Ryöstöhälytin pelasti nuoren naisen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Marsalkka
Horatio Caine

Re: Ryöstöhälytin pelasti nuoren naisen

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Mutta hyvä on, jos niin vaadit todisteita, niin voin ne antaa, kunhan ensin laitat arvovaltaisia todisteita, että Saddamin Irakissa oli loppuaikana kansalaisten suorittamaa rikollisuutta.
Onko tässä nyt hieman käänteisen todistustaakan makua?
Tähän yksi hymiö. Sellainen silmää iskevä.

Olet kirjoittanut, että "siellä (Irakissa) ei ollut loppuaikoina yhtään rikollisuutta paitsi valtion hallinnon itsensä tekemänä se on fakta!"

Mitään faktaa et näköjään väitteellesi pysty esittämään. Asia selvä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
CCC
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja CCC »

Marsalkka kirjoitti:
Mutta hyvä on, jos niin vaadit todisteita, niin voin ne antaa, kunhan ensin laitat arvovaltaisia todisteita, että Saddamin Irakissa oli loppuaikana kansalaisten suorittamaa rikollisuutta.
Onko tässä nyt hieman käänteisen todistustaakan makua?

Olet kirjoittanut, että "siellä (Irakissa) ei ollut loppuaikoina yhtään rikollisuutta paitsi valtion hallinnon itsensä tekemänä se on fakta!"

Mitään faktaa et näköjään väitteellesi pysty esittämään. Asia selvä.
Oletpa amatöörimäinen keskustelija, kun et vain osaa lopettaa selvän OT:n jauhamista. Miksi minun tarvitsisi sinulle todistaa mitään? Jos sinä haluat minun todistavan jotain, sinun täytyy todistaa ensin väitteesi. Opettelisit nyt ne keskustelun säännöt edes jotenkin!

Poika muistathan vastata tähän, jos aiot vastata, niin Vapaassa keskustelussa!
Ammun ensin ja kysyn vasta sitten ;)

Ammattiväittelijän toteuttama kylmänviileä ja nopea perusneuvostoliittolainen pikakyykytys: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?p=276372#p276372

"Onnistuu usein, kun vastassa amatööriräksyttäjä"
Marsalkka
Horatio Caine

CCC kirjoitti:
Miksi minun tarvitsisi sinulle todistaa mitään?
Yleensä on kohteliasta esittää todisteita väitteilleen. Erityisesti jos väittää, että kyseessä on fakta.
Jos sinä haluat minun todistavan jotain, sinun täytyy todistaa ensin väitteesi.
Onko se väite, kun minä pyydän sinua esittämään faktaa väitteellesi?

Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
CCC
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja CCC »

Marsalkka kirjoitti:
CCC kirjoitti:
Miksi minun tarvitsisi sinulle todistaa mitään?
Yleensä on kohteliasta esittää todisteita väitteilleen. Erityisesti jos väittää, että kyseessä on fakta.
Jos sinä haluat minun todistavan jotain, sinun täytyy todistaa ensin väitteesi.
Onko se väite, kun minä pyydän sinua esittämään faktaa väitteellesi?

Näytit amatöörimäisyytesi! Kiitos tästä ja jos aiot joskus asian todistaa, niin todista tuolla Vapaassa keskustelussa. Toimintasi on minusta bannin arvoista, mutta toivotaan, että et sitä saa!

Ammattiväittelijän toteuttama kylmänviileä ja nopea perusneuvostoliittolainen pikakyykytys: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?p=276372#p276372

Marsalkka
Horatio Caine

Faktan pyytäminen liittyen toisen esittämään väitteeseen on näköjään amatöörimäistä. Mutta ilmeisesti väitteen voi todistaa faktaksi ihan vain kirjoittamalla väitteen perään, että "se on fakta!"

