Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Sariola
Horatio Caine

Re: Kyllikki Saari

Viesti Kirjoittaja Sariola »

strangelove kirjoitti:Mitäs Sariola sanot tästä Varpelaiden ehdokkaasta?
Tästä henkilöstä olen kuullut niin vähän, että en voi sanoa mitään varmaa.

Muistelen, että Enska Kallio kirjassaan tyrmää tuon ajatuksen. Myöskään omasta puolestani en pidä näillä tiedoilla tuota Varpelaiden ehdokasta vakavasti otettavana ehdokkaana. Mahdollisesti hänkin kuuluisi niihin kioskimiehen tyyppisiin miehiin, jotka olivat menettäneet hermonsa sota-aikana. Tietoa on tässä tapauksessa niukasti.
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Sariola kirjoitti:
strangelove kirjoitti:Mitäs Sariola sanot tästä Varpelaiden ehdokkaasta?
Tästä henkilöstä olen kuullut niin vähän, että en voi sanoa mitään varmaa.

Muistelen, että Enska Kallio kirjassaan tyrmää tuon ajatuksen. Myöskään omasta puolestani en pidä näillä tiedoilla tuota Varpelaiden ehdokasta vakavasti otettavana ehdokkaana. Mahdollisesti hänkin kuuluisi niihin kioskimiehen tyyppisiin miehiin, jotka olivat menettäneet hermonsa sota-aikana. Tietoa on tässä tapauksessa niukasti.
Ehkä julkisesti, mutta minä itse olen Varpelaiden kanssa jutellut miehestä pitkät tovit. En halua näillä tiedoilla mitenkään elvistellä, mutta todella mielenkiintoinen henkilöhän tuo oli. Sopi Lehmusviidan ohella täydellisesti Pekka Santtilan tekemään profiiliin tekijästä. Tämän Verpelaiden ehdokkaan ympärille liittyy liuta pelottavia tapahtumia heti Kyllikin katoamisyön aikana. Voin pistää toki yv:nä Sariolalle ja muille halukkaille lisää infoa, mutta täällä palstan puolella en tuosta miehestä halua puhua.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kyllä minä kallistun tässä kohden strangeloven tietoihin, sillä niin vakuuttavat ne ovat.

Eivät nuo Jermon ja muiden kirjailijoiden tuotokset mitään 100 varmoja ole, Sariola, sillä kirjailijoilla on tapana pistää joskus faktan lisäksi sinne aina jonkin verran fikitota.

Tartu Sariola tuohon "strangen" ehdotukseen yv:stä, niin viisastut sinäkin.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:

Tartu Sariola tuohon "strangen" ehdotukseen yv:stä, niin viisastut sinäkin.
No no, optimismi on hyväksi mutta liika toiveikkuus on sentään liikaa. :lol:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
Sariola
Horatio Caine

Pistä vain Strange yksityisviestiä tulemaan, jos jotakin tietoa on. Eihän se ainakaan haittaa. 8)
Sariola
Horatio Caine

Tiedot tulivat. Tämä oikea tekijä on puuhastellut asian kanssa pitkään ja hartaasti. Polkupyörän hän on haalannut yli kilometrin päähän (linnuntietä noin 1200m) ja upottanut suon silmäkkeeseen. Jos hän oli hommissa tuona samana yönä, kuten Enska Kallio oletti, niin hän on kyllä tehnyt töitä myöhään yöhön ja tullut kotiinsa vasta aamulla tai aamuyöstä. Voidaan olettaa, että joku muukin tiesi. Vaimo tai muu, joka asui ja eli tekijää lähellä. Toinen mahdollisuus on, että hän tuli peittelemään jälkiään seuraavana yönä. Siinäkin tapauksessa on todennäköistä, että joku muukin on tiennyt. Kyllä edelleen minun mielessäni on ykkössijalla tuo poliisinkin epäilemä kaksikko. Tekijä on mielestäni kyllä paikallinen, kuten Enska Kalliokin oli arvioinut.

