Anton, 4, kaapattiin

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Re: Anton, 4, kaapattiin

Viesti Kirjoittaja Damien »

Uutistoimisto Itar-Tassin mukaan Venäjä aikoo vaatia tiistaina tuomitun Rimma Salosen ex-miehen luovuttamista Venäjälle. Itar-Tassin mukaan yleisen syyttäjän virasto valmistelee parhaillaan luovutuspyyntöä.

- Syyttäjänvirasto vaatii Rimma Salosen miehen luovuttamista, sillä rikos tehtiin Venäjän maaperällä, sanoi viraston edustaja Vladimir Markin.

Venäjä pitää rikoksena sitä, että Paavo Salonen toi poikansa keväällä Venäjältä Suomeen salaa diplomaatin auton tavaratilassa. Rimma Salonen matkusti Antonin kanssa viime vuonna Suomesta Venäjälle eikä palannut takaisin.

Rimma Salonen sai tiistaina puolentoista vuoden ehdollisen tuomion lapsikaappauksesta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009101 ... 1_uu.shtml
Ei taitaisi Paavo-setä selvitä ehdollisella Venajalla. 8)
En tosin usko Suomella on mitään syytä luovuttaa Salosta itänaapuriin.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Suomi ei todennäköisesti luovuta Paavo Salosta Venäjälle. Saas nähdä millainen selkkaus siitä tulee.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ven% ... 5250027446
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Suomi EI luovuta Paavo Salosta Venajalle.
Ainoa selkkaus mikö aiheesta tulee, on seuraava nooti.Ja hyvä niin.
Mahdollinen oikeudenkäynti Paavoa vastaan voidaan käydä Eu-alueella.
Mikä nyt tietysti ihan järkeen käykin, kyseinen keissi kun on Venäjällä vain näytösluonteinen.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Dosentti Bäckman on taas vauhdissa.
Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1743120

Johan Bäckman: Suomen poliisi pelotteli minua
20.10.2009 10:48

Venäläislehtien mukaan Suomen poliisi kutsui dosentti Johan Bäckmanin kuulusteluihin painostaakseen tämän luopumaan Rimma Salosen puolustamisesta.

- Minua vastaan on käynnistetty todellinen vaino, ilmoitti Bäckman uutistoimisto Interfaxille.

Interfax on Venäjän johtavia uutistoimistoja, joten sitä kautta Bäckmanin versio tapahtuneesta levisi varsin laajalle maan muissakin tiedotusvälineissä.

- Kuulustelu kesti kolmisen tuntia ja minulle esitettiin koko ajan outoja kysymyksiä: kuka olen, mitä teen, miksi puolustan Rimma Salosta ja kuka on minut siihen valtuuttanut.

- Kuulustelujen sävy oli pelotteleva. Minua haluttiin selvästi säikytellä ja painostaa luopumaan Rimman puolustamisesta, Bäckman selvitti venäläisille maanantaisia kuulusteluja.

Interfaxille Bäckman kertoi lisäksi, että "muodollinen syy" hänen kutsumiseensa kuulusteluihin oli Paavo Salosen tekemä uusi rikosilmoitus Rimma Salosta vastaan.

Edelleenkään Bäckman ei siis tehnyt venäläisille selväksi, että juuri hän itse on Paavo Salosen tekemän kunnianloukkausilmoituksen pääkohde.

Venäjälle on lisäksi levinnyt pääosin juuri Bäckmanin antamien tietojen mukaan virheellinen käsitys, että Paavo Salonen yrittää nyt saada ex-vaimolleen tuomion kunnianloukkauksesta, koska jo ehdolliseen vankeuteen tuomittuna tämä joutuisi Suomen lain mukaan "automaattisesti" vankilaan pienimmästäkin muusta rikkeestä.

Venäläiset eivät myöskään tiedä, että tutkinta koskee muun muassa Johan Bäckmanin blogissa ja hänen levittämissään lehdistötiedotteissa olleita varsin värikkäitä kielikuvia Paavo Salosesta.

Interfaxin mukaan poliisitutkinnassa on sen sijaan kyse siitä, että Paavo Salonen katsoo ex-vaimonsa loukanneen hänen kunniaansa pelkästään sillä perusteella, että tämä on syyttänyt nimenomaan isän kaapanneen heidän lapsensa Venäjältä.

