Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
serialist
Olivia Benson

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja serialist »

^ Tarkoitan sitä, että omistajat nostavat koiraa hihnasta niin, ettei sen etujalat kosketa maata. Näin ne saavat koiran hiljaiseksi (siis koira ei pysty enää haukkumaan/murisemaan). Näin ei tulisi toimia. :)

Minulle on aivan sama onko koira suuri vai pieni, kunhan se pysyy omistajan kontrollissa.

Nämä meidän alueen chihut ovat aggressiivisia. Vaikka koira haukkuisi hilpeyttään, sen malttia pitäisi harjoitella, jotta ohittaminen sujuu rauhallisesti. En voi itse ainakaan sietää turhaa räksyttämistä/uhkumista.
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Kakira
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Kakira »

serialist kirjoitti:
Siinä on sitten turha itkeä kun mussukat on kilon palasia.
Painaako ne yli kilon? :shock: :mrgreen:

Itseänikin todella ärsyttää noiden "pikkuräksyttäjien" omistajat. Ei ole kokemusta noista pienistä taapertajista, keskikokoisia tai isompia koiria aina lapsuudesta saakka elämääni kuulunut. (lukuunottamatta 12:sta vuotta ex-mieheni kanssa ollessa, hän kun ei oikein eläimistä pidä)
Nykyinen koirani ei noista välitä, mutta oman kokoinen ja varsinkin isommat ovat sitä "haukku/murina kamaa". Ja tämä vain siksi että pelkää ja yrittää olla kovanaama isompiensa edessä.
Kaksi koirakoulua takana ja paljon sieltä hyötynyt mutta tuota pelkoa en saa vain millään loppumaan :shock:

Jätkä on nyt vähän reilun vuoden ja kyllä, myönnän että aika lellivauva. Emo on bordercollie ja selvää "paimennusviettiä" on havaittavissa, mutta tuo arkuus..
Koiralle ei lässytellä lenkillä tyyliin "oles nyt kulta hiljaa, ei tarvitse pelätä" vaan aina kommenetaan tiukkaan ja varmaan sävyyn (jos saa äänen kantamaan haukun yli) ja yrittänyt itse remmin toisessa päässä ohittaa isot koirat asialliseti ja varmasti, mutta omaan koiraan ei tunnu tuo rohkeus vaikuttavan.
Paljon poju on kyllä kehittynyt ja koirakoulusta sain paljon hyviä vinkkejä, kuten että flexi ja valjas- (ei kumpikaan) systeemi ei meidän koiralle sovi, pysyy hanskassa hihnan ja kaulapannan avulla.
Kävelemme paljon vuorokauden aikana, vähintään 2X yli tunnin lenkkejä, sekä keskustassa että rauhallisimmilla alueilla.Ja lenkkejä yhteensä 4 päivässä. Kokemusta koira on todella saanut eri tilanteista roppakaupalla mutta arkuus on ja pysyy.

Ja samoin, koiran haukkuminen niin että omistaja vähät välittää ON raivostuttavaa. Esim. +100 mummot joilla koiran iässä vähintään saman ikäinen karvatollo remmin päässä... :evil:
ELÄ ja anna toisten elää
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

On tietenkin kiva juttu jos chihut tai muut pikkukoirat olisivat räksyttämättä lenkillä mutta mielestäni ei ole asiallista ruveta lenkillä ketään omistajaa siitä sättimään jos hänen chihut räkyttää. Se ei todellakaan saa olla syy sille, että iso koira pääsee omistajaltaan irti. Chihujen räkyttäminen on täysin sallittua mutta sellaisen ison koiran lenkkeilyttäminen jota ei ehkä pysty pitelemään ei ole. Aivan turha syytellä chihuja siitä jos ei pysty omaa koiraansa pitelemään!

Mun mielestäni se ei kuulu muille koiranomistajille pätkääkään jos jonkun pikkukoira räkyttää. Se koira on joka tapauksessa sellainen joka pysyy omistajansa hanskassa. Mua huolettaa paljon enemmän isot koirat räkytti ne tai ei.

