Lintupojat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
pasi
Martin Beck

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja pasi »

strangelove kirjoitti:Niin, jotenkin se piti muotoilla. Ei sitä voinut suoraa kirjata niinkään, että Tuominen valehtelee. Sitä on mahdoton todistaa.
Näytät jo päättäneen, että Tuominen valehteli. Entäpä jos ei valehdellutkaan? Entä jos NG oikeasti tunnusti Tuomiselle tai jollekulle muulle, joko oikein tai väärin perustein (vaikkapa siksi, että erehtyi luulemaan vangitsemispäätöksen jälkeen, että tuomio tuli ja tuomitun kuuluu tunnustaa, vaikka ei olisi mitään pahaa tehnytkään).

Mielestäni oikeuden ei olisi tarvinnut muotoilla asiaa mitenkään muuten kuin toteamalla, että todistajanlausunnon mukaan NG on lausunut jotakin, joka on tulkittavissa tunnustukseksi mutta joka ei yksin riitä mihinkään. Nyt syntyi vaikutelma, että käräjäoikeus halusi väkisin selittää jokaisen yksityiskohdankin NG:n hyväksi. Vai olisiko niin, että tunnustuksen hyväksyminen tapahtuneeksi olisi pakottanut oikeuden katsomaan muutakin näyttöä (esim. lääketieteellistä todistelua) värittömämpien lasien läpi?
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Tuota "tehty mikä tehty"- tunnustusta ei ole kukaan koskaan kiistänyt. Ehkä sen teki Espoon KO, syitä siihen ei voi kuin arvailla.

Gustafsson ei sanomaansa kiistänyt, ja kertoikin, että mikäli noin oli tokaissut - "se saattoi olla huulen heittoa".

Jos oikein muistan, siinä versiossa mikä julkisuuteen annettiin TV n uutislähetyksessä, Tuominen kertoi jotakuinkin näin; "selliosastolle vietäessä Gustafsson oli heittäytynyt sängylle ja todennut - tehty mikä tehty, viistoista vuotta tuli". Eli ei ainakaan tuossa haastattelussa käyttänyt ehdotonta sanamuotoa, jossa hän itse olisi ollut Gustafssonia selliosastolle viemässä. Saatan muistaa väärinkin. Ei ole kiellettyä, vaikkakin harvinaista.

Ja vielä yksi seikka. Tuo sanonta vain yksinkertaisesti sopii Gustafssonin käyttämään puhetyyliin. Siitä on myös esimerkki Saloniuksen haastattelussa - "se on tapahtunut mikä on tapahtunut ja tehtyä ei saa enää tekemättömäksi".

Mistä poliisi olisi noin vain hatusta keksinyt, että väitetäänpä kaverin noin tokaisseen? Kumpaan sitten luotetaan enemmän, poliisin kertomaan vai Gustafssonin huulenheittoon, siinä on pohdinnan paikka. Ja sillä sipuli.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Rikosmaisteri
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Rikosmaisteri »

strangelove kirjoitti:
Fäldtin todistus vaikuttaa paljon luotettavammalta.
Tähän on mahdotonta ottaa kantaa, kun ei tunne henkilöä.
Lisäksi kun niitä NG tunnustuksia on enemmän kuin yksi, niin herää kyllä epäilys, että ovatko kaikki niistä kertovat noin vaan epäluotettavia ja sellaisenaan poissuljettavissa. Kaikillako vain kaunaa NG:tä vastaan tai julkisuudenkipeyttä?
strangelove kirjoitti:
Sen sijaan saunan lauteilla pienissä promilleissa näin on usein käynytkin.
Riippuu henkilöstä. Jotkut suoltavat yhtä sun toista skeidaa humalapäissään, taantuvatpa jopa lapsen asteelle.
Kysy oikeita kysymyksiä...
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:Tuota "tehty mikä tehty"- tunnustusta ei ole kukaan koskaan kiistänyt. Ehkä sen teki Espoon KO, syitä siihen ei voi kuin arvailla.
Vaikka NG olisi tuon noin sanonutkin, niin ei sillä olisi oikeudellisesti merkitystä. Täysin muistamaton voi todellakin uskoa poliisin bluffiin, että näyttö on kiistaton. Jos kiistaton näyttö lyödään eteen, niin silloin muistamatontikin voi joutua tunnustamaan tosiasiat. Tässä tapauksessa näyttöä ei ollut lainkaan, vaikka poliisi antoikin ymmärtää jotakin ihan muuta kuulusteluissa.

