Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
EastLondon
Remington Steele

Re: Täysin OT-juttu

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Täysin >OT:tä! mutta huvitti alla oleva kommentti (ei vakava aihe)
"Joskus täytyy ajaa lujaa myös tutkintaan liittyvissä tapauksissa, Hirvonen muotoilee. "
Aiheesta lisää:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009091 ... _uu.shtml-

No, Oriveden tapuksessa on "kiirehditty hitaasti" :wink:
"Elämä on..."
Carina
Neuvoja-Jack

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Carina »

härkä kirjoitti:Tapahtui tänään :

Sain kuulla eräältä taholta , joka vieraili Orivedellä , että vainajan haudalla paloi kynttilä sinisessä jalassa, ja oli kohtalaisen paljon kukkia. Myös jalanjälkiä oli kuulemma ollut havaittavissa. Häntä siis näytetään muistettavan ehkä enemmän kuin keskivertokansalaista yleensä. Onhan hautaamisesta kulunut jo noin kahdeksan kuukautta.
Tämä on sinänsä mielenkiintoinen havainto. Hän ei helposti näytä unohtuvan ihmisten mielistä , jotka hänestä ovat kuulleet.

T
Härkä
Mielenkiintoista. Ketkähän häntä sitten käy siellä muistamassa?

Olen myöskin pähkäillyt, että voisiko juttu tosiaankin olla jo selvitetty? Mutta ei! Ei silloin enää tutkinnanjohtajaa vaihdettaisi.

Olen nyt laittanut Alibille juttuehdoituksen koskien aihetta, katsotaan tartutaanko syöttiin!:)
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

härkä kirjoitti:Tapahtui tänään :

Sain kuulla eräältä taholta , joka vieraili Orivedellä , että vainajan haudalla paloi kynttilä sinisessä jalassa, ja oli kohtalaisen paljon kukkia. Myös jalanjälkiä oli kuulemma ollut havaittavissa. Häntä siis näytetään muistettavan ehkä enemmän kuin keskivertokansalaista yleensä. Onhan hautaamisesta kulunut jo noin kahdeksan kuukautta.
Tämä on sinänsä mielenkiintoinen havainto. Hän ei helposti näytä unohtuvan ihmisten mielistä , jotka hänestä ovat kuulleet.

T
Härkä
Tuota, ainakin yksi minfolainen siellä puhui käyvänsä juuri näinä päivinä, saattoi olla hänen jäljiltään kynttilä.
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Jämsästä :

Poikkesin viime viikon lopulla Jämsässä muissa asioissa.
Käväisin myös Himos-Centerin respassa , jossa hoidetaan alueen mökkien vastaanotto ja muut asiat. Alueellahan on runsaasti majoitusvaihtoehtoja.
Tosin , niitä on muuallakin Jämsän alueella.
Huomioitavaa oli , ettei vainajastamme oltu sieltä kyselty mitään , eikä henkilö jonka kanssa keskustelin ollut kuullut koko tapauksesta mitään. Majoituskortit, jotka normaalisti on pakko täyttää, säilytetään aina paikallisella poliisilaitoksella, eli ne ovat Jämsän poliisilla. Tiedot ovat tietenkin myös majoittajan tiedostoissa tallella.
Nyt kiinnostaisi sellainen majoituskortti , joka osoittaisi majoituksen venyneen maanantaille 19.2.07 asti. Jos tälläinen kortti olisi , se olisi todennäköisesti jonkun muun nimellä ja vainajamme nimeä ei välttämättä näkyisi lainkaan. Gasthaus Jämsän , joka on rautatieaseman lähellä tarkastin keväällä -07.
No match : Lidl on aivan sen vieressä , siksi kiinnostukseni tuolloin.
Kuten aiemminkin on todettu , Jämsä on Keskisuomalaisen aluetta ja Aamulehteä luetaan vähemmän. Siksi Jämsäläiset eivät tiedä vainajasta paljoakaan.
Mikäli ne bussiliput olisivat " aidot " , olisi ollut luultavaa kiinnittää seutukuntaan enemmän huomiota.
Jos tämänkaltainen olettamus olisi sattumalta oikea , niin vainaja oltaisiin voitu noutaa esim. Tampereelta vaikkapa perjantaina. Poistuminen olisi tapahtunut sitten bussilla. Loppu on kuviteltavissa , miten kukin haluaa.
Uskoisen kuitenkin suomalaisen isännän tai emannän olevan kotoisin Jämsän ulkopuolelta. Tuskin olisi järjestänyt tapaamista kotikuntaansa, kuka tietää ?
Olisiko ollut pohjoisen suunnasta , koska ei kuskannut vierastaan takaisin Tampereelle ?
Vai olisiko tullut jotain muuta yllättävää viikonlopun aikana eteen ?

