Minulla on myöskin omakohtaisia kokemuksia olla kiusattuna ja seurauksena siitä en vieläkään luota vieraisiin ihmisiin joka hankaloittaa työn tekemistä,enkä ole antanut enkä anna anteeksi kiusaajilleni enkä opettajilleni eritoten rehtorille joka ei korviaanlotkauttanut asialle vaikka itse pyysin että minut siirrettäisiin johonkin toiseen kouluun,olisi vissiin ollut klommo imagossa ja sitähän ei saa tapahtua vai olisiko ollut kyse rahasta sillä lapsen terveydellähän ei ole mitään merkitystä ainakaan jos olet työläisperheestä.
Vuosien koulukiusaaminen toi syytteet opettajille
Re: Vuosien koulukiusaaminen toi syytteet opettajille
Toivoakseni opettajat saavat ankarat rangaistukset sillä se on puppua ettei mitään voi tehdä,toki on myönnettävä että kukkahattu tätien myötävaikutuksesta on tilanne se että pitäisi vain puhua ja lässyttää oppilaille yksi kunnon tukkapölly toimisi luultavasti paremmin.
Minulla on myöskin omakohtaisia kokemuksia olla kiusattuna ja seurauksena siitä en vieläkään luota vieraisiin ihmisiin joka hankaloittaa työn tekemistä,enkä ole antanut enkä anna anteeksi kiusaajilleni enkä opettajilleni eritoten rehtorille joka ei korviaanlotkauttanut asialle vaikka itse pyysin että minut siirrettäisiin johonkin toiseen kouluun,olisi vissiin ollut klommo imagossa ja sitähän ei saa tapahtua vai olisiko ollut kyse rahasta sillä lapsen terveydellähän ei ole mitään merkitystä ainakaan jos olet työläisperheestä.
Skorpioni kirjoitti:toki on myönnettävä että kukkahattu tätien myötävaikutuksesta on tilanne se että pitäisi vain puhua ja lässyttää oppilaille yksi kunnon tukkapölly toimisi luultavasti paremmin.
Jossain tapauksissa voisin tuollaiseen kommenttiin todeta sen tunnetun fraasin:
"Yhdyn edelliseen puhujaan."
Ottaen kuitenkin huomioon taman foorumin nimimerkkien tarjoaman anonymiteetin ja mahdollisen erehtymisen samaa sukupuolta olevien seksiin, jatan tuon kuitenkin vain "toteamukseksi". En siis ryhdy tuumasta toimeen
Ruumiillinen kuritus, tassa tapauksessa tuo tukkapolly, voisi tosiaan toimia paremmin. Itse koulua kaydessani, loytyi parikin opettajaa, jotka antoivat muutaman kerran tukkapollyn. Ja totisesti on sanottava, ettei ainakaan minulle asiasta ole jaanyt mitaan traumoja. Ehka jopa painvastoin. Opettaja pysyi selkeana auktoriteettina, jota aidosti kunnioitettiin, tietysti pienen pelon varjolla. Mutta kylla oli opiskeluilmapiiri koulussa myos rauhallinen.
Valitettavaa, etta nykyisella lainsaadannolla on jopa vanhempien oikeutta kurinpidollisiin toimiin rajoitettu.
En ole vakivallan ihannoija, mutta nykyiset lait ei ole tehty lasten parhaaksi. Se tullaan nakemaan muutamien vuosien sisalla. Itseasiassa, onhan se nahty jo nyt!
EDIT: Turun Sanomien keskustelupalstalla jonkin verran asiaa tasta ketjun aiheesta.
http://www.ts.fi/keskustelut/index.html ... 5&action=0
-Huominen on haaveita, tämä päivä realismia ja eilinen... no, se meni jo...-
-
metallikukko
- Neuvoja-Jack
Tuo ruumiillinen kuritus samoin kuin päin naamaa huutaminenkin ovat sellaisia juttuja joille jotkut ovat tulleet immuuneiksi johtuen kovasta kotikasvatuksesta.
Henkilökohtaisesti en erityisesti pidä ruumiillisesta kurittamisesta enkä etenkään auktoriteettipelon istuttamisesta ihmisiin, minusta se johtaa lähinnä siihen että ihmiset alkavat ajatella että "kun toi on isompi ja tärkeämpi niin se saa määrätä ja tukkapöllyttää muita" ja "kiusaaminen on okei jos ei jää kiinni, koska silloin ei saa rangaistustakaan". Olennaisempaa olisi että kiusaaminen lopetettaisiin heti itse tilanteessa, tarvittaessa voimakeinoin, ja "rangaistus" olisi vaikka tämä joissain tapauksissa käytössä oleva sovittelumenettely, jossa kiusaaja kohtaa valvonnan alla kiusatun yksin, ja joutuu näkemään kiusatun pahan olon ja pyytämään anteeksi. Myös psykodraamaa voidaan tässä käyttää hyväksi, eli kiusaaja asetetaan itse kiusatun asemaan ja kokemaan tilanne hänen kannaltaan. Tosin moni kiusaaja on itse entinen kiusattu, joten kyse ei ole siitä ettei hän tietäisi miltä kiusaaminen tuntuu, vaan siitä ettei hän osaa purkaa ahdistustaan muilla tavoin.