Mielestäni saa heti unohtaa Hans Assmanin. Hän tuli Suomeen vasta v.1954.
Myös muualta olevat muusikot voi unohtaa, heillä ei ole niin hyvää paikallistuntemusta. Myös kotiväki voidaan jättää rauhaan. Silti jää vielä useita mahdollisuuksia.
rosamarine
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

^ Näin minäkin ajattelen. Hans Assmannin hylkäsin jo alkutaipaleelta, ihan niiden faktojen tiimoilta, joita asiasta sain. Mutta siltikin mietin sitä vaihtoehtoa, onko murhaajan nimeä ikinä ilmi tuotukaan näissä keskusteluissa. Haluaisin kovasti päästä paikan päälle näkemään, minkälainen maasto on nykyään ja jututtamaan ihmisiä, aika vaan kapinoi vastaan. Ne ihmiset, jotka tietää, eivät ole enää täällä ruumiin ja sielun voimissa.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Sariola
Horatio Caine

Se Assmanin vaimo oli antanut useitakin sellaisia lausuntoja lehdille, jotka eivät voineet pitää paikkaansa. Niihin puheisiin ei kannata vedota. Sama koskee Assmania itseään. Myös hänen puheensa ovat epäilyttäviä. Niihin ei voi luottaa. Kai se on luotettava tieto, että Assman tuli Suomeen v.1954, mutta silti häntäkin on epäilty myös tähän, vaikka tämä rikos oli tehty jo v.1953.

Minulla on tähän Kyllikki Saaren tapaukseen vielä yksi ehdokas, jota ei yleensä ole epäilty. Ainakin teoriassa on mahdollista, että hänellä on "väärä alibi". Yleensäkin oikealla tekijällä lienee alibi - mutta alibi on väärä. Alibin perusteella ei pidä helposti tiputtaa ketään, sillä myös oikealla tekijällä lienee nimenomaan väärä alibi.
Sariola
Horatio Caine

Se Assmanin vaimo oli antanut useitakin sellaisia lausuntoja lehdille, jotka eivät voineet pitää paikkaansa. Niihin puheisiin ei kannata vedota. Sama koskee Assmania itseään. Myös hänen puheensa ovat epäilyttäviä. Niihin ei voi luottaa. Kai se on luotettava tieto, että Assman tuli Suomeen v.1954, mutta silti häntäkin on epäilty myös tähän, vaikka tämä rikos oli tehty jo v.1953.

Minulla on tähän Kyllikki Saaren tapaukseen vielä yksi ehdokas, jota ei yleensä ole epäilty. Ainakin teoriassa on mahdollista, että hänellä on "väärä alibi". Yleensäkin oikealla tekijällä lienee alibi - mutta alibi on väärä. Alibin perusteella ei pidä helposti tiputtaa ketään, sillä myös oikealla tekijällä lienee nimenomaan väärä alibi.
strangelove
Adrian Monk

MInullakin olisi tähän vielä monia henkilöitä, joiden alibi oli heikko. Sen lisäksi oli paljon sellaisia epäiltyjä, jotka tekivät itsemurhan ja jättivät jälkeensä paljon kysymyksiä.

Jos tarkoikat Lähteenmäkeä, voi hänet unohtaa tekijänä. Ei todellakaan mitään tekemistä jutun kanssa.
norkola
Alokas

Viesti Kirjoittaja norkola »

Onko tämän "lankomiehen" nimikirjaimet tiedossa?

Olen muuten miettinyt tätä auton osuutta tässä tapauksessa, mikäli ruumista ei ole heti haudattu niin varmaan se on autolla kuljetettu väliaikaiseen säilytyspaikkaansa? Ainakin jos sitä on pidemmän aikaa pidetty muualla...
strangelove
Adrian Monk

norkola kirjoitti:Onko tämän "lankomiehen" nimikirjaimet tiedossa?

Olen muuten miettinyt tätä auton osuutta tässä tapauksessa, mikäli ruumista ei ole heti haudattu niin varmaan se on autolla kuljetettu väliaikaiseen säilytyspaikkaansa? Ainakin jos sitä on pidemmän aikaa pidetty muualla...
En usko, että on kuljetettu. Ainakaan jos teon takana ovat juuri V.L. ja lankomies. Kummallakaan ei ollut autoa käytössään. Pidän todennäköisenä, että ruumista on säilytetty metsässä jonkin aikaa. Ehkä seuraavana päivänä on saatettu tehdä hautaaminen. Tällöin lankomies on astunut kuvioihin.

