Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
EastLondon
Remington Steele

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Carina kirjoitti:...Mulle tuli tässä mieleen semmoinen, kun täällä on vallan mietitty, että josko vainaja on tullut Suomeen jonkun miehen perässä tai muuten joutunut väärään porukkaan. Entä jos nainen on tullut Suomeen jonkun ystäväporukan tai vaikka ystävän kanssa? Tai ehkä hän on tutustunut johonkin/ joihinkin vasta Suomessa? Vainaja vaikutti siistiltä ja itsestään huolta pitävältä, mutta taskussa olevat lääkkeet voisivat ehkä viitata lääkkeiden väärinkäyttöön/sekakäytöön? Ehkä tämmöinen lääkkeiden sekakäyttö/ huumeet voisivat saada ystävänkin vaikenemaan? Ehkä tämä vainaja on tosiaan päätynyt yksin metsään, jos vaikka oli lääketokkurassa ja eksyi kaveristaan? Tämä ystävä sitten ajattelee, että koska hän ei ole varsinaisesti vastuussa ystävän kuolemasta, ja vasta ehtivät tutustuakin, niin hän ei halua pilata omaa elämää paljastamalla ystävää, koska tällöin hänenkin pikkurötökset paljastuisivat?
Ei mielestäni lainkaan mahdoton ajatus.

Kyllähän jonkun täytyy Suomessa tietää hänestä jotain. Joko hän ei ole lukenut/kuullut Orivedeltä löytyneestä vainajasta tai sitten hän vaikenee jostain syystä, riippumatta siitä onko osallisena kuolemaan tai ei.

Hakkuuaukealle on täysin mahdollista eksyä, etenkin jos on kova lumitomakka, mutta miksi lähteä harhailemaan metsään kevättalvella? Jos eksyy metsään niin tulisiko mieleen alkaa lueskella sarjakuvia? Mulle ehkä ei tulis. Paleltumalla kuolemien ei ehkä ole kaikkein miellyttävin tapa vaipua ajasta iäisyyteen. Se takin riisumien on mahdollisesti seurausta hypotermiasta, jolloin tulee lämmin ja hyvä olo. Kuten on täälläkin useita kertoja todettu.

Olisiko niin, että hän olisi eksynyt metsään syystä tai toisesta. Ensin olisi paleltanut ja sitten iskenyt hypotermia, jonka kautta olisi tullut hyvä ja rauhallinen olo ja siinä vaiheessa olisi alkanut lueskella sarjista. Tosin luulis, että jos paleltaa niin maan kerpeleesti niin olis haahuillut kohti maantieltä kuuluvaa ääntä ellei ole paossa jotakuta/joitakuita. Oletettavasti pimeälläkin Orituvan valot ovat kajastaneet jossain horisontissa. Tosin lääketokkurassa ei ajatus ehkä kulje johdonmukaisesti.

Kaikki kai tässä on vielä mahdollista.

Muuten se henkilö jonka nimeä ei saa sanoa, jolla on bannit ja joka on nähnyt vainajan kuvat, sanoo etteivät kasvot olleet mädäntyneet lainkaan, vain painaumia ja sinisyyttä siinä kuluneessa poskessa. Ilmeisesti siihen aikaan on ollut vielä niin kylmä ja maa kovassa roudassa ettei ruumis ole juurikaan pilaantunut, myöskään eläimet eivät olleet häntä löytäneet. Kuvat eivät olleet mitenkään pelottavia, sanoi tämä, jonka nimeä ei palstalla saa kirjoittaa, ettei kiertäisi banneja. :mrgreen:

Mainittakoon vielä, että nuo asiat on allekirjoittaneelle kerrottu ennen ko. herran banneja! Eli minkäänlaisesta etikettirikkomuksesta ei ole kyse.
"Elämä on..."
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Älä nyt EastLondon yritä kiertää banneja. :mrgreen:
Tuo Carinan ajatus, että olisi ollut isommassa porukassa voi tulla kyseeseen, mutta eikö kenelläkään tuosta sakista olisi tullut mieleen kaivata kadonnutta. Tietysti jos yhdessä olisi tultu esim. autolla, voisi olla mahdollista, että yksi on heitetty pois autosta. Toisilla olisi syytä pitää tiedot omanaan. Mutta miksi he olisivat tulleet Suomeen kevättalvella? Olisiko siinä tapauksessa heillä kavereita Suomessa, lähellä Orivettä.
Tähän mitenkään liittymättä, aiemmin oli puhetta noista hammashoidoista. Missään vaiheessa ei ole kukaan sanonut, milloin vainajalle on tehty (eurooppalaiset)hammashoidot. Ehkä hänen hampaissaan on ollut ongelmia jo lapsena tai teininä ja ne on hoidettu Suomessa tai vst. Sen jälkeenhän hän on voinut seikkailla vaikka Venäjällä saamatta lainkaan hammashoitoa. Eli pelkkä hammaskalusto ei mielestäni tuo selitystä hänen lähtöpaikkaansa.
Nämä kaksi asiaa kun kutoo yhteen, voisi ajatella, että nainen on lähtöisin Suomesta ja tullut kavereiden kanssa tervehtimään kotikontuja. Mutta mitä sitten? Ja ketä tapaamaan, kun tämä henkilö ei tunnu kaipaavan?
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

EastLondon kirjoitti:

Muuten se henkilö jonka nimeä ei saa sanoa, jolla on bannit ja joka on nähnyt vainajan kuvat, sanoo etteivät kasvot olleet mädäntyneet lainkaan, vain painaumia ja sinisyyttä siinä kuluneessa poskessa. Ilmeisesti siihen aikaan on ollut vielä niin kylmä ja maa kovassa roudassa ettei ruumis ole juurikaan pilaantunut, myöskään eläimet eivät olleet häntä löytäneet. Kuvat eivät olleet mitenkään pelottavia, sanoi tämä, jonka nimeä ei palstalla saa kirjoittaa, ettei kiertäisi banneja. :mrgreen:
Myöskään vainajan löytäneen mielestä kasvot eivät olleet vioittuneet niin pahasti etteikö niistä olisi varsin mainiosti henkilöys selvinnyt.

Carina, Ailar..
.. miksipä ei olisi kyse voinut olla isommastakin seurueesta. Loma- aikaanhan ihmisillä on taipumus esim. vuokrata mökki isommalla porukalla ja tavata noin lapsuudenkavereita, koulukavereita, pidempiaikaisia ystäviä, tai niitä joita ei olla aikoihin nähty syystä tai toisesta. Monille meille tulee tarve lämmitellä suhteita vanhoihin ystäviin viimeistään sitten kun on perhe perustettu ja halutaan jakaa nuo kokemukset toisten kanssa: "Meillä on nyt sen-ja-senikäiset lapset.. voi kun tuli ikävä ja olis niin kiva nähdä taas pitkästä aikaa.. no lomallahan se onnistuisi ja ihan isommallakin porukalla.."

Tuon vainajan päätymisen Orivedelle ei tarvitse tarkoittaa kyseessä olleen jonkinlaisen romanttisen kohtaamisen, vaikka toki kyse yhtälailla voisi olla kolmoisdraamastakin tai salasuhteesta muuten. Selvää kuitenkin on, ettei kukaan edelleenkään lähde vieraalle paikkakunnalle hortoilemaan ilman jonkinlaista sidettä kyseiseen paikkaan. Orivetinen vainaja ei ollut, mutta jokin veti häntä hyvällä syyllä juuri sinne.
Vahingossa väärälle paikkakunnalle jäänyt henkilö tuskin olisi hyljännyt osan tavaroistaan ja lähtenyt pimeässä, kylmässä vieraaseen maastoon taskulampun ja sarjakuvakirjan kanssa. Täysin päätön koko ajatuskin! Olen valaistunut sittemmin myös sen suhteen, etteivät vainajamme mahdolliset mielenterveysongelmat olleet likikään niin vakavat, että niistä löytyisi ratkaisu mysteeriin.
Ailar
Jessica Fletcher