Meidän kleinspitz on opetettu olemaan räkyttämättä koska itse ajattelen, että on mukavampi lenkkeillä koiran kanssa joka ei räkytä. Lisäksi haluan luoda positiivista kuvaa pikkukoirasta joka ei räkytä. Täällä meidän kylällä itse asiassa koirat eivät räkytä toisilleen. Eräällä naisella on 2 dobermannia ja niiden kanssa se juoksee aina karkuun muita koska koirat ilmeisesti eivät ole oikein hallinnassa. Mieheni oli kerran nähnyt kun ne koirat vetivät sitä naista ihan miten halusivat. Onneksi nainen koirineen tajuaa pysyä kaukana.
Kakira
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Kakira »

ketsku kirjoitti:On tietenkin kiva juttu jos chihut tai muut pikkukoirat olisivat räksyttämättä lenkillä mutta mielestäni ei ole asiallista ruveta lenkillä ketään omistajaa siitä sättimään jos hänen chihut räkyttää. Se ei todellakaan saa olla syy sille, että iso koira pääsee omistajaltaan irti. Chihujen räkyttäminen on täysin sallittua mutta sellaisen ison koiran lenkkeilyttäminen jota ei ehkä pysty pitelemään ei ole. Aivan turha syytellä chihuja siitä jos ei pysty omaa koiraansa pitelemään!
No, onneksi meidän poju on keskikokoinen ja pystyn sen pitelemään hanskassa tilanteessa kuin tilanteessa, vaikka itse pieni riuku olenkin :lol:
Täällä päin on koiria sen verran, että harvemmin tulee tuttuja kuin outoja vastaan ja tosiaan meidän haukku ei pätkääkään välitä jos joku pikkuinen räkyttää, jos osaisi nauraa niin sen varmaan tekisi kun sellainen tulee vastaan. Ilmeisesti ei pidä niitä koirina lainkaan, heh.
En kyllä oikein ymmärrä miksi pienen koiran haukkuminen olisi hyväksyttävämpää kuin isojen??
Kokemusta pikkukoirista ei ole, mutta itse ajattelen että niillä on sama "ongelma" kuin meidän jätkällä, eli pitää näytellä kovanaamaa pienemmän koon takia :D
Ja kyllä itseänikin hirvittää kun vastaan tulee koira, jonka taluttaja on selvästi helisemässä ja eläimen vietävissä.. :shock:
Puhumattakaan lapsista jotka taluttavat hiukan suurempaa koiraa.
Minä en antaisi nuorimman lapseni ikinä lähteä koiramme kanssa ulos (10v) kun tiedän että hän ei sitä hallitse.
Mutta, toivokaamme kaikille miellyttäviä kävelylenkkejä oman mussukan/mussukoiden kera, sillä nehän nyt kuitenkin ovat fiksuimpia ja parhaiten opetettuja, omasta mielestämme :mrgreen:
ELÄ ja anna toisten elää
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

ketsku kirjoitti:Mun mielestäni se ei kuulu muille koiranomistajille pätkääkään jos jonkun pikkukoira räkyttää.
Itseasiassa kuuluu, ja pahasti :lol: Naapurissa on kaksi chihua ja ei, ne koirat vaan eivät osaa mennä hiljaa kun ohittavat muita koiria, isoja tai pieniä. Ei täällä kenenkään muut koirat rähjää, oli sitten iso tai pieni koira. Miksi pienen koiran annetaan rähjätä, siksi, ettei se kuitenkaan tee mitään? Ennemmin itse kuuntelisin jykevää haukkua kuin ärsyttävää räksyttämistä. Kaikki pienet koirathan eivät räksytä, vaikka nyt beagle esimerkiksi, eikä meidänkään koira räksytä. Mutta nuo chihut ja useimmat terrieerit..
Nanika ga tooku matteiru to
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

ketsku kirjoitti:Mun mielestäni se ei kuulu muille koiranomistajille pätkääkään jos jonkun pikkukoira räkyttää. Se koira on joka tapauksessa sellainen joka pysyy omistajansa hanskassa. Mua huolettaa paljon enemmän isot koirat räkytti ne tai ei.
Yhteistä noille tosiaan on se, että se räksyttäminen ja sen pois kitkeminen kuuluisi yksinomaan
koiran omistajalle.Ei pieni räksyttävä lappuharja kyllä oikein vaikuta siltä että omistajalla olisi
homma hanskassa.Eikä paljoa kannata ihmetellä jos sellaiselle alkaa sitten isompikin koira
räkyttämään takaisin. :wink:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
serialist
Olivia Benson

Turhanpäiväistä haukkumista en sulattaisi minkään kokoiselta koiralta. Jos koira haukkuu kaikille vastaantuleville koirille niin on siinä mielestäni joku ongelma. Miten sellaisten koirien omistajat itse jaksavat sitä?

