Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Sijaltainen
Harjunpää

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Onko tietoa mitä lauuku sisälsi?
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Sijaltainen kirjoitti:Onko tietoa mitä lauuku sisälsi?
Ei valitettavasti mitään tietoa asiasta..Sepäs se harmi onkin :?
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Carina
Neuvoja-Jack

Lisätarkennusta tohon kolmas kassi- juttuun. Härältä sain tiedon, että joku oli löytänyt roskiksesta kassin, jossa ei ollut mitään sisällä. Mistään matkalaukusta ei myöskään ollut kyse, vaan ehkä (ei tarkkaa tietoa) enemmän jopa kauppakassimaisesta kassista.
En siis oikein usko, että on ollut vainajan kuitenkaan.. :roll:
Alice Cullen
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

Carina kirjoitti:Lisätarkennusta tohon kolmas kassi- juttuun. Härältä sain tiedon, että joku oli löytänyt roskiksesta kassin, jossa ei ollut mitään sisällä. Mistään matkalaukusta ei myöskään ollut kyse, vaan ehkä (ei tarkkaa tietoa) enemmän jopa kauppakassimaisesta kassista.
Tuskin sitten onkaan.
Mä vähän epäilen että on vaan viskannut kamansa johonkin lähimaastoon tai lähimpään roskikseen kun on saapunut perille.
Jos olisi heittänytkin ne jonnekkin muualle kuin roskikseen, olisi edes pieni sauma ne joskus sattumalta löytää.
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Hei! Ei toi "peruukkihärdelli" ole välttämättä maksanut enempää kuin 30-60egee. Ei siis satoja euroja välttämättä, mutta ei ihan halpakaan. Pitäs kai tehdä paikalliseen peruukkibutiikkiin reissu ja tutkia tarkemmin.

En epäile, mutta pohdin, voiko ammattilainenkaan noista kuvista sanoa, että ne on aitoa hiusta, tai kaksi eri peruukkia tms.? Loisto oivallus Carinalta joka tapauksessa kysellä asiaa alan ammattilaiselta.

Itselläni on sellainen ponnarityyppinen lisäke (huom. ei peruukki tai puoliperuukki), joka on indonesialaista hiusta (tsekkasin ihan mielenkiinnosta). Tiedän useiden aidosta hiuksesta olevien lisäkkeiden hiusten tulevan Intiasta. Tästä tuli joskus dokumenttikin jostain saksalais-italialaisesta firmasta, joka ostaa hiuksia hindutemppelistä Intiasta.

Jotenkin näin se meni... osa hindulaisia uskoo, että tietyyn aikaan pitää pää ajaa kaljuksi, jotta saisi "terveyttä, ystäviä, menestystä, varakkuutaa ja vaikutusvaltaa" tms. Tietenkin temppelit ovat hiuksista tehneet bisnestä ja myyvät niitä lisäkkeiden ja peruukkien tekijöille. Näkikö joku muu ko. dokumentin ja muistaako enemmän yksityiskohtia kuin minä? Dokumnetissa yksi perhe ajoi päänsä kaljuksi, jotta perheen pojan silmäsairaus parantuisi. Kävivät ensin normi lääkärissä ja sitten vielä varmuuden vuoksi ajattivat päänsä (tupla varmennus paranemiselle :? )

Mielestäni se oli sunnuntaisin klo. 21.00 tuleva "ykkösdokumentti" tai vastaava jos jotakuta kiehtoon penkoa asiaa enemmän esim. Ylen Areenasta tai muista arkistoista. Ohjelma tuli mielestäni keväällä 2009. Itselläni on taas kerran se ajankohta, että työt haittaavat harrasteita. :wink:

-Itä-Lontoon tytsä
"Elämä on..."
EastLondon
Remington Steele

Lisäys edelliseen.

Asuuko joku siellä Jämsän seudulla? Että pystyiskö tsekaa onko niitä vielä mahdollisesti myynnissä siellä kirpparilla ja katsoa onko ne millaisia peruukkeja ja missä valmistettuja? Jos ovat uusia, on niissä oletettavasti jonkinlainen valmistuslappu tms. :roll:
"Elämä on..."
EastLondon
Remington Steele

Alice Cullen kirjoitti:
Carina kirjoitti:Lisätarkennusta tohon kolmas kassi- juttuun. Härältä sain tiedon, että joku oli löytänyt roskiksesta kassin, jossa ei ollut mitään sisällä. Mistään matkalaukusta ei myöskään ollut kyse, vaan ehkä (ei tarkkaa tietoa) enemmän jopa kauppakassimaisesta kassista.
Tuskin sitten onkaan.
Mä vähän epäilen että on vaan viskannut kamansa johonkin lähimaastoon tai lähimpään roskikseen kun on saapunut perille.
Jos olisi heittänytkin ne jonnekkin muualle kuin roskikseen, olisi edes pieni sauma ne joskus sattumalta löytää.
Jospa iski vaatteet UFF:in tai SPR:n laatikkoon (jos semmosia on Orivedellä) ja puhelimet, kortit, passin yms. lähimpään avoimeen vesistöön. Tosin miksi sitten olis tämä rintaliivi/alushousu/meikkipussikassi jäänyt asemalle...?
"Elämä on..."
Alice Cullen
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

