Narsismi, sosiopatia yms

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Norsula
Neuvoja-Jack

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Eli kuka tahansa meistä voi olla narsisti tietämättä ollenkaan asiasta? Miltähän sitten tuntuu kuulla lääkärin suusta olevansa narsisti, kun itsestä ei todellakaan tunnu siltä?
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja modestyblaise »

Anile kirjoitti:Modesty, oletko koskaan tuntenut ketään jota olet epäillyt narsistiksi?

Mielestäni tärkein syy siihen, että ihmiset yleensä tanssivat narsistin pillin mukaan on juuri se, ettei narsisti itse tajua aiheuttamaansa kärsimystä. Jos minä yritän huijata jotain ihmistä tekemään jotain mitä hän ei halua tehdä, niin minä tajuan, että olen tekemässä jotain hieman väärää ja toinen ihminen aistii minun epävarmuuteni ja kieltäytyy. Mutta jos narsisti tekee saman aivan pokkana, niin mikään hänen käytöksessään ei paljasta etteikö hän itse uskoisi olevansa aivan oikealla asialla. Ja koska ihmiset yleensä olettavat ettei kukaan huijaa heitä he tulkitsevat, että tämä narsistin rento, huoleton ja itsevarma käytös kertoo hänen olevan rehellisyyden perikuva. Narsistihan ei koe tekevänsä mitään väärää. Koskaan. Miten voisikaan kun määritelmän mukaan oikein on aina se mitä hän haluaa tehdä.

Ties vaikka tekisin aiheesta suurempaa tai pienempää tutkimusta. Kuinka paljon narsismia löytyy rikoksien takaa?

Kyllä minä olen keskustellut muutaman narsistin kanssa aiheesta. Ei heitä kiinnosta muiden ihmisten tunteet millään tavalla eivätkä he pidä itseään narsisteina. On eri asia esittää empaattista kuin oikeasti olla sitä. Narsisti osaa pelata muiden ihmisten tunteilla ja osaa esittää oikeassa kohdassa oikeanlaisia tunnepurkauksia. Siksi hänelle on helppoa laittaa uhri vielä potemaan huonoa omatuntoa siitä että on epäillyt narsistin tarkoitusperiä.

Voithan sinä myös uskoa että miehet lyövät ja pettävät vaimojaan rakkaudesta sekä toisinpäin :? Kun nöyryytys on tapahtunut niin tehdään uhri puolustuskyvyttömäksi vielä esittämällä suuresti rakastunutta ja katuvaa. Uhri pysyy koukussa.
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

Norsula kirjoitti:Eli kuka tahansa meistä voi olla narsisti tietämättä ollenkaan asiasta? Miltähän sitten tuntuu kuulla lääkärin suusta olevansa narsisti, kun itsestä ei todellakaan tunnu siltä?
no minä olen aina pitänyt itseäni empaattisena, rehellisenä, uhrautuvaisena, ja minut on lääkäri todennut narsistiseksi persoonallisuushäiriöiseksi. olen ihan kummissani kuunnellut kun ihmiset väittävät minua manipuloivaksi ja pinnalliseksi, tunnekylmäksi jne. enkä ole tunnustanut sellaisia piirteitä itsessäni. nyt kun itsellä on nuo narsistin paperit ja olen asiaan enempi tutustunut, ni myönnän että välillä saatan ylireagoida itseeni kohdistuvaan kritiikkiin turhan voimakkaasti, pidän itseäni joissakin asioissa etuoikeutettuna ilman perusteita ym. mutta tietoisesti en sitä tee. en vaani lähimmäisiäni puristaakseni heistä viimeisetkin mehut tai pyri hyötymään kaikista ympärilläni olevista ihmisistä, en todellakaan ole sellainen umpipaha psykopaatti jota modesty tässä aiemmin yritti kuvailla.

ymmärtääkseni narsistinen persoonallisuushäiriö on sairaus, siksi sen toteaa lääkäri eikä tuomari.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

Sinulla on siis Esmes oikein lääkärin paperit tästä persoonallisuushäiriöstä? Kerrotko meille miten lääkäri totesi sen? Ja millainen lääkäri toteaa tälläistä narsistisuutta ihmisessä ihan sairautena?
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
esmes-
Javier Pena

osastohoidossa vuoden aikana seurasivat ennen diagnoosin antoa, sen jälkeen kävin terapiassa 4 vuotta ja nykyisin selviän pelkällä lääkityksellä, diagnoosi ei ole tänä aikana muuttunut. siis masennuksen vuoksi alunperin jouduin hoitoon, siellä sitten todettiin tämä narsistisuuskin. kahden nuorisopsykiatrian puolen lääkärin nimet muistaakseni lukee paperissa, mut terveyskeskuslääkäri mulle reseptit tänä päivänä uusii.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
esmes-
Javier Pena

modestyblaise kirjoitti:Ties vaikka tekisin aiheesta suurempaa tai pienempää tutkimusta. Kuinka paljon narsismia löytyy rikoksien takaa?
sen verran on tähän sanottava et vaikka useilta rikoksen uusijoilta löytyy narsismia ja muuta ongelmaa taustalta, ni ei kaikki narsistit ole rikollisia. narsismi+rikollisuus=psykopatia, ja se onkin sitten asia erikseen.
LilyValley
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja LilyValley »