Useissa venäläistiedotusvälineissä Bäckman esitellään lisäksi Rimma Salosen asianajajana, vaikka hän on pelkkä asioiden ajaja.
Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1743136

Yhden miehen sota: Johan Bäckmanin metelöinti Venäjällä jatkuu
20.10.2009 10:45

Johan Bäckmanin metelöinti Venäjällä jatkunee, kunnes maan johto katsoo kurittaneensa Suomea tarpeeksi.

Rimma ja Anton Salosen jatkuva vainoaminen voi johtaa sotilaalliseen konfliktiin Suomen ja Venäjän välillä. Näin kirjoitti perjantaina kansallismielinen venäläislehti Russkij Obozrevatel.

Ei ole poissuljettua, että Venäjä päättää käyttää oikeuttaan puolustaa kansalaisiaan asevoimien avulla, lehti kirjoitti viitaten uuteen venäläisten suojelulakiin.

Heh. Niinpä tosiaan. Kaikkea ne keksivätkin!

Yhden pikkulehden kuumille kirjoituksille voi vielä naureskella, mutta hymy hyytyy, kun seuraa, mitä Venäjän valtamediassa puhutaan. Kielikuvat eivät ole yhtä ankaria, mutta sävy on samansuuntainen.

Tuoreen suuttumuksen taustalla on Paavo Salosen tekemä rikosilmoitus, jossa hän pyytää poliisia tutkimaan dosentti Johan Bäckmanin värikkäitä lausuntoja.

Jo ennen Tampereen käräjäoikeuden päätöstä tehdyssä tutkintapyynnössä mainitaan myös Rimma Salonen, koska hän käyttää Bäckmania pää-äänitorvenaan.

Uusi rikostutkinta uutisoitiin laajasti Venäjällä, mutta varsin erikoisessa muodossa. Venäläismedian mukaan Suomen poliisi epäilee nyt kunnianloukkauksesta yksinomaan Rimma Salosta ja pontimena on se, että Paavo Salonen on tyytymätön tämän ehdolliseen lapsikaappaustuomioon.

- Ja kuten tuttua jo on, Venäjä käytti tässäkin lähteenään Bäckmania. Paavo selitti minulle, että hän haluaa Rimman vankilaan. Kun Rimmalla on jo ehdollinen tuomio, hänet voidaan laittaa oikeasti vankilaan, jos hänet tuomitaan nyt pienimmästäkin muusta rikkeestä, kuten vaikkapa kunnianloukkauksesta, uutistoimisto Ria Novosti siteerasi Bäckmania.

Oikeussosiologiasta väitelleenä Bäckman tietänee varsin hyvin muun muassa sen, että mahdollinen kunnianloukkaus on tapahtunut ennen koeajan alkamista, joten sillä ei ehdollista tuomiota ehdottomaksi muutettaisi.

Mutta mitä sen väliä, kunhan koko Venäjä kohisee! Venäjällä Bäckmanin väitteet menevät yhä täydestä ja ovat saavuttaneet uskomattomat mittasuhteet.

- Venäjällä onkin parempi sananvapaus, Bäckman itse ylistää.

- Natsi-Saksa vainosi juutalaisia, mutta Suomi vainoaa yhtä ihmistä, Rimma Salosta, ja se on oikeastaan vielä kauheampi asia, hän summaa.

Viikonloppuna puolustusministeri Jyri Häkämies totesi Radio Novalle varsin varovaisesti, että hän ihmettelee Bäckmanin toimia.

Monilla suomalaisilla keskustelupalstoilla kysellään sen sijaan jo suoraan, alkaako Bäckmanin Suomi-mollaus muistuttaa maanpetoksellista toimintaa.

Aleksanteri-instituutin johtaja Markku Kivinen epäilee, ettei dosentti itsekään tiedosta, miten vaarallisilla asioilla hän leikkii.

- Hän mielellään karnevalisoi asioita ja hänelle tämä kaikki on peliä. Ongelmana on se, että leikki uhkaa karata nyt käsistä, Kivinen kuvailee.

Jotkut ovat Suomessa pohtineet jopa, onko Bäckmanilla toimeksianto Venäjän tiedustelupalveluilta. Kivinen ei tähän usko.

- Hän on pikemminkin julkisuushakuinen toisinajattelija, jonka syvin ongelma on siinä, ettei hän osaa erottaa omia mielipiteitään faktoista, Kivinen arvioi.