Tiedän lankomiehen nimikirjaimet. Itse asiassa tiedän koko nimenkin ja asuinpaikan, mutta en halua nimetä tätä miestä kuin korkeintaan "lankomieheksi" erinäisistä syistä johtuen.
strangelove
Adrian Monk

Autolinjahan on aikalailla lopullisesti poissuljettu, mutta KRP sai tässä viime päivinä ihan mielenkiintoisen vihjeen koskien erästä kellertävää autoa. Saa nähdä selvitteleekö KRP vielä näitä vihjeitä lähes 57 vuotta tapauksen jälkeen?
Hydrogenium
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Hydrogenium »

"villivadelma"]Kuultua..:
Kyllikki Saaren isää epäiltiin myös vahvasti aikoinaan...kuulemma...
[/quote]

Jos joku on epäillyt kyllikin isää niin tässä lisätietoa itse Kyllikin isän kertomana.

Hymy 8/2004
Tapaus Kyllikki Saari
Hymy sai haltuunsa kaksi harvinaista äänikasettia, joissa Kyllikki Saaren edesmennyt isä Eino Saari kertoo avoimesti tunnoistaan, jotka hänen tyttärensä traaginen kohtalo nostatti. Jo edesmenneellä isällä tuntui olevan epäilys tyttärensä murhaajasta. Näitä nauhoja ei olla koskaan ennen julkaistu.
Teksti: Mika Katajala
Kyllikki Saari on haudattu Isojoen kirkkomaalle. Saman paaden alla lepää Kyllikin isä Eino Saari, joka kuoli kymmenisen vuotta sitten.
Vuoden 1990 kesällä Eino Saari kertoi tyttärensä murhasta ja sen nostattamista tuntemuksista tuttavilleen.
Hän antoi näiden nauhoittaa keskustelun. Kyllikki Saaren murhasta oli tuolloin kulunut 37 vuotta. Nauhoja ei ole koskaan aikaisemmin julkistettu.
Näin Eino Saari kertoo:
Ahdistus
"Oli se vaikeaa aikaa ennen kuin Kyllikki löytyi. Kaiken maailman asioita pyöri päässä. Epätietoisuushan on aina pahinta. Vanhat ihmiset sanovat, että taakka putoaa harteilta, kun joku asia selvitetään. Juuri näin kävi, kun minulle tuotiin tieto, että Kyllikki on löytynyt suohaudasta. Oli aivan kuin kolmenkymmenen kilon jauhosäkki olisi pudonnut harteilta! Olihan tieto kauhea, aivan hirvittävä kuulla, mutta ainakin silloin hävisi kalvava epätietoisuus. Minulla on lapsia neljä likkaa ja kaksi poikaa, Kyllikki oli toiseksi nuorin tyttäreni.
Senaikaiset lehdet vähän liikaakin herkuttelivat asialla, Kyllikki oli nuori tyttö, ja murhasta tuli kauhea sensaatio. Minustakin tuli kuin julkisuuden henkilö ja totta vieköön sellaista julkisuutta en ikinä olisi halunnut.
Moni tuli juttelemaan ja ihan kuin pyyteli anteeksi surmaajan puolesta. Sanoin, että elämää on pakko elää eteenpäin. Nyt aika on jo tehnyt paljon, mutta joka päivä tapaus tietenkin mieleen palaa. Loppuelämäni ajan.
Kerran kun jouduin hetkeksi Seinäjoen sairaalaan, niin yksi hoitaja nimeni kuultuaan kysyi, olenko Kyllikin isä. Vastasin myöntävästi ja kohta olikin paikalla useampi hoitaja, ja yksi julisti, ette tiedäkään, kuka tämä mies on. Hän on Kyllikki Saaren isä!"
Epäilykset
Eino Saari mietti jälkeenpäin, että Kyllikkiä saatettiin ahdistella jo ennen murhaa.
"Kevättalvella Kyllikki oli töissä pappilassa. Hän kulki suksilla työmatkat. Kerran Kyllikki soitti eräästä talosta ja pyysi, että tulisin hakemaan hänet hevosella kotiin, oli kuulemma hiihtänyt harhaan. Ihmettelin, miksi hän oli poikennut tutulta tienvarsiladulta metsään ja muka eksynyt. Ei siinä niin varmaan käynyt, vaan joku ahdisteli Kyllikkiä niin, ettei hän uskaltanut hiihtää kotiin tuttua latua."
Isä pohdiskeli erään puu-alalla työskennelleen, ajat sitten edesmenneen miehen osuutta tyttärensä surmaan.
"Olen jälkeenpäin harmitellut, etten paremmin ottanut selvää tyttäreni ahdistelusta. Puumiehet mittasivat pinotavaraa saman ladun varrella, ja kun kerran tulin Villamon kylästä kotiin Möykkyyn, niin tämä mies meni minut huomattuaan kiireesti halkopinon taakse piiloon. Kyllä sen touhut jotenkin Kyllikkiin liittyivät.