EastLondon kirjoitti:
Jospa iski vaatteet UFF:in tai SPR:n laatikkoon (jos semmosia on Orivedellä) ja puhelimet, kortit, passin yms. lähimpään avoimeen vesistöön. Tosin miksi sitten olis tämä rintaliivi/alushousu/meikkipussikassi jäänyt asemalle...?
Jos ei nähnyt kassin hävittämistä niin tärkeänä kun kännykkänsä plus henkkareiden ja vastaavan josta henkilöllisyys saadaan selville, näin mä ajattelisin.
Tollasen pikkusälän kuten kännykän ym on voinut kävellessä tunkea jonkun puun juureen hankeen tai sitten juuri normi roskikseen.
Jos on ollut mukana enempi vaatteita ne on voinut laittaa jo Suomeen tullessa(?) tunkea nimenomaan lumppukeräykseen tai vastaavaan.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

EastLondon kirjoitti:Lisäys edelliseen.

Asuuko joku siellä Jämsän seudulla? Että pystyiskö tsekaa onko niitä vielä mahdollisesti myynnissä siellä kirpparilla ja katsoa onko ne millaisia peruukkeja ja missä valmistettuja? Jos ovat uusia, on niissä oletettavasti jonkinlainen valmistuslappu tms. :roll:
Niitä aina silloin tällöin on viime vuosina sinne ilmaantunut. Nyt kun olen viimeisenä kahtena käyntikertana silmäillyt, ei niitä ole ollut. Mutta tiedä milloin taas ilmaantuvat.
En ole niin enää seurannut tätä ketjua, mutta siis tuolla Pirkkiksellä pidin kädessäni vastaavaa peruukkihärdelliä. Nuo monet kammat siinä oli jokatapauksessa ja väri oli joku ruskea. Kuten taisin mainitakin jossain vaiheessa, sen hinta oli muistini mukaan 39 e. Pirkkiksellä on siis ollut myös pitkiä lisäkkeitä ja selkeitä peruukkeja myynnissä samassa pöydässä. Lisäkkeissä oli ainakin pitkulaiset muovipussukat tai foliot ympärillä. Oletin lisäkkeiden ja peruukkien olevan uusia halpatuontituotteita. Mahdollisia tuotelappuja en tuolloin huomannut katsoa. Muutoin minulla ei ole mielikuvaa pöydän muista tavaroista, ilmeisesti oli ihan peruskirppiskamaa.

Taannoin tuli telkkarista ohjelma, jossa joku julkku piti lisäkettä päässään. Hän halusi labratutkimusten avulla saada selvyyden, kenen hiuksista lisäke on tehty. Tässä "metsästyksessä" onnistuttiinkin melko hyvin. Paikaksi jäljitettiin muistaakseni Intia ja paikkakuntakin löytyi ja jopa hiusten luovuttajasta oli arvelu.
Ralle Ryökäle
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Ralle Ryökäle »

Mutta tuliko tuntematon Suomeen peruukki päässä ? Jos tuli niin oliko kyse naamioitumisesta ja jonkun muun passilla kulkemisesta ja jos oli edelleen peruukilla sun muilla lisäkkeillä naamioitunut niin miksi kulki niiden kanssa Suomessa jos oli ulkomaalainen. Vai olisiko hänet siitä huolimatta joku tunnistanut ? Joku jota piti vältellä.
...tie auki taivasta myöten, eikä koskaan takaisin.
Carina
Neuvoja-Jack

Härän on tarkoitus mennä käymään siellä kirpputorillaja selvitellä asiaa, kunhan sairastelultaan pystyy. Kyseisellä kirppiksellä myydään kuulemma paljon Virosta tuotua tavaraa.
Minä en oikeastaan enää usko, että hän on piilotellut keneltäkään, tai tullut toisen passilla. Enemmänkin uskon, että se on ostettu turhamaisuuttaan (olisi kiva tietää miltä se peruukki on näyttänyt hänen päässään), ehkä johonkin tapahtumaan, tai jopa tuliaiseksi jollekin.

