Tulilahti 1959 (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Vankikarkuri Lauri Haimilahdesta Jermon kirjan mukaan:


..... Heinäveteläiset huoahtivat hetkeksi helpotuksesta, kun näytti siltä, että pitäjässä käynyt vankikarkuri Lauri Haimilahti olisi se pahaenteinen sinimopedimies, jonka tiedettiin koko ajan piilevan tutkimusten taustalla. Hänet pidätettiin Mikkelin maalaiskunnassa tulitaistelun jälkeen. Mutta Tulilahden telttamurhan tekijäksi ja heinäveteläisten mielentilan rauhoittajaksi hänestä ei ollut. Hänellä oli pätevistäkin pätevin alibi, hän oli näet murhayönä suorittanut murron kokonaan muualla kuin Heinävedellä. ....... (Jermo: Murha ei vanhene koskaan, s. 109).

Jermon kirjan mukaan vankikarkuri Haimilahdella on erittäin pätevä alibi.

Vaikuttaa siltä, että tämä tieto ei ole vankikarkurilta itseltään, vaan poliisilta, ja mies lienee myös tuomittu tuosta murrosta. Tosin minulla ei ole varmaa muuta tietoa, mutta näin voidaan olettaa. Kaipa Jermo on selvittänyt asian.
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Sariola kirjoitti: Vankikarkuri Lauri Haimilahdesta Jermon kirjan mukaan:


..... Heinäveteläiset huoahtivat hetkeksi helpotuksesta, kun näytti siltä, että pitäjässä käynyt vankikarkuri Lauri Haimilahti olisi se pahaenteinen sinimopedimies, jonka tiedettiin koko ajan piilevan tutkimusten taustalla. Hänet pidätettiin Mikkelin maalaiskunnassa tulitaistelun jälkeen. Mutta Tulilahden telttamurhan tekijäksi ja heinäveteläisten mielentilan rauhoittajaksi hänestä ei ollut. Hänellä oli pätevistäkin pätevin alibi, hän oli näet murhayönä suorittanut murron kokonaan muualla kuin Heinävedellä. ....... (Jermo: Murha ei vanhene koskaan, s. 109).

Jermon kirjan mukaan vankikarkuri Haimilahdella on erittäin pätevä alibi.

Vaikuttaa siltä, että tämä tieto ei ole vankikarkurilta itseltään, vaan poliisilta, ja mies lienee myös tuomittu tuosta murrosta. Tosin minulla ei ole varmaa muuta tietoa, mutta näin voidaan olettaa. Kaipa Jermo on selvittänyt asian.
En minä tuota alibia epäilekään. En pidä Haimilahtea murhaajana. Totesin vain ,että hän on voinut mahdollisesti olla tuo tyttöjä seurannut mies. Kuvaus täsmää sinistä mopedia myöten.
Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Mopon äänen puuttumisesta: Jonnekin 60- ja 70-lukujen vaihteen tienoille asti Suomessa oli mopon teknisenä vaatimuksena polkimilla liikuttaminen, eli periaatteessa niilla oli voitava ajaa kuten fillarilla (mopo=MOottoriPOlkupyörä).
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Sariola »

strangelove kirjoitti: ..... En minä tuota alibia epäilekään. En pidä Haimilahtea murhaajana. Totesin vain ,että hän on voinut mahdollisesti olla tuo tyttöjä seurannut mies. Kuvaus täsmää sinistä mopedia myöten. .....
Mutta RH oli kertonut nähneensä Heinäveden kirkolla 27.7.1953 ne kaksi seuranpitäjäpoikaa liikkeellä moottoripyörineen. Se tieto oli vain poliisilla, ja näytti olevan myös RH:lla. Hän siis oli ollut paikalla. Lisäksi RH kertoi poliisiautossa sellaisia yksityiskohtia noiden poikien ja tyttöjen kisailusta siellä rannalla, että myös siellä hänen on täytynyt olla tarkkailemassa, kuten oli kertonutkin 4:n poliisin kuunnellessa. Lisäksi ainakin muutamat poliisit ovat todenneet, että RH tunnusti tuon rikoksen poliiseille autossa. Tosin hän myöhemmin peruutti sen. RH siis kertoi sellaisia tietoja, joita vain silminnäkijä on voinut tietää ja kertoa. Nuo tuohilippisten tekijät vahvistivat, että RH oli kertonut totuudenmukaisesti.