Kaiken absurdin bäckmanian alle hukkuu myös se, että dosentin Suomi-kritiikissä on pieni totuuden siemen.

- Kyllä meillä on myös aiheetonta Venäjä-vastaisuutta ja varmasti on niinkin, että Rimma Salosen oikeus lapseensa on jäänyt Suomessa vähemmälle ymmärrykselle.

Venäjän valtamediassa Bäckmanin metelöinti saanee kuitenkin jatkua vielä niin kauan, kunnes maan johto katsoo kurittaneensa Suomea tarpeeksi.

Kurituksen ensisijaisena motiivina lienee närkästys diplomaatti Simo Pietiläisen omavaltaisesta rajanylityksestä. Vai mistä kaikesta muusta Suomi saa nyt maksaa?

- Liian suuria salaliittoja ei pidä nähdä. Bäckmanilla on nyt Venäjällä markkinarako, mutta Suomessa on jo totuttu siihen, että hänen tapaisensa henkilöt kompastuvat aikaa myöten omaan mahdottomuuteensa, Kivinen muistuttaa.

Mutta vielä toistaiseksi Bäckman hämmentää Anton-soppaa kuin lapsuuteni naapurinpoika, joka sohi tikulla muurahaispesään ja katseli nauttien, kuinka sai muurahaiset hyörimään.Pikkupojasta se oli tosi hauska leikki se.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Johan Bäckmanin julkinen anteeksipyyntö Paavo Saloselle

Olen syvästi pahoillani kaikesta siitä mielipahasta, harmista, pelosta ja ahdistuksesta, jota olen omalla typerällä, lapsellisella ja ajattelemattomalla käytökselläni aiheuttanut Paavo Saloselle, Anton-pojan isälle. Haluan pyytää sitä häneltä anteeksi ja samalla lupaan olla mitenkään puuttumatta Paavon ja Rimman asioihin enää vastaisuudessa.

Olen yrittänyt auttaa tuomalla Rimman mielipiteitä julkisuuteen vastapainoksi Paavon mielipiteille. Nyt kaikki on kuitenkin mennyt överiksi, sillä keskustelu Suomen ja Venäjän välillä on jo Mainilan laukausten asteella. Tunteet vellovat enemmän kuin koskaan historiassa, ja maidemme välille on muodostunut melkeinpä suurin kriisi sitten toisen maailmansodan. Nyt pitää lopettaa!

Paavo Salonen on kiistämättä erinomainen ja paras isä Anton Saloselle, eikä sitä ole kukaan edes yrittänyt kiistää. Olen todennut sekä Rimman että Paavon hyviksi ja terveiksi ihmisiksi ja normaaleiksi vanhemmiksi. Paavo Salonen on erinomaisen raitis, tervehenkinen ja rehellinen ihminen.

Minä vetäydyn nyt kokonaan häiritsemästä Paavon ja Rimman sovinnontekoa, joka on heidän yksityisasiansa. En aio puuttua tähän asiaan julkisuudessa tai kirjoituksissani millään tavalla, enkä aio tehdä sovinnon etenemisestä minkäänlaista spektaakkelia.

Haluan myös pyytää anteeksi Paavon siskolta Tuula Visalta, joka on tukenut Paavoa ja tehnyt ansiokasta työtä lasten parissa. Hän on erinomaisen hyvä täti Antonille. Samaten haluan pyytää anteeksi Jaana Järvensivulta ja hänen vanhemmiltaan, jolle olen aiheuttanut paljon harmia.

Toivon, että Venäjä ei vaatisi Paavo Salosen luovutusta, vaan antaisi hänelle anteeksi. On totta, että suomalaisten diplomaattien käytös on ärsyttänyt monia, eikä vähiten minua. Mutta ehkä hekin ovat kärsineet jo tarpeeksi ja heillekin voisi antaa jo anteeksi. Sitä paitsi, Paavo Salonen ei voi olla vastuussa suomalaisten diplomaattien teoista.

Toivonkin, että Suomessa ja Venäjällä kaikki ihmiset, jotka saavat kuulla näistä sanoistani, tekevät kaikkensa, jotta Rimma ja Paavo voisivat sopia asiansa. Mikään muu ei olekaan heitä siinä häirinnyt kuin minä ja tapauksen ympärillä vellova valtava häly.

