Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
nurich
Poliisikoira Rex

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja nurich »

Olen jo pidemmän aikaa meinannut kirjoittaa tämän mutta ehdin vasta nyt. Olen saanut tästä aiheesta useamman tiedustelun (en vain tähän ketjuun liittyen):

Matkustajalistoja,kuten mielellämme niitä yleisesti nimitämme, on olemassa monia eri versioita riippuen siitä kenen käyttöön ne on tarkoitettu.

Kyllä, pystyisin,jos haluaisin, tsekkailemaan mitä erilaisimpia matkustajalistoja kotimaastani lähtevistä /tänne saapuvista lennoista, mikäli lennot ovat vanhempia, pitäisi turvautua löyhämoraalisiin kolleegoihin sillä tiedot säilytetään tietokonesysteemissä vain tod.lyhyen aikaa, paperiversioina vuositolkulla lentokenttien kellareissa. Tämä vaatisi kuitenkin, että ajaisin satoja kilometrejä eri lentokentille ja istuisin tuntikausiksi matkustajalistoja tutkimaan, etsien jotain, mistä minulla ei ole aavistustakaan TAI ylipuhuisin kymmeniä tuntemattomia henkilöitä kopioimaan minulle listat sadoista lennoista. Matkustajalistat yksinään ovat dokumentteja, joista näkee, minkä nimiset henkilöt milläkin lennolla ovat matkustaneet ja missä he istuvat, mahdollisesti matkaseuralainen ja matkatavaramäärä. Tiedot, joita esim.poliisi käyttää tutkimuksissaan eivät ole matkustajalistoja vaan lentoyhtiöiltä tai matkanjärjestäjiltä saatavia listoja, joista näkee lisäksi yksityiskohtaiset tiedot matkalipun ostopaikasta, maksutiedoista, matkustajan lentoreitistä jne. Vaikka minulla onkin suhteellisen laajat valtuudet seikkailla lentotietojen ihmeellisessä maailmassa, tiedot siitä, minkä nimiset matkustajat esim. helmikuussa 2007 ovat lentäneet vaikkapa Saksasta Suomeen meno-paluulipulla mutta jättäneet paluulipun käyttämättä ovat mahdottomia siitä yksinkertaisesta syystä että tämä on tieto,joka yksittäisen lennon suorittamiselle on täysin yhdentekevä ja joka täten rekisteröidään vain lentoyhtiön tilastossa. Esim. Saksassa yksikään lentoyhtiö ei tee lentoselvityksiä itse, vaan lentoselvityksiä suorittavilla firmoilla ei ole mitään pääsyä lentoyhtiöiden järjestelmiin, kuten ei myöskään toisinpäin. Siis vaikka hirveän mielelläni tässä asiassa tekisin jotain, pystyisin auttamaan vain jos tietäisin konkreettisesti lentoyhtiön ja päivämäärän. Sitten voisin koittaa löytää jonkun jolta ko.tiedot mankua.
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

^varmaan kaikki ymmärtää tuon mahdottomaksi. Olisi melkoista neulan heinäsuovasta sihtaamista jos lähtis etsimään tuota kautta. Toisaalta ei liene edes varmaa että OV olisi tullut juuri Saksan maalta Suomeen.

Eri asia sitten jos joku pääsis Tampere-Pirkkalan kentän matustajalueteloihin, ja sittenkin on se mahdollisuus että OV on tullut maahan muualta/ muuta kautta.

Onkohan Ruotsista tai Norjasta kateissa ulkomaalaistaustaista naista, joka sopisi vainajaksi? Laivallahan on hyvin helppoa tulla yli.
"Elämä on..."
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

EastLondon kirjoitti: Onkohan Ruotsista tai Norjasta kateissa ulkomaalaistaustaista naista, joka sopisi vainajaksi? Laivallahan on hyvin helppoa tulla yli.
Niin, ja sit taas Ruotsiin pääsee helposti Tanskasta ja Tanskaan Saksasta ja Saksaan pääsee.. :wink:
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

buracee kirjoitti:
EastLondon kirjoitti: Onkohan Ruotsista tai Norjasta kateissa ulkomaalaistaustaista naista, joka sopisi vainajaksi? Laivallahan on hyvin helppoa tulla yli.
Niin, ja sit taas Ruotsiin pääsee helposti Tanskasta ja Tanskaan Saksasta ja Saksaan pääsee.. :wink:
Niin ja Buraree tuolla asenteella ei pääse kyllä yhtään mihinkään :wink:

Minun mielestäni tuo laivajuttu oli hyvä idea, jota ei täällä ole taidettu ennen miettiäkkään.
Onko joku selaillut pohjoismaiden kadonneita? Itse olen keskittynyt lähinnä tuonne Saksan ja Englannin suuntaan.

Nurich, ymmärrämme kyllä täysin ettei tuollainen onnistu. Onkohan lentokentillä olemassa listoja matkanaikana kadonneista matkatavaroita? Jos esim. nainen on lentänyt Saksasta Suomeen ja laukku on hävinnyt matkalla, niin onko Suomen päässä jotakin listaa tapahtuneesta? Tuskinpa sellaista ainakaan enää löytää.. :roll:
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
buracee
Martin Riggs

Carina kirjoitti:
buracee kirjoitti:
Niin ja Buraree tuolla asenteella ei pääse kyllä yhtään mihinkään :wink:
No mutta, sehän on kiva että narina kertoo mulle asioita jotka se tietää mua paremmin.. Tietysti voi olla, että mä tarkoitin sitä, että on turha rajoittua noihin kahteen maahan kun molempiin pääsee autolla/junalla/polkupyörällä tai vaikka kävellen ilman että kukaan kyselee mitään.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Siinä tapauksessa pyydän sinulta Buracee anteeksi, että ymmärsin sinua väärin!
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
buracee
Martin Riggs

^Joo, no worries. Ruotsista mä joskus kyselinkin tota Migrationsverket:in kautta, vastaus oli sitä tyyliä, ett ei ainakaan virallisesti maassa asuvaa, tuntomerkkeihin sopivaa henkilöä ollu hukassa. Mutta sielläkin on samaa ongelmaa kuin muuallakin, maahanmuuttajat pysyy omissa porukoissaan eikä varmasti läheskään kaikkia asioita viranomaisille ilmoiteta. Ja siihen vielä maassa luvattomasti oleskelevat/työskentelevät päälle..
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

buracee kirjoitti:
Eh-heh, no ihan joka maasta toiseen pääsy ei ole niin helppoa kuin Pohjoismaasta toiseen, vaikka Schengen aikaa elämmekin.

Noista turvapaikanhakijoista vielä. Heidät palautetaan joko lähtömaahan tai jos lähtömaa ei ole kyllin turvalliseksi luokiteltava, heidät palautetaan siihen EU -maahan, josta ovat hakeneet turvapaikkaa ensimmäisenä.

Pitäisikö Tuntemattoman haudalle viedä Callunoita ja havuja talveksi? Ehkä laittaa joku lasinen hautalyhtykin, johon kävijät voisivat laittaa öljykynttilän palamaan.
"Elämä on..."
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Edellä oli pohdintaa papin osuudesta ja siitä millä kaavalla tuntemattoman hautajaiset on läpi käyty. Luin joku aika sitten täysin yksinäisten (laitapuolenkulkijoiden) hautaamisesta, jolloin siis omaisia ei ole. Periaate on sama kuin kenen tahansa hautauksessa, mutta tilaisuus viedään läpi lyhyen kaavan mukaan. Hautajaisissa veisataan pari virttä, vainaja siunataan ja rukous (Isä meidän) luetaan, jonka jälkeen vainaja lasketaan hautaan. Näin ilmeisesti myös tuntematton henkilön hautaus sujuu, eikä papin osuus ole tavallista merkittävämpi. Eihän hän voi puhua vainajan luonteesta tai elämän kiemuroista, kun ei niistä kukaan mitään tiedäkään.