Tutkinnassa mukana ollut poliisi kertoo, että RH tunnusti rikoksen poliisille. Lisäksi hän kertoo jälleen yhdestä silminnäkijästä.

------------------------------------------------------------------------

Hymy 6/2004
------------------

Savonlinalainen Veikko Hietalahti, 86, toimi rikostutkijana Tulilahden surmapaikalla. Pirteä vanhus muistaa tapauksen kuin eilispäivän ja hän on todennäköisesti ainoa elossa oleva poliisi joka haravoi Tulilahden leirintäalueen maastoa ja kuulusteli todistajia.

Veikko komennettiin Savonlinnasta tapahtumapaikalle, kun tuli tieto nuorten naisten oudosta katoamisesta. Poliisi tutki aluetta ja kuulusteli kaikki tien varrella asuvat ihmiset aina Varkauteen saakka.

Hietalahti kertoo:

"Haravoimme leirintäaluetta tarkasti. Luonnonvoimat olivat meitä vastaan, sillä alueen yli oli juuri pyyhkäissyt voimakas myrsky, ja kaatosade vei mennessään paljon hyviä jälkiä.

Järven lahdenpää oli suopitoista maastoa. Tutkinnanjohtaja komensi, että jokainen varpu ja risu on kokeiltava. Kaikkien mielissä oli kuuden vuoden takainen Kyllikki saaren tapaus, ja risulla merkitty suohauta. Aamulla alkanut etsintä tuotti tulosta jo kello kahdeksan maissa. Sotamies Mauno Kiviaho kannatteli käsissään maasta tempaisemaansa tuoretta havupuun tainta. Sen tyvipää oli teroitettu ja isketty rankapinon päälle. Alla oli synkkä hauta, jonka peitoksi oli asetettu suomättäitä.

Oli kesäaika ja ruumiit olivat jo pahasti mädäntyneet. Me kaiken nähneet polisimiehet katselimme hautaa ja ruumiita vedet silmissä. Tytöt vietiin Savonlinnan keskussairaalaan, jossa suoritettiin ruumiinavaukset.

..... Runar Holmström pidätettiin epäiltynä. Minä kuulustelin muun muassa erästä vanhempaa naista, joka oli kitkiessään perunamaata nähnyt oudon mopomiehen sinisellä Solifer-mopedilla.

Runar tunnusti ensin keskusrikospoliisille rikokset, mutta myöhemmin peruutti lausuntonsa. Holmström kuitenkin tiesi tapauksen ympäriltä asioita ja yksityiskohtia, joita ei ollut vielä julkistettu. Mielestäni se puhuu jotakin syyllisyyden puolesta. En kuitenkaan ota enempää kantaa syyllisyyteen. .......
.
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Tuon tunustusjutun on toimittaja varmasti ymmärätänyt väärin. Holmströmhän ei koskaan tunnustanut itse rikoksia, kertaalleen vain sanoi olleensa Tulilahdella. Tosin tuon lausunnon hän perui myöhemmin. Tämä on fakta, murhat hän kiisti hyvin jyrkästi. Toimittajatkaan eivät ole erehtymättömiä, eikä kaikkea lukemaansa kannata heti esittää totena.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Sariola »