Ihan huomiona, en ole ketään lähdössä sättimään vaan lähinnä meinasin mainita asiasta asiallisesti. Eukko ei edes vilkaise koiriaan kun ne räksyttää ja näyttää aggressiivisuuden merkkejä. Minä en suvaitsisi omalta koiraltani tuollaista käytöstä missään nimessä!

Myönnän, että itse pelkään vieraita isoja koiria. Oikeastaan jännitän sitä, että pysyyko koira omistajan hanskassa. Kaikennäköistä kun on nähnyt tapahtuvan niin kai se ihan inhimillistä on pelätä välillä. :D
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
- Jack Handy -
Clyde
Axel Foley

Sama kai se pätee lapsiinkin. Minä en pidä siitä, että lapset riehuvat ja rettelöitsevät vaikkapa kaupassa. Heidän äidin mielestä asia ei ole kuitenkaan sellainen, että lapsia täytyisi ojentaa. Itse en suvaitsisi moista omilta lapsiltani, kuten en myöskään hyväksy koiraltani räksyttämistä muita koiria/ihmisiä kohtaan. Eriasia on toki, jos koira vaikka säikähtää. Niinkuin esimerkiksi eilen, kun tultiin ovesta, oli oven takana iäkäs, kumarassa kävelevä nainen kävelysauvojen kanssa. Päästi meidän koira melkoisen parkaisun, kun säikähti reppana sitä niin kovasti.
Itse olen niin tympääntynyt naapurin lapsiin. Kun muutettiin tänne, meidän koira oli niin ihana lapsia kohtaan ja se tykkäsi niistä niin paljon vaikka pienempi olisi vahingossa taputellut hieman lujempaa. Mutta kun lapset kokoajan tulevat väkisin, viisi kerralta joka suunnalta kädet ylhäältä niin onpa tuo meidän pieni koira nyt alkanut niitä pelkäämään :( Niiden äiti ei tajua sanoa lapsille mitään, vaikka huomaa, että koira yrittää juosta karkuun häntä koipien välissä. Nyt olen alkanut lapsille sanoa fiksusti, että koira pelkää. Se kun on vaikka minun jalkojen välissä, niin se alkaa näykkiä lapsia. Eilen illalla se kiljui hädissään, kun nuo lapset yllättivät meidät taas jokapuolelta. Ottaa niin kovasti päähän, jos se nyt pelkää kaikkia lapsia :evil:
John Doe
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Pakko pistää tää tähän,kun en viitsi perustaa uutta kissaketjua.Siis tässä lakitekstiä suoraan poliisilta,koskien lemmikkien ulkoiluttamista! 8) Kissojen vapaana pitäminen taajamassa
15.09.2009

Etelä-Karjalan poliisiin on tullut useita yhteydenottoja koskien kissojen vapaana pitämistä taajamassa. Poliisilta on tiedusteltu muun muassa hyväksyttäviä toimenpiteitä asian suhteen.

Lainsäädännön mukaan kissa ei saa kulkea vapaana taajamassa ilman valvontaa. Kissan tulee suoran valvonnan lisäksi olla kytkettynä kuntopoluilla tai sen kaltaisilla juoksuradoilla. Kissan omistajan tai haltijan on pidettävä huolta, ettei eläin pääse lainkaan järjestyslaissa erikseen mainituille alueille (yleinen uimaranta, lasten leikkipaikaksi varattu alue, toriaikana torille, yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle) jollei se ole erikseen sallittua. Vaikka järjestyslaki ei suoranaisesti edellytä kissan pitämistä kytkettynä taajamassa, lienee se yksinkertaisin ja käytännöllisin keino samalla noudattaa kaikkia säännöksiä ja huolehtia lemmikkieläimen turvallisuudesta. Lemmikkieläinten pitämistä koskevissa säännöksissä on edellytetty, että eläimen omistajan tai haltijan tulee ryhtyä kohtuullisiin toimiin eläimen karkaamisen estämiseksi. Vailla omistajansa tai haltijansa suoraa valvontaa kulkeva kissa on eläinten suojelua koskevissa säädöksissä määritelty heitteillä olevaksi.