Mutta siis etenkin lapsille ylläoleva opettaisi mun mielestä empatiaa ja kykyä sopia tilanne ja purkaa ahdistusta, ja jos kiusaamistilanne ideaalitilanteessa lopetetaan heti alkuunsa, niin traumojakaan ei pääse syntymään. Jälkikäteen rankaisu on vähän silleen, no, vähemmän hyödyllistä kaikille, vaikkakin tyhjää parempi.
Mutta siis etenkin lapsille ylläoleva opettaisi mun mielestä empatiaa ja kykyä sopia tilanne ja purkaa ahdistusta, ja jos kiusaamistilanne ideaalitilanteessa lopetetaan heti alkuunsa, niin traumojakaan ei pääse syntymään. Jälkikäteen rankaisu on vähän silleen, no, vähemmän hyödyllistä kaikille, vaikkakin tyhjää parempi.
Tahtoo olla niin, että virassaan tuoreet opettajat tai sijaiset suhtautuvat kiusaamistapauksiin hyvin vakavasti ja toimivat niin, että tapaukset menevät eteenpäin mm.oppilashuoltoryhmään. Ne joilla on virka ovat selvästi passiivisempia kiusaamistapausten eteenpäinviemisessä. Jonkinlainen laiskuus ehkä osittain, ja kokemuksen tuoma tieto siitä, kuinka paljon aikaa ja (joskus turhaa) työtä tapausten perinpohjainen selvittely vie opettajan omalla ajallakin.
Läheinen kokenut, kauan virassa ollut luokanopettaja käytti vasta kokonaisen kouluviikon parin-kolmen oppilaan välisen kiusaamis- ja kiristysjutun selvittelyyn. Vanhemmat useamman kerran koossa ja muut asiaan kuuluvat tahot. Lopulta oli pakko antaa juttu poliisin ja sosiaaliviranomaisten hoidettavaksi, kun mahdollisuudet eivät enää itsellä riittäneet. Olisi tarvittu useamman kielen tulkkeja ym. jotta keskustelu kaikkien osapuolten kesken olisi onnistunut ja tuottanut tulosta (tulkit ovat tosi kalliita). Omat oppilaat olivat "heitteillä" kyseisen viikon aikana, avustajien ja muiden käypäläisten huolenpidon alla. Oppisisällöt jäivät lähes nollaan.
Kuitenkin on oikein, että syytteitä annetaan ylläselostetun tapaisissa jutuissa. Kiinnostava kysymys on, millainen tämä kiusatun äiti on ollut asenteessaan koulua ja yhteistyötä kohtaan, jos pitää paikkansa että häntä ei ole kuunneltu kuten väite kuuluu. Se antaa ajattelemisen aihetta. Itseäni on ainakin kuunneltu kiusaamistapauksessa, jota en ryhdy uudelleen selostamaan. Kyllä vanhemmiltakin täytyy jotain voida vaatia, eivät he ole vain saamapuolella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Läheinen kokenut, kauan virassa ollut luokanopettaja käytti vasta kokonaisen kouluviikon parin-kolmen oppilaan välisen kiusaamis- ja kiristysjutun selvittelyyn. Vanhemmat useamman kerran koossa ja muut asiaan kuuluvat tahot. Lopulta oli pakko antaa juttu poliisin ja sosiaaliviranomaisten hoidettavaksi, kun mahdollisuudet eivät enää itsellä riittäneet. Olisi tarvittu useamman kielen tulkkeja ym. jotta keskustelu kaikkien osapuolten kesken olisi onnistunut ja tuottanut tulosta (tulkit ovat tosi kalliita). Omat oppilaat olivat "heitteillä" kyseisen viikon aikana, avustajien ja muiden käypäläisten huolenpidon alla. Oppisisällöt jäivät lähes nollaan.
Kuitenkin on oikein, että syytteitä annetaan ylläselostetun tapaisissa jutuissa. Kiinnostava kysymys on, millainen tämä kiusatun äiti on ollut asenteessaan koulua ja yhteistyötä kohtaan, jos pitää paikkansa että häntä ei ole kuunneltu kuten väite kuuluu. Se antaa ajattelemisen aihetta. Itseäni on ainakin kuunneltu kiusaamistapauksessa, jota en ryhdy uudelleen selostamaan. Kyllä vanhemmiltakin täytyy jotain voida vaatia, eivät he ole vain saamapuolella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Nothing is quite what it seems
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Vähän ot mutta esim puolustusvoimia ei tuolla pullantuoksuisella pään silittelyllä pidetä pystyssä,aniko kirjoitti:enkä etenkään auktoriteettipelon istuttamisesta ihmisiin, minusta se johtaa lähinnä siihen että ihmiset alkavat ajatella että "kun toi on isompi ja tärkeämpi niin se saa määrätä ja tukkapöllyttää muita" ja "kiusaaminen on okei jos ei jää kiinni, koska silloin ei saa rangaistustakaan".
koska juurikin sama ajatusmaailma ja sen omaavat "vanhemmat" ovat tehneet lapsistaan sellaisia
kivoja -itken äidille kun asiat eivät mene niinkuin minä haluan, michelinmiehiä.
