Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Carina
Neuvoja-Jack

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Carina »

buracee kirjoitti:[quote="Carina"}
Ja vielä jos saan puolustaa tätä löytyä, niin mielestäni vaatetus ja hiuslisäkekkin voisi sopia afganistanille.
Tuo oli senverran mielenkiintoinen lause, että ihan kaipaisin jonkunmoisen perustelun.[/quote]

Arvasin, että joku tarrautuu tähän. Suoraan sanottuna, en osaa sanoa miksi näin ajattelen, se on vain oma ajatukseni. Mutta tuo hiuslisäke..Käyttääkö semmoisia vielä joku? Nykyään on monemoisia parempia ja paremman näköisiä pidennystapoja. Ja vielä kun se oli erivärinen, kuin vainajan oma tukka. Tuli semmoinen mieleen, että onko sillä haluttu jotenkin peittää omaa eksoottista ulkonäköä ja yritys sulautua vaaleiden suomalaisten joukkoon?

Mielestäni tuo on erittäin erikoista, ettei hautaamispäätöstä löydy!?

EastLondon voisi mielestäni olla oikeilla jäljillä! Tämmöistä jotain minäkin ajattelin, jos kyseessä olisi tämä afganistanilaisnainen. Ehkä hän on halunnut turvata lapsensa pysymisen Suomessa, hävittämällä omat paperinsa?
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Carina
Neuvoja-Jack

Mikkelin tapaus on mielestäni hyvä esimerkki:

Tapauksessa kuolemaa luultiin ensin itseaiheutetuksi, koska ainakin täällä olevan ketjun mukaan tapaukseen liittyy lääkke/huumekuolema. Poliisi uskoi ensin että tapaukseen ei liity rikosta, koska ulkoisia väkivallan merkkejä ei näkynyt. Kuulostaako tutulta?
Mutta tarkemmat tutkimukset paljastivat toista. Lääkekuolema on helppo laittaa itsemurhan piikkiin, jos haluaa..
Vaikka oikeasti kyseessä voi olla myös tappo, Sannan ikävä tapaus sen osoitti.
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Menen ehkä vähän asiasta kukkaruukkuun, mutta kuitenkin... Onko kukaan puhunut OV siunanneen papin kanssa? Olisi mielenkiintoista tietää millaisin sanoin tuntematon ihminen siunataan.

Mielestäni kurdi voisi olla afganistanilaista oletetavampi tapaus. Koska Afgansitaniin ei taideta käännyttää pakolaisia, koska siellä on edelleen sotatila, näin olen ymmärtänyt (En vanno kuitenkaan, että näin olisi.) Irakiin kurdeja käännytetään sen sijaan ei Iraniin, koska Iranissa heidät listitään automaattisesti. Tämän kertoi minulle, eräs Suomen kurdi, joka toimii aktiivisesti kurdiasioissa. Tähän voinee siis luottaa.

Kurdinaiset ova usein suomalaista naista hentorakenteisempia, toisaalta he voivat olla iholtaan hyvinkin vaaleilta ja hiussävyt ovat luonnostaan tummanruskeasta punertavaan ja lähes vaaleaan. Sinnäkin mielessä sopisi vainajaamme paremmin. Jos henkilöä on uhannut palauttaminen vaikkapa Irakiin, on hän saattanut jopa päätyä itsariin tai kuolla tapaturmaisesti Orivedellä. Se olisi oiva syy miksi hänellä ei ole henkilöpapereita, kuin myös miksi poliisi vaikenee ja antaa vain tietynlaisia tietoja. Eikä esim. halua julkaista kuvia jne. Kuten Härkä on joskus spekuloinut, ehkäpä poliisi tosiaan tietää kuka vainajamme on, mutta vaikenee omista syistään.

Jos FBI on käytetty apuna puhelinäänitteen murtamiseen Ulivilan tapauksessa, miksi rinnastettavia keinoja ei käytetä Oriveden vainajan henkilöllisyyden selvittämiseen? Miksi esim. ulkomaisten poliisin asiantuntijoiden ei anneta piirtää vainajan kuvia? Miksi kuvia ei levitetä laajemmalle alueelle?