Ei Kyllikki mitenkään arka ja ujo ollut. Ihan normaali nuori tyttö, iloinen ja etevä monissa asioissa. Kerran hän sanoi, ettei aina oikein uskaltanut liikkua yksin. En silloin osannut siihen lausahdukseen kiinnittää tarpeeksi huomiota, ikävä kyllä.
Ilmajokinen konstaapeli lähetti minulle kirjeen ja kysyi, huomasinko jonkun henkilön olleen erityisen aktiivinen silloin, kun Kyllikki löytyi. Muistan, kuinka tämä mainitsemani mies hääri haudalla, kun Kyllikki oli löytynyt ja odotimme Vaasasta etsiviä paikalle. Mies rupesi vauhdilla kuorimaan aitatarpeita suohaudan ympärille, kun me muut seisoimme tumput suorina järkytyksestä. Hän asui lähellä löytöpaikkaa. Konstaapeli mainitsi kirjeessään, että jos joku on erityisen aktiivinen sellaisessa tilanteessa, hänellä saattaa olla jotakin tekemistä jutun kanssa.
Tämä mies teki puuhommiaan yhdessä välissä aivan suohaudan ympäristössä, sekin minua on mietityttänyt.
Kerran tämä mies tuli baarista ulos ja sanoi minulle, että henkilöltä joka tämän teon on tehnyt, pitäisi katkaista kirveellä yksi ruumiinjäsen per päivä. Samalla hän mutisi, että puheet siitä, että hän olisi syyllinen pitää loppua ja heti! Kuulin pari vuotta myöhemmin, että mies oli hypännyt alas kerrostalon viidennestä kerroksesta ja tappanut itsensä.
En tiedä sitten sanoa...en väitä, että tämä mies olisi syyllinen, mutta olen jokseenkin varma, että jollakin tavalla hän tapaukseen liittyy...jotakin hän ainakin tiesi. Oliko hänelle kenties maksettu, että hautasi Kyllikin? Joka tapauksessa miehen toiminta suohaudan karmean löydön jälkeen oli yliaktiivista. Kaikki puhuu sen puolesta, että jotakin tietoa hänellä oli, ehkä. No, tämä on tälläista vanhan miehen arvailua, minähän olen täyttänyt jo 90 vuotta. Miestä kuulusteltiin moneen otteeseen ja kaipa ne poliisit sitten selvittivät, ettei hänellä ole osuutta murhatyöhön."
Kuulustelut
Eino Saari yllättyi, kun poliisi kuulusteli häntäkin.
"Kyllä minä ihmettelin, kun nimismies tuli minua kuulustelemaan. Hän sulki meidät kolmen lukon taakse kamariin! Olin ihan pyörryksissä ihmetyksestä. Se oli jotenkin outo mies se nimismies. Pian sen jälkeen löytyi Kyllikin pyörä ja toinen kenkä pienen kuusen juurelta. Toinen kenkä löytyi läheltä metsänistutusaukealta ja sen alla oli ruskettunut lehti. Minulle ne näytettiin. Toinen kenkä löytyi vasta heinäkuun puolivälillä, joku ne oli tuonut sinne jälkeenpäin, siitä olen varma!"
Eino Saari muisteli, kuinka matkusti Helsinkiin selvittämään, miten hänen tyttärensä murhatutkimukset etenevät.
"Sanoin ylipäälikkö Kiukaalle, että tulin tänne yläpäähän katsomaan, kuinka tapausta selvitetään, kun alapäässä Isojoella ei tunnu tapahtuvan mitään. Juteltiin kolmisen tuntia. Unohti ruokatuntisakin. Hän sanoi, ettei tällaista ole koskaan aikaisemmin tapahtunut. Mitähän tuo tällaisesta kanerva-maatiaisesta ajatteli, kun oven ulkopuolella odotti vuoroaan silkkipukuihin sonnustautuneita herroja..."
Haudalla
Kyllikki Saari ei ollut unohtunut ihmisiltä 37 vuodessa - niin kuin ei ole vieläkään:
"Olen minä siellä haudalla aina joskus käynyt, en tosin viime aikoina kovin usein. Eskohan sinne kaiverrutti Kyllikin nimen laattaan. Paljon siellä kuuluu väkeä käyvän. Ja ne hautajaiset! Oli koko pieni Isojoki tukossa, kun paikalle saapui yli 20 000 ihmistä. Ennennäkemättömät hautajaiset. Sitten jonkun vuoden päästä tulivat vielä ne muut murhat, Bodominjärvi ja Tulilahti. Niissäkin uhrit olivat nuoria tyttöjä.
Vuosikymmenten aikana olen usein kuullut sanottavan, että tekijä tiedetään. En halua siihen kantaa ottaa, ketään ei ole ainakaan oikeudessa tuomittu. Murhaaja ei jäänyt kiinni. Niin se vain on.
Jotenkin Kyllikin murhavuodesta tuli virstanpylväs, ajanmääre. Kuulin usein, kun joku sanoi, että se oli sitä aikaa, kun Kyllikki Saari murhattiin tai se oli juuri niihin aikoihin, kun Kyllikki Saari löydettiin suohaudasta. Sellaista se on, elämä!
strangelove
Adrian Monk