strangelove kirjoitti:Tuon tunustusjutun on toimittaja varmasti ymmärätänyt väärin. Holmströmhän ei koskaan tunnustanut itse rikoksia, kertaalleen vain sanoi olleensa Tulilahdella. Tosin tuon lausunnon hän perui myöhemmin. Tämä on fakta, murhat hän kiisti hyvin jyrkästi. Toimittajatkaan eivät ole erehtymättömiä, eikä kaikkea lukemaansa kannata heti esittää totena.
RH ei vain kertaalleen sanonut olleensa Tulilahdella, vaan kuvasi tarkasti pitemmältä matkalta, kuinka hän seuraili tyttöjä Liperistä Tulilahdelle. Hän oli nähnyt ne kaksi moottoripyöräpoikaakin siellä Heinävedellä, ja kertoili kuinka hän tuli Leirintäalueelle mopoa työntämällä. Siellä hän seurasi mitä nuo nuoret puuhailivat, ja kuvasi sitä poliiseille. Pojat olivat hänen mukaansa lähteneet pois moottoriveneellä noin klo 23.30.

Tuo tutkinnassa mukana ollut poliisi tosiaan esitti tuon lehden mukaan, että RH tunnusti teon poliiseille. Tosin RH perui sen sitten myöhemmin. Olisiko lehtimies tulkinnut väärin tuon poliisimiehen lausunnon - sitä en tiedä.
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Sariola kirjoitti:
strangelove kirjoitti:Tuon tunustusjutun on toimittaja varmasti ymmärätänyt väärin. Holmströmhän ei koskaan tunnustanut itse rikoksia, kertaalleen vain sanoi olleensa Tulilahdella. Tosin tuon lausunnon hän perui myöhemmin. Tämä on fakta, murhat hän kiisti hyvin jyrkästi. Toimittajatkaan eivät ole erehtymättömiä, eikä kaikkea lukemaansa kannata heti esittää totena.
RH ei vain kertaalleen sanonut olleensa Tulilahdella, vaan kuvasi tarkasti pitemmältä matkalta, kuinka hän seuraili tyttöjä Liperistä Tulilahdelle. Hän oli nähnyt ne kaksi moottoripyöräpoikaakin siellä Heinävedellä, ja kertoili kuinka hän tuli Leirintäalueelle mopoa työntämällä. Siellä hän seurasi mitä nuo nuoret puuhailivat, ja kuvasi sitä poliiseille. Pojat olivat hänen mukaansa lähteneet pois moottoriveneellä noin klo 23.30.

Tuo tutkinnassa mukana ollut poliisi tosiaan esitti tuon lehden mukaan, että RH tunnusti teon poliiseille. Tosin RH perui sen sitten myöhemmin. Olisiko lehtimies tulkinnut väärin tuon poliisimiehen lausunnon - sitä en tiedä.
Olisi, sillä poliisit ovat todenneet henkilökohtaisestikin, ettei RH koskaan tunnustanut tekoja.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Lukemieni tietojen perusteella olen vakuuttunut, että RH seuraili tyttöjä pitemmän matkan. Näki päivällä ne moottoripyöräpojat siellä kylällä ja seuraili tyttöjä sinne Tulilahteen saakka. Siellä hän seurasi sivusta niiden kahden tytön ja kahden pojan illanviettoa. Pojat tosiaan lähtivät moottoriveneellään n. klo 23.30 kuten Runar oli kertonut. Hän kuvaili illanvietosta yksityiskohtia, joita vain itse paikalla ollut tiesi. Hän siis oli ollut paikalla - siitä olen varma. Mutta mitä sitten?

A) Hän lähti pian sen jälkeen pois alueelta ja vietti yönsä Metsässä Varkauden tien varressa.

B) Hän ryhtyi tekemään niitä hirmutekoja, joita paikalla oli tehty. Hän päätti, että näitä hän ei koskaan myönnä. Hän poistui vasta aamuyöstä mopediaan työntäen välttääkseen metelin aiheuttamista. Myöhemmin hän palasi alueelle parantelemaan peittelemisiään joko yksin tai apurin kanssa.

Minä uskon vahvasti, että vaihtoehdot ovat tuossa. RH itse on esittänyt tuota vaihtoehtoa A. Molemmat ovat teoriassa hyvin mahdollisia. Vuolujälki on yksi todiste. Miten pätevä se lienee? Siinäpä on pohtimista.
koettelemus
Alibin satunnaislukija
Viestit: 51
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 11:10 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja koettelemus »

R.H. ei todellakaan ole mitenkään voinut olla murhaaja. Miksi hän tyttöt olisi tappanut ja piilottanut ruumiit. Ei todellakaan ole uskaltanut lähellekkään tyttöjä. Se olisi muutenkin mahdotonta. Ei yksi mies kaikkeen olisi ehtinyt. Onpa tutkimus ollut täysi nolla. Miksi tutkittiin vain ja ainoastaan mopo miehiä. Lauri Haimilahti ei ollut väkivaltataustainen mies. Haimilahti on jo edesmennyt. Ei ole ollut R.H. myöskään väkivaltainen, vaan ihmisarka, varasteli naruilta naisten pikkuhousuja, mutta ei olisi uskaltanut naisia lähellekkään. Ymmärrys hoi, äly älä jätä.
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja strangelove »

koettelemus kirjoitti:R.H. ei todellakaan ole mitenkään voinut olla murhaaja. Miksi hän tyttöt olisi tappanut ja piilottanut ruumiit. Ei todellakaan ole uskaltanut lähellekkään tyttöjä. Se olisi muutenkin mahdotonta. Ei yksi mies kaikkeen olisi ehtinyt. Onpa tutkimus ollut täysi nolla. Miksi tutkittiin vain ja ainoastaan mopo miehiä. Lauri Haimilahti ei ollut väkivaltataustainen mies. Haimilahti on jo edesmennyt. Ei ole ollut R.H. myöskään väkivaltainen, vaan ihmisarka, varasteli naruilta naisten pikkuhousuja, mutta ei olisi uskaltanut naisia lähellekkään. Ymmärrys hoi, äly älä jätä.
Holmströmin väkivaltaisuudesta olen eri mieltä. Hän kuristi mm. omaa serkkuaan ja muutenkin oli jonkinlainen "kylän kauhu". Haimilahdesta olen kuullut hieman samanlaisia stooreja.
Rikosmaisteri
Remington Steele
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 10:00 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Rikosmaisteri »

Nimimerkki ABC postasi aikanaan (sivu 21) seuraavaa dataa, joka oli lainattu lähteestä Rikosposti 8/1993:
Miestä kiikutettiin monen poliisin voimin Vaasan linnasta "tunnistamismatkalle" Heinävedelle. ... oikeudenkäynnissä
myöhemmin kaikkia matkalla olleita poliiseja käytettiin todistajina!
Tuolla matkalla Holmström oli kysynyt:
- Onko nyt tarpeeksi todisteita siitä, että minä olen se Tulilahden mopedimies?
Poliisien vastattua myöntävästi oli H. kertonut kyllä nähneensä tytöt ja jopa leirintäalueella.
Hän kertoi myös havainneensa nuorukaisten läsnäolon.
- Ne yrittivät halailla ja pussailla tyttöjä...
Tätä havaintoa poliisit käyttivät valttinaan.

Jäi kuitenkin pitävästi toteen näyttämättä, ettei Runar olisi voinut saada tietojaan lehdistä, kuten asianajaja oikeudessa osoitti.
Eli miten nyt sitten on. Kun tästä tapauksesta kirjoitettiin niin paljon lehdissä aikanaan, niin onko tosiaan mahdollista tuo, mitä sanotaan lainauksen lopussa. Hämärä muistikuva minulla on tuon ajan poliisin tiedotuskäytännöistä, joissa lehtimiehille saatettiin antaa enemmänkin dataa, kuin nykyään pidettäisiin järkevänä.

Kellään kommenttia tähän?
Kysy oikeita kysymyksiä...
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tuon lehtitiedon ja muidenkin perusteella minä henkilökohtaisesti olen vakuuttunut, että Runar oli tosiaan Tulilahdella ja seurasi mm. sivusta niiden kahden tytön ja kahden pojan kisailuja nuotion äärellä. Lisäksi Runar oli kertonut poliisille nähneensä sinä samana iltapäivänä Heinäveden kirkonkylällä nuo kaksi illanvietossa mukana ollutta poikaa ajelemassa moottoripyörillä. Sekä moottoripyöräpojat että Runar olivat aivan ilmeisesti havainneet silloin, että tytöt kääntyivät Tuliniemen tielle, jota pitkin tuohon aikaan mentiin myös Tulilahdelle.
Tuo moottoripyöräpoikien näkeminen paljasti myös sen, että Runar oli ollut siellä paikalla, sillä tieto ei ollut julkinen, ja Runar oli siis itse nähnyt nuo pojat moottoripyörineen. Tuolloin illalla pojat saapuivat Tuliniemen leirintäalueelle moottoriveneellä.

Tähän asti tieto näyttää varmalta. Lähtikö RH leirintäalueelta pois ja suunnisti kohti Varkautta välittömästi metsuripoikien poistumisen jälkeen, VAI jäikö hän alueelle vielä muutamaksi tunniksi ja suoritti nuo hirmuteot? Olemassa olevilla tiedoilla tuohon ei ole varmaa vastausta. Harkinnan varaan tuo tieto jää näillä eväillä. Kannattaa muistaa, että RH oli aikaisemmin tuomittu mm. raa'asta pahoinpitelystä ja väkisinmakaamisen yrityksestä. Myöskin on tiedossa, että kotiseudullaan RH oli tunnettu väkivaltaisuudestaan, ja fyysisestä vahvuudestaan. Useaan otteeseen hän kamppaili poliiseja vastaan raivoisasti, ja hänen pidättämiseensä tarvittiin monta poliisia. Mielestäni profiili sopii hyvin tekijäksi. Tietysti nuo metsuripojat ovat olleet murhapaikalla sopivaan aikaan - hehän ovat voineet palata "valepoistumisen" jälkeen. "Musta tuntuu" tunteen perusteella he eivät olleet sopivia noiden rikosten tekijöiksi. Samalla perusteella Runar mielestäni sopii hyvin. Faktatietoa se ei ole.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tuosta mopolla polkemisesta, kokemusta kun on, niin mopoa taluttamalla olisi edennyt paljon nopeammin, kuin sitä polkemalla, tuo näet tuli pentuna monasti todistettua, kun bensa loppui kesken matkan.
Ravadas
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 5:26 pm

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Ravadas »

Tulilahden uutisoinnissa poliisilla ei ollut mitään mahdollisuuksia kontrolloida lehdistön saamaa ja levittämää informaatiota. Toimittajathan pyörivät koko tutkimuksen ajan heidän jaloissaan ja haastattelivat vapaasti niin todistajia, epäiltyjä kuin muitakin paikkakuntalaisia.

Tuo Runarin ”tunnustus” ei käsittääkseni sisältänyt mitään uutta informaatiota. Kyllä jo tuolloin tiedettiin, että ”tuokkospojat” seurasivat tyttöjä jo maantiellä. Esimerkiksi vaasalaislehti kertoi 12.12., siis yli 2 kk ennen Runarin ”tunnustusta”, että heinäveteläispojat näkivät tyttöjen kääntyvän Tulilahden leiripaikalle klo 20.30. Ja tuosta poikien ja tyttöjen ”romanttisesta” seurustelustakin kirjoitettiin paljon.

Sinällään on tietysti outoa miksi hän tuollaista poliiseille kertoi, kun kerran muuten kiisti kaiken. Liekö ollut pelkkää lettuilua…
dollarfrossa
Nikke Knakkertton
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 3:07 pm

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja dollarfrossa »

Hessu52 kirjoitti:mopoa taluttamalla olisi edennyt paljon nopeammin, kuin sitä polkemalla
Mopojen poljinpuolen rattaiden välitykset oli tosiaan yleensä todella tiheät. Polkimet oli käytännössä käynnistystä varten ja olivat olemassa vain koska laki sitä vaati.
Lukittu