Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 1)

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Tähtityttö
Armas Tammelin

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja Tähtityttö »

Raisa Räisäsen katoamisilta: Näistä tiedoista poliisi on varma

Tampereella vuonna 1999 kadonneesta Raisa Räisäsestä tulee edelleen vihjeitä viikottain, sanoo tapausta tutkiva rikoskomisario Paavo Tuominen Tampereen keskusrikospoliisista. Tahti ei ole hiljentynyt, vaikka Räisäsen katoamisesta tulee tänään kuluneeksi jo kymmenen vuotta.

Uusimpien vihjeiden perusteella tutkitaan Tampereen keskustan sauna- ja juhlatiloja. Poliisi epäilee, että vähissä vaatteissa kylmässä syysyössä nähty Räisänen olisi voinut olla matkalla sisätiloihin.

Näistä tiedoista poliisi on varma
16-vuotias Raisa Räisänen katosi 16. lokakuuta vuonna 1999. Räisänen vietti alkuiltaa tyttökaverinsa kanssa kotonaan Ruotulassa, mistä tytöt tulivat bussilla kaupunkiin kello 21 jälkeen.

Alaikäiset tytöt pääsivät sisälle ravintola Casablancaan, missä he eivät viipyneet pitkään.

Räisänen erosi ystävistään kello 23 Sokoksen edessä. Räisäsellä oli päällään samettinen, lyhythihainen musta paitapusero ja musta bleiseri. Jalassa oli mustat, sandaalimaiset korkokengät.

Kello 23.03 Räisäsen nähtiin nousevan mustaan 1950-luvun limusiiniin. Auton merkki on mahdollisesti Cadillac.

Tämän jälkeen Räisänen oli Tampereen Seurahuoneella tanssimassa.

Viimeisen kerran hänet nähtiin Hämeen- ja Kuninkaankadun kulmassa kello 23.53 yllään vain punainen toppi ja lyhyt hame. Räisänen oli marssinut määrätietoisesti Kuninkaankatua pohjoiseen.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa ... rma/158834

Mulle ainakin on uutta tietoa toi Raisan toinen paita. En muista että olis ollut juttua siitä, että bleiserin lisäksi musta paitapuserokin olis hukassa.
Wallabi
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Wallabi »

Tuohon Tähtitytön lainaamaan Aamulehden artikkeliin haluaisin kommentoida sen verran, että pitääkö poliisi todellakin todennäköisenä tai jopa varmana tuota autoteoriaa? Vai onko se vain Aamulehden toimittajan omia päähänpistoja? Onko autoteorialla väliä, jos sen jälkeen Raisa kuitenkin on nähty Seurahuoneella?
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Niin minullekin! Oliko punaiseksi topiksi sanottu vaate jonkinlainen aluspaita, vaikeahan sitä olisi topista erottaa äkkisiltään. Näin ollen kadoksissa tosiaan olisi useampikin vaatekappale.
Alethes doksa meta logu
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Mitä enemmän asiaa pyörittelee puolin ja toisin, sitä vahvempi tunne tulee, että jossain on joku, joka tietää enemmän.

Olen aikaisemminkin jauhanut tästä ja jauhan edelleen: minusta tuntuu, että kaverit eivät halunneet Raisaa mukaansa. Pikkuautonkin takapenkille mahtuu helposti viisikin ihmistä, jos kaikki halutaan mukaan. Oliko Raisa porukassa hieman ulkopuolinen? Sellainen vaivaannuttava perässäroikkuja, jolle kukaan ei vain kehdannut sanoa suoraan? En usko kavereilla todellakaan olevan muuta tekemistä katoamisen kanssa, mutta jotain muutakin he ovat jättäneet kertomatta. Tuntevat ehkä syyllisyyttä katoamisesta, vaikka eivät sitä itse aiheuttaneetkaan?
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Itsellenikin oli täysin uusi tieto (olenko lukenut uutiset huonosti?) tuo, että Raisa on tuon mahdollisen autokyydin jälkeen nähty elossa.
Itse olen lähinnä koko ajan ollut siinä kuvitelmassa poliisin tietojen perusteella, että autoon nousu on viimeinen havainto Raisasta.

Joeyn kanssa samaa mieltä aika pitkälti tuosta kaveriasiasta. Itse taas uskon, että kavereilla on jotain muutakin tekemistä asian kanssa :shock:
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
lumituisku
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja lumituisku »

Eikös olekin niin, että Aamulehdessä olleessa "näistä tiedoista poliiisi on varma" kohdassa ollut kohta "viimeisen kerran hänet nähtiin Hämeen- ja kuninkaankadun kulmassa klo 23.53..." ei ole mikään varma havainto siis ettei tyttö joka sillä kohtaa on kävellyt ole sataprosenttisen varmasti Raisa?