Minulla ei ole kenellekään mitään vaatimuksia, eikä kukaan ole vaatinut minulta mitään.

Vielä kerran, pyydän Paavo Saloselta anteeksi typeriä sanojani, ajattelematonta käytöstäni ja ilkeyksiäni. Toivotan hänelle pitkää ikää ja rauhallisia elinpäiviä Anton-pojan kanssa sekä sovinnossa Rimma-äidin kanssa. Samaten toivotan Rimmalle onnellisia hetkiä Antonin seurassa.

Ennen kaikkea toivon, että oma anteeksipyyntöni voisi olla mallina Rimman ja Paavon keskinäiselle anteeksipyynnölle ja -annolle.

Tietenkin vastaan teoistani ja tarpeen vaatiessa korvaan aiheuttamani vahingon.

Johan Bäckman

P.S.

Minä en ole väittänyt, että erikoispalvelut aikoisivat siepata Antonin. Päin vastoin, Paavon ja Rimman sopu on varmasti myös erikoispalvelujen tärkein tavoite, sillä se rauhoittaa maidemme välisen diplomaattisen kriisin. Juuri sitä Anton Salosen vapauttaminenkin tarkoittaa.

Minulla ei ole Anton-tapaukseen enää muuta sanottavaa.

http://antonfree.blogspot.com/
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Kerrankin vastapuoleltakin tulee jotain järkevää juttua:
Venäjän pääministerin Vladimir Putinin mukaan Anton Salosen lapsikaappausjupakka ei ole vaikuttanut Suomen ja Venäjän suhteisiin.

Putin kommentoi Antonin tapausta lyhyesti pääministeri Matti Vanhasen (kesk) vierailun yhteydessä.

- Onneksi tämä ei ole vaikuttanut maidemme välisiin suhteisiin. Tämä tunteita nostattava asia täytyy pyrkiä sopimaan oikeudessa, Putin sanoi ja korosti, että tärkeintä on lapsen etu.

Putinin mukaan tämänkaltaisista asioista ei pidä tehdä poliittista kysymystä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200910 ... 3_ul.shtml
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... os=hl-ko-1

Paavo Salonen: Anton-poika loistaa koulussa
05.02.2010 11:32

Anton Saloselle kuuluu isän mukaan hyvää.

- Hän on pärjännyt esikoulussa loistavasti. Todistuksiahan sieltä ei saa, mutta ruksitetun paperin, joka on erinomainen, iloitsee Paavo Salonen IS:lle.

- Pojalla on elämä nyt mallillaan. On vaatteita ja ruokaa niin paljon kuin tarvitsee.

Lapsikaappaustapauksen keskiöön kaksi vuotta sitten noussut poika on nyt 6-vuotias ja asuu isänsä kanssa Kokemäellä.

Vaikka Paavo Salonen on poikansa voinnista iloinen, hän on samaan aikaan myös turhautunut.

- Olen aivan kyllästynyt näihin oikeudenkäynteihin, joille ei näy loppua, tuhahtaa Paavo Salonen.

Krp tutkii

Keskusrikospoliisi käynnisti viime kesäkuussa esitutkinnan siitä, syyllistyikö Paavo Salonen mm. valtionrajarikokseen, kun Anton salakuljetettiin Venäjältä rajan yli Suomeen.

Epäiltynä on myös entinen Pietarin pääkonsulaatin konsuli Simo Pietiläinen, jonka diplomaattiautoon piiloutuneena Paavo ja Anton pääsivät Suomeen.

Esitutkinnan päätyttyä syyttäjä harkitsee, nostetaanko syyte. Paavo Salonen on turhautunut, koska esitutkintaa ei ole lupauksista huolimatta saatu päätökseen.

- Ei ole kuulunut yhtään mitään, hän ihmettelee.

Tutkinnan venymistä on arvostellut myös konsuli Simo Pietiläinen, joka työskentelee nykyisin kriisinhallintatehtävissä Afganistanissa.

- Löysässä hirressä roikkuminen ei ole hauskaa, Pietiläinen sanoi IS:lle joulukuussa.

Keskusrikospoliisin mukaan viivästymisen syy on Venäjän viranomaisilta pyydetty lausunto, jota ei ole vieläkään tullut.