Mutta kyseessä voi olla tosiaankin myös huumori, jolla Nils usein vastailee kuulusteluissa Tuomiselle. Hän mm ihan vittuunnuttuaan toteaa, että oma äiti keksi jutun korvaklinikan operaatiosta. Lisäksi hän toteaa sarkastisesti Tuomiselle, että kaipa tässä on jokin rikos tapahtunut, kun hän ei ole kymmeniin vuosiin nähnyt ystäviään(siis uhreja). Hän on sekeästi kypsä Tuomisen jankkaukseen monissa kohdin.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

awa kirjoitti:Ja vielä yksi seikka. Tuo sanonta vain yksinkertaisesti sopii Gustafssonin käyttämään puhetyyliin. Siitä on myös esimerkki Saloniuksen haastattelussa - "se on tapahtunut mikä on tapahtunut ja tehtyä ei saa enää tekemättömäksi".
Heh, heh!! No eiköhän noiden kuulustelujen aikana syytetyn puhetyyli ehtinyt jo tulla tutuksi :lol:
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Jopa heräsi konstakin sieltä vaaleanpunaisten pumpulipeittojensa sisältä, kun Gussea aivan aiheesta hieman arvostellaan.

Vai ei ollut poliisilla näyttöä, no miksi sitten oikeudenkäynti ja tu farssi, joksi sinä juttua niin mielelläsi kutsut.

Kyllä aihetta oli jutun nostoon ja ainakin kuulusteluihin, joten ei vangitseminen aiheetta tullut, ihmeen myöhään kuitenkin, surmamajnkohta huomioon ottaen.

Kenties Gustafssonin selittelyjä ja ilveilyjä katseltiin jokunen vuosikymmen liian pitkään, ennen kuin niihin uskallettiin puuttua, ettei "sankarpojan" maine suotta ryvettyisi?

Kyllä siinä on tutkijoillakin ollut jonkinmoinen kynnys astua jo legendaksi muuttuneen Gustafssonin tekemisien tutkijaksi, sillä varmaa oli se, että jollei mitään sitten löytyisikään, niin kuivin jaloin ei tuostakaan Metroasemasta kukaan kävelisi, heh!

Uskoisin tutkijoiden olleen niin varmat Gustafssonin syyllisyydestä, että pitivät myöskin varmana sitä, että tämä tunnustaisi tosiasiat kuullessaan ja näin muistaisin Tuomisen jossain haastattelussa myös sanoneen.

Saatan olla väärässäkin, ei se kiellettyä ole, voi sen noinkin ajatella!

Erehtyivät tutkijat, perkele ja nyt kaiken maailman "konstat" huutavat turpa oikosenaan suuren vääryyden tapahtuneen, mutta kyllä se suurin syy tapahtuneeseen löytynee sieltä sylttytehtaalta, tunnustuksen, suoranaisten valheiden ja liioittelujen osastolta.

Tutkijat tekivät mielestäni erittäin tarkan ja hyvän työn, se ei vaan riittänyt ja tekijä kulkee edelleen vapaana joukossamme, olipa se tekijä sitten kuka tahansa!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

strangelove kirjoitti:Heh, heh!! No eiköhän noiden kuulustelujen aikana syytetyn puhetyyli ehtinyt jo tulla tutuksi :lol:
Kyllä varmaan tyyli oli tullut tutuksi, mutta vaatii aikamoista osaamista miettiä vielä niin tarkka sanonta, mitä alkuperäisesittäjä ei kiellä sanoneensa. Ei kai sentään näin ollut. Tuo epäilysi strangelove, taitaa olla niitä salaliittoteorioita. Ja mielestäni ne ovat hieman kaukaa haettua hopotusta. Työtään se poliisikin vain tekee ja teki.