Olisiko jollain muulla tietoa tällaiseen asiaan liittyen? Esimerkiksi faktaa?:
siellä (Irakissa) ei ollut loppuaikoina yhtään rikollisuutta paitsi valtion hallinnon itsensä tekemänä se on fakta!
Yavanna
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Yavanna »

Marsalkka ja CCC tehkää palvelus ja siirtäkää tuo kinanne nyt ystävällisesti muualle.
Kummallakin on ny menny ihan ot:ksi.

Ei, en todellakaan ota kantaa asiaan josta olette kinanneet, kun ei voi vähempää kiinnostaa.
Modet vois kyllä siivoilla hiukka tätä keskustelua, kiitos.
Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.
CCC
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja CCC »

Ikävää, että tähän ketjuun pääsivät jotkut elämöimään, mutta kuten sanottu enää en kommentoi noihin OT:hin, vaikka se keskustelun säännöksissä sallittua olisikin.

Mutta itse aiheeseen, aloin tässä miettimään, että millaisethan rangaistukset nämä mamusankarit Suomen maassa tästä teostaan saisivat. Se on varmaa, että ei ainakaan häkkiä. Mutta tässähän tapauksessa tärkeintä on etteivät nuo barbaarit saanet tehtyä tytölle mitään!

apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

joey kirjoitti:
katupoika kirjoitti:Tollanen on varmaan ihan jees, mut ite hoitasin lähiomaisille mieluummin kunnon kaasut kuin tollasen... jos ois tarvetta.
Eikös kyseinen lähiomainen saisi pahoinpitelysyytteen, jos sitä kaasua joskus joutuisi käyttämään?
Mielenkiintoinen kysymys. Luulisi että menee hätävarjoitteluna. Tosin ampuma-aserikos kyllä tulee ellei ole sen verran kaukaa viisas, että pitää myös jotain muuta suihketta (hiuslakka tai yms.) mukana ja heivaa kaasun pois.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

apollo kirjoitti:Luulisi että menee hätävarjoitteluna. Tosin ampuma-aserikos kyllä tulee ellei ole sen verran kaukaa viisas, että pitää myös jotain muuta suihketta (hiuslakka tai yms.) mukana ja heivaa kaasun pois.
Vaikka katupoika ei niin antanutkaan ymmärtää, ajattelin tilanteen olevan sellainen, että kaasun kantajalla on kaasuun lupa. Uskaltaisin edelleen olettaa, että tuosta voi saada pahoinpitelysyytteen... Ei taida olla hirveästi ennakkotapauksia?
apollo
Christopher Lorenzo

joey kirjoitti:Vaikka katupoika ei niin antanutkaan ymmärtää, ajattelin tilanteen olevan sellainen, että kaasun kantajalla on kaasuun lupa. Uskaltaisin edelleen olettaa, että tuosta voi saada pahoinpitelysyytteen... Ei taida olla hirveästi ennakkotapauksia?
Kaasusumutinlupaa ei saa oikeastaan ikinä muuhun kuin ammattikäyttöön.

En ole itse lukenut mistään ennakkotapauksista, mutta jos vaikkapa raiskaus saadaan kaasun avulla estettyä, niin siinä tapauksessa luvattomasta käytöstä seuraavat sanktiot ovat mieluisampia kuin se toinen vaihtoehto. Mielestäni ei tulisi rangaista ollenkaan kaasuttajaa tällaisissa tapauksissa
joey
Angus MacGyver

apollo kirjoitti:Mielestäni ei tulisi rangaista ollenkaan kaasuttajaa tällaisissa tapauksissa
Samaa mieltä.

Mutta ymmärtääkseni hätävarjelun liioitteluksi lasketaan Suomessa kaikki sellainen toiminta, joka ei ole hyökkäyksen kohteen kannalta välttämätöntä. Eli jos joku hyökkää kimppuun, etkä pysty pakenemaan, saat pidellä hyökkääjää paikoillaan hyökkäyksen jatkumisen estääksesi, mutta et saa esimerkiksi lyödä hyökkääjää. Älyttömältä kuulostaa ja myönnän että voin olla väärässäkin.

