awa kirjoitti: Olen myöhemmin miettinyt syitä siihen miksi Nisse ei halunnut minun kyselevän häneltä Bodom-järven tapahtumista. Olen tullut siihen tulokseen, että jostakin syystä Nissellä oli huono omatunto ko. tapahtumista. Tällä tarkoitan sitä, että hän oli ainoa eloon jäänyt kyseisestä telttaseurueesta.
Tässä ei ole kyllä yhtään mitään järkeä, jos asiat ovat menneet Sahakankaan kertoman mukaan. Hänen porukkansa on siis pitänyt Gustafssonia alusta asti syyllisenä, tehnyt "vaitiolosopimuksen" asiasta keskenään, pelännyt G.:n kostoa, ja ihan selvästi ovat ratkaisevia todistajia kolmosmurhassa, ja tästä tietävät vain G. ja he...
Ja Sahakangas uskoo ettei Gustafsson halua hänen kyselevän Bodomista siksi, että hänellä on huono omatunto siitä että on jäänyt ainoana henkiin?
käyneet käsiksi toisiinsa. Tuulikki ja Irmeli seurasivat sivusta poikien räyhäämistä hyvin varovaisen oloisina. Kysyttäessä vastaa, että sanoessani pojilla olleen riitaa mukana olleista tytöistä, tarkoitin sillä sitä, että Nisse olisi halunnut olla Tuulikin kanssa. Nisse oli kuitenkin tuolla telttaretkellä yhdessä Irmelin kanssa.
Tuulikki ja Irmeli, jotka siis olivat "nuoresta iästään huolimatta tottuneita seurustelemaan miesten kanssa", seuraavat poikien riitelyä heistä sivusta, varovaisen ja viattoman oloisina?
Nisse haluaa yhtäkkiä olla Tuulikin kanssa, joka on seukannut Sepon, Nissen parhaan kaverin, kanssa jo kuukausia? On kuitenkin "tuolla telttaretkellä" yhdessä Irmelin kanssa.
Ei mahda mitään, mutta tästä jää sellainen kuva että kertoja ei ole tuntenut todellista tilannetta ja henkilösuhteita lainkaan, vaan on kehittänyt tarinan siltä pohjalta että pari poitsua on lähtenyt telttaretkelle ryyppäämään vähän aikaa sitten iskettyjen viattomien tyttösten kanssa.
Kysyttäessä vastaan, että päätin alkaa puhumaan näistä asioista viime keväänä. Kuulin silloin, että Nisseä syytetään tässä asiassa murhista ja mielestäni tässä ei ole kyse murhista vaan äkkipikaistuksissa tehdystä teosta. Minulla on sellainen mielipide, ettei Nisse ole tarkoittanut tehdä mitään tälläista, mistä häntä nyt syytetään.
Tämä saattaa viitata jonkinlaiseen suojelureaktioon - Sahakangashan on jatkuvasti painottanut, että kyse on hänen mielestään tapoista eikä murhista. Hän on siis kuullut että Gustafssonia aiotaan syyttää murhista ja ollut vakuuttunut, että niistä myös tuomitaan (ei mikään ihme herkkäuskoisemmalle ihmiselle siinä mediamyllytyksessä). Tästä pelästyneenä ja tuntien jonkinlaista yhteyttä ja suojeluvaistoa nuoruuden tuttavaan hän on yrittänyt huolehtia, että teko ainakin lievenisi oikeudessa tapoiksi.
Kuulin sen illan aikana Nissen porukan teltan luota kova äänistä puhetta, joiden sanoista en kuitenkaan saanut selvää. Sieltä kuulemani äänet kuuluivat kuitenkin siellä olleille henkilöille, eli Nisselle, Sepolle, Tuulikille ja Irmelille. En siis kuullut heidän telttansa luota kenenkään muun henkilön tai henkilöiden ääniä. Tämän perusteella sanoisin Nissen teltalla olleen juuri sen porukan, jonka siellä piti olla.
Tuntee ko. henkilöt hyvin pintapuolisesti, mutta erottaa kuitenkin satojen metrien päästä äänistä, että äänessä ovat juuri nämä 4 henkilöä eikä kukaan muu?
Lisäksi olen luottanut siihen, ettei Suomessa tämän asian takia ketään syytöntä tuomista
Kuten yllä... Suojeluvaistoa?
sekä se, että kysymyksessä on niin raaka rikos, joka varmasti jossakin vaiheessa selvitetään.
Rikos, jonka ratkeamisen avaimia henkilö itse on pitänyt käsissään kymmeniä vuosia, luottaen kuitenkin vakaasti läpi -60, -70, -80, -90 luvun siihen, että se joskus selvitetään jollain muilla tavoin?
Nyt kuitenkin julkisuudessa on koko ajan puhuttu kolmoismurhista, mikä aiheutti sen, että päätin tulla kaikista aikaisemmin kertomistani peloistani huolimatta julkisuuteen. Omasta mielestäni en tässä tapauksessa ole halunnut suojella ketään muuta kuin itseäni.
Kuten yllä jo parissakin kohdassa - suojeluvaistoako taas? Jaa, ai itseänsä vaan, ei kuitenkaan niin pitkälle että pitäisi asian itsellään hautaan saakka.
Syy siihen, miksi päätimme näin toimia oli se, että tiesimme miten Nisse käyttäytyisi meitä kohtaan saatuaan tietää, että olisimme kertoneet sen illan tapahtumat poliisille. Tällä tarkoitan sitä, että Nisse kostaisi jollain konstilla tämän meille. En nyt enkä silloin pelkää henkeni puolesta, millä tarkoitan sitä, etten usko Nissen tekevän minulle mitään niin pahaa, että menettäisin henkeni.
Ei pelkää henkensä puolesta, mutta kuitenkin sen verran ettei ota yhteyttä poliisiin vaikka tietää olevansa avaintodistaja erittäin raa'assa rikoksessa.