Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Marilyn Pakarinen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Marras 03, 2009 10:10 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Marilyn Pakarinen »

modestyblaise kirjoitti:Nyt haluaisin sitten tietää että miten tämä rakastaja on tappanut rakastajattarensa kylmyyteen? Onko seissyt vieressä ja antanut toisen polttaa tupakka kerrallaan , käskenyt kuunnella musiikkia ja lukea sarjista? Odottanut että nainen kuolee kylmyyteen pipo päässä?
Avaamalla tuntemattomalla seudulla keskellä ei-mitään olevan mökin (tai auton) oven keskellä yötä riidan päätteeksi, työntämällä naisen 30 asteen pakkaseen ja sanomalla, että "Lähde nostelemaan. Takaisin ei tarvitse tulla."? Se ei taitaisi olla ihan tappo, mutta ehkä jonkinlainen heitteillejättö kuitenkin, näin ihan silkalla maallikon mutu-tuntumalla. Tämä siis vastauksena kysymykseesi. Minun mielestäni nainen on kyllä voinut lähteä ihan oma-aloitteisestikin.

Ja jos vielä spekuloin lisää, onhan mies voinut vaikkapa raivostua siitä, että jäi ilman naisen päänsäryn takia, kuten niin monessa muussakin kodissa ja mökissä sinäkin iltana :) Edelliseen tarinaani voidaan siis lisätä vielä se, että mies antaa naiselle muutaman Panadolin, ennen kuin avaa sen oven =D
Kiviäkin kiinnostaa.
Carina
Neuvoja-Jack
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 3:05 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Carina »

modestyblaise kirjoitti:Skorpioni: esimerkiksi tämän ruumiin kohdalla on voitu huomioida seuraavia seikkoja: Henkilö on kuollut kylmyyteen. Kuoleman aikaan tulleet "merkit" täsmäävät ruumiin löytöasentoon. Hänen käsiään ja jalkojaan tai ruumista muuten ei ole kuoleman jälkeen siirrelty. Ruumiista näkee kyllä onko se ollut millaisessa asennossa kuoleman aikoihin. Poliisi osasi myös kertoa että ihan varmasti pillerit eivät ole olleet syynä kuolemaan. Jotta tuollaisia asioita pystyy sanomaan täytyy ne tutkia ruumiista. Kuolinsyitä ei tehtailla mutu-tuntumalla todellisessa elämässä.

Olen ymmärtänyt että täällä spekuloidaan asioisata jotka ovat oikeasti voineet tapahtua eikä suinkaan kirjoiteta novellia?

Nyt haluaisin sitten tietää että miten tämä rakastaja on tappanut rakastajattarensa kylmyyteen? Onko seissyt vieressä ja antanut toisen polttaa tupakka kerrallaan , käskenyt kuunnella musiikkia ja lukea sarjista? Odottanut että nainen kuolee kylmyyteen pipo päässä?

Onko sulla joku luetunymmärtämisvaikeus??
Ajatuksena on ollut, kuten täällä on jo useampaan kertaan kirjoitettu, että nainen olisi päätynyt yksin ulos mökistä/autosta esim. riidan seurauksena. Jos hän on päätynyt tuohon asentoon sinne löytöpaikalle, niin miksei hän ole voinut päätyä tuohon samaan asentoon vaikka mökin pihalle? Kun hänet on jäätyneenä kannettu varovaisesti löytöpaikalle, niin mitä hemmetin jälkiä siihen kehoon jää? Käsiin tai jalkoihin ei tule siitä kantamisesta jälkiä. Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että nainen on ollut jäätynyt, jolloin siirtämisestä ei jää jälkiä kuten vaikka puukotetusta ihmisestä. Mikä saakelin tarve sulla on olla kaikessa oikeassa, koska nytkään et pystynyt mitään todellisia faktoja siirtämisen aiheuttamista jäljistä antamaan, vaan vastailit ihan ympäripyöreitä. Edelleen, Skorpionin ystävä on asiantuntija, joka sanoo toista kuin sinä, kumpaanhan tässä nyt luotetaan? Anna kunnon faktaa pyötään, niin olemme valmiita muuttamaan mielipiteemme.