Kuten joey sanoi, niin mulle on tullut myös mieleen, että jossakin on joku joka tietää enemmän tai sitten poliisi tietää enemmän kuin julkisuuteen kertoo (jälkimmäien ehkä toiveajattelua) :(
Wallabi
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Wallabi »

joey kirjoitti: Olen aikaisemminkin jauhanut tästä ja jauhan edelleen: minusta tuntuu, että kaverit eivät halunneet Raisaa mukaansa. Pikkuautonkin takapenkille mahtuu helposti viisikin ihmistä, jos kaikki halutaan mukaan.
Mutta jos matkanpäänä on Huittinen, jonne ajaa tunnin, niin vähän epämukavaksi se käy. Toisaalta jos kuski on vähänkään kunnollinen, ei hän ota autoon enempää ihmisiä kuin mitä on turvavöitä. Mutta no, sitä voidaan vain arvailla mikä on ollut varsinainen syy siihen, ettei Raisa lähtenyt mukaan. Toivoakseni poliisilla on siihen selvyys, eivät välttämättä vain julkista sitä, eihän se ole ratkaiseva tieto tapauksen kannalta.

Vielä tuohon museoautoon ja siihen nousemiseen kommentti, että itse luulin sen olevan sellainen "mahdollisesti hänen on nähty nousevan"-tutkimushaara eli ei todellakaan mikään vankkana tietona pidetty. Mutta taas: mehän emme tiedä kaikkea mitä poliisi tietää, valitettavasti.

Henkilökohtaisesti en oikein usko, että kavereilla olisi mitään tekoa Raisan katoamisen kanssa, mutta toisaalta eipä tässä ole muitakaan mahdollisia epäiltyjä, että sen puoleen.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

HerloCCi Solmunen kirjoitti:Itsellenikin oli täysin uusi tieto (olenko lukenut uutiset huonosti?) tuo, että Raisa on tuon mahdollisen autokyydin jälkeen nähty elossa.
Itse olen lähinnä koko ajan ollut siinä kuvitelmassa poliisin tietojen perusteella, että autoon nousu on viimeinen havainto Raisasta.
Minä puolestani olen aivan ihmeissäni siitä, että tuota autohavaintoa pidetään varmana tietona. Sen jälkeisistä havainnoista on puhuttu kyllä aiemminkin ja juuri niiden takia on käsittääkseni epäilty, että autohavainnon on pakko olla susi.
lost
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja lost »

Itsekään en kyllä ole kuullut mistään samettisesta mustasta puserosta. Siinä kuvassa, jossa mallinuken päälle on puettu samantyyliset vaatteet kun Raisalla oli katoamisiltana, ei mielestäni kyllä näytä olevan bleiserin lisäksi muuta kuin se punainen toppi.

Olen unohtanut, että mihin autohavaintoon se liittyi kun joku oli saanut jonkun rekkarin ylös ja kun sitä rekkaria oli sitten tarkastettu niin selvisi, että ne kilvet oli varastettu jostain toisesta autosta. Liittyikö se juuri siihen havaintoon, jonka mukaan Raisa oli noussut siihen museoautoon?
Ihmetyttää miksi juuri tämän museoauton perään kysellään niin kauheasti, koska olihan muitakin autohavaintoja tehty saman illan aikana ja ne vielä ilmoitettiin ihan siinä lähivuosina, eikä monien vuosien jälkeen, kuten tämä kyseinen cadillac homma. Olihan sekin havainto, että nuorta pitkää naista oli talutettu muistaakseni ravintola Vanhasta postisti johonkin punaiseen(?) autoon. Tämä nainen oli kai jotain puhunut kännykästään tmv. Kyllä nämäkin tiedot löytyy jostain täältä keskustelusta, jos vain jaksaisi etsiä 8)

Kaverit kyllä ovat jääneet jotenkin mysteereiksi tässä tapauksessa. Nyt kun poliisi on kertonut vähän enemmän asioita niin näiden kavereiden toiminta on herättänyt vähän epäilyksiä. En tiedä onko se nyt kauhean outoa, mutta ihmetyttää silti myös, ettei täällä tai muillakaan palstoilla tunnu olevan ketään joka olisi ollut edes Raisan puolituttu ja voisi edes vähän valoittaa milainen tyttö tämä Raisa oli. Tai olihan täälläkin jossain alkupäässä se Raisan entinen poikaystävä joka valoitti asiaa muutaman sanan verran, mutta mutta...