Tätä kirjoitettua voidaan kyseenalaistaa kohtuullisen paljon , mutta jos se olisi mennyt jotenkin näin, se antaisi viitteitä siihen , että asia olisi voinut pysyä piilossa
ulkopuolisilta näihin päiviin saakka. Ehkä ikuisuuteenkin.
Nyt voitaisiin asettaa kysymys .
Ketkä kirjautuivat Himokselta ulos ma 19.2.2007 , ennen klo 12:sta.
Miten tämänkin seikan voisi tarkistaa ? Kuka sen tekisi ja koska se tehtäisiin ?

T
Härkä
Carina
Neuvoja-Jack

Hyvää työtä Härkä taas kerran!

Eli tuota tietoa tuosta majoitustiedosta pitäisi ilmeisesti kysellä Jämsän poliisilta?
Mahtavatkohan he kertoa sivullisille tiedosta? Tuommoisia korttejakin kun todennäköisesti koskee jokin salassapito velvollisuus...Mutta ehdottomasti tätä kannattaa ainakin yrittää!
nurich
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja nurich »

Kiinnostava tieto että majoituskortit säilytetään paikallisella poliisilla. Voisiko olla niin että Oriveden poliisin vaikutuspiirissä olevat majoitusyritykset on tarkistettu ja Jämsä olisi nyt vuorossa, niiden bussilippujenkin takia. Oletan että ne kortit kiikutetaan poliisille mutta yritykset tallettavat tiedot myös itselleen. Olisiko niin, että hotellit sun muut "majoitusliikkeet" on lain puitteissa velvoitettu säästämään majoitustietoja vain tietyn ajan (2v?) mutta poliisi arkistoi ne uskollisesti paljon pitempään. Toki isomat hotelliketjut säästävät tietynlaisia tietoja paljon pitempäänkin (kaikenmaailman bonussysteemit, yövy 100 kertaa, saa 10%alennusta 101.kerralla jne). Pitäisi vaan ihan pokkana marssia sinne tiskille ja kysyä,mitä pitäisi tehdä päästäkseen niitä tietoja selaamaan. Harmi ettei olla jossain Bulgariassa jossa 10€ setelillä saattaisi päästä pitkälle! Kun olisi yövuorossa joku harjoittelijapoika ja kysyjänä Bambisilmäinen Ailar (minihamosta ällös unohda) niin jo on markkinat jollei onnistu.

Totta turiset, Härkä, loogisempaa olisi sopia salatapaaminen oman kotipaikkakunnan ulkopuolelle. Itse valitsisin kuitenkin paikkakunnan, jota sentään vähän tunnen enkä sellaista jossa en ole kuunaan käynyt. Ihan siksi vaan että en haluaisi nolata itseäni vieraani silmissä ajamalla harhaan ja joutumaan kysymään ajo-ohjeita jostain nakkikioskilta. Ja niitä vähäisiä tunteja siihen ajeluun hukata,kun ne toden totta paljon miellyttävämminkin voisi viettää... Sitten tympääntyneenä saapua hotelliin ja kuulla että "kuule kun mä oon tosi väsynyt tuosta reissaamisesta niin että taidan painua heti pehkuihin, YKSIN".

Eikö se majoituskortti vaadita periaatteessa kaikilta majoittujilta?
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

nurich kirjoitti:Kun olisi yövuorossa joku harjoittelijapoika ja kysyjänä Bambisilmäinen Ailar (minihamosta ällös unohda) niin jo on markkinat jollei onnistu.
Kyllä se harjoittelijapoika saattais vajota tiskin alle ja miettiä, että mikäs helvetin katiska se tämä on! :lol: Tosin hätäännyksissään se vois lykätä koko kirjanpidon tutkittavaks.
*tutkii jo vaatekaapin sisältöä silläsilmällä*
härkä
Jack Bauer

Nopea tarkennus :