Ja tuohon sinun toiseen kysymykseen on turha edes vastata, kuinka moni on ehdottanut, että mies olisi katsellut vieressä naisen kuolemaa? Eikö sinun ymmärrykseen mene, että nainen olisi lähtenyt yksin sieltä mökistä ja niin kummalliselta kuin se sinusta kuulostaakin, niin paleltunut sinne 30 asteen pakkaseen. Tutustu hypotermiaan ja siihen miten oudosti ihminen siinä tilanteessa voi käyttäytyä.
Viimeksi muokannut Carina, Ti Marras 10, 2009 3:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Loka 21, 2009 3:45 pm
Paikkakunta: helsinki/cambridge

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja modestyblaise »

Olen tosiaan pahoillani että en voi yhtyä tähän spekulaatioon vaikka siellä keräätkin hikeä pintaan mutta kyllä jos yksi mies nostaa kuollutta naista niin jonkinlaista hankaumaa se aiheuttaa suuntaan ja toiseen :roll: . Skorpionin ystävästä en tiedä, täällä tuntuu usealla olevan ammattiystäviä jotka kuitenkin antavat perustavaa laatua vääränlaista informaatiota ystävilleen. Millaista faktaa sinä haluat, erittelin tuolla jo edellä muutaman.

Hypotermia on kirjoittamastasi päätellen minulle kuitenkin tutumpi aihe kuin sinulle. Ihan henkilökohtaisesti.

En tiedä kummalle ei mene jakeluun sinulle vai minulle? Haluaisin kuitenkin tälläisen vastakkain asettelun sijaan keskittyä miettimään tätä juttua. Sinä voit ignooreta minun kirjoitukseni ihan täysin jos et tykkää .
Alice Cullen
Roger Murtaugh
Viestit: 884
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2009 5:40 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

Carina kirjoitti:
Onko sulla joku luetunymmärtämisvaikeus??
Ajatuksena on ollut, kuten täällä on jo useampaan kertaan kirjoitettu, että nainen olisi päätynyt yksin ulos mökistä/autosta esim. riidan seurauksena. Jos hän on päätynyt tuohon asentoon sinne löytöpaikalle, niin miksei hän ole voinut päätyä tuohon samaan asentoon vaikka mökin pihalle? Kun hänet on jäätyneenä kannettu varovaisesti löytöpaikella, niin mitä hemmetin jälkiä siihen kehoon jää? Käsiin tai jalkoihin ei tule siitä kantamisesta jälkiä. Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että nainen on ollut jäätynyt, jolloin siirtämisestä ei jää jälkiä kuten vaikka puukolla tapetusta. Mikä saakelin tarve sulla on olla kaikessa oikeassa, koska nytkään et pystynyt mitään todellisia faktoja siirtämisen aiheuttamista jäljistä antamaan, vastailit ihan ympäripyöreitä. Edelleen, Skorpionin ystävä on asiantuntija, joka sanoo toista kuin sinä, kumpaanhan tässä nyt luotetaan? Anna kunnon faktaa pyötään, niin olemme valmiita muuttamaan mielipiteemme.

Ja tuohon sinun toiseen kysymykseen on turha edes vastata, kuinka moni on ehdottanut, että mies olisi katsellut vieressä naisen kuolemaa? Eikö sinun ymmärrykseen mene, että nainen olisi lähtenyt yksin sieltä mökistä ja niin kummalliselta kuin se sinusta kuulostaakin, niin paleltunut sinne 30 asteen pakkaseen. Tutustu hypotermiaan ja siihen miten oudosti ihminen siinä tilanteessa voi käyttäytyä.
Mä olen ihan samaa mieltä kuten jo aiemminkin mainitsin.
Mä en nyt tiedä lukeeko modestyblaise edes mitä tänne kirjoitetaan vai onko kyseessä oikeasti se ettei vaan ymmärrä.
Minä minä minä, minä tiedän, minä päätän että tämä ei ole mahdollista, ei mitenkään, minun kaveri on oikeassa, mies on oikeassa.
Mua alkaa jo oikeasti tympiä edes jauhaa samaa koko ajan, ja tympii että ei anneta tilaa muiden ajatuksille ollenkaan, kaikki on vaan minääminääminää.

