Rikosmaisteri kirjoitti: ..... Täysin hypoteettisena vaihtoehtona voisin vielä ehkä harkita sitä, että hän jossakin naps-tilassa olisi voinut ihmisiä surmata. Siis totaalisen hypoteettisesti. Mutta sen jälkeiseen peittely-, piilotus- ja hautausoperaatioon hän ei olisi _ikinä_ pystynyt _yksin_ niin nopeasti ja sillä järjestelmällisyydellä pimeässä ja itselleen täysin oudossa ympäristössä. Vaikka poliisi sitä yrittikin todistella mielestäni surkeasti epäonnistuen. Ja apulaisia hän ei olisi saanut mistään siihen hätään itselleen taiottua. .....
Rikosmaisterin mielipide:
Täysin hypoteettisena vaihtoehtona voisin vielä ehkä harkita sitä, että hän jossakin naps-tilassa olisi voinut ihmisiä surmata.
Tuo on tietysti mielipide. Itse olen tullut siihen tulokseen, että RH oli hyvin sopiva tuon teon tekijäksi. Siltä minusta näyttää. Arne on kertonut mielipiteensä kotiseutunsa isäntämiehille ja nämä Axel Skogmanille. Gunnar lienee lähettänyt myrkkykapselin veljelleen vankilaan (todennäköisesti näin), ja se mielestäni vihjaa, että myös hän on kääntynyt veljeään vastaan ja uskonut, että RH on tuon rikoksen tekijä. Siis kummankin veljen osalta on vahvoja viitteitä siitä, että he uskoivat RH:n olevan syyllinen. Näin minä olen päätellyt. Pidän siis RH:n syyllisyyttä hyvin todennäköisenä. Mielestäni hän myös luonteensa puolesta sopii oikein hyvin tekijäksi. Hän on ollut yli 6 vuotta vankilassa (korkeakoulussa?) ja tuomittu mm. raiskausyrityksestä ja pahoinpitelystä. Tunnetusti väkivaltainen. Pidätettäessä hänellä oli salkussaan mm. puukko, ladattu pistooli ja kahdet naisten alushousut. Hän tappeli raivoisasti kahta poliisia vastaan tuon pidätyksen yhteydessä.
Perustelut, joiden mukaan tekijä olisi paikallinen, perustuvat "keinotekoisiin" faktoihin. 1.polkupyörät upotettu järven syvimpään paikkaan 2.RH oli pikkurikollinen, joka ei ollut väkivaltainen. Kumpikaan väite ei pidä paikkaansa.
Perustelut, jotka viittaavat RH:iin. 1.Vuolujäljet 2.Nähty ajelemassa tyttöjen perässä jo pitkän matkan 3.Nähty ajavan mopollaan tyttöjen perässä Tulilahden leirialueelle ja nähty myös siellä 4.Kertonut kahden paikallisen nuoren miehen ja tyttöjen kisailusta sellaisia yksityiskohtia, joita vain paikalla todella ollut voi tietää. 5.Fyysisesti hyvin kykenevä suorittamaan teot. Jälkien peittelyä on voinut tapahtua useana yönä. L:n talon lapio on jätetty palauttamatta. (Paikalliset olisivat palauttaneet lapion). 6.Kertonut tai vihjannut todennäköisesti veljelleen Arnelle olevansa tuo etsitty tekijä. 7. Arne veli on uskonut RH:n olevan tekija ja kertonut siitä eräille kotiseutunsa isännille. 8. Todennäköisesti Gunnar veli on lähettänyt raamatun mukana myrkkykapselin pidätettynä olevalle veljelleen. Siitä voi päätellä hänen kantansa.