Vainajan ruumiinavauspöytäkirja on varmasti toimitettu tuomioistuimelle, koska kyseessä oli oikeustieteellinen ruumiinavaus. Hänet on avattu interpolin lomakkeen mukaisesti, jolloin on ilmeisesti katsottu, että "kaikki mahdollinen on irti saatu". Sinänsähän on järkevääkin haudata vainaja tämän jälkeen. OV:n tapauksessahan outoa on, että ensin poliisi ilmoittaa, ettei ketään haudata ilman henkilöllisyyttä (eikä näin tietysti tulisi tehdäkään, mikäli hautauslakia oikein tarkkaan luetaan). Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että hautauslupa/-määräys on tullut lääninhallitukselta, ei käräjäoikeudelta. Lääninhallitus on kuitenkin korkein tällaisista asioista päättävä elin.
Pieni varaus: saatan olla väärässäkin. :mrgreen:
Ailar
Jessica Fletcher

Härkä on saanut palautetta kyselyynsä koskien Oriveden opistolla vainajan katoamisaikaan järjestettyjä sarjakuvaopintoja. Rehtori Patama on ilmoittanut, että piirustuskoulussa tai sarjakuvalinjalla ei ole ollut ylimääräisiä
opiskelijoita kyseisenä aikana. Kuvataidepuolen lyhytkursseja ei ole
järjestetty ko. aikana. Opiskelijaluettelot opisto antaa tarvittaessa poliisille
käyttöön, mutta ei voi niitä luonnollisestikaan ulkopuolisille lähettää.
Rehtorin käsityksen mukaan poliisi kävi opistolla tapahtuman jälkeen selvittelemässä asiaa.
buracee
Martin Riggs

Ailar kirjoitti:Härkä on saanut palautetta kyselyynsä koskien Oriveden opistolla vainajan katoamisaikaan järjestettyjä sarjakuvaopintoja. Rehtori Patama on ilmoittanut, että piirustuskoulussa tai sarjakuvalinjalla ei ole ollut ylimääräisiä
opiskelijoita kyseisenä aikana. Kuvataidepuolen lyhytkursseja ei ole
järjestetty ko. aikana. Opiskelijaluettelot opisto antaa tarvittaessa poliisille
käyttöön, mutta ei voi niitä luonnollisestikaan ulkopuolisille lähettää.
Rehtorin käsityksen mukaan poliisi kävi opistolla tapahtuman jälkeen selvittelemässä asiaa.
Nyt kyllä odotan mielenkiinnolla ylläpidon reaktiota tuohon. Mun mielestä tuo on bannien kiertoa, mut jää nähtäväksi seuraako joku ylläpidosta tätä ketjua.
Skorpioni
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Skorpioni »

Kyllä sulla Buracee mahtaa olla asiat hyvin kun viitsit itkeä näin pienestä asiasta häpeä. :twisted:
Ja jottei menisi ihan valittamiseksi itselläni niin oletko Ailar saanut selvyyttä niihin retkeilymaja kyselyihin.
buracee
Martin Riggs

^Jep, mulla on tosiaan asiat hyvin. Mites itelläs? Eikä mua hävetä lainkaan, kertoisitko miksi pitäis?
Ailar
Jessica Fletcher

En ole saanut vastausta siitä retkeilymajajutusta.
Miten sä buracee ajattelet niin, että minä en saa kertoa omia kuulemiani tietoja täällä? :shock: Mutta minulle nyt ihan sama miten menetellään. Odotan innolla banniani. :mrgreen:
buracee
Martin Riggs

Ailar kirjoitti: Miten sä buracee ajattelet niin, että minä en saa kertoa omia kuulemiani tietoja täällä? :shock: Mutta minulle nyt ihan sama miten menetellään.
Edelleenkin ajattelen vain asioita niinkuin ne sattuis omilla palstoilla, niillä pitäisin tuota vittuiluna ylläpidolle. Mullekin se on ihan sama mitä täällä tapahtuu, ei heilauta mun elämääni mitenkään. Tai no, oikeasti nää horoskooppi-nickit klooneineen kyl vähän huvittaa, mut muuten vain seuraan mielenkiinnolla. :twisted: Jokuhan nuo vasikoi kuitenkin, sit sen näkee. [/ot]
Vastaa Viestiin