Ja ymmärrätkö sä modesty että ihminen joka tuossa pakkasessa on, ehkä lumisateessakin, yön yli, vaatteet märkinä mitä todennäköisemmin, todennäköisesti kuolee?
Mun ala-asteella oleva tytärkin tietää miten lumelle lämpimässä käy.
tämän naisen vaatteetkin ovat olleet melko märät kun hän on siinä asennossakin ollut, puhumattakaan siitä lumisateesta joten siinä ei paljoa karvakaulus ja pipo enää lämmitä!!!
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Loka 21, 2009 3:45 pm
Paikkakunta: helsinki/cambridge

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja modestyblaise »

Voi kauheaa! Tiedän kyllä mitä hypotermia on ja kuinka siihen kuolee ja mitä tapahtuu. Lähisukulaiseni kuoli hypotermiaan ja silloinkin luin niitä juttuja täältä jossa mietittiin jos minkälaista rikosta sinne paleltumisen taakse vaikka poliisi sanoi monta kertaa että jutussa ei ole rikosta tapahtunut, niinkuin nytkin.

En minä voi sille mitään jos tiedän joitakin asioita mutta sille on hyvä syy että täällä pyörin.
Cassandra
Rico Tubbs
Viestit: 1280
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 4:40 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Mun mielestä nuo modestyblaisen viestit voi skipata ihan täysin. Mitään uutta varteenotettavaa niissä ei ole, ja faktatkin on väärin. Bussilipun reitti muuttuu päinvastaiseksi kuin onkaan, ja voi olla mihin tahansa bussiin, vaikka ketjussa on monta kertaa käynyt ilmi (ja ihan lähisivuillakin) että lippu oli tietyn yhtiön autoon, ja tietylle reitille. Muillekaan faktoille ei tule perusteita (esim. linkejä niiden tueksi) vaan tyyli on se, että asia nyt vaan on näin kun minä niin sanon :roll: Kirjoitustyyli on kyllä harvinaisen ärsyttävä, siinä on pakko yhtyä muihin kirjoittajiin.

Mä suosittelen edelleen, että lue, modestyblaise, koko ketju, ja kirjoita vaikka ylös kaikki mitä vainajasta tiedetään ennen kuin alat laukomaan faktojasi.
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Loka 21, 2009 3:45 pm
Paikkakunta: helsinki/cambridge

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja modestyblaise »

Cassandra kirjoitti:Mun mielestä nuo modestyblaisen viestit voi skipata ihan täysin. Mitään uutta varteenotettavaa niissä ei ole, ja faktatkin on väärin. Bussilipun reitti muuttuu päinvastaiseksi kuin onkaan, ja voi olla mihin tahansa bussiin, vaikka ketjussa on monta kertaa käynyt ilmi (ja ihan lähisivuillakin) että lippu oli tietyn yhtiön autoon, ja tietylle reitille. Muillekaan faktoille ei tule perusteita (esim. linkejä niiden tueksi) vaan tyyli on se, että asia nyt vaan on näin kun minä niin sanon :roll: Kirjoitustyyli on kyllä harvinaisen ärsyttävä, siinä on pakko yhtyä muihin kirjoittajiin.

Mä suosittelen edelleen, että lue, modestyblaise, koko ketju, ja kirjoita vaikka ylös kaikki mitä vainajasta tiedetään ennen kuin alat laukomaan faktojasi.
Olen lukenut ihan kaiken. Olen jopa soittanut paikkoihin tämän jutun tiimoilta koska juttu kiinnostaa. En usko että sitä on vaikea selvittää ja poliisillakin on varmaan jo muutakin tiedossa kuin nämä jutut täällä murhainfossa.