Pietiläisen mielestä lausunnon pyytäminen ylipäänsä oli virhe, eikä sitä välttämättä edes saada.

Paavo Salonen on samaa mieltä.

- Ei sieltä ikinä mitään lausuntoa tule.

"Rahat eivät riitä"

Paavo Salosen mukaan vireillä on muitakin häneen kohdistuvia viranomaisselvityksiä.

Salosen mukaan Antonin äiti Rimma Salonen haluaa edelleen yhteishuoltajuuden ja pojan asumaan Tampereelle. Paavo Salonen kertoo, että tällä hetkellä äiti tapaa Antonia kaksi kertaa kuussa lastensuojeluviranomaisten läsnäollessa.

Salonen sanoo olevansa täysin kyllästynyt byrokratiaan.

- Olen joutunut monta kertaa maksumieheksi, vaikka minut on todettu syyttömäksi. Rahat eivät riitä. Minulla on pieni eläke, Salonen sanoo.

Kalle Pirhonen
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

MTV3 kirjoitti:http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... 02/1063538

Krp epäilee Paavo Salosta valtiorajarikoksesta
23.02.2010 14:41

MTV3 - Tuula Malin

Keskusrikospoliisi on saanut päätökseen esitutkinnan Venäjältä Suomeen diplomaattiauton takakontissa vajaa vuosi sitten kuljetetun Antonin tapauksessa.

Krp epäilee Antonin isää Paavo Salosta valtiorajarikoksesta. Autoa ajanutta diplomaattia Simo Pietiläistä epäillään puolestaan avunannosta valtiorajarikokseen sekä virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Salosta kuultiin esitutkinnassa myös epäiltynä lapsikaappauksesta sekä lapsen omavaltaisesta huostaanotosta. Näiden osalta näyttöä ei kuitenkaan löydetty eivätkä epäillyt rikokset näin ollen etene syyttäjälle.

Keskusrikospoliisi ryhtyi tutkiman tapausta valtakunnansyyttäjä Leena Metsäpellon aloitteesta viime toukokuussa.

Vastaan tekemisistäni oikeudessa

Paavo Salonen sanoo olevansa valmis vastaamaan mahdolliseen syytteeseen oikeudessa.

- Oloni on rauhallinen ja helpottunut. Tiesin, etten ole syyllistynyt lapsikaappaukseen enkä liioin lapsen omavaltaiseen huostaanottoon. Valtiorajarikoksen osalta olen valmis vastaamaan tekemisistäni oikeudessa, sanoo Salonen kotoaan Kokemäeltä.

Salosen mukaan hän ei kuitenkaan itse koe syyllistyneensä valtiorajarikokseen palatessaan kotimaahansa Venäjältä.

- Olen syntynyt Suomessa ja maksanut veroni yli 50 vuotta tähän maahan. Minulla oli varmasti oikeus tulla kotiin yhdessä poikani kanssa. Mikäli oikeus kuitenkin tulkitsee toisin, niin olen valmis kärsimään siitä rangaistuksen, Salonen toteaa.

Paavo Salosen mukaan hänellä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin piiloutua Antonin kanssa rajan ylittämisen ajaksi.

- Emme olisi mitenkään päässeet Suomen puolelle avoimesti. Olin tuossa vaiheessa ollut Venäjällä ilman voimassa olevaa viisumia jo kahdeksan päivää. Antonia puolestaan ei päästetty Suomeen sikäläisten tuomioistuinten ja viranomaisten puoltavista lausunnoista huolimatta. Suomen ulkoministeriö yritti useita kertoja turhaan saada selitystä rajan yllättävälle sulkeutumiselle. Vasta jälkikäteen selvisi, että matkanteko katkesi rajalle FSB:n estettyä Antonin paluun, kertaa Salonen vajaan vuoden takaisia tapahtumia.

Anton on Suomen kansalainen

Keskusrikospoliisi on selvittänyt esitutkinnassa myös paljon julkista kohua aiheuttanut kiistaa Antonin kansalaisuudesta.

Tutkinnan aikana on tullut ilmi, että väestötietojärjestelmässä on ollut virhe Anton Salosen kansalaisuuden osalta. Satakunnan maistraatin Huittisten yksikkö toteaa lausunnossaan, että Anton Salonen on ollut syntymästään saakka Suomen kansalainen.