Toki kiusaaminen on hanurista eikä hyväksyttävää mutta se taas, että olet äidin oma ihana
pikku pullapoika joka ei osaa nousta vahvempiaan vastaan, vaan ottaa joka asiassa turpaansa
on ihan omaa häpeää koko loppuelämän.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Komppaan Damienia. Ei auktoriteettikammo sillä synny, että väärin menetellyt saa perustellusti ansionsa mukaan. Tai jos syntyy, ei vika silloin ole ainakaan systeemissä. Eikä pelko auktoriteettikammon syntymisestä ole mikään syy jättää rangaistukset sikseen.Damien kirjoitti:Vähän ot mutta esim puolustusvoimia ei tuolla pullantuoksuisella pään silittelyllä pidetä pystyssäaniko kirjoitti:enkä etenkään auktoriteettipelon istuttamisesta ihmisiin, minusta se johtaa lähinnä siihen että ihmiset alkavat ajatella että "kun toi on isompi ja tärkeämpi niin se saa määrätä ja tukkapöllyttää muita" ja "kiusaaminen on okei jos ei jää kiinni, koska silloin ei saa rangaistustakaan".
Maybrick kirjoitti:Kuitenkin on oikein, että syytteitä annetaan ylläselostetun tapaisissa jutuissa. Kiinnostava kysymys on, millainen tämä kiusatun äiti on ollut asenteessaan koulua ja yhteistyötä kohtaan, jos pitää paikkansa että häntä ei ole kuunneltu kuten väite kuuluu. Se antaa ajattelemisen aihetta. Itseäni on ainakin kuunneltu kiusaamistapauksessa, jota en ryhdy uudelleen selostamaan. Kyllä vanhemmiltakin täytyy jotain voida vaatia, eivät he ole vain saamapuolella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Taysin samaa mielta olen tuosta vanhempien roolista ja vastuusta. Kyllahan se kasvatus lahtee nimenomaan kotoa. Koulun tulisi omalta osaltaan tukea sita kasvatusta, joka kotona on aloitettu. Jos kotona sita kasvatusta ei ole ollut, on taysin kohtuutonta vaatia myos koulua hoitamaan omaa osaansa, silla kylvaminen hedelmattomaan maahan ei anna minkaanlaista satoa.
Mielenkiinnolla tietysti seuraan taman tapauksen kulkua tulevaisuudessa. Lapsen/perheen lainoppinuthan nimenomaan terottaa sita, etta kyseessa on nyt todella tarkea ennakkotapaus. Johtaneeko tama siihen, etta tulevaisuudessa karajaoikeuksiin pitaa perustaa erilliset koulukiusaamisosastot, jotka alkavat kasittelemaan sita koulukiusaamistapausten tulvaa? Samalla voitaneen perustaa sitten omat osastot tyopaikkakiusatuille, koska niita tapauksia on takulla vahintaan yhta paljon kuin koulukiusaamistapauksia.
Niinpa, jos tassa tapauksessa opettajat, rehtori ja koulutoimenjohtaja tuomitaan, voi vaikutus myos koululaitoksen opetukseen olla merkittava. Kuka haluaa lahtea hoitamaan virkaa, jossa hyvin suurella todennakoisyydella voi saada syytteen valinpitamattomyydesta/piittaamattomuudesta koulukiusaamiseen, jota ei valttamatta edes nae? Ja vaikka nakisikin, niin tyokaluja, muita kuin sanallinen nuhtelu, jalki-istunto, maara-aikainen koulusta erottaminen, ei ole. Paljonpa niilla koulukiusaamista kuriin saadaan. Itseasiassa, monessa tapauksessahan tilanne voi olla juuri painvastainen, kun "kielikello" saa sitten sen todellisen ryopyn niskaan kiusaajalta. Olipahan Luojan lykky etten koskaan haaveillut vakavissani luokanopettajan, Ah, niin auvoisesta urasta.
Syytettä (tai ainakaan tuomiota) ei taatusti saa, jos ei oikeasti ole ollut kiusaamisesta tietoinen, tai jos on käyttänyt kaikki saatavilla olevat työkalut.SharQ kirjoitti:Kuka haluaa lahtea hoitamaan virkaa, jossa hyvin suurella todennakoisyydella voi saada syytteen valinpitamattomyydesta/piittaamattomuudesta koulukiusaamiseen, jota ei valttamatta edes nae? Ja vaikka nakisikin, niin tyokaluja, muita kuin sanallinen nuhtelu, jalki-istunto, maara-aikainen koulusta erottaminen, ei ole.
Osut naulan kantaan kodin vastuussa - siellä lapset kasvatetaan, ei koulussa. En tiedä, onko tämä taas niitä asioita, joihin on helppo länkyttää oma kantansa kun ei omia lapsia vielä ole, mutta pysyn kannassani toivottavasti sittenkin, jos penskoja siunaantuu. Vastuun siirtäminen kouluille on mielenkiintoinen ilmiö. Ymmärrän kyllä, että trendi johtunee vanhempien kasvaneesta kiireestä ja lässynlää, mutta ovatko vanhemmat siis itsekin alkaneet aidosti uskoa siihen, että kasvatusvastuu on kodin ulkopuolella?
Tottahan se on että jos kotona ei osata pitää kuria niin vaikeata se on opettajienkaan sitä päähän iskostaa mutta tähän pitäisi olla ainakin mahdollisuus,itse jouduin kiusatuksi osittain siitä syystä etteivät opettajat uskoneet että minunlaiseni lapsi voi olla kiusattu enhän ollut toki fyysisesti kiusattu kun ei kiusaajien rahkeet riittäneet vaikka olin pienikokoinen niin silti laitoin kyllä jauhot suuhun jos joku päälle kävi mutta sanallista kiusaamista on vaikeampi taistella vastaan sillä en ole koskaan aloittanut tappelua enkä aloita,ja sitähän sitten käytettiin hyödyksi,no tosin lohduttavaa on ollut huomata että suurin osa kiusaajista ei ole menestynyt elämässään kovinkaan kummoisesti.
positiivista on myöskin se että enään ei kukaan pysty minua järkyttämään henkisesti eikä fyysisesti,ja voin käyttää kokemuksiani muiden auttamiseen vaikka se onkin välillä vaikeata juurikin omien muistojen takia.
positiivista on myöskin se että enään ei kukaan pysty minua järkyttämään henkisesti eikä fyysisesti,ja voin käyttää kokemuksiani muiden auttamiseen vaikka se onkin välillä vaikeata juurikin omien muistojen takia.
Skorpioni kirjoitti:mutta sanallista kiusaamista on vaikeampi taistella vastaan
Tuossa juuri pointti, jota tarkoitin kun mainitsin, etta opettajien joskus vaikea nahda kiusaamista. Fyysisen kiusaamisen nakee melkeinpa sokea kanakin, mutta tuo sanallinen, verbaalinen, joka voi ilmeta myos kirjelappusten muodossa on jotain sellaista, jota opettajat eivat valttamatta nae. Ja jos kiusattu ei uskalla itse asiasta kertoa, niin nakymattomaksi se myos jaa.
Tuo sinun tapauksesi osoittaa kylla luonteen lujuutta. Kaantaa voimaksi se pahaolo, joka joskus oli!
Well Done!
-
rosamarine
- Adrian Monk
On kyllä mielenkiintoinen aihe tämä. Itse olen joutunut olosuhteiden pakosta juoksemaan pitkin syksyä vanhempainilloissa ja pakko sanoa, että on kyllä tietyissä vanhemmissakin peiliin katsomisen paikka.
Esimerkkinä vaikka 9- vuotiaan poikani kohdalla luokanvalvojan pitämä ylimääräinen vanhempainilta. Sain muutama viikko sitten puhelun luokanvalvojalta, joka kertoi, että tällainen ilta pidetään, koska koko luokka laiminlyö läksyjen tekoa. Olin ihan ihmeissäni, että se oma kullannuppuni on pissittänyt minua ja kertonut, että läksyt on tehty rynnäten kovaa vauhtia kavereineen ulos. Kyllähän minä sen uskoin. Näin ei ollutkaan.
Ärsytti eniten, että mulle oli valehdeltu päin naamaa ja sanoinkin, että kaikki etuudet lähtee samantein, läppärit kaappiin ja viikkorahat banniin. No, opettaja kertoi vanhempainillassa, että joku vanhempi oli soittanut rehtorille, kun hänen kullannuppunsa ei ole tehnyt mitään väärää, opettaja kuulemma aina huutaa ja lapsella on niin paha olla koulussa?
Mun mielestä opettajan ei todellakaan tarvitse olla oppilaan kanssa kaveri, vaan hänen pitää olla se auktoriteetti ja tavallaan turvakin, kun sitä tarvitaan. Aikuinen ihminen ei laskeudu oppilaan tasolle, eikä opettajan tarvitse pelätä sitä, että oppilas lätinöineen saa opettajalle ongelmia.
No, oli sitten vanhemman tyttäreni (12v) vanhempainilta, missä suunnitellaan matkaa ulkomaille. Siellä pari vanhempaa kertoi aika selvästi, että jos kyseinen opettaja (tämä poikani luokanvalvoja) lähtee valvojaksi reissulle, he eivät ole mukana. Vanhemmat jyräsivät tosi selvästi tämän opettajan alimpaan kastiin ihan V-sanojen kera, ja ei siinä sitten ollut kenelläkään mitään sanottavaa. Minä sitten kysyin, että eikö se olisi lasten puolesta turvallista, että siellä olisi edes yksi sellainen henkilö mukana, joka "nussii" sitä pilkkua ja katsoo lasten perään (nämä vanhemmat haluavat bilettää kyseisellä matkalla). Itse en lupautunut matkalle valvojaksi useista houkutteluista huolimatta, koska en halua tyttäreni ajattelevan, että minä siellä kyttään hänen tekemisiään saatikka mua kiinnostais/olis aikaa mollata ketään, haluan pitää koulumaailman erillään henk. koht. elämästäni.
Vastaus siihen oli, (kyseinen opettaja, joka pitää kuria oppilailleen ja on poikani luokanvalvoja)että sä et kuule tunne, mikä k***pää se muija on, me kerrotaan sulle kyllä kaikki faktat tosta hölmöstä opesta
Minua ei ole kiusattu koskaan koulussa, eikä äitini koskaan ottanut kantaa siihen, jos kavereiden kanssa meni sukset ristiin. Aina sanoi, että selvitätte itse välinne. Joskus se suututtikin.
Koulumaailmassa opettaja on se, jonka pitää puuttua siellä tapahtuviin epäkohtiin. Näissä mun esimerkeissä huomaan, että vanhemmilla on jossain kohtaa asenteen korjaamisen paikka, lapset pomputtaa opettajaa, ja vanhemmat kannustaa. Minun lapsiani saa/pitää ojentaa, jos ovat kurittomia koulussa, en tykkää pahaa.
Esimerkkinä vaikka 9- vuotiaan poikani kohdalla luokanvalvojan pitämä ylimääräinen vanhempainilta. Sain muutama viikko sitten puhelun luokanvalvojalta, joka kertoi, että tällainen ilta pidetään, koska koko luokka laiminlyö läksyjen tekoa. Olin ihan ihmeissäni, että se oma kullannuppuni on pissittänyt minua ja kertonut, että läksyt on tehty rynnäten kovaa vauhtia kavereineen ulos. Kyllähän minä sen uskoin. Näin ei ollutkaan.
Ärsytti eniten, että mulle oli valehdeltu päin naamaa ja sanoinkin, että kaikki etuudet lähtee samantein, läppärit kaappiin ja viikkorahat banniin. No, opettaja kertoi vanhempainillassa, että joku vanhempi oli soittanut rehtorille, kun hänen kullannuppunsa ei ole tehnyt mitään väärää, opettaja kuulemma aina huutaa ja lapsella on niin paha olla koulussa?
Mun mielestä opettajan ei todellakaan tarvitse olla oppilaan kanssa kaveri, vaan hänen pitää olla se auktoriteetti ja tavallaan turvakin, kun sitä tarvitaan. Aikuinen ihminen ei laskeudu oppilaan tasolle, eikä opettajan tarvitse pelätä sitä, että oppilas lätinöineen saa opettajalle ongelmia.
No, oli sitten vanhemman tyttäreni (12v) vanhempainilta, missä suunnitellaan matkaa ulkomaille. Siellä pari vanhempaa kertoi aika selvästi, että jos kyseinen opettaja (tämä poikani luokanvalvoja) lähtee valvojaksi reissulle, he eivät ole mukana. Vanhemmat jyräsivät tosi selvästi tämän opettajan alimpaan kastiin ihan V-sanojen kera, ja ei siinä sitten ollut kenelläkään mitään sanottavaa. Minä sitten kysyin, että eikö se olisi lasten puolesta turvallista, että siellä olisi edes yksi sellainen henkilö mukana, joka "nussii" sitä pilkkua ja katsoo lasten perään (nämä vanhemmat haluavat bilettää kyseisellä matkalla). Itse en lupautunut matkalle valvojaksi useista houkutteluista huolimatta, koska en halua tyttäreni ajattelevan, että minä siellä kyttään hänen tekemisiään saatikka mua kiinnostais/olis aikaa mollata ketään, haluan pitää koulumaailman erillään henk. koht. elämästäni.
Vastaus siihen oli, (kyseinen opettaja, joka pitää kuria oppilailleen ja on poikani luokanvalvoja)että sä et kuule tunne, mikä k***pää se muija on, me kerrotaan sulle kyllä kaikki faktat tosta hölmöstä opesta
Minua ei ole kiusattu koskaan koulussa, eikä äitini koskaan ottanut kantaa siihen, jos kavereiden kanssa meni sukset ristiin. Aina sanoi, että selvitätte itse välinne. Joskus se suututtikin.
Koulumaailmassa opettaja on se, jonka pitää puuttua siellä tapahtuviin epäkohtiin. Näissä mun esimerkeissä huomaan, että vanhemmilla on jossain kohtaa asenteen korjaamisen paikka, lapset pomputtaa opettajaa, ja vanhemmat kannustaa. Minun lapsiani saa/pitää ojentaa, jos ovat kurittomia koulussa, en tykkää pahaa.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Toivottavasti oikeuden kautta saadaan hyvä ennakkopäätös ja vastuuta kouluille. Sen jälkeen asiaan panostetaan varmasti niissä kouluissa jossa sitä vielä ei ole tehty. Hommassa pitää olla täysin nollatoleranssi, on se kiusatun kannalta niin hirveä asia pitkään jatkuessaan.
Onhan tietysti niitäkin jotka loppujen lopuksi saavat kiusaamisen käännettyä voitoksi ja vahvistettua persoonansa hyviä puolia entisestään, mutta silloin kun käy heikosti niin ei käy kateeksi kun koko elämä on pahimmillaan pilalla.
Kuvittelisin toisaalta että nykyään kiusaamista olisi vähemmän kuin esim. 60-70 luvuilla.
Nykyään kun kouluissa on eri kansallisuuksia jne., sitä kautta arvelisin suvaitsevaisuuden lisääntyneen.
Omille pojille on tullut teroitettua ettei heikompiaan ja puolustuskyvyttömiä saa kohdella kaltoin. Jos välttämättä haluaa niin sit pitää yrittää kiusata isompiaan. Vielä ei ole kiusattu eikä ole turpiinkaan tullut onneksi. Muutamassa tapauksessa on omat lapset meinanneet joutua kiusatuiksi.
Ensimmäisessä tapauksessa se tapahtui koulumatkoilla ja sen jälkeen poika kertoi, ettei uskalla mennä kouluun kun 'luvattiin' lyödä silmälasit tohjoksi. Sen jälkeen olin niin raivona, että otin tavaksi painella vastapuolen kotiin. Siinä tapauksessa uhkaajan isukki oli ihan tietämätön pikku-poikansa tekemisistä, kertoi kylläkin uhkailijankin olleen nuorempana kiusattu, eli toisinaan ongelma siirtyy eteenpäin. Tuollaisessa nyt voipi olla kyse enemmänkin poikien välisestä maailmasta, muttei se minun mielestäni ihan normaalia ole jos uhotaan vetää toiselta naama tohjoksi. Tuossa tapauksessa kiusaaminen loppui siihen ja molemmista pojista tuli sen jälkeen 'moikka-tuttuja'.
Toisessa tapauksessa oli varastettu pojalta tavaraa jolle opettaja ei kertomansa mukaan voinut mitään.
Oli kuitenkin oletus kuka oli asialla, koska siihenkin liittyi pientä kiusaamista. Silloinkin kihisi päässä ja päätin, että varmaan asialle jotain voidaan joten ei muuta kuin pikku-varkaan kotiin. Isänsä oli kotona ja niinkuin olettaa saattaa tyhmän tietämättömänä. Pikku-rosvo oli ehtinyt luikkia jo takaovesta pakoon joten isukki meinasi ettei asiaa saa selvitettyä kun se pikku-eesau lähti johonkin. Siihen sanoin että kuules nyt pöyhitään jätkän huone, no sieltähän tavarat löytyivät ja sanoin ottavani ne mukaani, kiitos.
Lähdettyäni käskin sanoa pikku-kullalleen, että mikäli kuulen asian tiimoilta edes hyminää saati kiusaamista niin tulen takaisin ja toivottavasti sitä kertaa ei tule.
Vitutti niin suunnattomasti, bensaakin paloi kun jätkää haettiin pitkin metsiä.
Onneksi tässäkin tapauksessa asia jäi siihen, joten omalta osaltanikin jätin asian sikseen, tosin kouluun ilmoitin tavaroiden löytyneen 'tupatarkastuksessa'.
Molemmissa tapauksissa vanhemmat täysiä tolloja, ei voinut olla huomaamatta vapaan kasvatuksen tuloksia joissa ei pidetä mitään rajoja saati kotiintuloaikoja.
Onhan tietysti niitäkin jotka loppujen lopuksi saavat kiusaamisen käännettyä voitoksi ja vahvistettua persoonansa hyviä puolia entisestään, mutta silloin kun käy heikosti niin ei käy kateeksi kun koko elämä on pahimmillaan pilalla.
Kuvittelisin toisaalta että nykyään kiusaamista olisi vähemmän kuin esim. 60-70 luvuilla.
Nykyään kun kouluissa on eri kansallisuuksia jne., sitä kautta arvelisin suvaitsevaisuuden lisääntyneen.
Omille pojille on tullut teroitettua ettei heikompiaan ja puolustuskyvyttömiä saa kohdella kaltoin. Jos välttämättä haluaa niin sit pitää yrittää kiusata isompiaan. Vielä ei ole kiusattu eikä ole turpiinkaan tullut onneksi. Muutamassa tapauksessa on omat lapset meinanneet joutua kiusatuiksi.
Ensimmäisessä tapauksessa se tapahtui koulumatkoilla ja sen jälkeen poika kertoi, ettei uskalla mennä kouluun kun 'luvattiin' lyödä silmälasit tohjoksi. Sen jälkeen olin niin raivona, että otin tavaksi painella vastapuolen kotiin. Siinä tapauksessa uhkaajan isukki oli ihan tietämätön pikku-poikansa tekemisistä, kertoi kylläkin uhkailijankin olleen nuorempana kiusattu, eli toisinaan ongelma siirtyy eteenpäin. Tuollaisessa nyt voipi olla kyse enemmänkin poikien välisestä maailmasta, muttei se minun mielestäni ihan normaalia ole jos uhotaan vetää toiselta naama tohjoksi. Tuossa tapauksessa kiusaaminen loppui siihen ja molemmista pojista tuli sen jälkeen 'moikka-tuttuja'.
Toisessa tapauksessa oli varastettu pojalta tavaraa jolle opettaja ei kertomansa mukaan voinut mitään.
Oli kuitenkin oletus kuka oli asialla, koska siihenkin liittyi pientä kiusaamista. Silloinkin kihisi päässä ja päätin, että varmaan asialle jotain voidaan joten ei muuta kuin pikku-varkaan kotiin. Isänsä oli kotona ja niinkuin olettaa saattaa tyhmän tietämättömänä. Pikku-rosvo oli ehtinyt luikkia jo takaovesta pakoon joten isukki meinasi ettei asiaa saa selvitettyä kun se pikku-eesau lähti johonkin. Siihen sanoin että kuules nyt pöyhitään jätkän huone, no sieltähän tavarat löytyivät ja sanoin ottavani ne mukaani, kiitos.
Lähdettyäni käskin sanoa pikku-kullalleen, että mikäli kuulen asian tiimoilta edes hyminää saati kiusaamista niin tulen takaisin ja toivottavasti sitä kertaa ei tule.
Vitutti niin suunnattomasti, bensaakin paloi kun jätkää haettiin pitkin metsiä.
Onneksi tässäkin tapauksessa asia jäi siihen, joten omalta osaltanikin jätin asian sikseen, tosin kouluun ilmoitin tavaroiden löytyneen 'tupatarkastuksessa'.
Molemmissa tapauksissa vanhemmat täysiä tolloja, ei voinut olla huomaamatta vapaan kasvatuksen tuloksia joissa ei pidetä mitään rajoja saati kotiintuloaikoja.
No puolustusvoimat nyt onkin ihan hanurista koko laitos, siellähän nimenomaan pyritään muuttamaan ihmisen tahtotila siihen että kun joku jolla on enemmän präniköitä sanoo että mee tonne ja ammu toi, niin tyyppi menee, vaikka eihän kukaan selväjärkinen näin toimi. (kärjistäen)
Niin oikeastaan kuvailin tuossa sen ensimmäisen askeleen jota voisi soveltaa kiusaamistapauksessa, siinä vaiheessa kun on kyse vasta aloittelevasta kiusaajasta (ideaalitilanteessa useimpien kiusaajien ura päättyykin jo tähän). Sitten on tietenkin nämä enemmän patologiset tapaukset, jotka esim. vaikeiden kotiolojen takia ovat jo tunne-elämältään vaurioituneita eivätkä mm. kykene enää ihan normaaliin empatiaan. Näissä tapauksissa keinojenkin pitää tietenkin eskaloitua. Tällainen lapsi tai nuori pitää eristää luokastaan tai ääritapauksessa koko koulusta, ettei hän pääse hankaloittamaan muiden elämää.
Tässä tullaan tietenkin jo mainittuun ongelmaan, että jos kotona ei ole rajoja asetettu, niin koulussa tätä on vaikeampi korjata. Monen häiriökäyttäytyminen on kuitenkin juuri tätä rajojen etsimistä, siinä toivossa että joku aikuinen tulisi ja asettaisi ne rajat. Ihminen kun tarvitsee rajoja hillitäkseen omia impulssejaan ja hallitakseen omaa sisäistä maailmaansa.. tilassa jossa ei ole oikeaa tai väärää tai mitään rajoituksia yllykkeille on hyvin vaikea ja kaoottinen olo, ja lapsi tarvitsee sitä että aikuinen näyttää miten omaa itseä hallitaan.
Ylläolevan pohjalta siis nimenomaan kannatan sitä että kiusaamistilanteeseen puututtaisiin heti, ja järkkäri vaikka pitäisi paikallaan riehuvaa lasta tai nuorta, tarvittaessa voimankäyttövälineiden avulla, kunnes tämä rauhoittuu. Näin ilmaistaan selkeästi heti tilanteessa että "tässä on raja, tähän voit luottaa että näin et voi tehdä", ja se on oikeastaan tälle riehujalle helpotus.