Muistan joskus mankuneeni eräältä kaasusumuttimien kanssa työskentelevältä tuttavaltani sumutinta ja hän totesi, että voi sellaisen kyllä minulle tuoda, mutten voi käyttää sitä koskaan missään, sillä sen käyttäminen katsotaan rikolliseksi aina silloin, kun käyttäjä on joku muu kuin ammattilainen.

edit: lisäys
apollo
Christopher Lorenzo

Löysin netistä erään korkeimman oikeuden päätöksen, kyllä Joey taidat olla oileilla jäljillä. Tosin tuo lihavoitu kohta tekee tästä tapauksesta erilaisen. Tuttuja ei saa sumuttaa siis :lol:
Korkein oikeus määräsi vartijalle sakkoja pippurikaasun käytöstä

Julkaistu: 14.11.2007 14:32

Lasse Kerkelä

helsingin sanomat
Vapaalla oleva vartija syyllistyi pahoinpitelyyn, kun hän suihkutti pippurikaasua miehen kasvoille Helsingin ydinkeskustassa. Näin linjasi korkein oikeus (KKO) keskiviikkoisessa ennakkoratkaisussaan.

Tilanne sai alkunsa, kun vuonna 1986 syntynyt mies löi nyrkillä vuonna 1977 syntynyttä miestä kasvoihin. Pahoinpidelty mies on vartija, joka oli tuolloin vapaalla.

Vartija pyysi paikalla työtehtävissä ollutta virkaveljeään soittamaan poliisille, minkä jälkeen pahoinpitelijä lähti juoksemaan karkuun. Nyrkistä saanut vartija säntäsi pahoinpitelijänsä perään, sai hänet kiinni ja suihkutti pippurikaasua lähietäisyydeltä hänen kasvoihinsa.

Korkein oikeus harkitsi ensin, oliko vapaalla olevalla vartijalla oikeutta ottaa pahoinpitelijänsä kiinni.

Pakkokeinolain mukaan jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tavatun tai pakenevan rikollisen, jos rikoksesta voi seurata vankeutta tai kyse on tietyistä erikseen laissa mainituista rikoksista.

Vartijalla oli tässä tapauksessa niin sanottu jokamiehen kiinniotto-oikeus, koska pahoinpitelystä voidaan tuomita vankeutta.

Lain mukaan kiinniottamisessa saa myös käyttää kohtuullisia voimakeinoja, jos henkilö pakenee tai tekee vastarintaa. Korkeimman oikeuden mukaan ihmisen tulee kuitenkin turvautua lähtökohtaisesti viranomaisten apuun, jos hän tietää kiinniotettavan henkilöyden.

KKO:n mukaan vartija syyllistyi pippurikaasua käyttäessään ylilyöntiin, koska hän tunsi entuudestaan kiinniotettavan ja tiesi, että poliisi oli tulossa paikalle. Virkavalta saapuikin paikalle, kun vartija oli suihkuttamassa kaasua uhrinsa kasvoille.

KKO tuomitsi vartijan pahoinpitelystä 30 päiväsakkoon.
http://anaconda.vuodatus.net/blog/archive?&y=2007&m=11
joey
Angus MacGyver

apollo kirjoitti:Tuttuja ei saa sumuttaa siis :lol:
Hahaha :lol: Täytyykin pitää mielessä!
CCC
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja CCC »

Voisi kuvitella, että naisen raiskaustapauksessa tuollaisen suihkeen käyttö katsoittaisiin lievemmin kuin tuossa Apollon linkittämässä päätöksessä.

Mutta eipä sitä voi kyllä Suomessa tietää vaikka raiskattu iskettäisiin häkkiin tuollaisesta.

Marsalkka
Horatio Caine

Yavanna kirjoitti:Marsalkka ja CCC tehkää palvelus ja siirtäkää tuo kinanne nyt ystävällisesti muualle.
Kummallakin on ny menny ihan ot:ksi.
OT siirretty tänne:

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=14&t=8216
Vastaa Viestiin