Minä tarkoitin, että jos esim. 6 henkilöä päättää lähteä mökkeilemään tms. porukalla. Yksi tästä joukosta katoaa. Eivätkö nämä 5 muuta missään vaiheessa ala kaivata tätä kuudetta henkilöä, vaikka hän sitten olisikin kadonnut esim. riidan seurauksena?
Jos taas he ovat osallisena naisen kuolemaan, eikö kukaan viidestä vuosien varrella olisi tullut omantunnon tuskiin ja kertonut, kuinka homma meni?
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Juliet Jones kirjoitti:Olen valaistunut sittemmin myös sen suhteen, etteivät vainajamme mahdolliset mielenterveysongelmat olleet likikään niin vakavat, että niistä löytyisi ratkaisu mysteeriin.
Voisitko hieman tarkentaa ja selventää tätä kommenttia? :D En ihan ymmärtänyt.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Ailar kirjoitti:Minä tarkoitin, että jos esim. 6 henkilöä päättää lähteä mökkeilemään tms. porukalla. Yksi tästä joukosta katoaa. Eivätkö nämä 5 muuta missään vaiheessa ala kaivata tätä kuudetta henkilöä, vaikka hän sitten olisikin kadonnut esim. riidan seurauksena?
Jos taas he ovat osallisena naisen kuolemaan, eikö kukaan viidestä vuosien varrella olisi tullut omantunnon tuskiin ja kertonut, kuinka homma meni?
On totta, että jos kyseessä olisi noin iso porukka, niin luultavasti joku olisi kertonut asiasta jollekkin. Mutta entä jos kyseessä on pienempi porukka, vaikka vain kaksi tai kolme henkilöä vainajan lisäksi?
Vainaja ei välttämättä ole ollut heille niin läheinen, että he haluaisivat puuttua tapaukseen, jos vaarana on paljastua jotain mikä pilaa heidän oman elämänsä. Tämän "rötöksen" ei tarvitse olla mikään iso juttu. Mitä jos tämä porukka on vaikka antanut naiselle jotain huumavia aineita, joita nainen on kokemattomana ottanut ja lähtenyt hortoilemaan sekaisin ollessaan. Tai ehkä tämän porukan ihmiset eivät ole itse käyttäneet mitään, mutta nainen on, ja tämä porukka on jotenkin jotakin huumaavaa naiselle hommannut? Näin he ovat välillisesti aiheuttaneet naisen kuoleman, mutta eivät halua huumeiden takia paljastua.

Itse luulen, että Orivesi on ollut vain matkanvarrella oleva paikkakunta, tähän voisivat viitata myös bussiliput. Luulen myös, että jos nainen on liikkunut muiden ihmisten seurassa, on hän hävinnyt esim. bussin pysähtyessä Orivedellä. Muu porukka on hätääntynyt ja ihmetellyt, että mihin nainen katosi. He ottavat naisen laukun ja lähtevät etsimään häntä myös juna-asemalta. Kun naista ei löydy, he ottavat naisen passin ja henkilöpaperit (eihän olisi edes soveliasta jättää niitä muiden ihmisten saataville) ja jättävät laukun juna-asemalle. He voivat toivoa, että nainen löytäisi sen sieltä. Heillä on voinut olla myös joku tietty päämäärä esim. siellä Tampereella, johon bussiliputkin ovat. Nainen siis löytäisi heidät jos haluaisi, käteistä hänellä kuitenkin oli siinä toisessa lompakossa, jossa säilytti käteisrahaa.
Myöhemmin porukka kuulee, että nainen on löytynyt kuolleena metsästä, eikä rikosta epäillä. Porukka ajattelee, että on parempi pysyä hiljaa, itsehän nainen johonkin hävisi.

Onko muuten mahdollista, että se toinen bussilippu, se jossa ei ollut tekstiä, olisi ollut toisen bussiyhtiön lippu Orivedeltä eteenpäin? Nainen olisi jäänyt pois jossakin löytöpaikan lähellä olevista bussipysäkeistä ja hortoillut sekaisin ollessaan metsään? Hän on voinut olla surullinen, ihastunutkin väärään mieheen porukassa, väärinkäytetyt lääkkeet/huumeet vielä lisäävät surun tunnetta..
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Alice Cullen
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

Blues kirjoitti:Ihan menee piirtämään sen paremman kuvan ;)

Mutta asiasta, mie itse jaksan edelleen uskoa nimenomaan siihen, että Suomeen on menty miehen perässä, tai naisen.
Jotenkin se vaan tuntuu loogisimmalta vaihtoehdolta.
Mulla ei ollut tarkoitus arvostella kenenkään kykyjä piirtäjänä mutta toi kuva on vaan kamalan huono, ei siitä mihinkään pääse.
Toivottavasti kuitenkin ilmoituksesta olisi jotain apua ja saisi yksi perhe mielenrauhan.
Carina
Neuvoja-Jack