Maistraatin selvityksen mukaan Paavo Salonen on käynyt tunnustamassa avioliiton ulkopuolella syntyneen poikansa kuukausi tämän syntymän jälkeen. Tuossa vaiheessa Tampereen maistraatti on vahvistanut Antonille takautuvasti Suomen kansalaisuuden syntymähetkestä alkaen. Samassa yhteydessä maistraatti on kuitenkin virheellisesti kirjannut Antonille myös Venäjän kansalaisuuden, ilman minkäänlaista virallista dokumenttia, passia tai maahanmuuttoviraston kansalaisuusmääritystä.

Joulukuussa 2008 Satakunnan maistraatin Huittisten yksikkö on poistanut Anton Salosen henkilötiedoista virheellisen merkinnän Venäjän kansalaisuudesta.

- Tämän tiedon julkitulo on suunnaton helpotus. Olen koko ajan yrittänyt selittää, että väestötietojärjestelmässä on virhe. Anton on koko ajan ollut Suomen eikä Venäjän kansalainen, toteaa Salonen.

- Venäjän kansalaisuus ei ole itsestäänselvyys, sitä pitää aina erikseen anoa. Toisin kuin Suomen kansalaisuus, Venäjän kansalaisuutta ei saa automaattisesti silläkään perusteella, että toinen vanhemmista on Venäjän kansalainen, Salonen selvittää.

- Koko tämä kansalaisuusasia on vyörytetty julkisuuteen tarkoitushakuisesti. Kaiken kaikkiaan yhteistyö Venäjällä paikallisten miliisien ja lastensuojeluviranomaisten kanssa on sujunut koko ajan hyvässä yhteisymmärryksessä. Ongelmia tuli vasta sen jälkeen kun asia politisoitiin ja mukaan kuvaan tulivat Kreml ja FSB, lataa Antonin isä Paavo Salonen.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Tämmöinen käänne.
Alueviesti kirjoitti:http://www.alueviesti.fi/ajankohtaista. ... et_id=6055

Ratkaiseva käänne Anton-jutussa
10.03.2010

Kokemäkeläinen Paavo Salonen on saanut eilen 9.3. käsiinsä venäläisen asuntorekisterin, josta selviää, että hänen poikansa Antonin aikanaan saama kutsu Venäjälle on tullut moskovalaisesta osoitteesta, jossa kahden muun henkilön lisäksi on ollut kirjoilla sastamalalainen Tatjana Kuusisto. Kuusisto on koko ajan kieltänyt osallisuutensa Antonin taannoiseen kaappaukseen. Osoite on merkitty Antonin viisumiin.Antonia koskevia turvaohjeita on myös kiristetty, koska samana päivänä julkisuuteen tuli tieto, että Venäjän suurlähetystö on 9.3. myöntänyt Anton Saloselle Venäjän federaation ulkomaanpassin. Antonin isän Paavo Salosen mukaan päätös on käsittämätön, koska Satakunnan maistraatin antamalla lausunnolla Anton Salonen on ollut Suomen kansalainen syntymästään asti. Antonin äiti Rimma Salonen kaappasi poikansa Venäjälle maaliskuussa 2008. Paavo Salonen haki poikansa Venäjältä Suomeen toukokuussa 2009. Isää avusti Suomen Pietarin -pääkonsulaatin työntekijä.
Satakunnan Kansa kirjoitti:http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satell ... ttiin.html

Päivitetty 10.3. 23:16, julkaistu 10.3. 18:14

Anton Salosen turvaamista tiukennettiin

Kokemäkeläinen Paavo Salonen on huolissaan poikansa Anton Salosen turvallisuudesta. Keskusrikospoliisin suojelussa olevan pojan turvamääräyksiä on kiristetty, kun selvisi, että Venäjän federaation Helsingin suurlähetystö on myöntänyt pojalle Venäjän federaation ulkomaanpassin tiistaina 9. maaliskuuta. Passin myöntämisestä kertoi Alueviesti-lehti verkkosivuillaan.

Passin Antonille on hakenut pojan äiti, Rimma Salonen, joka kaappasi pojan Venäjälle maaliskuussa 2008. Paavo Salonen löysi poikansa vuosi sitten Venäjältä ja toi hänet Suomeen toukokuussa 2009 suomalaisdiplomaatin auton takakontissa.