Voisiko härkä ystävällisesti kertoa minulle tuosta Paunun jutusta että onko Paunulta kerrottu että nämä lipunpalaset ovat ihan varmasti käytetty heidän autoissaan? Että ne ovat olleet niin hyvin tunnistettavissa? Ja miten ne on tunnistettu?
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Rigor Mortis ja Vertis :

Yritin selvittää jäätyneen ruumiin siirtämisasiaa. Tyhjentävää ja yksiselitteistä vastausta en saanut. Sen verran sain kuitenkin alustavaa tietoa, että Skorpioni olisi sen tiedon valossa oikeassa , mitä on ystävältään kuullut.
Jälkiä siirtämisestä ei näin ollen välttämättä jäisi.
Kun asia varmistuu , ilmoitan tietolähteen.
Palaan pian

T
Härkä
Macavity
Alibin satunnaislukija
Viestit: 51
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 8:42 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Macavity »

Näin kun ensilumi alkaa saavuttamaan koko maamme, voit ihan itse koittaa pysyykö vaatteesi täysin kuivina jos menet lumihankeen istumaan. Vaatteen ei tarvitse olla litimärkä jotta se edes auttaa kylmettymistä huimasti... Ihan ruumiinlämmöllä sulanut lumi joka tekisi vaatteesta nihkeän riittää.


Mielestäni nainen on itse saapunut metsään, suuntana oritupa, ja vapaavalintaisesti väsyneenä päättänyt jäädä lepäämään hetkeksi kannon suojaan. On ollut kuuma, hiki, kun on tarponut lumisessa metsässä. Avannut hieman takkia, kuunnellut musiikkia, tasannut hengitystä. Juonut vettä ja lukenut sivun tai pari sarjakuvaa... Tauko onkin venynyt yli, ja liikunnasta lämmin ruumis on sulattanut lunta ja takista tullut nihkeä ja hypotermia hiipinyt kavalasti... Oudon mielenoikun seurauksena OV ottanut takin pois (tuntunut viileältä kun on kostea tai muita hypotermisen juttuja..) Väyneenä päättänyt torkahtaa hetken takin päällä, tuntematta enää kylmää, ja kuollut siihen.

Marilyn Pakarinen kirjoitti: Ja jos vielä spekuloin lisää, onhan mies voinut vaikkapa raivostua siitä, että jäi ilman naisen päänsäryn takia, kuten niin monessa muussakin kodissa ja mökissä sinäkin iltana :) Edelliseen tarinaani voidaan siis lisätä vielä se, että mies antaa naiselle muutaman Panadolin, ennen kuin avaa sen oven =D
Panadolin tai jotakin muuta?



Vastausta nenä/suunveren vuotoon ylläoleva ajatusleikki ei tarjoa. Mutta tähän tarjoaisin jo paaaljon aikaisemmin tarjoamaani ehdotusta. Rankka rasitus on saanut naisen yskimään kovasti, verisuonia hajonnut? Ainakaan itselleni ei tuota suurta ongelmaa saada pakkasella rautaista makua suuhun tai verta nenästä jos ulkoilen reippaasti kuivassa ja kovassa pakkasessa.
He's the bafflement of Scotland Yard, the Flying Squad's despair:
For when they reach the scene of crime --
Macavity's not there!
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Loka 21, 2009 3:45 pm
Paikkakunta: helsinki/cambridge

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja modestyblaise »

Niin voisitko kertoa niistä lipuista kun ne olivat peukalonkynnen kokoisia niin miten niistä näki että oliko niitä edes käytetty ja minkä firman bussissa ? Tekstit löytyivät eri palasista. Eli yhdessä palasessa ei ole ollut koko tekstiä

eli:

Lähiaikoina on luvassa lisätietoa vainajalta löydetyistä linja-auton lipun palasista. Niitä oli neljä kappaletta, ja ne olivat peukalonkynnen kokoisia. Ne ovat kahta eri väriä, joten mahdollisesti lippuja on ollut kaksi tai enemmän. Paloissa on jäljellä teksti Jämsä-Tampere, 19.2. ja 98 km. Kilometrimäärä vastaa tarkalleen Jämsän ja Tampereen etäisyyttä.

Olisiko nainen torkahtanut polvillaan?
Macavity
Alibin satunnaislukija
Viestit: 51
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 8:42 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Macavity »

Itse en ainakaan haluaisi painaa koko selkää kylmää maata vasten, vaan juurkin (sääret)polvet ja kyynärpäät. Asentohan oli hieman "valahtanut" jos nyt näin voi sanoa... On myös hyvä asento hengitellä rauhassa, koska yläruumiin alle jäävä ilma ei tunnu niin kylmältä.