En minäkään piirtäjän taitoja halua arvostella, mutta totuus on mielestäni se, ettei tuon piirroksen peruusteella kyllä voi diskata tai nostaa esille kadonneiden kuvia. Kenet vaan saa sopimaan tuohon kuvaan. Kaikenlisäksi piirroksen naisella on huomattavasti vaaleammat hiukset ja kulmat mitä vainajalla :roll: Ellei "tämä kenen nimeä täällä ei saa sanoa" olisi asiasta maininnut katselisin yhä edelleen liian vaaleita ehdokkaita... Että eipä voi sanoa, että tuo piirros nyt kamalasti olisi ainakaan auttanut..En ymmärrä miksei missään ole edes mainittu, että vainaja on huomattavasti kuvan piirrosta tummempi?
elisa_day
Jack Bauer

Carina kirjoitti:En ymmärrä miksei missään ole edes mainittu, että vainaja on huomattavasti kuvan piirrosta tummempi?
http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema ... 3640.shtml
Näky hätkähdyttää. Nainen on maastonvärisissä vaatteissaan ja tummanruskeissa hiuksissaan niin näkymätön, että ilman pulloja pariskunta olisi kävellyt vahingossa ohi. Koivun juuripaakusta on vielä varissut naisen päälle vaaleaa hiekkaa.
http://www.identifyme.org/
Dark brown, shoulder length hair
Samma på finska: tumman ruskeat, olkapäille ulottuvat hiukset.

Vaikka sanotaankin, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin lukemisen ymmärtäminen on myös oikein hyvä asia. :wink:
Carina
Neuvoja-Jack

Missään ei siltikään ole korjattu, että kuvasta poiketen vainajalla oli tumman ruskea tukka. Mielestäni tämä on asia, mitä olisi pitänyt jopa painottaa piirroskuvien yhteydessä. Jos halutaan näköhavaintoja vainajasta, uskallan väittää, että tuolla kuvalla monet ovat hakeneet mielessään vaalea hiuksista naista.
Monet ovat varmasti katsoneet pelkkää kuvaa ja luottaneet, että siinä olisi edes hiustenväri oikein.
Sillä ainakin kadonneiden naisten kuvien perusteella mitä tännekin on useita postattu, on useilla aivan liian vaaleat hiukset. Epäilen siis, etten ole ollut ainoa joka on ajatellut vainajan olevan ennemmin vaaleahko kuin tumma.
Sitäpaitsi jos kuvassa on vaaleanruskeat hiukset ja tuntomerkeissä maininta tummista hiuksista, niin eikö olisi järkevää selventää, että kumpi on se mikä pitää paikkaansa? Ihan noin niinkun esim. ulkomaisia poliiseja ja muita sivuilla vierailevia ajatellen.. :roll: Jos en itse tietäisi tapauksesta näin paljon, niin ajattelisin, että kuvan piirtäjä olisi sentään osannut hiustenvärin laittaa oikein, kun kuitenkin koittaa saada tunnistettavaa kuvaa vainajasta. Tekstiin taas olisi voinut tulla painovirhe paholainen.

Ja nyt kysymys kuuluukin, miksi naiselle oli piirretty aivan liian vaaleat hiukset?

Edit: Olisi myös ihan fiksua mainita, että naisen silmien väristä ei ole tietoa, tuon kuvan peruusteella kun hänet voisi olettaa sinisilmäiseksi. Ajatellen taas esim. niitä poliiseja ulkomailla, joille vainajasta on kerrottu. He voivat oikeasti kuvan perusteella olettaa, että vainaja on sinisilmäinen, vaalean ruskeatukkainen, jolloin se ei sovi johonkin tummaan naiseen, vaikka hyvin voisi ollakkin sama henkilö.

Anteeksi tämä purnaaminen, mutta ärsyttää kun ei ole kuvaa missä edes hiustenväri olisi oikea!
Sijaltainen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Tuon AL:n jutun mukaan vainajalla oli vaaleanruskea peruukki, ilmeisesti kuvalla haettiin silminnäkijöitä hänen liikkeistään Suomessa.
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Lettunen
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Lettunen »

Sijaltainen kirjoitti:Tuon AL:n jutun mukaan vainajalla oli vaaleanruskea peruukki, ilmeisesti kuvalla haettiin silminnäkijöitä hänen liikkeistään Suomessa.