"Ilmajokinen konstaapeli lähetti minulle kirjeen ja kysyi, huomasinko jonkun henkilön olleen erityisen aktiivinen silloin, kun Kyllikki löytyi. Muistan, kuinka tämä mainitsemani mies hääri haudalla, kun Kyllikki oli löytynyt ja odotimme Vaasasta etsiviä paikalle. Mies rupesi vauhdilla kuorimaan aitatarpeita suohaudan ympärille, kun me muut seisoimme tumput suorina järkytyksestä. Hän asui lähellä löytöpaikkaa. Konstaapeli mainitsi kirjeessään, että jos joku on erityisen aktiivinen sellaisessa tilanteessa, hänellä saattaa olla jotakin tekemistä jutun kanssa.
Tämä mies teki puuhommiaan yhdessä välissä aivan suohaudan ympäristössä, sekin minua on mietityttänyt.
Kerran tämä mies tuli baarista ulos ja sanoi minulle, että henkilöltä joka tämän teon on tehnyt, pitäisi katkaista kirveellä yksi ruumiinjäsen per päivä. Samalla hän mutisi, että puheet siitä, että hän olisi syyllinen pitää loppua ja heti! Kuulin pari vuotta myöhemmin, että mies oli hypännyt alas kerrostalon viidennestä kerroksesta ja tappanut itsensä.
En tiedä sitten sanoa...en väitä, että tämä mies olisi syyllinen, mutta olen jokseenkin varma, että jollakin tavalla hän tapaukseen liittyy...jotakin hän ainakin tiesi. Oliko hänelle kenties maksettu, että hautasi Kyllikin? Joka tapauksessa miehen toiminta suohaudan karmean löydön jälkeen oli yliaktiivista. Kaikki puhuu sen puolesta, että jotakin tietoa hänellä oli, ehkä. No, tämä on tälläista vanhan miehen arvailua, minähän olen täyttänyt jo 90 vuotta. Miestä kuulusteltiin moneen otteeseen ja kaipa ne poliisit sitten selvittivät, ettei hänellä ole osuutta murhatyöhön."

Olen varma, että tämä kuvailtu mies oli osallisena teossa. Hän oli keskeisenä henkilönä tässä.
Lukittu