Majoituskortit on aina yritysten luovutettava poliisille. Se on yleinen käytäntö.
Tapa millä majoittajat niitä säilyttävät itse , saattaa vaihdella.
Himokselta niitä ei saa kuin poliisi. Eikä pitäisi saada muualtakaan.Muitten.
( Ailar on tietenkin luku sinänsä. ) Kuten Nurich asiaa valottikin. :mrgreen:
Ehkä ongelmana on ollut se , että tapausta on tulkittu itsemurhaksi liian yksioikoisesti. Eli tapaan , että vainaja tuli suoraan Orivedelle ja käveli metsään.
Tätä ajattelutapaa olen yrittänyt kauan kyseenalaistaa.
Siksi esim. Jämsän majoitusliikkeet on jätetty tarkistamatta. Ainakin tapauksen alkuvaiheessa. Voihan tietenkin olla, että niitä on jälkeenpäin läpikäyty.
Vielä se , että kun kyseessä on lomamökki , on majoittajan vaikea kontrolloida asiakkaitten lukumäärää. Hintahan on yleensä sama , riippumatta majoittujien lukumäärästä , näissä mökeissä. Periaatteessa jokaisen on täytettävä majoituskortti.

t
Härkä
buracee
Martin Riggs

härkä kirjoitti:Nopea tarkennus :

Majoituskortit on aina yritysten luovutettava poliisille. Se on yleinen käytäntö.
Lain mukaan sitä korttia on säilytettävä majoituspaikassa vähintään yksi vuosi, PAITSI ulkomaalaisia koskevat kortit toimitetaan poliisille viimeistään saapumista seuraavana päivänä. Myöskin muista kuin pohjoismaiden kansalaisista on majoitusliikkeen tehtävä poistumisilmoitus viimeistään lähtöä seuraavana päivänä. Ja mitä tohon minihameeseen tulee, niin samassa laissa muuten kielletään luovuttamasta tietoja muille kuin poliisille :roll: Finlexistä tuo löytyy, etsiköön linkin se kuka haluaa, mä en kännyllä viitsi.
härkä
Jack Bauer

Kuvista :

Onko jollakulla valokuva-aineistoa tapauksesta ?
Esim. se hautakuva. Valdovaksen samoilut ynnä muut.
Olen käynyt neuvotteluja mahdollisesta jutun tekemisestä eri aikakauslehtien kanssa. ( Alibi on Carinan hoidossa )
Poliisin kuvia voi julkaista, mitkä ovat esim. identifyme.org :ssa
Aamulehden kuvat eivät ole julkaistavissa ilman lupaa tai mahdollista korvausta niitten edelleen käytöstä.
Tästä ei ole syytä vielä riemastua, kysyin vain ennakkoon jos kuvia olisi.

T
Härkä
buracee
Martin Riggs

Parikymmentä julkaisematonta kuvaa löytyy asiaan liittyvistä paikoista. Kirjallisella sopimuksella niitä voi lehdissä käyttää veloituksetta, tosin joihinkin lehtiin lupaa ei irtoa edes rahalla.
Carina
Neuvoja-Jack

buracee kirjoitti:Parikymmentä julkaisematonta kuvaa löytyy asiaan liittyvistä paikoista. Kirjallisella sopimuksella niitä voi lehdissä käyttää veloituksetta, tosin joihinkin lehtiin lupaa ei irtoa edes rahalla.
Kuuluko Alibi näihin? :wink:
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Saahan noita uusiakin valokuvia haudasta, löytöpaikasta jne. tarvittaessa. Itsellä ainakin on kamera jolla saa julkaisukelpoista kuvaa.
"Elämä on..."
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

härkä kirjoitti:Majoituskortit on aina yritysten luovutettava poliisille. Se on yleinen käytäntö.
Tapa millä majoittajat niitä säilyttävät itse , saattaa vaihdella.
Himokselta niitä ei saa kuin poliisi. Eikä pitäisi saada muualtakaan.Muitten.
Miten mulla on sellainen mielikuva, että joku olisi tämän ketjun alkupuolella (ekat 50 sivua) maininnut selailleensa majoituskortteja jossain jämsäläisessä majoitusliikkeessä? Muistaako joku tarkemmin? Hiton haku kun ei toimi...
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

Matkustajailmoitukset jäävät yritykselle vuodeksi, jonka jälkeen ne hävitetään.
Siinä tapauksessa jos poliisi pyytää rikostutkinnan yhteydessä tietyltä ajanjaksolta majoituskortteja,
on ne luovutettava.
Majoitustoiminnan harjoittajan on salassapitosäännösten estämättä toimitettava ulkomaalaista koskevat 6 §:n 1 momentissa tarkoitetut matkustajatiedot viivytyksettä sen kihlakunnan poliisilaitokselle, jonka toimialueella toiminnanharjoittajan majoitusliike sijaitsee. Matkustajatiedot voidaan toimittaa poliisilaitokselle myös sähköisesti.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Vastaa Viestiin