Jospa se sanominen olikin vain totuus tapahtuneesta. Joskus se totuus on vain niin yksinkertainen.

strangelove
Adrian Monk

awa kirjoitti:
strangelove kirjoitti:Heh, heh!! No eiköhän noiden kuulustelujen aikana syytetyn puhetyyli ehtinyt jo tulla tutuksi :lol:
Kyllä varmaan tyyli oli tullut tutuksi, mutta vaatii aikamoista osaamista miettiä vielä niin tarkka sanonta, mitä alkuperäisesittäjä ei kiellä sanoneensa. Ei kai sentään näin ollut. Tuo epäilysi strangelove, taitaa olla niitä salaliittoteorioita. Ja mielestäni ne ovat hieman kaukaa haettua hopotusta. Työtään se poliisikin vain tekee ja teki.
En tiedä mihin viittaat salaliittoteorioilla, mutta ihan syystä en epäile poliisien vilpittömyyttä. Kaikkensa Tuominen ja Haapala tekivät jotta Nilsistä olisi saatu syyllinen. Poliisi keräsi puolustukselle todisteita erittäin passiivisesti. Lisäksi se ei hyväksynyt puolustuksen "yllätystodistajaa" edes kuulusteltavaksi. Vähäpätöisenä ei voi pitää myöskään Heikki Lampelan yritystä saada Pauli Pirinen puhumaan Nilsistä paskaa. Tämä mielestäni lähes sensaatiomainen tapaus on jätetty yllättävän vähälle huomiolle. Onneksi Paki ei lähtenyt tämän lissilude-pellen touhuihin mukaan.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

strangelove kirjoitti:En tiedä mihin viittaat salaliittoteorioilla, mutta ihan syystä en epäile poliisien vilpittömyyttä. Kaikkensa Tuominen ja Haapala tekivät jotta Nilsistä olisi saatu syyllinen.
Viittaan lähinnä vailla perusteita oleviin utopistisiin epäilyihin, jolla ei ole mitään perusteita. Työtään Tuominen ja Haapala vain tekivät, eli tutkivat henkirikosta.
strangelove kirjoitti:Poliisi keräsi puolustukselle todisteita erittäin passiivisesti. Lisäksi se ei hyväksynyt puolustuksen "yllätystodistajaa" edes kuulusteltavaksi.
Ketä puolustuksen yllätystodistajaa tarkoitat? Hammaslääkäriä? Olen kylläkin sitä mieltä, että poliisi keräsi aineistoa tapaukseen liittyen, aivan samalla tavalla, niin syyttäjälle kuin puolustuksellekin.

Toki kokemus poliisin toiminnasta kaiken kaikkiaan voi olla erilainen, loppupäätelmistä johtuen. Tutkinta sittemmin johti syytteen nostamiseen.

strangelove
Adrian Monk

Voit kysyä puolustusasianajajilta kuinka tasapuolista todisteiden kerääminen oli. He joutuivat käytännössä tekemään tuon homman itse.

Viittaan juuri tähän hammaslääkärin ja erääseen naiseen, jolle Nils myös oli tarinoinut autossaan. Tällä kertaa hän puhui ihan päinvastoin kuin Virpille.

Et ottanut kantaa tuohon Lampelan episodiin, et kai sinä sitä sentään voi hyväksyä?
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

Tässä on Lampelalle luettavaa:
Isovaltti asusteli vankilasta päästyään Keski-Suomessa Heikin syntymäkodissa,
äitini oli mennyt/päässyt kotiinsa sodan lpppuvaiheessa, kun helsingistä ruoka loppui,ainakin häneltä lapsineen, isä oli sodassa.
Äitini veli Matti oli vanha yksinäinen mies ja siellä määrätty sakki teki talonvaltauksen, mummoni kuoltua vuosikausiksi. Joskus talo tyhejennettiin...
Mutta kun Matti kuoli matkalla sairaalaan, niin Matin veljet lähtivät
välittömästi paikalle, entiseen kotitaloonsa. Isonvaltin nähtiin lähtevän talosta heti
"takakautta" jottei joudutunut kohtaamaan Matin veljiä ja yhtä veljenpoikaa, joka
heillä oli autokuskina. Mutta Allan oli sisällä ynnä muita heimolaisia tupa täynnä.
"Tässä talossa on nyt isäntä vaihtunut", olivat äitini veljen sanat Allanille ja
kumppaneille ja talo tyhjennettiin välittömästi ja lukittiin.
Siinä olisi Heikki voinut sanoa Lampelalle, jotta taisi jäädä vuokrat maksamatta
aikanaan. Minä en edes uskaltanut mennä aikanaan äitini kotiin yksin, enoani
katsomaan sen h... sakin takia. Maailma on pieni.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Strange viittaa tuohon Ullaan ja Gussen "kuhmuvolkkaria", josta strange ei ole ottanut selvää, eikä hänellä sellaista ole kaiketi ollutkaan!

