Ei myöskään VL:n suhteen.
rosamarine
Adrian Monk

^Onko teillä Sariola, Strangelove ja Myrskylintu mitään kuvaa, kuka tämä mies olisi voinut olla?
strangelove
Adrian Monk

rosamarine kirjoitti:^Onko teillä Sariola, Strangelove ja Myrskylintu mitään kuvaa, kuka tämä mies olisi voinut olla?
Jos tarkoitat sitä, kuka murhaajaa lukuunottamatta näki viimeisenä Kyllikin elossa, niin hän oli TVH:n työmies Jaakko Lähteenmäki. Hänellä ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä murhien kanssa.

Minulla on myös oma aavistukseni siitä, ketä Mäkynen epäili tekijäksi. Mutta se jääköön vain "pienen piirin" tiedoksi.
Sariola
Horatio Caine

^Minulla ei ole niin tarkkaa ja varmaa tietoa tuolla alueella liikkuneiden menemisistä, että voisin vapauttaa epäilyistä jonkun mieshenkilön, mikäli hänellä on vaimon antama alibi. Luulenpa, että oikealla tekijällä on nimenomaan lähisukulaisten antama (väärä) alibi. Väärä alibi on tässä tapauksessa jopa todennäköinen.

Minullakin on pari ehdokasta tuohon Mäkysen esittämän miehen paikalle. Varmaa tietoa ei ole. Kyllä sillä alueella ojia kaivanut, sodassa "hermonsa menettänyt" mies, jolla on lähisukulaisten antama alibi, on edelleen vahva ehdokas siihen. Sopii kaikin puolin.
Lukittu