Nyt on tainneet mennä peruukit ja hiuslisäkkeet sekaisin?
Eikös ennen olla puhuttu tämän tapauksen yhteydessä hiuslisäkkeestä?
Itse en ole ainakaan bongannut mistään, että tuntematon olisi peruukkia käyttänyt.
Ainakin itse miellän hiuslisäkkeen aivan eri asiaksi kuin peruukin.
Ailar
Jessica Fletcher

Juu, pitää olla tarkkana näiden hiuslisäkkeiden kanssa. Kuvaahan tuosta kuuluisasta lisäkkeestä ei ole taidettu missään vaiheessa julkaista. Ketjussa jossain tuo hiuslisäke oli sekoitettu jopa hiusten pidennykseen. Itse olen ainakin ymmärtänyt, että kyseessä oli lisäke, joka oli omia hiuksia vaaleampi ja ilmeisesti tarkoitus on ollut vain piristää ulkonäköä (ei peitellä kaljua eikä pidentää hiuksia tms.).
Liekö sitten kyseessä tuollainen klipsikiinnitteinen koriste.

Mielestäni outoa on, että nainen on sentään tällännyt tällaisen hiuksiinsa ja ilmeisesti meikkailikin itseään, kun jonkinlainen meikkipussukka löytyi, mutta siitä huolimatta hänellä ei ole (ainakaan mainittu) ollut koruja. Sormushan löytyi jostakin ruumiin löytöpaikalta. Eivät tietysti kaikki koruja käytä, mutta mahtoikohan hänellä olla reiät korvissa. Ajattelin, että olisipa hän säilynyt kovin "luonnontilassa", jos ei olisi koskaan värjännyt tai sävyttänyt hiuksia eikä ottanut reikiä korviinsa.

Kyllä minullakin on ollut käsitys, että naisella on ollut tuollainen maantienvärinen ruskea tukka. Erityisen tummana en ole häntä koskaan pitänyt. Mutta jospa minulla ei tuota luetun ymmärtämistä sitten ole.
Hänen kerrottiin kyllä sulautuneen maastoon, mutta ajattelin tässä tarkoitetun, että hänen vaatteensa olivat kovin maanläheistä sävyä ja olihan hänellä päähinekin päässään.
lost
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja lost »

Mä olen aina luullut, että siinä yhdessä aamulehden sunnuntailiitteen kannessa ollut hiuslisäke on juuri vainajan käyttämä lisäke. Tarkoitan sitä sunnuntailiitettä, jossa oli parin aukeaman juttu vainajasta. Siis se, jossa oli myös vähän fiktiivistä selitystä vainajan viimeisistä hetkistä. Sen lehden kannessa on ainakin käytetyn näköinen hiuslisäke. Toki on voinut olla kuvausrekvisiittaakin, mutta itselleni jostain jäänyt sellainen kuva, että juuri se olisi vainajan käyttämä lisäke.
Ihmiset valehtelevat, todisteet eivät.
elisa_day
Jack Bauer

Nyt kun Lost asiasta mainitsi, niin hämärä muistikuva on minullakin siitä, että hiuslisäke olisi esiintynyt SU-liitteen kannessa. Siihen oliko se sitten kuvausrekvisiittaa vai se samainen lisäke, mikä naisella oli, en myöskään osaa sanoa juuta enkä jaata.

En myöskään osaa sanoa, miksi naiselle oli piirretty "liian vaaleat" hiukset. Täytyy kuitenkin muistaa myös se, että kun naisella on ollut otsallaan se vaaleampi lisäke, ja pipa päässä ja huivi kaulalla, voi yleisvaikutelma naisesta olla paljon vaaleampi sellaiselle, joka hänet on mahdollisesti vain ohimennen jossain ulkosalla nähnyt. Tummia hiuksia ei välttämättä ole juurikaan näkynyt. Mitä taas tulee niihin kadonneisiin, joita tännekin on postailtu, niin eipä ole estänyt spekulointia esim. sekään, että kadonneen pituus on ollut useita senttejä yläkanttiin. Joten miksi estäisi hieman väärän väriset hiuksetkaan?
Vastaa Viestiin