Rikoslain 44 luvun 15 §:n pykälän perusteella sellaisen eläimen, jonka tiedetään olevan vaaraksi ihmiselle, tulee olla asianmukaisesti vartioitu. Vastuullaan olevan eläimen asianmukaisen vartioinnin laiminlyönnistä on säädetty rikoslaissa sakkorangaistus. Kissojen osalta vaarallisuusarvioon vaikuttaa se, että kissojen ulosteen on todettu olevan infektoituneen lihan ohella keskeisin tartunnanaiheuttaja toksoplasmoosi- nimiseen tautiin, jonka aiheuttaja on Toxoplasma gondii -niminen alkueläin. ” Taudin tärkein ilmenemismuoto on sikiön toksoplasmoosi, joka voi syntyä, kun nainen saa tartunnan odotusaikana. Tauti aiheuttaa sikiölle elinvaurioita. Suomessa syntyy vuosittain noin 50 synnynnäisen toksoplasmoositartunnan saanutta lasta, joista suurin osa on syntyessään oireettomia. Myöhemmin, 10–20 vuoden kuluessa, lähes kaikille ilmaantuu näkö-, kuulo- tai aivovaurioita. Jos tauti todetaan heti syntymän jälkeen, vammat voidaan välttää lääkityksellä. Taudin ehkäisynä etenkin raskausaikana odottavan äidin on syytä välttää tartunnanlähteitä, kissoja ja raakaa tai huonosti kypsennettyä lihaa.”

Eläinsuojelulain 15§:n mukaan irrallaan tavatun lemmikin saa ottaa kiinni ja toimittaa kunnalliseen talteenottopaikkaan tai löytöeläinkotiin. Säädöksen mukaan kunnan on huolehdittava alueellaan irrallaan tavattujen ja talteenotettujen koirien ja kissojen sekä muiden vastaavien pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten tilapäisen hoidon järjestämisestä. Talteenotettua eläintä on säilytettävä vähintään 15 päivän ajan, minkä jälkeen kunnalla on oikeus myydä, muutoin luovuttaa tai lopettaa eläin. Kunnalla on oikeus periä eläimen omistajalta tai haltijalta korvaus eläimen talteenotosta, hoidosta ja mahdollisesta lopettamisesta aiheutuneista kustannuksista.

Metsästyslaissa (615/1993) on säädetty koiran ja kissan pitämisestä lähinnä riistanhoidon ja metsästämisen kannalta. Metsästyslain 85§:ssä säädetään kissan huolenpidosta. Säädöksen mukaan kotieläimeksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen on kielletty. Metsästyslain 1 luvun 5§:n mukaan villiintyneeseen kissaan sovelletaan samoja säännöksiä kuin mitä sovelletaan rauhoittamattomiin eläimiin eli villiintynyttä kissaa saadaan pyydystää ja se voidaan tappaa metsästyslaissa säädetyllä tavalla kuten muitakin rauhoittamattomia eläimiä. Villiintynyt kissa on eri asia kuin omilla teillään oleva lemmikkikissa. Villiintynyt kissa muun muassa saa kaiken ravintonsa luonnosta.

http://www.poliisi.fi/poliisi/etela-kar ... 320029B07D
Nii että kuinkas moni toimii lainkirjaimen mukaisesti näissä asioissa,häh??!! 8)
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
Clyde
Axel Foley

Taajamassa pystytään käyttämään lakitekstiä, mutta entä kun kissa seikkailee taajaman ulkopuolella? On niitä ihmisiä, lintuja ja raskaana olevia naisia sielläkin :roll:
John Doe
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Koiran valvonnan laiminlyöminen.
Porvoossa Lehtihamarissa Keltavuokontiellä kevyenliikenteen väylällä oli 4.9.klo 20.45 käynyt hihnassa ollut Rottweiler hihnassa olleen labradorinnoutajan kurkkuun kiinni.
Seurauksena lieviä vammoja.
http://www.poliisi.fi/poliisi/ita-uusim ... 320038CD4E Siis sakkoa lienee luvassa Rottiksen omistajalle. 8) Kappas,toinen vastaava ja samassa poliisipiirissä: Irtokoiran purema.
Irrallaan taajamassa Porvoossa Tikantiellä ollut koira on purrut 26.8.klo 17.50 kytkettynä olleen koiran taluttajaa. Purema on aiheuttanut lievän vamman, jonka takia on käyty lääkärissä ja otettu jäykkäkouristusrokotus.
edit.Lisätty toi irtokoiran tekemä. 8)
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
serialist
Olivia Benson