Nyt Paavo Salonen pelkää, että pojan äiti tai ”jotkut muut tahot” suunnittelevat pojan kaappaamista uudelleen Venäjälle. Hän ihmettelee, kuinka Antonille on voitu myöntää Venäjän passi äitinsä hakemuksesta, kun Paavo Salonen on määrätty Antonin yksinhuoltajaksi.

– Mitä muuta syytä Antonille olisi hankkia Venäjän passi kuin tarkoitus viedä hänet sinne. En kyllä tiedä miksi. Rimmalla on kyllä sekä Suomen että Venäjän kansalaisuus, mutta esimerkiksi hänen vanhempansa asuvat Virossa, Paavo Salonen sanoo Satakunnan Kansalle.

Anton asuu isänsä kanssa Kokemäellä ja käy esikoulua. Pojan arkea varjostavat turvatoimet, joilla pyritään varmistamaan, ettei poikaa kaapata uudelleen Venäjälle. Paavo Saloselle on määrätty yksinhuoltajuusoikeus poikaan. Anton tapaa äitiään Rimma Salosta kaksi kertaa kuukaudessa kolmen tunnin ajan. Tapaamiset ovat tiukasti valvottuja.

Anton-kiistaa puidaan yhä kolmessa oikeusprosessissa. Rimma Salonen on valittanut hovioikeuteen tuomiostaan, jonka hän sai vapaudenriistosta ja lapsikaappauksesta. Tampereen käräjäoikeus tuomitsi Rimma Saloselle ehdollista vankeutta vuoden ja kuusi kuukautta. Rimma Salonen on jättänyt myös Satakunnan käräjäoikeuteen kanteen, jossa hän vaatii uutta huoltajuuskäsittelyä. Nyt huoltajuus on yksin Paavo Salosella.

KRP on saamassa loppuun tutkinnan, jossa Paavo Salosta epäillään valtiorajarikoksesta. Paavo ja Anton Salosen Suomeen ajanutta diplomaattia epäillään avunannosta valtiorajarikokseen. KRP jättää asian Helsingin syyttäjän harkittavaksi. Syyttäjä päättää, nostetaanko asiasta syyte.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2141585

Rimma Salonen pyytää Venäjän viranomaisia ottamaan Antonin
12.05.2010 19:36

Anton-poikansa huoltajuutta tavoitteleva Rimma Salonen on kääntynyt Venäjän Helsingin-lähetystön puoleen kirjeellä, jossa hän ilmoittaa halustaan luovuttaa lapsensa Venäjän viranomaisille.

Salonen on osoittanut vetoomuksensa mm. presidentti Dmitri Medvedeville ja pääministeri Vladimir Putinille, kertovat useat venäläislehdet.

- Pyydän Venäjän johtoa puuttumaan tilanteeseen pikaisesti ja vaatimaan minun alaikäisen poikani, Venäjän kansalaisen Anton Salosen, luovuttamista Venäjän viranomaisille, Rimma Salonen kirjoittaa uutistoimisto Baltinfon mukaan.

- Pyydän lopettamaan tämän syrjinnän ja näytöksenomaisen ristiinnaulitsemisen, venäläisen äidin ja suojattoman pikkulapsen rääkkäämisen, venäläisen kulttuurin ja uskonnon halventamisen, äiti vetoaa Venäjään.

Paavo Salonen hämmästyi kirjeestä.

- Käsittämätöntä touhua. Anton on Suomen kansalainen ja hän on tällä hetkellä minun yksinhuoltajuudessani. Asiassa toimitaan Suomen lakien mukaan, eikä se kuulu mitenkään Venäjän presidentille tai pääministerille, Paavo Salonen sanoi.

Lokakuussa 2009 Rimma Salonen tuomittiin Suomessa ehdolliseen vankeuteen lapsikaappauksesta ja vapaudenriistosta. Tällä hetkellä hänellä on oikeus valvottuihin tapaamisiin poikansa kanssa.

Parhaillaan äiti vaatii oikeusteitse, että vanhemmille määrättäisiin yhteishuoltajuus ja että poika tulisi asumaan hänen luokseen. Toissijaisena vaatimuksena äidillä on yksinhuoltajuus.

Huoltajuuskiistaa on käsitelty jo alustavasti Satakunnan käräjäoikeudessa Porissa. Lisäselvitysten teon jälkeen seuraava istunto lienee edessä syksyllä.