Se miksi asian tutkinta alussa meni miten meni johtuu varmaan aika paljon siitäkin, että ainakin ihan alussa Raisan ajateltiin olevan vain karkuteillä muiden teinejen tapaan, eikä asiaa otettu heti ihan vakavasti (kiitos teille perhekodeista ja muista karkailevat pissikset :evil: ). Ja emmehän voi tietää kuinka paljon poliisi on tehnyt työtä tuolloin alkuvuosina, ehkä asiasta on alettu vain ilmoittaa enemmän näin vuosien jälkeen. Mutta kyllä itsekin luulen, ettei poliisi ole ihan kaikkea mahdollista tuolloin alkumetreillä tehnyt :roll:
Ihmiset valehtelevat, todisteet eivät.
Sirpa

Luulisin, että poliisilla on kyllä kavereiden kertoma tieto siitä, että miksi Raisa ei lähtenyt heidän kanssaan samantien Huittisiin, ja että tuo tieto on oleellinen tutkimusten kannalta, mutta ei tärkeää kertoa meille, jos halutaan etsiä lisää uusia havaintoja.

Ja aivan varmasti jossakin on joku, joka tietää katoamisesta, ja aivan ilmeisesti hän myös liittyy katoamiseen, koska ei kerro tietojaan. Syytä olettaa, että useampikin tietää, jos jonkinlaisia juhlatiloja haravoidaan - harvoin niitä kukaan vain itselleen vuokraa.

Jospa juttu onkin niin "pienestä" kiinni, että joku nyt hyppää pihalle jengistä ja alkaa kertoa tietojaan pelastaen oman nahkansa - siis jos pystyy.

Vai ovatko asiasta tietävät myös kummasti kadonneet tai kuolleet? 8)
Alethes doksa meta logu
matkaaja
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Cadillac Fleetwood

Fleetwood 75 Limousine Museoajoneuvo
Tyyppi Henkilöauto Korimalli Porrasperä
Väri Musta - Normaali väri Vuosimalli 1951
Mittarilukema Ei ilmoitettu Polttoaine Bensiini
Moottorin til. 5.4 l Vetotapa Takaveto

Löysin tällaisen, kun aloin etsiä museoautoja. Olisiko se ollut juuri tällainen? (kuvaa en osaa laittaa tänne) Tämä auto on myytävänä Tuusulassa nyt.

Siis minulla on vaan oma teoria, että katsastan kaikki Suomen museoautot; en tiedä onko järkeä, mutta ehkä on ehkä ei.
Sirpa

Minua on vähän hämännyt, kun tässä on puhuttu kahdesta eri autosta, joka asia selviää tästä kirjoituksesta, joka on tämän vuoden tammikuulta.

"Aikaisemmin on saatu todistajahavainto, jonka mukaan tuntomerkkeihin sopiva naishenkilö on katoamisyönä kello 23.03 otettu 1950-luvun mallia olevan tumman auton kyytiin.

Auto on samannäköinen kuin vuoden 1957 Cadillacin limousine-malli, mutta myös muut ulkonäöltään vastaavat amerikkalaiset ja venäläiset autot sopivat tuntomerkkeihin.

Aikaisemmin julkisuudessa ollut valvontavideolta löydetty 1960-luvun amerikkalainen auto ei liity rikokseen. Auton omistaja on tavoitettu vuonna 2005 ja hänen liikkumisensa Tampereella on tarkistettu."

Muuta en osaa sanoa - tuossa edellä taisi olla tarkempia tietoja tähän autoasiaan.

Lisäys: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1638821
Alethes doksa meta logu
matkaaja
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

^Löytämäni on melko samannäköinen, etuosa hieman pulleampi, mutta 'noita' tuonnäköisiä on vaan muutama mitä olen nyt katsastanut. En voi laittaa linkiä kun se ei ehkä ole sopivaa.
Tontte
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Tontte »

Kuinkas hyvin poliisi tutki alkuun kaatopaikat? vai onko tutkittu ollenkaan?

Eikö kenelläkään ole käynyt mielessä, että taisa vaan olisi heitetty roskikseen ja sen jälkeen päätynyt kaatopaikalle? En tosin tiedä miten hyvin ihmisen ylipäätään saa huomaamattomasti roskiksesta roskaauton kyytiin? Molokkiin jos on laitettu niiin kyllähän sieltä näkyy kun ruumis pois tulee?

Mut mitäpä jos Raisa on vaan tarastejärvellä?
Luennoitsija kiinnitti luentosalin taululle nelikulmaisen valkoisen paperiarkin ja teki arkin keskelle pienen mustan pisteen. Hän kysyi opiskelijoilta, mitä he näkivät.
— Mustan pisteen.
— Eikö kukaan teistä näe isoa valkoista neliötä? kysyi luennoitsija.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Tontte kirjoitti:Mut mitäpä jos Raisa on vaan tarastejärvellä?
Tarkennatko? 8)
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
Lukittu