Minulla on yhä epäilyksenä ne lähimökit. Jos henkilö on tullut Suomeen esim. pidemmäksi viikonlopuksi, niin ei hän välttämättä ole tuon enempää tavaraa tarvinutkaan mukaan. Olen tulossa itse käymään Suomessa viideksi päiväksi ja mietin, että eipä minullekkaan juuri tuon enempää tavaraa tule. Epäilenkin, että hän lähtenyt jostakin lähimökistä esim. riidan päätteeksi. Ajatellut, että eihän tästä nyt pitkä matka voi olla ihmisten ilmoille. Napannut taskulampun mukaan ja menoksi.
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

Mun mielestä se, että naisella ei ole henkkareita mukana kertoo että hän on täkäläistä henkilöstöä, siis suomalainen. Rahamäärä sopii siihen että hänellä ei ole luottokorttia eikä suuria rahavaroja, rahamäärä sopii bussimatkaan Suomen sisällä. Jos mä menisin äidin luo kylään niin mulla olis varmaan 60 euroa mukana paitsi että kun en ole suomessa kirjoilla niin pidän kokoajan passiakin mukana. Se toimii mun henkkareina ja lojuu yleensä repussa muiden kamojen kanssa, en ikinä unohtaisi sitä mihinkään ja uskon että jos tämä henkilö olisi tullut muualta niin passi olisi ollut mukana repussa.

Tämä henkilöhän ei ollut mikään kovin vanha vaan sitä ikäluokkaa jonka perään ei välttämättä kyseltäisi, saattaisi olla ollut pidempäänkin asunnoton ja kierrellyt siellä täällä muiden nurkissa. Tuosta Uffista...saattaahan olla että naisen päällä olleet vaatteet on jostain kirppiksiltä.

Kompaa läheltä Carinan ajatuksia- luulisin että nainen on ehkä tullut yllätysvisiitille miesystävän luo - jonkun jota ei niin kauhean kauan, hyvin oo tuntenut ja saanutkin heti lähtöpassit...tai sitten huomannut että sillä onkin toinen nainen olemassa...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Sijaltainen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

cicero kirjoitti:Mun mielestä se, että naisella ei ole henkkareita mukana kertoo että hän on täkäläistä henkilöstöä, siis suomalainen. Rahamäärä sopii siihen että hänellä ei ole luottokorttia eikä suuria rahavaroja, rahamäärä sopii bussimatkaan Suomen sisällä. Jos mä menisin äidin luo kylään niin mulla olis varmaan 60 euroa mukana paitsi että kun en ole suomessa kirjoilla niin pidän kokoajan passiakin mukana. Se toimii mun henkkareina ja lojuu yleensä repussa muiden kamojen kanssa, en ikinä unohtaisi sitä mihinkään ja uskon että jos tämä henkilö olisi tullut muualta niin passi olisi ollut mukana repussa.
Revityn Saksan passin palasia löytyi siitä bussipysäkiltä löytynestä kassista, joka todettiin DNA-vertailulla olleen vainajalla. Useimmilla matkalaisella olisi myös mukana kännykkä ja maksukortti, niitä ei vainajalta löytynyt.

Minusta nuo seikat, revitty passi josta suurin osa oli hävitetty, kassin jättö bussipysäkille, puuttuvat kaännykkä ja maksukortti viittaavat ennalta suunniteltuun itsemurhaan. Äkkilähdössäkin mökiltä olisi ottanut edellä mainitut mukaansa, toisaalta miksi olisi ottanut mukaan kolme 0,5 l vesipulloa? Tuo viittaa aikomukseen napsia isompi määrä pillereitä.
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Wanted/ Palvelukseen halutaan

Oriveden vainajasta ollaan tekemässä erääseen johtavaan aikakauslehteen juttua. Härkä on sopinut jutun tekemisestä Orivedellä marraskuun puolivälin paikkeilla. Tarkoituksena on haastattelun lisäksi tutustua vainajan löytöpaikkaan toimittajan ja valokuvaajan kanssa. Myös Risto Rouvari on todennäköisesti mukana.

Jutusta on kaavailtu kohtalaisen suurta ja siinä käsiteltäneen myös Minfoa yleisellä tasolla. Tapahtumaan kulunee iltapäivä haastatteluineen sekä kierroksineen.
Juttu toteutetaan haastateltavien niin toivoessa yksityisyyden suoja huomioiden.

Toimittajan toiveena olisi saada mukaan myös naisnäkökulmaa sellaiselta minfoilijalta, joka olisi ollut OV- keissin kanssa tekemisissä pidempään, mutta myös toisia juttuja käsitellyt minfolainen mahtuisi porukkaan mukaan. Itse olen edelleen estynyt, mutta asiasta kiinnostuneet voivat ilmoittaa halukkuutensa Härälle yv:llä jahka hänen banninsa päättyy. Se tapahtuu käsittääkseni ensi maanantaina. Yhteydenoton kautta Härkä antaa soveliaalle kiinnostuneelle lisäinfoa.

Ei ole varmaankaan täysin poissuljettua, että joku naista miehekkäämpikin sopisi mukaan antamaan lisää perspektiiviä. :D
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Käsitelläänhän jutussa myös Identifyme.org? Kyseessähän on aktiivisesti vainajalle henkilöllisyyttä etsivä sivusto, ja siten oleellinen osa juttua.
Vastaa Viestiin