Clyde kirjoitti:Sama kai se pätee lapsiinkin. Minä en pidä siitä, että lapset riehuvat ja rettelöitsevät vaikkapa kaupassa. Heidän äidin mielestä asia ei ole kuitenkaan sellainen, että lapsia täytyisi ojentaa. Itse en suvaitsisi moista omilta lapsiltani, kuten en myöskään hyväksy koiraltani räksyttämistä muita koiria/ihmisiä kohtaan. Eriasia on toki, jos koira vaikka säikähtää. Niinkuin esimerkiksi eilen, kun tultiin ovesta, oli oven takana iäkäs, kumarassa kävelevä nainen kävelysauvojen kanssa. Päästi meidän koira melkoisen parkaisun, kun säikähti reppana sitä niin kovasti.
Itse olen niin tympääntynyt naapurin lapsiin. Kun muutettiin tänne, meidän koira oli niin ihana lapsia kohtaan ja se tykkäsi niistä niin paljon vaikka pienempi olisi vahingossa taputellut hieman lujempaa. Mutta kun lapset kokoajan tulevat väkisin, viisi kerralta joka suunnalta kädet ylhäältä niin onpa tuo meidän pieni koira nyt alkanut niitä pelkäämään :( Niiden äiti ei tajua sanoa lapsille mitään, vaikka huomaa, että koira yrittää juosta karkuun häntä koipien välissä. Nyt olen alkanut lapsille sanoa fiksusti, että koira pelkää. Se kun on vaikka minun jalkojen välissä, niin se alkaa näykkiä lapsia. Eilen illalla se kiljui hädissään, kun nuo lapset yllättivät meidät taas jokapuolelta. Ottaa niin kovasti päähän, jos se nyt pelkää kaikkia lapsia :evil:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi tässä lasten rettelöinnissäkin. Se on hyvin rasittavaa vaikkapa kaupassa, jossa on huutava ja mesoava lapsi välinpitämättömän vanhemman kanssa. Tai kahvilassa! Lapset huutaa suoraa huutoa eikä vanhemmat sano mitään. Olen joskus korottanut ääntäni lasten huutojen yli, jotta kahviseuralaiseni kuulisi sanottavani. Jouduin pyytämään kahvitteluseuraani toistamaan sanomisensa, koska en yksinkertaisesti kuullut lasten huutojen takia enkä osaa lukea huulilta. Ei ollut vihjailusta apua, täytynee seuraavan kerran sanoa suoraan, että jos lapsesi eivät osaa käyttäytyä rauhallisessa, hiljaisessa ja pienessä kahvilassa, älä ota niitä mukaan. Jos pyydän asiallisesti hillitsemään lapsia, saan vihaisia mulkaisuja. Ympärillä liikkuvat ihmiset eivät elä mussukkasi pelisäännöillä. Kaikkea ei tarvitse sietää.

Kaikkien lasten ja koirien yhteiselo ei ole hyväksi. Asuntomme on ihan alimmassa kerroksessa eli parvekkeemme on maantasossa. Siinä on ritilä, josta näkee läpi ja koiramme aina tutkiskelee maailmaa siitä. Viime talvena siihen iski 3-4 lasta suoraan naamansa ritilään ja koira säikähti, nosti karvat ja oli aivan peloissaan ja epävarma. Pyysin lapsia poistumaan takaisin tielle, koska koira pelkää. Sai muutaman kerran pyytää ja sitten pakottaa, jotta poistuivat. Yksi poistuessaan vielä paukautti pulkan ritilään ja huusi "BÖÖ!". Äiti seisoo pienen matkan päässä vieressä eikä sano mitään kun muksut tunkeutuu vieraan ihmisen parvekkeelle. Kai se on alettava kasvattamaan itse näitä naapurin ipanoita kun vanhemmat eivät itse viitsi. Maksan parvekkeestanikin ja jos joku sinne tulee ilman lupaa, se on kotirauhanhäirintää ikään katsomatta. :)

Olenko rikkonut lakia tai olenko jollakin tavalla korvausvelvollinen, jos koirani puree kutsumatonta vierasta, joka tunkeutuu kotiini?
- Jack Handy -
Clyde
Axel Foley

Täytyy tuohon lapsiasiaan mainita sen verran vielä, että olin aikaa sitten lentokoneessa matkalla ulkomailta takaisin Suomeen. Takanani istui kaksi lasta (n.4-7) ja heidän äiti käytävän puoleisessa penkissä. Lapset rynkyttivät ja paukuttivat jaloilla ja käsillä selkänojaani niin, että en voinut nojata siihen. Muutaman kerran mulkaisin taaksepäin, ei mitään. Sitten mulkaisin jo äitiin, joka ei vieläkään tajunnut sanoa mitään. Muutaman kerran "manailin" asiasta vieressä istuvalle, omalle äidilleni niin, että takanaolevat varmasti kuulivat. Ei mitään. Lapset jatkoivat penkin rynkyttämistä :roll: Ehkä olisi pitänyt nousta seisomaan ja sanoa asiasta äidille, jota ei tuntunut kiinnostavan lastensa puuhat.

Tuosta tunkeutumisesta en osaa sanoa. Eikös Suomessa juuri se kiinniottamisraja noussut huoneiston sisältä myös siihen omaan pihapiiriin. Eli pihapiirillä saisi vielä puolustaa itseään ja kiinteistöään. Mutta miten on sitten koiran laita? Pitääköhän kiinteistössä olla koirasta huomauttava ilmoitus "varo koiraa" tms?
serialist
Olivia Benson

Clyde kirjoitti: Tuosta tunkeutumisesta en osaa sanoa. Eikös Suomessa juuri se kiinniottamisraja noussut huoneiston sisältä myös siihen omaan pihapiiriin. Eli pihapiirillä saisi vielä puolustaa itseään ja kiinteistöään. Mutta miten on sitten koiran laita? Pitääköhän kiinteistössä olla koirasta huomauttava ilmoitus "varo koiraa" tms?
Mietin itse tuota samaa ja ajattelin, että täällä joku viisaampi osaisi kertoa kuinka asian laita tarkalleen ottaen on. Onhan teollisuusalueillakin (ja yksityisissä kiinteistöissä) varoituskyltit esim. valvontakameroista ynnä muista.. Itsekin olettaisin, että kai tunkeutumista suunnittelevaa ihmistä täytyy varoittaa kyltein ja lappusin edes vahtikoirasta tai koirasta ylipäätään, jolla on minkäänlaista vahti- tai suojeluviettiä..? Meidän parvekkeelle pitäisi varmaan laittaa joku "Osaan hypätä yli, vieläkö vittuilet?". Koira ei kyllä koskaan ole parvekkeella ilman valvontaa, joten ehdin onneksi ehkäisemään mahdolliset puremat. Pienemmästäkin koira säikkyy kun pennut tunkee ritilän läpi huutamaan. Koira on muuten tosi kiinnostunut ihmisistä ja rakastaa kaikkia suurin suukoin eikä sillä ole mitään ennakkoluuloja ihmisiä kohtaan, paitsi selvästi sellaisia kohtaan, jotka sen on säikäyttänyt. Aika nopeasti tuo silti palautuu noista tilanteista.
- Jack Handy -
Dormeator
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Dormeator »

Suomessahan on alkanut esiintymään jo villikoirien laumoja, aika pahoja kun eivät pelkää ihmistä kuten vaikkapa sudet joiden kanssa usein tekevät jälkeläisiä ja syntyy näitä koirasusia, joita saa kiittää siitä että muutamia vuosia sitten ammuttiin susia syyllisinä villikoirien tekoihin.

Kasvattajasta se on kiinni mikä koirasta kasvaa, on kyse sitten pienenstä tai isosta.. pääasia kuitenkin että koskaan ei lemmikkiään hylkää heitteille luontoon.
Lukittu