Sitten ihan ufona ja hatusta temmattuna juttuna. Sanon jo valmiiksi, että olen skeptikko minäkin! Onko kukaan keskustellut Oriveden vainajasta selvännäkijän kanssa? Ok. en itsekään usko moiseen, mutta toisaalta mikä ettei voisi sitäkin kokeilla. Jossain lehdessä (onkohan Alibi tai Hymy) joku meedio Sonja XXXXX vastaa lähetettyihin kysymyksiin. Olisiko mitään ideaa kokeilla tällaista? - Ei se nyt ota jos ei annakaan.
"Elämä on..."
Carina
Neuvoja-Jack

Tuosta selvännäkijähommasta...Olen sitä pähkäillyt itsekkin, sillä äitini suvussa on paljonkin tämmöisiä lahjoja. Ymmärrän, että ihmisillä on ennakkoluuloja kyseistä menetelmää vastaan, minullakin olisi, jollei olisi näin paljon omakohtaisia kokemuksia. Tätini on siis ennustaja, joka on, uskokaa tai älkää, tiennyt monia asioita, joita ei vain voi tietää oikein arvailemalla. Mm. Ennustushetkellä terveiden ihmisten kuolemia, minun muuttoni ulkomaille, ennen kuin tiesimme jutusta hiukkaakaan, sekä ennen nykyisen avopuolisoni tapaamista, hän oli äidilleni kertonut mimmoisen miehen tulen pian tapaamaan. Ikä,varattuna miehenä tapaamishetkellä oleminen jne. täsmäsivät. Sekä paljon, paljon muita.
En rupea paasaamaan tästä nyt sen enempää, mutta olen miettinyt josko keskustelisin tätini kanssa asiasta. Jollei muuten, niin olisi ainakin mielenkiintoista tietää, että mitä hän sanoo. En ajatellut pohjustaa juttua hänelle yhtään sen enempää, kuin on pakko ja sitten katsoa tietääkö hän asioita, joita en ole hänelle tapauksesta kertonut..

EastLondonin sanoin, ei se ota jollei annakkaan..Pitäisköhän kokeilla?
koskisen masa
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja koskisen masa »

Amarjot Kaur Awal of the Springburn area was last seen in Glasgow City Centre with her one-year-old daughter. She has not been seen since.

Onko toi lapsikin siis kateissa :roll:
Ihmiset tulee ja menee - cycles and circles, everything cook and curry. http://www.youtube.com/watch?v=MorR04iLtMw
Carina
Neuvoja-Jack

koskisen masa kirjoitti:Amarjot Kaur Awal of the Springburn area was last seen in Glasgow City Centre with her one-year-old daughter. She has not been seen since.

Onko toi lapsikin siis kateissa :roll:

On :?
Carina
Neuvoja-Jack

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa ... sia/157650

Miksi poliisi tuossa tilanteessa pystyy tutkimaan matkustajaluetteloita, muttei muka Oriven vainajan tapauksessa? :roll:
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

Suomeen on tullut Italiasta Tampere-Pirkkalan lentokentän kautta lyhyen ajan sisällä useita kymmeniä ihmisiä laittomasti, joko väärennetyillä tai toisen henkilön matkustusasiakirjoilla.
Koska siinä tutkitaan rikoksia.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Carina kirjoitti:
Mielestäni tuo on erittäin erikoista, ettei hautaamispäätöstä löydy!?
Hautaustoimilaissa (jonka aiemmin postasin, en muista mikä sivu..) sanotaan, että tuntemattoman henkilön hautaamisesta päättää käräjäoikeus, mikäli hautaaminen ilman henkilötietoja yleensä tehdään. Tässä tapauksessa päätöstä ei löydy käräjäoikeudesta, sillä hautaamisesta ei päättänyt oikeusistuin. Ei päätöstä, ei papereita. Päätös tehtiin muualla. Hassua, eikö totta?
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

Juliet Jones kirjoitti:Tässä tapauksessa päätöstä ei löydy käräjäoikeudesta, sillä hautaamisesta ei päättänyt oikeusistuin. Ei päätöstä, ei papereita. Päätös tehtiin muualla. Hassua, eikö totta?
Joo, hassuapa se hyvinkin olis.. Kukas väittää, ettei moista päätöstä muka löydy?
Carina
Neuvoja-Jack

EastLondon kirjoitti:Menen ehkä vähän asiasta kukkaruukkuun, mutta kuitenkin... Onko kukaan puhunut OV siunanneen papin kanssa? Olisi mielenkiintoista tietää millaisin sanoin tuntematon ihminen siunataan.
Tämä ei ole tainnut tulla kenellekkään mieleen,mutta siinä olisi ihan ideaa. Vapaaehtoisia?
nevermind
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja nevermind »

Aika kumma juttu, jos ei hiljattain kuolleen ihmisen henkilöllisyyden selvittäminen kuuluisi poliisin toimenkuvaan, oli sitten kyseessä itsari tai murha :roll:
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

nevermind kirjoitti:Aika kumma juttu, jos ei hiljattain kuolleen ihmisen henkilöllisyyden selvittäminen kuuluisi poliisin toimenkuvaan, oli sitten kyseessä itsari tai murha :roll:
No, sitä sopii tosiaan miettiä miksi noin ei ole.