EDITTIÄ: viimeinen lause oli ihan mutu-heitto, en ole koskaan koittanut. Mutta vois kuvitella että jo asento on pieni ja piukka, lähes sikiömäinen, niin se ilma kyllä lämpee siellä... :D
He's the bafflement of Scotland Yard, the Flying Squad's despair:
For when they reach the scene of crime --
Macavity's not there!
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Paunusta modestyblaiselle :

Bussiliput olivat Paunun express vuorolle Jyväskylä - Tampere 19.2
Välille Jämsä - Tampere
Poliisi selvitti lippujen olevan Paunun busseissa käytettyjä.
Tapauksen johdosta poliisi kuulusteli kyseisenä päivänä ajovuorossa olleita Paunun kuljettajia. Esille ei kuitenkaan tullut erityisempää.
Olen keskustellut asiasta silloisen tutkinnanjohtajan Katriina Kaartisen kanssa.
Kyseinen keskustelu on käyty kesällä 2007

Jollei tämä riitä , niin siitä vain asiaa häneltä varmistamaan.
Tämä on viimeinen kerta , modestyblaise , kun vaivaudun sinua valaisemaan.

Kaikki faktatiedot joita keskusteluun olen tuonut pitävät paikkansa , vaikka teoriani saattavat puolestaan tuntua hyvinkin lennokkailta.
Noudata samaa linjaa , niin pärjäät paremmin.

T
Härkä
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Loka 21, 2009 3:45 pm
Paikkakunta: helsinki/cambridge

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja modestyblaise »

Kyllä ajattelin itse tarkistaa vielä asian. Kiitos kuitenkin vastauksestasi.
Marilyn Pakarinen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Marras 03, 2009 10:10 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Marilyn Pakarinen »

Macavity kirjoitti:Panadolin tai jotakin muuta?

Vastausta nenä/suunveren vuotoon ylläoleva ajatusleikki ei tarjoa.
Itseasiassa tarjoaa (mutta en väitä, että tästä olisi Metsätytön tapauksessa kyse). Tulehduskipulääkkeiden yliannostus saattaa aiheuttaa verenvuotoa suolistosta tai mahalaukusta, ja tästä löytyy varmasti googlettamalla faktatietoa. Mulla on tästä henkilökohtainen kokemus vuosien takaa; tosin otin silloin liikaa Disperiniä ja oksensin verta (enkä enää koskaan saa Disperiniä käyttää). Panadolin valitsin tuohon ajatusleikkiini ihan vaan siksi, kun sen yliannostus on tappava (tästä kuulin ensiapukurssilla pari kuukautta sitten, uusi juttu mulle).

Edit: Siis melkein minkä tahansa lääkkeen yliannostus saattaa tappaa, mutta Panadolilla voi tappaa itsensä ihan vahingossa, ellei ole tarkkana. Mutta kuten sanoin, en yritä väittää, että Metsätyttö olisi käyttänyt Panadolia.
Kiviäkin kiinnostaa.
Skorpioni
Poliisikoira Rex
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 12:25 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Skorpioni »

Juu tarkentaisin vielä omaa ns"kelkka teoriaa"en usko edes itse että näin on käynyt mutta se toimii esimerkkinä että niin olisi voinut käydä,ja jos oikein muistan niin vainajan löytöpaikan läheltä meni kelkkareitti joten kylmähermoinen kuski on voinut ajaa sitä pitkin jolloin jäljet olisivat sekaantuneet, autolla tuonti olisi loogisempaa mutta saa olla melko iso auto ennekuin ruumiin saa kyytiin survomatta.
ja toki se on todennäköisintä että vainaja on itse kulkenut sinne metsään,mutta se ei mielestäni ole ainoa vaihtoehto siksi siis spekuloin muunkinlaisilla tapahtumaketjuilla.

Ja Modestyblaiselle että toin jo esille miksi uskon että ruumiiseen ei jää välttämättä jälkiä,ja annoin jopa kuvitteellisen tarinan jonka avulla olisit voinut todistaa minun olleen väärässä,silti minun pitäisi vain uskoa sinua kun niin sanot,toki ystävälläni ei ole patologin koulutusta mutta kuvittelisin hänen tietävän silti enemmän kuin normi tallaajan,tietysti hän voi olla väärässäkin.
Vastaa Viestiin