Kyllä poliisit ovat tuon Ullalinjankin varmasti katsoneet, mutta kun sieltä onkin löytynyt joku kouhka, niin sitten homma on jäänyt siihen.

Ei tuollaisiin todisteisiin kukaan usko, sillä tuossa ei ollut Gusselle edes siteeksi alibia, mutta Virpi ja Marjatta olivat aivan eri tasoisia todistajia.

Ei kukaan olisi ihan tuosta vaan keksimällä osannut esim. sanoa, että Gusse olisi ajanut Virpin kertomaa reittia silloin aikoinaan, vai olisiko strange?

Jotain ja jostain tuota tietoa on täytynyt olla, sillä en uskoisi kenenkään menevän mokaamaan noin pahasti itseään ehdoin tahdoin!

Kyllä Markan kertoma hyvinkin voi pitää suurimmalta osalta paikkaansa, mutta tämä Ulla, höh ja höh!
strangelove
Adrian Monk

Hessu52 kirjoitti:Strange viittaa tuohon Ullaan ja Gussen "kuhmuvolkkaria", josta strange ei ole ottanut selvää, eikä hänellä sellaista ole kaiketi ollutkaan!

Kyllä poliisit ovat tuon Ullalinjankin varmasti katsoneet, mutta kun sieltä onkin löytynyt joku kouhka, niin sitten homma on jäänyt siihen.

Ei tuollaisiin todisteisiin kukaan usko, sillä tuossa ei ollut Gusselle edes siteeksi alibia, mutta Virpi ja Marjatta olivat aivan eri tasoisia todistajia.

Ei kukaan olisi ihan tuosta vaan keksimällä osannut esim. sanoa, että Gusse olisi ajanut Virpin kertomaa reittia silloin aikoinaan, vai olisiko strange?

Jotain ja jostain tuota tietoa on täytynyt olla, sillä en uskoisi kenenkään menevän mokaamaan noin pahasti itseään ehdoin tahdoin!

Kyllä Markan kertoma hyvinkin voi pitää suurimmalta osalta paikkaansa, mutta tämä Ulla, höh ja höh!
Arvasin Hessun suhtautuvan tähän noin sokeasti. Ja sinä kehtaat meuhkata minulle, kun en ota Virpiä ja Marjattaa vakavasti.

Virpi on voinut ehkä olla Gustafssonin kyydissä ja saanut siitä sitten päähänsä keksiä tällaisen tunnustuksen. Se ettei poliisikaan tutnunut ottaneen Virpiä vakavasti kertoo aivan kaiken. Joten se siitä. Tuollaista tarinatuokiota ei ole kaiketa koskaan ollutkaan!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Hessu52 kirjoitti:Ei tuollaisiin todisteisiin kukaan usko, sillä tuossa ei ollut Gusselle edes siteeksi alibia, mutta Virpi ja Marjatta olivat aivan eri tasoisia todistajia.
Sariola ilmoitti, että Gustafssonin alibi on Gustafssonin saamat vammat. Siinä sitä ihmettelyä alibin suhteen sitten riittääkin.

strangelove
Adrian Monk

awa kirjoitti:
Hessu52 kirjoitti:Ei tuollaisiin todisteisiin kukaan usko, sillä tuossa ei ollut Gusselle edes siteeksi alibia, mutta Virpi ja Marjatta olivat aivan eri tasoisia todistajia.
Sariola ilmoitti, että Gustafssonin alibi on Gustafssonin saamat vammat. Siinä sitä ihmettelyä alibin suhteen sitten riittääkin.
Eipä retkiseurueen ainoalla henkiin jääneellä juuri parempaa alibia voi olla.
Vastaa Viestiin