Norsula kirjoitti:Eli kuka tahansa meistä voi olla narsisti tietämättä ollenkaan asiasta? Miltähän sitten tuntuu kuulla lääkärin suusta olevansa narsisti, kun itsestä ei todellakaan tunnu siltä?
Kyllä ihminen tajuaa olevansa narsisti jos sitä etsii itsestään. Ja jos narsistiä väittäisi narsistiseksi (vaikka sitten lääkäri) voit uskoa että tämän lääkärikäynnin jälkeen kuvittelisi LÄÄKÄRI olevansa se narsisti :D

Eli. Narsistinen ihminen ei tunne empatiaa. Kaikista paras tapa tietää saada varmuus siihen, ettei ole narsisti, on pohtia pystyykö tekemään epäitsekkäitä tekoja, sillä narsisti ei tee mitään hyvää hyvyyttään kenenkään puolesta. Jos narsisti tekee hyvän teon on sen takana ajatus hyötyä hyvänteon kohteesta jotenkin tai saada teollaan jopa ase toisen syyllistämiseen.

ja narsistit eivät todellakaan kuvittele että heissä olisi vikaa. Narsistinen ihminen ei koe olevansa narsisti, hänen mielestään muut ihmiset teoillaan ajavat hänet siihen pisteeseen että hänen TÄYTYY.

Naristi ei tiedä olevansa narsisti (eikä sitä tiedosta, tunnusta, myönnä), MUTTA ihminen joka EI ole narsisti tietää ettei ole. Siitähään saa vastauksen kysymykseen "voiko olla narsisti tietämättään?" . Ei.
Potilas kuuro, muuten asiallinen.
esmes-
Javier Pena

LilyValley kirjoitti:Naristi ei tiedä olevansa narsisti (eikä sitä tiedosta, tunnusta, myönnä), MUTTA ihminen joka EI ole narsisti tietää ettei ole.
en nyt ihan ymmärtänyt tätä lausetta.. narsisti ei tiedä olevansa narsisti mutta normi ihminen tietää ettei ole?

mä vertaisin narsismia skitsofreniaan siinä mielessä, ettei kummassakaan tapauksessa potilaalla ole varsinaista sairaudentuntoa, vaan vika on muissa ihmisissä. Molempiin liittyy vääristynyt minäkuva suhteessa toisiin ihmisiin (skitsofreenikko kuvittelee olevansa jumalan lähettiläs, arkkienkeli, monesti joku uskontoon liittyvä erityinen hahmo, narsisti näkee itsensä maailmannapana, yli-ihmisenä jolla on oikeus ja velvollisuus vaatia osakseen enemmän).
narsisti voi skitsofreenikon tapaan oppia iän myötä tai lääkityksen tukemana hallitsemaan impulsejaan ja harhojaan kun ne on ensin tiedostettu, olemaan huomioimatta niitä. helppoa se ei kuitenkaan ole, tällaiset tilat ovat pysyviä eikä niistä varmaan ikinä lopullisesti parane.

diagnoosin saaminen ei ole tuomio, vaan helpotus, kun saa kuulla että vastoinkäymisille on jokin selitys ja että sitä kyetään lääketieteellisillä keinoilla hillitsemään. ainakin oma elämäni on helpottunut huomattavasti: siedän paremmin kritiikkiä enkä ole samantien käymässä minusta pilkkaa tekevän ihmisen kurkkuun käsiksi, oon oppinut hyväksymään sen ettei ystävien oikeasti tarvitse antaa mulle paitaa päältään ja muuttua heti sen vuoksi vihamiehiksi. edelleen saatan vaatia erityiskohtelua, mutta maailma ei kaadu eikä ihmissuhteet mene poikki ellen sitä saa.
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset

Esmes, ihan todella, se mitä selität on kyllä melkoista puppua. Minua kuitenkin kiinnostaa tietää miksi haluat ihmisten uskovan että sinä olet narsistisen persoonallisuushäiriön omaava henkilö?
esmes-
Javier Pena

modestyblaise kirjoitti:Esmes, ihan todella, se mitä selität on kyllä melkoista puppua. Minua kuitenkin kiinnostaa tietää miksi haluat ihmisten uskovan että sinä olet narsistisen persoonallisuushäiriön omaava henkilö?
määrittelepä mikä oli puppua?
ei minun tarvitse sitä kellekään todistella. onko siinä jotain niin uskomatonta ettet voi käsittää? n.3 ihmisellä sadasta sitä esiintyy, ettei edes mistään harvinaisesta asiasta ole kyse. otsikonmukaisesta aiheesta puhun ja omasta kokemuksesta. sinä sen sijaan voisit laittaa pystyyn psykopatiaa käsittelevän ketjun (se tuntuu mieltäsi enemmän askarruttavan kuin tämä "pelkkä" narsismi, onko mennyt termit sekaisin?). lue vastaisuudessakin tietosi kirjoista, minä perustan käsitykseni elävään elämään.
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset

Ei minun tarvitse kirjoja lukea nähdäkseni jonkun kirjoittavan palturia. Voisit edes vaivautua tarkistamaan että se mitä kirjoitat voisi edes yleisellä tasolla jollakin tavalla pitää paikkansa. Ei tästä sen enempää omalla kohdallani.
esmes-
Javier Pena

^hahhah, nyt yrität tehdä salatiedettä jostakin mikä ei sitä ole.

väität ja intät mutta mitään pohjaa tai perusteluja sinulla ei ole asiallesi tarjota. myöskään et vastannut missä kohtaa kirjoitustani "puppua" luulet näkeväsi, sitä odotellessa.. olisi mukava kuulla missä kohtaa tarkalleen olet eri mieltä ja perustelusi. tuollainen yleinen ympäripyöreä "pupuksi" leimaaminen kun ei täytä asiallisen keskustelun kriteereitä ilman että esität niitä faktoja joiden pohjalta leimailet.
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Älä välitä esmes... Minäkin olen tänään saanut viiltävää analyysia itsestäni ja aivojeni toiminnasta,pelkästää sen perusteella että tulkitsen asian toisin kuin eräs toinen tällä palstalla.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset

esmes- kirjoitti:^hahhah, nyt yrität tehdä salatiedettä jostakin mikä ei sitä ole.

väität ja intät mutta mitään pohjaa tai perusteluja sinulla ei ole asiallesi tarjota. myöskään et vastannut missä kohtaa kirjoitustani "puppua" luulet näkeväsi, sitä odotellessa.. olisi mukava kuulla missä kohtaa tarkalleen olet eri mieltä ja perustelusi. tuollainen yleinen ympäripyöreä "pupuksi" leimaaminen kun ei täytä asiallisen keskustelun kriteereitä ilman että esität niitä faktoja joiden pohjalta leimailet.

Tämä ei ole mitään salatiedettä. En viitsi peistata koko tekstiäsi tuolla aiemmin mutta sitä minä tarkoitan ja myöskin omaa näkemystäsi skitsofreenisistä henkilöistä ja heidän "luuloistaan" omasta itsestään.

Narsistiseksi henkilöksi olet aivan liian kärkäs esiintymään narsistisena henkilönä ja kaiken lisäksi foorumilla jossa et voi fyysisesti vaikuttaa.
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset

Esmes omasat pyynnöstäsi siis peistaan seuraavan:

mä vertaisin narsismia skitsofreniaan siinä mielessä, ettei kummassakaan tapauksessa potilaalla ole varsinaista sairaudentuntoa, vaan vika on muissa ihmisissä. Molempiin liittyy vääristynyt minäkuva suhteessa toisiin ihmisiin (skitsofreenikko kuvittelee olevansa jumalan lähettiläs, arkkienkeli, monesti joku uskontoon liittyvä erityinen hahmo, narsisti näkee itsensä maailmannapana, yli-ihmisenä jolla on oikeus ja velvollisuus vaatia osakseen enemmän).
narsisti voi skitsofreenikon tapaan oppia iän myötä tai lääkityksen tukemana hallitsemaan impulsejaan ja harhojaan kun ne on ensin tiedostettu, olemaan huomioimatta niitä. helppoa se ei kuitenkaan ole, tällaiset tilat ovat pysyviä eikä niistä varmaan ikinä lopullisesti parane.

diagnoosin saaminen ei ole tuomio, vaan helpotus, kun saa kuulla että vastoinkäymisille on jokin selitys ja että sitä kyetään lääketieteellisillä keinoilla hillitsemään. ainakin oma elämäni on helpottunut huomattavasti: siedän paremmin kritiikkiä enkä ole samantien käymässä minusta pilkkaa tekevän ihmisen kurkkuun käsiksi, oon oppinut hyväksymään sen ettei ystävien oikeasti tarvitse antaa mulle paitaa päältään ja muuttua heti sen vuoksi vihamiehiksi. edelleen saatan vaatia erityiskohtelua, mutta maailma ei kaadu eikä ihmissuhteet mene poikki ellen sitä saa.

Narsistihan ei koe hakevansa eikä saavansa erikoiskohtelua. Myöskin luonnehdinta skitsofreenikoista oli mielenkiintoinen, minkä lajin skitsofreenikkoa tässä luonnehdit? Mihin kategoriaan pistäisit sen jota vainotaan ja salakuunnellaan patterin kautta ylempien voimien pyynnöstä varsinkin jos itse luulee olevansa se ylempi voima..miten diagnoosin saaminen helpottaa jos ajattelee että sinua tutkiva lääkäri on yksi vastapuolen voimista..ehkä itse Lucifer....hmmm, menee hieman vaikeaksi?
Vastaa Viestiin