Yleisellä tasolla ihmettelen sitä, kuinka joissain asioissa poliisi antaa heti tietoon epäillyn nimen, ammatin jne. Esimerkkinä nyt vaikkapa Ulvila -ketju Kai(tsu) Tannerin nimi iskettiin heti kaikkien tietoon vaikka kyse oli vain "syytä epäillä", joka osoittautui täysin paikkaansa pitämättömäksi, vastaavasti Lahden vaimon nimi tällättiin heti esille lehtiin. Mikkelin "Sanna -surmassa" sen sijaan ei Sannan sukunimeä ole annettu julki, koska vainajan lähipiiriin kuuluu poliisi. Ihan ei mene tuo poliisin tiedotuskaan tasan sanoisin. Joitakuita suojellaan, jotkut ovat avointa riistaa (vrt. Kai tanner) ja kolmaansiin ei mielenkiinto riitä juuri lainkaan (vrt. Oriveden vainajan henkilöllisyyden selvittämien). :cry:

Jos oikein, oikein rumasti ajatellaan, vähän sellaisella brittiläisimperialistisella ajattelumallilla, niin Suomen poliisikaan ei tässä Oriveden vainajan tilanteessa tiedota ja toimi, kuten toimisi jos kyse olisi ilmiselvästi Suomen kansalaisesta - onko tosiaan näin??? Mikä on teidän mielipiteenne? :evil:

USA:ssa, Britanaissa ja Australiassa muun muassa on törmätty tähän, että rikostutkimuksessa käytetään vähemmän voimavaroja, aikaa ja rahaa ulkomaalaistaustaisten henkilöiden murhien ja tappojen selvittelyyn kuin mitä tehtäisiin jos kyseessä olisi umpibritti, aussi tai jenkki. Kuljetaanko meillä Suomessa myös tällä samalla linjalla? Mulle heräsi yhden TV-dokumentin myötä tämä ajatus.

Eikö Oriveden vainajankin kohdalla toimita noin? Oletetaan itsemurhaa, oletetaan passinpalojen perusteella ei-suomalaiseksi, eli ei viitsitä tutkia henkilöllisyyttä vaan otetaan BobCati ja kaivetaan hauta Oriveden hautuumaalle oletuksella "joku itäblokin hutsu" kohdannut maalisen vaelluksensa hakkuuaukealla Orivedellä. No can do! <- -Ikävä kyllä tälle tuntuu noin karrikoidusti sanottuna.

Jos kiinnostusta olisi selvittää asia, olisi tartuttu ulkomailta tarjottuun poliisin piirtoapuun, olisi käytetty rinnasteisia keinoja, joita käytettiin Ulvilan surman selvittelyssä vrt. vetoapua FBI:ltä jne. Olisi varmaan huomattavasti halvempaa vain piirtää kuva Oriveden vainajasta ja sendiä sitä nyt aluksi vaikka Euroopan maiden ja Venäjän sanomalehdille ja poliiseille/miliisille, kuin mitä Ulvilan ääninauhan pilkkominen FBI:ssa oli. Enkä ollenkaan tarkoita, etteikö niin olisi kuulunut toimia Ulvilan surman selvittelyssä. Peräänkuuluttaisin vain vastaavia keinoja myös Oriveden vainajan henkilöllisyyden selvittämiseen, sekä omaisten löytämiseen.

Turhaanpa taidan aiheesta rehata tässä, maailma ei ole oikeudenmukainen paikka. :roll:
"Elämä on..."
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

buracee kirjoitti:
Juliet Jones kirjoitti:Tässä tapauksessa päätöstä ei löydy käräjäoikeudesta, sillä hautaamisesta ei päättänyt oikeusistuin. Ei päätöstä, ei papereita. Päätös tehtiin muualla. Hassua, eikö totta?
Joo, hassuapa se hyvinkin olis.. Kukas väittää, ettei moista päätöstä muka löydy?
Kokeilepa kysäistä Tampereen käräjäoikeuden kansliasta.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Eikö kuitenkin asia ole niin, että jos joku on lopullisen hautausluvan antanut, se on lääninhallitus. Lääninhallitushan viime kädessä valvoo kuolintodistuksiakin ja antaa esim. tarvittaessa luvan yksityiseen hautaan (pari esimerkkiä mainitakseni).

Edit: kirjoitusvirhe korjattu
Viimeksi muokannut Ailar, Ma Loka 05, 2009 5:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin