Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 1)
-
strangelove
- Adrian Monk
Re: Kyllikki Saari
Ei sovi ainakaan Lehmusviita, sillä hänellä ei ollut vaimoa.
Toki Lähteenmäki voi periaatteessa olla tekijä, mutta en oikein usko tähän. Hän ei ollut rikollinen ja lisäksi hän oli ilmeisen uskonnollinen mies. Poliisi ei usko häntä tekijäksi eikä tästä mitään viitteitä kyllä olekaan.
Toki Lähteenmäki voi periaatteessa olla tekijä, mutta en oikein usko tähän. Hän ei ollut rikollinen ja lisäksi hän oli ilmeisen uskonnollinen mies. Poliisi ei usko häntä tekijäksi eikä tästä mitään viitteitä kyllä olekaan.
Mutta täällä on kerrottu, että Lehmusviidan alibin ovat vahvistaneet äiti ja sisar. Siis lähisukulaiset.strangelove kirjoitti:Ei sovi ainakaan Lehmusviita, sillä hänellä ei ollut vaimoa.
Lähteenmäki saattaa hyvinkin olla täysin syytön, mutta minä en poista epäiltyjen listalta sillä perusteella, että 1.vaimo antoi alibin 2.ei ollut rikollinen 3.oli ilmeisen uskonnollinen. Koska en tunne asiaa sen tarkemmin, en voi myöskään noilla perusteilla poistaa epäiltyjen listalta. Olihan Kanervokin pappi, ja ilmeisesti uskonnollinen, mutta uskonnollinenkin on syntinen ja voi tehdä rikoksia. Olihan Kanervokin sekaantunut nuoreen tyttöön, ja tuomittiinkin käräjillä.
Minun ehdokkaani on kyllä Lehmusviita. Kaivoi ojia sillä alueella. Oli ilmeisesti nähnyt KS:n kulkevan siitä ohi useammankin kerran. Mielestäni sopii hyvin tekijäksi.
-
strangelove
- Adrian Monk
Lehmusviitaan minäkin uskon, Lähteenmäkeen en. Poliisi ei usko miestä tekijäksi, joten tuskin mitään todisteita häntä vastaan on. Ainakaan sellaisia ei ole tullut esille.Sariola kirjoitti:Mutta täällä on kerrottu, että Lehmusviidan alibin ovat vahvistaneet äiti ja sisar. Siis lähisukulaiset.strangelove kirjoitti:Ei sovi ainakaan Lehmusviita, sillä hänellä ei ollut vaimoa.
Lähteenmäki saattaa hyvinkin olla täysin syytön, mutta minä en poista epäiltyjen listalta sillä perusteella, että 1.vaimo antoi alibin 2.ei ollut rikollinen 3.oli ilmeisen uskonnollinen. Koska en tunne asiaa sen tarkemmin, en voi myöskään noilla perusteilla poistaa epäiltyjen listalta. Olihan Kanervokin pappi, ja ilmeisesti uskonnollinen, mutta uskonnollinenkin on syntinen ja voi tehdä rikoksia. Olihan Kanervokin sekaantunut nuoreen tyttöön, ja tuomittiinkin käräjillä.
Minun ehdokkaani on kyllä Lehmusviita. Kaivoi ojia sillä alueella. Oli ilmeisesti nähnyt KS:n kulkevan siitä ohi useammankin kerran. Mielestäni sopii hyvin tekijäksi.
-
Scythe
Laitan tähän Alibi-lehden tietoa, jota täällä ei muistini mukaan ole ollut. Laitan Alibin kertoman lainaukseen. Lauseet muokattuja, asiasisältö on silti sama:
Kohutuimmat henkirikokset 5
edit: korjattu kirjoitusvirheitä.
Olisiko Mäkysen mainitsema mies?Alibi-lehti kertoi v. 1992, että ainakin 6 kuusi henkilöä tiesi, kuka oli Kyllikin surman takana. Em. vuoteen mennessä heistä neljä oli kuollut. Alibin mukaan Isojoella asunut maanviljelijän poika vihittin aviolittoon v. 1947, avioliitosta syntyi poika, avioliitto päättyi avioeroon tammikuussa 1949. Eron syistä, mies selitti myöhemmin, ettei poika ollut hänen.
Mies joutui pian eron jälkeen muutamaksi vuodeksi vankilaan, lusi ensin Vaasan läänin vankilassa, sitten Sukevalla.
Mies vaihtoi ennen vankilasta vapautumistaan muutamia kirjeitä Kyllikin kanssa. Alibin mukaan tiedetään että mies oli kiinnostunut jollakin tavalla uskon asioista, kuten Kyllikki. Mies tapasi Kyllikkiä mm. hartaustilaisuuksissa ja joskus kahden kesken.
Mies väitti, että Kyllikki oli rakastanut häneen,. Hän myös otaksui Kyllikin tulleen raskaaksi. Tämä oli lehden tai miehen mukaan aiheuttanut paineita, koska Kyllikin isä ei hyväksynyt suhdetta vankilasta vasta vapautuneen miehen kanssa. Mies oli lisäksi jo kihloissa toisen naisen kanssa, jonka kanssa hän meni naimisiin v. 1953 lopulla.
Alibin mukaan surmaaja pahoinpiteli vaimoaan ja tunnusti tälle herkässä mielentilassa surmanneensa Kyllikin. Alibin haastatteleman miehen mukaan vaimo pelkäsi ja oli siksi hiljaa. Vaimo kuitenkin kertoi miehensä kertomasta ensin äidilleen, jonka jälkeen asia tuli myös muiden, esim. Kyllikin suvun tietoon.
Mies oli pidätettynä Kyllikin surmasta, mutta hänet vapautettiin kuulustelujen jälkeen. Myös Kyllikin isä sanoi tietävänsä Kyllikin murhaajan, mutta ei kertonut hänen nimeään, ainakaan kellekään ulkopuoliselle.
Myös KRP:n Vaasan yksikön rikostutkija Tapani Tikkala totesi muutamia vuosia sitten, että Kyllikin todennäköinen surmaaja on tiedossa. Siihen hän ei ottanut kantaa, oliko teko tappo vai murha.
Tikkala kertoi surmaajan olleen tekohetkellä 48-v., 188 cm pitkä, sinisilmäinen ja kasvoiltaan viiksekäs. Mies oli luonteeltaan pikkutarkka ja huolellinen. Tikkalan mainitsema epäilty on jo kuollut.
Kohutuimmat henkirikokset 5
edit: korjattu kirjoitusvirheitä.
-
strangelove
- Adrian Monk
Mäkynen ja Kankaanpää pitivät tekijänä eri henkilöitä. Mielenkiintoista, että tässä tapauksessa on vahvoja todisteita useita eri henkilöitä vastaan.
-
Scythe
Näköjään vaihtoehtoja on ehkä useita, mutta jos johonkin pitäisi uskoa niin pitäisin Tikkalan lausumaa uskottavana. Hän on tutkinut Kyllikin tapausta, tarkistanut vihjeitä, hän on selvittänyt ryhmineen monia henkirikoksia Pohjanmaan alueella muistaakseni esim. Pia-surmat, Nopankylän erakkosurma, sulakesurma. Mitä olen julkisuudessa nähnyt ja lukenut niin hänestä välittyy harvinaisen harkitsevan ja täsmällisen miehen kuva.
edit: Lisään vielä tuohon Tikkalan selvitettyjen henkirikosten "kategoriaan" yhden tunnetuimmista suomalaisista henkirikoksista, eli Kurikassa v.1997 tapahtuneen Zorro-murhan.
edit: Lisään vielä tuohon Tikkalan selvitettyjen henkirikosten "kategoriaan" yhden tunnetuimmista suomalaisista henkirikoksista, eli Kurikassa v.1997 tapahtuneen Zorro-murhan.
Nämä tuntomerkit kannattaa unohtaa, sillä ne kuvaavat Tikkalaa itseään vuonna 2004, jolloin hän antoi haastattelun Suomen kuvalehdelle. Alibi-lehti on ottanut nämä "tiedot" siitä jutusta ja tulkinnut tapansa mukaan hiukan väärin. Aikamoista sekoilua.Scythe kirjoitti:Tikkala kertoi surmaajan olleen tekohetkellä 48-v., 188 cm pitkä, sinisilmäinen ja kasvoiltaan viiksekäs. Mies oli luonteeltaan pikkutarkka ja huolellinen.
-
Scythe
Kieltämättä sama tuli itsellä mieleen, kun tuota kirjoitin. Mietin kirjoittaessani, että melkoisen pitkä mies viiksineen on ollut Isojoella v.-53. Perusteellista kömmähdystä Alibin tasoiselta lehdeltä, tai miten sen tason nyt ottaakaan. Tikkala kuitenkin on ilmeisen pätevä rikostutkija.
-
strangelove
- Adrian Monk
Tuo pyöräilevä mies on saattanut olla myös tuo "eteläsuomalainen", josta jo kerroinkin. Ainakin häneen sopisi tuo vaimonsa uhkailu. Jaakko Lähteenmäkeen en ota tässä vaiheessa sen enempää kantaa.
-
karramurmur
- Remington Steele
Mulle joku sano (en nyt muista kuka),et pappi ois tää tappaja.Vanhempi mies oli kuitenki joka sano.
Mielenkiintoista. Mitä tuohon nyt sanoisi?
- Moni on tiennyt oikean tekijän, mutta monella asian tienneellä on ollut eri henkilö tekijänä. Komisario Skogman ei sanonut oman ehdokkaansa nimeä. Minä olen arvioinut, että se olisi ollut V.L. Tämä perustuu siihen, että Axel Skogman oli sanonut: "Kun luette kaiken mitä Kyllikistä on kirjoitettu, niin hetihän te sen tiedätte!". Sen mukaan nimi ei voinut olla kovin outo. Voisiko joku esittää tuon Tikkalan ehdokkaan etu- ja sukunimen alkukirjaimen. Varmaan joku tietää. On kyllä jossakin yhteydessä puhuttu Sukevan vangista. Olisiko se ehkä A.H. ?
- Moni on tiennyt oikean tekijän, mutta monella asian tienneellä on ollut eri henkilö tekijänä. Komisario Skogman ei sanonut oman ehdokkaansa nimeä. Minä olen arvioinut, että se olisi ollut V.L. Tämä perustuu siihen, että Axel Skogman oli sanonut: "Kun luette kaiken mitä Kyllikistä on kirjoitettu, niin hetihän te sen tiedätte!". Sen mukaan nimi ei voinut olla kovin outo. Voisiko joku esittää tuon Tikkalan ehdokkaan etu- ja sukunimen alkukirjaimen. Varmaan joku tietää. On kyllä jossakin yhteydessä puhuttu Sukevan vangista. Olisiko se ehkä A.H. ?
-
strangelove
- Adrian Monk
Pastori Kauko Kanervolla ei ollut mitään tekemistä Kyllikin murhan kanssa. Hänet on pystytty rajaamaan epäilysten ulkopuolelle. Hän ei ollut edes Isojoella tuona iltana ja epäselväksi on jäänyt illan ajalta vain 20 minuuttia. Siinä ajassa hän ei olisi edes ehtinyt Isojoelle.karramurmur kirjoitti:Mulle joku sano (en nyt muista kuka),et pappi ois tää tappaja.Vanhempi mies oli kuitenki joka sano.
edit. Nimi poistettu
Tuo ALIBI-lehti viittasi maanviljelijän poikaan, joka oli ollut vankilassa vähän aikaisemmin. Tuosta jutusta ei käynyt ilmi, oliko siinä mainitun tutkijan Tikkalan mukaan kysymyksessä juuri tuo mies, vai oliko Tikkalan ehdokas se sama vanha V.L., joka on ollut "poliisin" ehdokas tunnetusti. Ovelasti nuo nimet oli yhdistetty toisiinsa, ikäänkuin Tikkalan kanta olisi tuo sama mikä ALIBI-lehdelläkin. Tuo ALIBI-lehden sepitys saattaa olla osin mielikuvitusta, ei mitään faktatietoa. Artikkeli vaikuttaa muutenkin hätäisesti kyhätyltä.
Kyllä kai poliisin ehdokas on ollut tämä V.L.
Samoin palopäällikkö Varpelaiden ehdokas oli sama.
Skogmanin ehdokas lienee ollut sama, vaikka hän ei sanonut nimeä.
Ainakin minä olen siinä uskossa.
Kyllä kai poliisin ehdokas on ollut tämä V.L.
Samoin palopäällikkö Varpelaiden ehdokas oli sama.
Skogmanin ehdokas lienee ollut sama, vaikka hän ei sanonut nimeä.
Ainakin minä olen siinä uskossa.
Jostain syystä monet Isojoella pitävät kirkkoherraa kuitenkin vieläkin mahdollisenä tekijänä. Esim. muutama vuosi sitten jossain tv ohjelmassa haastateltu Isojoella Kyllikin murhan aikaan poliisina ollut mies piti kirkkoherraa tekijänä. Kyllikihän mm. kirjoitti virsikirjaansa, että pappi uhkailee häntä. Kirkoherrallahan taisi olla taustalla aikaisempia seksuaalirötöksiä, rippikoulutyttöjen lisäksi mm. rintamalla kenttäpappina ja lähetystössä toimiessaan oli ollut näitä ongelmia.strangelove kirjoitti:Pastori Kauko Kanervolla ei ollut mitään tekemistä Kyllikin murhan kanssa. Hänet on pystytty rajaamaan epäilysten ulkopuolelle. Hän ei ollut edes Isojoella tuona iltana ja epäselväksi on jäänyt illan ajalta vain 20 minuuttia. Siinä ajassa hän ei olisi edes ehtinyt Isojoelle.karramurmur kirjoitti:Mulle joku sano (en nyt muista kuka),et pappi ois tää tappaja.Vanhempi mies oli kuitenki joka sano.
Tuo kirkkoherran alibihan taisi tulla esiin vähän jälkijunassa. Alunperinhän alibia ei ollut, mutta taisi taloudenhoitaja muistaa sen vasta myöhemmin, kun tarkemmin muisteli kirkkoherran kotonaoloa murha-aikana.
-
rosamarine
- Adrian Monk
Kun olen lukenut, että KK oli rippikoulua pitämässä Merikarvialla. Ja että ainoastaan 20 minuuttia papin alibista on pimennossa siltä ajalta, kun Kyllikki katosi.Cannon kirjoitti:Tuo kirkkoherran alibihan taisi tulla esiin vähän jälkijunassa. Alunperinhän alibia ei ollut, mutta taisi taloudenhoitaja muistaa sen vasta myöhemmin, kun tarkemmin muisteli kirkkoherran kotonaoloa murha-aikana.
Tosin, eihän tarkkaa kuolinaikaa kai kukaan tiedä, jos Kyllikillä oli tärskyt papin kanssa yön pikkutunteita jossain metsänsiimeksissä...(ed. oli pelkkää speguleerausta)
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...