Rangaistuksissa on se ongelma että on vaikeaa rankaista "oikein". Rangaistuksenkin pitäisi minusta korostaa sitä että menit rajan yli, älä mene toiste. Mutta usein rangaistustilanteesta tulee pikemminkin jonkinlainen autoritäärinen velvollisuus tai sitten rankaisijan henkilökohtainen ylemmyyden vahvistaminen tai kohteen kannalta jopa lievästi sadistinen kokemus (kun turhautunut rankaisija käyttää ruumiillisia kurinpitokeinoja), tai jonkinlainen häpeärangaistus. Siis pointti hämärtyy ja keskipisteeseen nousee itse rangaistus, ei se että miksi teko oli väärin ja miten sen voisi korjata ja mitä pitäisi ensi kerralla tehdä väärän teon sijaan.
Siis vähän niinkuin koiran kouluttamisessa ehkä
Koiran väärä toiminta pitää heti keskeyttää jotta koira ymmärtää mistä on kyse, seuraavana päivänä on turha meuhkata ja rankaista.
Lisäksi ehdotan vielä että tulisi perustaa jonkinlainen itsenäinen elin jolle koulukiusaamisesta voi ilmoittaa, ja jota rehtori ei voi vaientaa tyyliin "eihän meidän koulussa..". Poliisillekaan kun ei yleensä oikein voi mennä kuin niissä tapauksissa joissa on jo fyysistä väkivaltaa.
Niin oikeastaan kuvailin tuossa sen ensimmäisen askeleen jota voisi soveltaa kiusaamistapauksessa, siinä vaiheessa kun on kyse vasta aloittelevasta kiusaajasta (ideaalitilanteessa useimpien kiusaajien ura päättyykin jo tähän). Sitten on tietenkin nämä enemmän patologiset tapaukset, jotka esim. vaikeiden kotiolojen takia ovat jo tunne-elämältään vaurioituneita eivätkä mm. kykene enää ihan normaaliin empatiaan. Näissä tapauksissa keinojenkin pitää tietenkin eskaloitua. Tällainen lapsi tai nuori pitää eristää luokastaan tai ääritapauksessa koko koulusta, ettei hän pääse hankaloittamaan muiden elämää.
Tässä tullaan tietenkin jo mainittuun ongelmaan, että jos kotona ei ole rajoja asetettu, niin koulussa tätä on vaikeampi korjata. Monen häiriökäyttäytyminen on kuitenkin juuri tätä rajojen etsimistä, siinä toivossa että joku aikuinen tulisi ja asettaisi ne rajat. Ihminen kun tarvitsee rajoja hillitäkseen omia impulssejaan ja hallitakseen omaa sisäistä maailmaansa.. tilassa jossa ei ole oikeaa tai väärää tai mitään rajoituksia yllykkeille on hyvin vaikea ja kaoottinen olo, ja lapsi tarvitsee sitä että aikuinen näyttää miten omaa itseä hallitaan.
Ylläolevan pohjalta siis nimenomaan kannatan sitä että kiusaamistilanteeseen puututtaisiin heti, ja järkkäri vaikka pitäisi paikallaan riehuvaa lasta tai nuorta, tarvittaessa voimankäyttövälineiden avulla, kunnes tämä rauhoittuu. Näin ilmaistaan selkeästi heti tilanteessa että "tässä on raja, tähän voit luottaa että näin et voi tehdä", ja se on oikeastaan tälle riehujalle helpotus.
Rangaistuksissa on se ongelma että on vaikeaa rankaista "oikein". Rangaistuksenkin pitäisi minusta korostaa sitä että menit rajan yli, älä mene toiste. Mutta usein rangaistustilanteesta tulee pikemminkin jonkinlainen autoritäärinen velvollisuus tai sitten rankaisijan henkilökohtainen ylemmyyden vahvistaminen tai kohteen kannalta jopa lievästi sadistinen kokemus (kun turhautunut rankaisija käyttää ruumiillisia kurinpitokeinoja), tai jonkinlainen häpeärangaistus. Siis pointti hämärtyy ja keskipisteeseen nousee itse rangaistus, ei se että miksi teko oli väärin ja miten sen voisi korjata ja mitä pitäisi ensi kerralla tehdä väärän teon sijaan.
Siis vähän niinkuin koiran kouluttamisessa ehkä
Lisäksi ehdotan vielä että tulisi perustaa jonkinlainen itsenäinen elin jolle koulukiusaamisesta voi ilmoittaa, ja jota rehtori ei voi vaientaa tyyliin "eihän meidän koulussa..". Poliisillekaan kun ei yleensä oikein voi mennä kuin niissä tapauksissa joissa on jo fyysistä väkivaltaa.
thunder:
Hauskasti sanottu ja varmasti täysin totta. Muuten vanhempainilloissa sen näkee, että miellyttävillä koululaisilla on miellyttävät vanhemmat ja ääliöillä on ääliöt vanhemmat. Tosin nämä ääliömmät eivät usein kehtaa edes nokkaansa näyttää yhteisissä tilaisuuksissa.Molemmissa tapauksissa vanhemmat täysiä tolloja, ei voinut olla huomaamatta vapaan kasvatuksen tuloksia joissa ei pidetä mitään rajoja saati kotiintuloaikoja.
Nothing is quite what it seems