Arja Paananen, Pietari
Satakunnan Kansa kirjoitti:http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satell ... iita+.html

Päivitetty 12.5. 21:29, julkaistu 12.5. 20:09
Anton-kiistassa taas uusi oikeusriita?

Satakunnan Kansa

Suomen poliisihallitus on määrännyt Keskusrikospoliisin tutkimaan, ovatko suomalaiset diplomaatit Pietarissa syyllistyneet vapaudenriistoon ja virkarikoksiin pitäessään äidiltään siepattua Anton Salosta konsulaatin tiloissa kuukauden ajan ennen lapsen ja Paavo Salosen salakuljetusta diplomaattiauton takakontissa Suomeen keväällä 2009.

Tutkintapyynnön jätti Rimma Salosen puolesta dosentti Johan Bäckman.

Tutkintapyynnössä pyydettiin myös tutkimaan ovatko muut diplomaatit mahdollisesti yllyttäneet tai avustaneet konsuli Simo Pietiläistä lapsen salakuljettamisessa diplomaattiauton takakontissa Suomeen viime vuoden toukokuussa.

Pietiläistä koskeva asia on syyteharkinnassa valtakunnansyyttäjävirastossa.

Rimma Salonen tuomittiin Tampereen käräjäoikeudessa puolentoista vuoden ehdolliseen vankeusrangaistukseen vapaudenriistosta ja lapsikaappauksesta. Hän on valittanut tuomiosta hovioikeuteen.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Eipä taida olla tuolla naisella kyllä kaikki karhut pesässä.
Toivottavasti viranomaiset eivät nyt vain anna löysiä asiassa ja turvaavat Paavon sekä Antonin elämää.
Ja kun ei tunnu Rimman touhuihin tolkkua tulevan niin eikö tuon jo joutaisi potkaisemaan rajan taa?
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Rimma Salosen valitusta ehdollisesta tuomiosta puidaan Turun hovioikeudessa todennäköisesti syyskuussa. Syynä käsittelyn venymiseen on se, että Rimma väittää Antonin avustajan oleva jäävi edustamaan poikaa oikeudessa.

http://yle.fi/alueet/tampere/2010/05/an ... 83882.html
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2257218

Poikansa kaappauksesta tuomittu Rimma Salonen tänään hovioikeudessa
28.09.2010 12:16

Rimma Salosen tapauksen käsittely aloitettiin Turun hovioikeudessa tiistaina.

Salonen on valittanut tuomiostaan, jonka hän sai vietyään poikansa omavaltaisesti Venäjälle lapsen isän tietämättä.

Tampereen käräjäoikeus tuomitsi vuosi sitten Salosen vapaudenriistosta ja lapsikaappauksesta puolentoista vuoden ehdolliseen vankeuteen.

Hovioikeus on varannut jutun suulliseen käsittelyyn myös keskiviikon. Sen on määrä kuulla muutamia sellaisiakin todistajia, joita ei haastettu käräjäoikeuteen todistamaan. Tuomio annetaan myöhemmin syksyllä.

Turun hovioikeuden istunto pidetään Tampereella. Oikeudenkäynnin alku ei ollut samanveroinen mediatapahtuma kuin käräjäoikeuden istunto, joka toi oikeustalon käytäville lukuisien venäläisten tiedotusvälineiden edustajia.

STT
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Mielestäni tälle Rimmalle olisi pitänyt antaa ehdotonta, aivan kahjo eukko. Toivottavasti hovioikeus ei ainakaan lievennä tuomiota, tekeeköhän tämä Rimma mitään töitä edes vai eleleekö valtion kustannuksella..
Ajattelisi poikansa parasta ja antaisi asian toistaiseksi olla ja tapaisi Antonia sitten kun A on täysi-ikäinen tai on saanut oman mielensä tasapainoon ja löytänyt oikean lääkityksen.
Aivan käsittämätöntä Venäjän pelkoa miten RS selvisi rikoksesta ehdollisella!
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Turun hovioikeus pitää ennallaan Rimma Salosen puolentoista vuoden ehdollisen vankeustuomion, jonka hän sai poikansa kaappaamisesta Venäjälle.

Hovioikeus kuitenkin pienensi korvaussummaa, jonka Salonen joutuu maksamaan pojalleen Antonille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102 ... 2_uu.shtml
Vastaa Viestiin